Αθήνα, 6°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
6°C
7.0° 4.9°
3 BF
70%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
4°C
5.1° 2.7°
2 BF
65%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
7.7° 4.3°
4 BF
53%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
-3°C
-3.1° -3.1°
1 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
2°C
1.9° 0.2°
2 BF
60%
Βέροια
Αίθριος καιρός
4°C
4.3° 3.0°
1 BF
79%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
-1°C
0.6° -0.6°
1 BF
80%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
4°C
4.1° 4.1°
1 BF
79%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
8°C
8.8° 6.1°
5 BF
78%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
5°C
5.4° 3.5°
2 BF
67%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.4° 7.7°
6 BF
61%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
4.6° 4.6°
5 BF
57%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
6°C
6.4° 6.4°
3 BF
57%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
3°C
2.9° 1.3°
2 BF
93%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
4°C
4.5° 2.5°
1 BF
90%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
10°C
9.9° 4.8°
0 BF
46%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
5°C
6.5° 4.8°
2 BF
78%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
0°C
0.5° 0.5°
0 BF
66%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
5.0° 4.7°
1 BF
78%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
1°C
0.7° 0.7°
1 BF
84%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου, 2025
K. Papanikolaou - The Correction
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
K. Papanikolaou - The Correction | © MIR
MIRfestival 2023

«Η τέχνη μάς θυμίζει την τρυφερότητα, ώστε να μη γίνουμε κανίβαλοι»

Το 8ο διεθνές φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης, που αποτελεί ουσιαστικά πλατφόρμα συνάντησης των παραστατικών τεχνών και των οπτικοακουστικών μέσων, ξεκινά μεθαύριο, διαχέεται σε 8 χώρους με ελεύθερη είσοδο και βάζει στο επίκεντρο της φετινής θεματικής του το (καταπιεσμένο) συναίσθημα.

Η αλήθεια είναι πως όποιο φεστιβάλ κι αν περιέκλειε τη λέξη «τρυφερότητα» στον τίτλο του, μια λέξη η οποία απουσιάζει πλήρως (πλήρως όμως!) από τον δημόσιο λόγο και τείνει να εκλείψει (αν δεν έχει εκλείψει ήδη δηλαδή) και από τον ιδιωτικό, θα μας εντυπωσίαζε για το θάρρος και την τόλμη του. Διότι είναι ξεκάθαρα πολιτική θέση το να επαναφέρεις μια λέξη που εμπεριέχει συναίσθηση και τόλμη και που απαιτεί συναισθηματική ευφυΐα και υπέρβαση του ατομικισμού - αν δεν είναι αυτό πολιτική θέση, στο όριο της επαναστατικής, σήμερα, δεν ξέρω τι είναι. Ποιος τολμάει να νιώσει, πόσο μάλλον να βιώσει και να το εξωτερικεύσει κιόλας, τρυφερότητα σήμερα;

Η Χριστιάνα Γαλανοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του MIRfestival, που ξεκινάει μεθαύριο με τίτλο «Fond affections: ένας χώρος για την τρυφερότητα», είναι σαφής και ξεκάθαρη εξ αρχής: «Επιλέξαμε την «τρυφερότητα» ως κεντρική θεματική της φετινής, όγδοης διοργάνωσης, ακριβώς γιατί είναι η πολιτική αυτή έννοια με την οποία προσεγγίσαμε τα ίδια τα έργα που περιλαμβάνονται στο φεστιβάλ». Θυμίζουμε πως το MIRfestival κλείνει φέτος τα 15 του χρόνια, στα οποία έχουν γίνει οκτώ διοργανώσεις (καθώς γίνεται κάθε δύο χρόνια). Απαιτούνται δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί η κάθε διοργάνωση, καθώς πρόκειται για ένα ανεξάρτητο φεστιβάλ, το οποίο είναι διεθνές και δίνει έμφαση στις σύγχρονες παραστατικές τέχνες.

Η Χριστιάνα Γαλανοπούλου | © Κarol Jarek

«Τα δώδεκα φετινά έργα του φεστιβάλ είναι ακόμη μία προσπάθεια να συνδεθούν τόσο ο κάθε καλλιτέχνης όσο και ο θεατής με την τρυφερότητα», συνεχίζει η κ. Γαλανοπούλου. «Πράγματι δεν είναι διόλου εύκολο να εκφραστούν συναισθήματα ή να βιωθούν καταστάσεις, όπως το πένθος για παράδειγμα, στην ολότητά τους, ιδιωτικά αλλά και δημόσια. Ολη αυτή η συναισθηματική καταπίεση και εσωτερίκευση έχει γίνει ένας κόμπος που και καλλιτεχνικά ακόμα, μας εμποδίζει να προσεγγίσουμε την αλήθεια μας και το ποιοι εν τέλει είμαστε. Το τι νιώθουμε. Την ανθρωπινότητά μας. Θέλαμε, λοιπόν, να δείξουμε μια δίοδο προς το συναίσθημα που έχει συσσωρευτεί και δεν μπορεί (για πολλούς λόγους και είναι και πολιτικοί κάποιοι από αυτούς) να εκφραστεί. Αρκεί να παρατηρήσει κανείς πως στην κοινωνία, ο πολιτικός λόγος πλέον είναι ανταγωνιστικός. Η κοινωνία (και ως άτομα και ως λόγος) είναι πολωμένη, ταλαιπωρημένη, επιθετική. Κατευθύνεται προς την αγριότητα. Γι’ αυτό ακριβώς είναι σημαντικό η τέχνη να είναι εκεί και να μας θυμίζει έννοιες όπως η τρυφερότητα, ώστε να μη γίνουμε κανίβαλοι», καταλήγει.

Η Χριστιάνα Γαλανοπούλου έχει μεγάλη εμπειρία (μαζί και την πιο νεανική φωνή που έχουμε ακούσει) από τη διοργάνωση φεστιβάλ. Γι’ αυτό και επέλεξε να είναι ελεύθερη η είσοδος στο MIRfestival: «Κατ’ αρχάς, ακόμα και το 2012 επί κρίσης, όταν δεν είχαμε καμία χρηματοδότηση από το υπουργείο Πολιτισμού (στις τελευταίες τρεις διοργανώσεις, συμπεριλαμβανομένης της φετινής, έχουμε λάβει κάποια επιχορήγηση από το ΥΠΠΟΑ), ακόμα και τότε ήταν δωρεάν η είσοδος σε όλες τις παραστάσεις. Αλλά αυτό είναι και μια δική μου δομική θέση: κατ’ αρχάς είναι τόσο πολύτιμο αυτό που προσφέρουμε για τους πολίτες, που δεν θέλουμε να το στερηθούν για 5 ή για 10 ευρώ. Επίσης, μην ξεχνάμε πως και το ΥΠΠΟΑ οι πολίτες το χρηματοδοτούν. Θέλω να πω πως τα χρήματα που δίνει ως υπουργείο, εμείς οι ίδιοι οι πολίτες τα έχουμε πληρώσει. Οπότε θα ήταν κάπως περίεργο να ζητήσουμε εκ νέου από τους συμπολίτες μας να πληρώσουν.

Floor van Leeuwen - Swarm | ©Maoyi P. Qiu

Αλλά και ευρύτερα αν το δει κανείς, ο σύγχρονος δυτικός κόσμος έχει καταλάβει προ πολλού τη σημασία του σύγχρονου πολιτισμού (όχι μόνο των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς) ως κάτι απολύτως απαραίτητο για την καθημερινότητα του πολίτη. Εχει συνειδητοποιήσει δηλαδή πως όσο απαραίτητο είναι να έχεις ένα αρχαιολογικό μουσείο, άλλο τόσο είναι να έχεις και έργα σύγχρονου πολιτισμού. Αν λοιπόν έχουμε αποφασίσει κάτι τέτοιο, πρέπει να φροντίσουμε όλοι μαζί ώστε να μπορέσει αυτό να συμβεί. Το ΥΠΠΟΑ είναι ένας φορέας που φέρει κρατική υπόσταση, οπότε το να χρηματοδοτεί τους ανεξάρτητους καλλιτέχνες σημαίνει πως επιτρέπει σε αυτούς να εκφραστούν. Και είναι εξαιρετικά σημαντικό οι καλλιτέχνες να μπορούν να δημιουργήσουν δίχως κανέναν έλεγχο εξουσίας και αυτό μπορεί να το εξασφαλίσει μόνο μια ευρύτερη δομή που περιλαμβάνει και το κράτος και την κοινωνία...». «Δημοκρατία δεν το λέμε αυτό;», τη ρωτάμε. «Αν και η καλλιτεχνική δημιουργία είναι ελεγχόμενη, για ποια δημοκρατία μιλάμε;». Γελάει και συμφωνεί: «Απολύτως έτσι είναι. Αλλά έχουμε ξεχάσει τι σημαίνει «δημοκρατία». Εχουμε ίσως ξεχάσει πως ως πολίτες έχουμε και δικαιώματα εκτός από υποχρεώσεις και η πρόσβαση στα πολιτιστικά αγαθά είναι ένα τέτοιο δικαίωμα, το οποίο το έχουμε κερδίσει και πληρώνοντας. Οπότε τα μαθηματικά του πολιτισμού δεν είναι μόνο στον βωμό ενός κέρδους, αλλά και υπέρ αυτού του δικαιώματος», μας λέει.

Επειτα από όλα τα παραπάνω το MIRfestival 2023 (23-30/11) αποκτά ακόμη μεγαλύτερη υπεραξία, πέραν του πολιτισμικού αγαθού που θα μας προσφέρει: δώδεκα σύγχρονα παραστατικά έργα, τα περισσότερα από τα οποία κάνουν την παγκόσμια πρεμιέρα τους και έχουν δημιουργηθεί ειδικά για το MIR, από Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες (Σπύρος Κουβαράς, stelios.exe, Εύα Μέγιερ Κέλερ, ο/η Dash Che, Μπέτυ Τχομάνγκα, Ινγκρι Φικσντάλ, Δέσποινα Σανιδά-Κρεζία, Κωνσταντίνος Παπανικολάου, Θεανώ Μεταξά, Σοφία Κουλουκούρη, Λέα Ντιμπουά, Φλορ βαν Λιούβεν).

Πληροφορίες: Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη, με δυνατότητα ηλεκτρονικής κράτησης θέσεων. Κρατήσεις και πληροφορίες: www.mirfestival.gr. Οι χώροι του φεστιβάλ είναι: Space Baby (Μεγάλου Αλεξάνδρου 80, Μεταξουργείο), Ρεκτιφιέ (Κωνσταντινουπόλεως 119, Βοτανικός), Μ54 (Μενάνδρου 54, Ομόνοια), στο υπόγειο της Στοάς Αριστείδου 6 (κέντρο), στο αίθριο της Στοάς Σοφοκλέους 7-9 (κέντρο), στη Γλυπτή Προκυμαία του Φλοίσβου (Παλαιό Φάληρο), στο προαύλιο του Αγ. Νικολάου Πευκακίων (Ασκληπιού 38, Νεάπολη), σε ένα δάσος μυστικό, στην πόλη (ιστορικό κέντρο).

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Η τέχνη μάς θυμίζει την τρυφερότητα, ώστε να μη γίνουμε κανίβαλοι»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας