• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 13.5°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.2°C / 13.5°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.1°C
    1 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    3 BF
    53%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 7.3°C / 13.2°C
    1 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.5°C
    3 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 16.1°C
    2 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.6°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.4°C
    4 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 10.7°C / 13.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    87%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.8°C / 13.9°C
    2 BF
    44%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.5°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 13.8°C
    0 BF
    51%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 12.1°C
    5 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 13.9°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    3 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παιδί του λαού, του σινεμά, του τραγουδιού και του βιβλίου

  • A-
  • A+
Στα 89 του πέθανε χθες ο ηθοποιός που σε κινηματογράφο και τραγούδι είχε ταυτιστεί με τον αρχετυπικό ρόλο του έντιμου βιοπαλαιστή πρόσφυγα που αγωνίζεται για την επιβίωση και την αξιοπρέπειά του. Αύριο στις 13.00 η κηδεία του στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.

Δίκοπο μαχαίρι; Φυσικά ως το «παιδί του λαού» θα αποχαιρετήσουμε κι εμείς τον Νίκο Ξανθόπουλο που πέθανε χθες στα 89 του χρόνια - αντιμετωπίζοντας ήδη πριν από τα Χριστούγεννα σοβαρά προβλήματα υγείας που τον είχαν οδηγήσει στην Εντατική. Αυτό ήταν η άμεσα αναγνωρίσιμη προσωνυμία που απέκτησε από τον «αρχετυπικό» ήρωα που ενσάρκωσε σε περισσότερες από 50 ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου και που υποστήριξε και στην παράλληλη δισκογραφία του.

Ο,τι του χάρισε όμως το παλιό ελληνικό σινεμά σκίασε άλλα χαρακτηριστικά αυτού του ηθοποιού, όπως π.χ. την προηγούμενη θητεία του στο θέατρο όπου είχε μάλιστα ίνδαλμα τον Μάνο Κατράκη. Το γεγονός επίσης ότι υπήρξε μέχρι τέλους ένα αριστερό πνεύμα. Κυρίως όμως τη φιλομάθειά του, τον αγώνα του για προσωπική εξέλιξη και τη λατρεία του στα βιβλία και την ανάγνωση. Λίγοι π.χ. γνώριζαν ότι ο Νίκος Ξανθόπουλος διέθετε μία από τις μεγαλύτερες και πιο ενημερωμένες βιβλιοθήκες στην Ελλάδα. Αλλά όλοι γνώριζαν την εκφορά του λόγου, τη λίγο ένρινη φωνή, το βλέμμα, τις (κάποτε υπερβολικά μελό) ατάκες του καλού λαϊκού παιδιού, τις δακρύβρεχτες σκηνές που έγιναν ακόμα και memes.

Αν κάτι εκπροσώπησε πάντως ο Νίκος Ξανθόπουλος είναι ακριβώς τον προσωπικό αγώνα ενός ανθρώπου που, έχοντας παρελθόν προσφυγιάς και ξεριζωμού, ξεκινά ταπεινά και με τεράστιες δυσκολίες, αλλά κατακτά βήμα βήμα και με αξιοπρέπεια τους στόχους του. Ετσι έγινε σύμβολο μιας Ελλάδας που άλλαζε... Ηταν όμως και ο χαρακτήρας του που είχε σημασία αφού όσοι τον γνώρισαν μιλούσαν για την ευγένεια, το φιλότιμο, τη διακριτικότητά του, αλλά και τη βαθιά γνώση του σε πολλούς τομείς.

Είχε γεννηθεί στη Νέα Ιωνία της Αθήνας τον Μάρτιο του 1934, γιος μιας οικογένειας Ποντίων προσφύγων, ανθρώπων φτωχών και μεροκαματιάρηδων. Ο πατέρας, αντιστασιακός, συνελήφθη από τους Γερμανούς όταν ο Νίκος Ξανθόπουλος ήταν μόλις εννέα ετών και λίγο αργότερα συνελήφθησαν και ο μικρός μαζί με τη μητέρα του και πέρασαν ένα διάστημα στη φυλακή - εμπειρία που τον καθόρισε.

Ως έφηβος είχε τρεις μεγάλες αγάπες: τον αθλητισμό, την ΑΕΚ και τα βιβλία. Αφοσιώθηκε και στα τρία. Εκανε στίβο με καλές επιδόσεις στο τριπλούν και στο τρέξιμο μετ’ εμποδίων, έπαιξε ένα διάστημα στην ΑΕΚ και χάρη στον τυπογράφο γείτονά του που του δάνειζε βιβλία διάβαζε πάντα ό,τι έπεφτε στο χέρι του. Το όνειρό του ήταν άλλωστε να γίνει φιλόλογος, μέχρι που ανακάλυψε το θέατρο και είδε τον Μάνο Κατράκη. Ετσι αποφάσισε να γίνει ηθοποιός. Σπούδασε στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Πρωτοεμφανίστηκε με τον θίασο της κυρίας Κατερίνας σε μια κομεντί κι έκτοτε συνέχισε στο ελεύθερο θέατρο σε μια μεγάλη γκάμα ρόλων που περιλάμβαναν από αρχαίο δράμα (με πιο χαρακτηριστική περίπτωση την εμφάνισή του ως Ορέστη στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ροντήρη) μέχρι κλασικό ρεπερτόριο και νεοελληνικό έργο. Ετσι επισημάνθηκε και από τον κόσμο του κινηματογράφου.

Η πρώτη του εμφάνιση εκεί έγινε το 1958 στην κωμωδία του Φίλιππα Φυλακτού «Το εισπρακτοράκι», στο πλευρό του Βασίλη Αυλωνίτη και του Νίκου Ρίζου. Από το 1963 όμως στράφηκε σχεδόν ολοκληρωτικά στο σινεμά: Ως κινηματογραφικός πρωταγωνιστής καθιερώθηκε από τον σκηνοθέτη-παραγωγό Απόστολο Τεγόπουλο (Κλακ Φιλμ), με τον οποίο είχε αποκλειστική συνεργασία από το 1964 έως το 1971, σε μουσικές δραματικές ταινίες.

Η πρώτη φορά που εμφανίστηκε ως παιδί του λαού έγινε το 1964 στην ταινία «Αγάπησα και πόνεσα» κι έτσι όπως άλλωστε συνέβαινε τότε, καταχωρίστηκε σ’ αυτόν τον ανθρωπότυπο (έντιμο λαϊκό παιδί, με παρελθόν προσφυγιάς και αφοσίωση στη μάνα και την οικογένειά του, ο οποίος παλεύει στη ζωή) τον οποίο υπηρέτησε σε περισσότερες από 30 ταινίες, με πιο αντιπροσωπευτική ίσως τη -γυρισμένη σε δύο μέρη- «Οδύσσεια ενός ξεριζωμένου» του Απόστολου Τεγόπουλου (1968-1969) όπου εμφανίστηκε στον ρόλο του Μικρασιάτη πρόσφυγα και τραγουδιστή Βασίλη Καρατζόγλου. Στο στερεότυπο των ρόλων του προστέθηκε και ένα άλλο στοιχείο: τα τραγούδια.

Και καθώς ο Ξανθόπουλος είχε ερμηνευτικές αρετές, τα επόμενα χρόνια αρκετοί μεγάλοι συνθέτες έγραψαν επιτυχίες μόνο γι’ αυτόν. Πρώτος ο Απόστολος Καλδάρας σε στίχους της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου και μετά ο Γιώργος Μανισαλής κυρίως, ενώ γνωστά τραγούδια τους του εμπιστεύτηκαν να πει και ο Ακης Πάνου, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Χρήστος Νικολόπουλος κ.ά. Συνολικά η δισκογραφία του περιλαμβάνει γύρω στα 300 τραγούδια, 9 άλμπουμ και 55 σινγκλ. Στην παράλληλη καριέρα του ως τραγουδιστής (αφού μάλιστα μετά το 1971 σταμάτησε τις εμφανίσεις του στον κινηματογράφο) έκανε και μεγάλες περιοδείες σε ΗΠΑ, Αυστραλία και σχεδόν σ’ όλη την Ευρώπη, γνωρίζοντας πάντα αποθέωση από την ελληνική ομογένεια.

Σποραδικότερες εμφανίσεις έκανε στην τηλεόραση, όπου πρωτοεμφανίστηκε το 1973 στη σειρά «Αγρίμια». Ακολούθησαν το 1981 το σίριαλ του Ερρίκου Θαλασσινού «Το ημερολόγιο ενός θυρωρού», το 1994 η δραματική σειρά «Στην κόψη του ξυραφιού» κ.ά.

Η τελευταία του κινηματογραφική παρουσία, ύστερα από απουσία 24 ετών, έγινε το 1995 στην ταινία του Γιώργου Ζερβουλάκου «Με τον Ορφέα τον Αύγουστο». Στα τέλη του 2005 εξέδωσε και την αυτοβιογραφία του «Οσα θυμάμαι και όσα αγάπησα». Αποσυρμένος χρόνια στο κτήμα του στην Αττική, ο Ξανθόπουλος, που εν τω μεταξύ παντρεύτηκε δύο φορές και απέκτησε τέσσερα παιδιά και πέντε εγγόνια, αφοσιώθηκε στο διάβασμα, στη συλλογή σπάνιων βιβλίων και στη δημιουργία μιας από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές βιβλιοθήκες της χώρας.

Σε ανάρτησή του ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών Σπύρος Μπιμπίλας θύμισε «τις ουρές στα σινεμά του ‘60 όπου έμπαινε ο απλός λαός για να κλάψει μαζί του, να ταυτιστεί με τον αγνό εργατικό νέο που τα έβαζε με τους πλούσιους... Αντιπροσώπευσε μια ολόκληρη εποχή! Της μιζέριας της μεταπολεμικής Ελλάδας, της φτώχειας, της μετανάστευσης, του ψυχικού μεγαλείου! Τα τραγούδια του τα τραγούδησε όλη η Ελλάδα. Μεγάλος μάστορας του μπουζουκιού συνάμα...». Και γνωστοποίησε ότι η κηδεία του Νίκου Ξανθόπουλου θα γίνει αύριο, Τρίτη, στις 13.00, στο Α’ Νεκροταφείο της Αθήνας.

Συλλυπητήριες δηλώσεις έκαναν και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ο υφυπουργός Νικόλας Γιατρομανωλάκης και η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Με το ταμπεραμέντο μιας «Μαρκορά» με αριστερή συνείδηση
Σπουδαία ηθοποιός από μαθητεία και θητεία σε σπουδαίους ρόλους. Aντισυμβατική, ελεύθερη και αφοπλιστικά ειλικρινής. Κομψή εκ φύσεως, ιδιοσυγκρασιακή και έντονη εκ γενετής - φαινόταν ακόμα κι απ’ την τόσο...
Με το ταμπεραμέντο μιας «Μαρκορά» με αριστερή συνείδηση
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» μια μεγάλη κυρία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας
Η Ελεάνα Απέργη υπήρξε ένα από τα βασικά στελέχη του ΚΘΒΕ, με συμμετοχές σε σπουδαίες παραστάσεις αρχαίου δράματος και συνεργασίες με την αφρόκρεμα της ελληνικής σκηνοθεσίας.
«Έφυγε» μια μεγάλη κυρία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας
ART - ΝΕΑ
Πάει και η Λολό...
Σε βαθιά γεράματα πέθανε η θρυλική Ιταλίδα ηθοποιός και παγκόσμιο sex symbol των δεκαετιών '50 κι '60, Τζίνα Λολομπρίτζιντα.
Πάει και η Λολό...
ART - ΝΕΑ
Πέθανε ο ηθοποιός Κώστας Μπάσης
Εκ των βασικών πρωταγωνιστών επί χρόνια του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, συμμετείχε σε πολλές τηλεοπτικές σειρές και είχε ερμηνεύσει σημαντικούς ρόλους σε κλασικές παραστάσεις.
Πέθανε ο ηθοποιός Κώστας Μπάσης
ART - ΝΕΑ
Πέθανε στα 72 του ο αγαπημένος ηθοποιός Ρόμπι Κολτρέιν
Ο Σκοτσέζος ηθοποιός Ρόμπι Κολτρέιν, γνωστός για τον ρόλο του ως σκληροτράχηλος ντετέκτιβ που διαλευκαίνει εγκλήματα στην τηλεοπτική σειρά «Cracker», αλλά και ως γίγαντας Χάγκριντ στις ταινίες «Χάρι Πότερ»,...
Πέθανε στα 72 του ο αγαπημένος ηθοποιός Ρόμπι Κολτρέιν
ART - ΝΕΑ
Απεβίωσε η πρωταγωνίστρια της «Φωλιάς του Κούκου», Λουίζ Φλέτσερ
Η ηθοποιός Λουίζ Φλέτσερ, η οποία είχε τιμηθεί με Όσκαρ Καλύτερης Ηθοποιού για την ερμηνεία της στην ταινία του 1975 «Στη Φωλιά του Κούκου» του Μίλος Φόρμαν, απεβίωσε σε ηλικία 88 ετών στη Γαλλία.
Απεβίωσε η πρωταγωνίστρια της «Φωλιάς του Κούκου», Λουίζ Φλέτσερ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας