Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
16°C
17.4° 14.5°
2 BF
69%
Θεσσαλονίκη
Ψιχάλες μικρής έντασης
10°C
10.5° 8.7°
2 BF
91%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 16.0°
2 BF
59%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
2 BF
62%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
5.9° 5.9°
4 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.3° 9.3°
2 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
2 BF
71%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.3° 16.3°
2 BF
66%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.5° 16.1°
3 BF
63%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.1° 11.9°
2 BF
91%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
72%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.7° 11.7°
3 BF
87%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
3 BF
72%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
3 BF
72%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.6° 13.5°
2 BF
67%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.8° 16.6°
3 BF
72%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.8° 14.4°
0 BF
67%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
8°C
8.3° 7.3°
4 BF
77%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.6° 8.6°
2 BF
85%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
2 BF
77%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Αποψη της έκθεσης. Μπροστά, οι «Συμπιεσμένοι τενεκέδες» (1984) του Σεζάρ

Το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα του Νέου Ρεαλισμού

Ομορφη σαν μοντέλο -άλλωστε είχε ασχοληθεί επαγγελματικά για ένα διάστημα-, παρότι υπήρξε θύμα βιασμού από τον πατέρα της στην τρυφερή ηλικία των 11 ετών, ενώ λόγω της βαριάς κατάθλιψης από την οποία έπασχε νοσηλεύτηκε ενήλικη σε ψυχιατρική κλινική, η Νίκι ντε Σεν Φαλ δημιούργησε τα πιο όμορφα, πολύχρωμα, πληθωρικά γλυπτά από πεπιεσμένο χαρτί και άλλα υλικά, πιστεύοντας πως η τέχνη επουλώνει τις «πληγές». Αυτοδίδακτη αλλά πραγματικά ταλαντούχα, η διάσημη Γαλλίδα γλύπτρια (1930-2002) είναι το αστέρι της έκθεσης για το εκρηκτικό αν και εφήμερο κίνημα «Nouveau realisme», που εγκαινιάζεται σήμερα στο Ιδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.

«Το παγκάκι» (1989) της Νίκι ντε Σεν Φαλ

«Το παγκάκι» (1989), με μια αντρική μορφή να κάθεται ήσυχα σε ένα παγκάκι έχοντας το κατοικίδιό του στο πλάι -μισό σκύλος, μισό κατσίκι- και να διαβάζει μια εφημερίδα γραμμένη στα ελληνικά, ένα φωτιστικό-ιππόταμος (1990) αλλά και πολυθρόνες με φίδια της ίδιας περιόδου είναι ορισμένα από τα έργα της Σεν Φαλ που κεντρίζουν την προσοχή με τις παράξενες φόρμες και τα έντονα χρώματα. Από το κάδρο δεν λείπει ο πολυμήχανος Ζαν Τινγκελί (1925-1991), σύντροφός της στο τέλος της δεκαετίας του ‘50, καθώς εκτίθεται το «Αρμα» της Αθηνάς Παλλάδας που έκαναν μαζί χρησιμοποιώντας μέταλλα, ηλεκτρικό κινητήρα και πολυεστέρα.

Η διεθνής έκθεση, η πρώτη μεγάλη περιοδική του ιδρύματος στο νέο μουσείο του στο Παγκράτι, μας συστήνει με 50 έργα τους 13 πρωταγωνιστές του ανατρεπτικού κινήματος του 20ού αιώνα «Νέος Ρεαλισμός» -στο μεταίχμιο της μοντέρνας και της σύγχρονης τέχνης- και το όραμά τους να μεταφέρουν στα έργα τους τη δική τους αντίληψη για τον κόσμο σε μια κοινωνία βιομηχανοποιημένη, αστική όπου κυριαρχούν η διαφήμιση και η μαζική παραγωγή: Arman, Cezar, Christo, Gerard Deschamps, Francois Dufrene, Raymond Hains, Yves Klein, Martial Raysse, Mimmo Rotella, Niki den Saint Phalle, Daniel Spoerri, Jean Tinguely, Jacques Villegle.

Σεζάρ: «Αντίχειρας», 1980

Οι Νέοι Ρεαλιστές αναζήτησαν και πήραν υλικά από παντού: σκουπιδότοπους, αλάνες, μάντρες αυτοκινήτων, παλιατζίδικα, σουπερμάρκετ. «Είναι πρωτοποριακοί καλλιτέχνες σε πολλά επίκαιρα ζητήματα που υπερβαίνουν τα όρια της τέχνης, όπως η αμφισημία του ρόλου της βιομηχανίας, η σπουδαιότητα της ανακύκλωσης, η αναγκαιότητα αναθεώρησης θεμάτων που άπτονται της κλιματικής αλλαγής και της οικολογίας» επισήμανε η συνεπιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau σε χθεσινή παρουσίαση.

Αρμάν: «Μείζων συγχορδία», 1962

Τέθηκαν υπό την ομπρέλα του κριτικού τέχνης Πιερ Ρεστανί, ο οποίος σύνταξε τη διακήρυξη για τον Νέο Ρεαλισμό ορίζοντάς τον ως τις «νέες, αντιληπτές προσεγγίσεις του πραγματικού». Μέσα από συγκλίσεις και αντεγκλήσεις τα κοινά σχέδιά τους ξεδιπλώθηκαν ανάμεσα στο 1960 και το 1963 και συνεχίστηκαν πιο αραιά μέχρι το 1970 που η ομάδα γιόρτασε πανηγυρικά στο Μιλάνο τη... διάλυσή της. Αλλωστε οι καλλιτέχνες δεν ήθελαν να περιορίζονται σε καλούπια, «πιστεύουμε ότι οι ετικέτες είναι σημαντικές, αλλά για τα μπουκάλια του κρασιού κυρίως» έλεγαν χιουμοριστικά ο Κρίστο και η σύντροφός του Ζαν-Κλοντ.

Η έκθεση ανοίγει με τα γλυπτά σε χαρακτηριστικό μπλε ηλεκτρίκ του πρόωρα χαμένου Ιβ Κλάιν (1928-1962): το ανάγλυφο πορτρέτο του Αρμάν, η Μπλε Αφροδίτη, η Νίκη της Σαμοθράκης. Ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων το τεμαχισμένο τσέλο που έκανε ο Αρμάν (Μείζων συγχορδία, 1962), ένα τεράστιο γυναικείο «Στήθος» (1966) από πολυουρεθανική ρητίνη αλλά και οι «Συμπιεσμένοι τενεκέδες» (1984) του Σεζάρ. Το παιδικό καροτσάκι που τύλιξε το 1962 με πολυαιθυλένιο και σχοινί ο Κρίστο, τα σήματα από νέον του έργου «Μετρό» (1964) του Μαρτιάλ Ράις, το κολάζ από σκισμένες ιταλικές αφίσες ταινιών της Μονρόε στη «Μυθική Marylin» (1963) του Μίμο Ροτέλα.

Αριστερά: Κλάιν - «Η Νίκη της Σαμοθράκης», 1962 Δεξιά: Κρίστο - «Περιτυλιγμένο καροτσάκι», 1962

 

 

Τα έργα της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή αλλά και από θεσμικούς φορείς και ιδιώτες, μεταξύ άλλων και το Centre Pompidou. Με κείμενα για τα έργα, τους καλλιτέχνες, το κίνημα του Νέου Ρεαλισμού, αλλά και για τη συνομιλία του με το Dada και την Pop Art, με τη σκηνογραφία του Ανδρέα Γεωργιάδη και της Παρασκευής Γερολυμάτου και με έναν προσεγμένο κατάλογο σε επιμέλεια της Μικρής Αρκτου, η έκθεση «δεν στοχεύει σε μια εξαντλητική ιστορική προσέγγιση, αλλά να αναδειχτεί το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα των καλλιτεχνών, ο οποίοι άφησαν ισχυρό αποτύπωμα στην εποχή τους» σύμφωνα με τη Μαρία Κουτσομάλλη. Σημαντική η συμβολή της συνεπιμελήτριας Marion Mayer (πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Man Ray), η οποία είχε την τύχη να γνωρίσει αρκετούς από τους καλλιτέχνες, όπως τους Αρμάν, Κρίστο, Σεζάρ, και να συζητήσει μαζί τους στα ατελιέ τους και σε συνεστιάσεις.


📌 Πληροφορίες: Ιδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, Ερατοσθένους 13 Αθήνα / 210-7252895 / goulandris.gr «Nouveau realisme» από 11 Ιανουαρίου έως 9 Απριλίου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα του Νέου Ρεαλισμού

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας