• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 9.7°C
    2 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.2°C / 4.9°C
    4 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.4°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -2.1°C / -0.1°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 5.2°C
    2 BF
    70%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.2°C / 2.1°C
    0 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -1.6°C / -1.6°C
    3 BF
    80%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 11.4°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 6.8°C / 9.9°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 11.1°C
    1 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    4 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    78%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 8.3°C
    2 BF
    74%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.5°C / 9.9°C
    2 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 2.0°C / 4.7°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.5°C / -0.5°C
    2 BF
    78%

Χρήστος Δικαιάκος, «Willow tree»,  2017

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τέχνη και φαντασία για έναν βιώσιμο πλανήτη

  • A-
  • A+
Η φετινή διοργάνωση του ΜΟΜus με τίτλο «Γεωκουλτούρα» δίνει από τις 10 Δεκεμβρίου το στίγμα της με εκθέσεις, δράσεις, καινοτόμες προτάσεις και επιδιώκει να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση.

Με βασικές αξίες και κανόνες που προκύπτουν από ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης που διοργανώνει το MOMus με γενικό τίτλο «Γεωκουλτούρα», δίνει το στίγμα της με εκθέσεις, δράσεις, καινοτόμες προτάσεις, συναντήσεις και νέες συνεργασίες.

Το ενδιαφέρον της φετινής διοργάνωσης, υπό τη διεύθυνση της Θούλης Μισιρλόγλου, είναι στραμμένο στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Η φετινή Μπιενάλε επιδιώκει να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση και διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο του φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Το πρόγραμμα ξεκινάει στις 10 Δεκεμβρίου, κορυφώνεται τον Μάρτιο με την κεντρική έκθεση και ολοκληρώνεται με νέες παραγωγές τον Μάιο. Ολοι οι χώροι του MOMus, μουσεία και μνημεία της πόλης θα φιλοξενήσουν έργα περισσότερων από 100 σύγχρονων καλλιτεχνών που εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης. Και μας καλούν να φανταστούμε διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

● Το εναρκτήριο λάκτισμα δίνει η έκθεση «Graceland. Ο θρίαμβος μιας αβέβαιης πορείας» (MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, 10.12.2022-23.4.2023), ένα συλλογικό πρότζεκτ των εικαστικών Ράνιας Εμμανουηλίδου, Φανής Μπουντούρογλου και Ευαγγελίας Ψωμά, οι οποίες πειραματίζονται με διάφορες τεχνικές παραγωγής βιοπλαστικού, χαρτιού, καλλιέργειας κρυστάλλων, φυτεύσεων, κ.ά., προσκαλώντας το κοινό σε εμβυθιστική εμπειρία. Επιμέλεια: Αννα Μυκονιάτη.

● Στην έκθεση «Κιβωτός: μια κατασκευή φροντίδας» (MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 10.12.2022-26.3.2023) συνολικά 43 δημιουργοί με περισσότερα από 75 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και νέων μέσων που προέρχονται από τις συλλογές του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης αποτυπώνουν την έννοια της κιβωτού ως τρόπου διάσωσης, προστασίας και διατήρησης δεδομένων, αντικειμένων και πληροφοριών για μελλοντική χρήση. Συμμετέχουν οι: Δημήτρης Αληθεινός, Γιώργος Βακαλό, Lionel Estève, Μανώλης Ζαχαριουδάκης, Θόδωρος, Francisco Infante-Arana & Nonna Gurionova, Μάριον Ιγγλέση, Αλέξανδρος Ισαρης, Βαλέριος Καλούτσης, Γιώργος Λάππας, Μπία Ντάβου, Ρένα Παπασπύρου, Παύλος, Μάριος Πράσινος, Σωτήρης Σόρογκας, Μάριος Σπηλιόπουλος, Δανάη Στράτου, Thomas Struth, Τάκις, Κώστας Τσόκλης, Αλέξανδρος Ψυχούλης, κ.ά. Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου, Κατερίνα Σύρογλου.

● Το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης λειτουργεί επίσης ως κοινός τόπος για τέσσερα παράλληλα πρότζεκτ (10.12.2022-19.2.2023). Στην «Κλιματική Βουλή. Αφηγήσεις του μη ανθρώπινου» το περιβάλλον και τα μη ανθρώπινα όντα και πράγματα αποκτούν «φωνή» για να βοηθήσουν στη διαμόρφωση της πολιτικής του πλανήτη μας. Το πρότζεκτ βασίζεται στις καλλιτεχνικές ομάδες από τη Γερμανία Metagarten και Helfersyndrom και στον Γιάννη Αγγελή.

Επιπλέον, ο αστικός αμπελώνας του Δήμου Θεσσαλονίκης «μεταφυτεύεται» στον χώρο του μουσείου, ενώ παράλληλα φοιτητές και διδάσκοντες των Τμημάτων Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και Γεωπονίας του ΑΠΘ παρουσιάζουν τις προτάσεις τους για το Μητροπολιτικό Πάρκο της ΔΕΘ.

Από την κεντρική έκθεση, Ana Vaz, «Pseydosphynx, 2020

Τέλος, ο Μανώλης Μπαμούσης με την προβολή «Ο κήπος» αφηγείται στα δέντρα τις σκέψεις του για την εικόνα, τη φωτογραφία, τη διδασκαλία, την τέχνη, την ιστορία της.

● Η 8η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης συναντά τη Ρωσική Πρωτοπορία. Η έκθεση «Ιχνηλάτες της φύσης» και οι «Βιοδυναμικοί κήποι» των Αλεξάνδρας Μαράτη, Αννας Βαδάκογλου, Αικατερίνης Γεγησιάν και Kiril Prashkov θα «συνομιλήσουν» με την τρέχουσα έκθεση «Οργανική τέχνη. Η πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (21.12.2022-21.5.2023, επιμέλεια: Μαρία Τσαντσάνογλου).

● Και από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα τον ερχόμενο Φεβρουάριο, με την ομαδική έκθεση «Down to Earth» στο MOMus-Μουσείο Αλεξ Μυλωνά (09.2-30.4.2023), επικεντρωμένη στη γόνιμη συμβίωση του κοινωνικού με το φυσικό. Συμμετέχουν οι: Στρατής Βογιατζής, Μάριον Ιγγλέση, Γιάννης Καστρίτσης, Anemicinema, Κατερίνα Μόσχου, Σωτήρης Πανουσάκης, Βαγγέλης Πλοιαρίδης, Ιφιγένεια Σδούκου, Γιώργος Τσακίρης, κ.ά.

● Οσο για την κεντρική έκθεση με τίτλο «Being as Communion» (04.3-21.5.2023), προτείνει μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συνύπαρξης ως ενός εργαλείου για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Παίρνουν μέρος 28 καλλιτέχνες από 11 χώρες: Jumana Emil Abboud, Πάκυ Βλασσοπούλου, Gianfranco Baruchello, Zheng Bo, Campus Νovel, Aslı Çavuşoğlu, Φοίβη Γιαννίση, Piero Gilardi, Akira Ikezoe, Βάσω Κατράκη, Hira Nabi, Γιάννης Παπαδόπουλος, Alexandra Paperno, Αγγελος Πλέσσας, Iva Radivojević, Πάνος Σκλαβενίτης, Agnès Varda, κ.ά. Τα έργα τους θα παρουσιαστούν σε διάφορους χώρους, από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού ώς τα Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Επιμέλεια: Μαρία-Θάλεια Καρρά.


Αφοί Μανάκια «Πριονάδες της Βωβούσας», 1898. Αρχείο Αλέξανδρου Μαλλιά, ΙΜΜΑ

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει φωτογραφικό αφιέρωμα στους πρωτοποριακούς αδελφούς Μανάκια και στον Ελληνοκαναδό Χρήστο Δικαιάκο. Η Μπιενάλε θα συνεργαστεί με το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (2-12.3.2023) και με την αυτόνομη ομάδα μαγείρων με κοινωνική συνείδηση Chefs for Zero Hunger, ενώ υποστηρίζει την Τράπεζα Σπόρων του «Πελίτι». Ολοκληρώνεται στις 21 Μαΐου με το 7ο Thessaloniki Performance Festival.

📌 Πληροφορίες: www.thessalonikibiennale.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Να γιατί τον λέμε «Ελληνα Ροντέν»
Στην έκθεση δίνεται έμφαση σε θέματα που ο Χαλεπάς επέλεξε να δουλέψει σε όλη του τη ζωή: παρουσιάζονται μαζί και οι Μήδειες, δέκα από τους 12 Σάτυρους και Ερωτα και το Παραμύθι της Πεντάμορφης.
Να γιατί τον λέμε «Ελληνα Ροντέν»
ART - ΝΕΑ
Το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα του Νέου Ρεαλισμού
Η νέα έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, φιλοξενώντας συνολικά 50 έργα, μας παρουσιάζει τους 13 πρωταγωνιστές του ανατρεπτικού -αν και εφήμερου- κινήματος του Νέου Ρεαλισμού.
Το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα του Νέου Ρεαλισμού
ART - ΝΕΑ
Μια μόνιμη στέγη για την παρακαταθήκη του
Εγκαινιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αλίμου έκθεση με περίπου 30 έργα του Κυριάκου Κατζουράκη με τίτλο «Αριστερά της λύπης», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Μάνου Στεφανίδη.
Μια μόνιμη στέγη για την παρακαταθήκη του
ART - ΝΕΑ
Η γιορτή της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής
Στη διεθνή έκθεση που έχει στόχο την παρουσίαση της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής θα συναντηθούν 62 πλατφόρμες από 26 χώρες, που με ακτιβιστική διάθεση σχολιάζουν επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα.
Η γιορτή της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής
ART - ΝΕΑ
Βουτιά στο υπέροχο, cult σύμπαν του «Ελληνα μπίτνικ» εικαστικού
Πληθωρικός και ανήσυχος, ξεχωριστός, ιδιόμορφος και αντισυμβατικός, ο Πάνος Κουτρουμπούσης έρχεται ξανά στο προσκήνιο με την αναδρομική έκθεση «Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι».
Βουτιά στο υπέροχο, cult σύμπαν του «Ελληνα μπίτνικ» εικαστικού
ART - ΝΕΑ
20 περφόρμερ, 20 εκδοχές της ζωής μας
Το πρωτοποριακό, παρεμβατικό και δημοφιλές πρόγραμμα που γιορτάζει φέτος 25 χρόνια επιστρέφει στην Αίθουσα Τέχνης Καππάτος από τις 26 Ιανουαρίου.
20 περφόρμερ, 20 εκδοχές της ζωής μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας