• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 10.2°C
    2 BF
    88%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 5.7°C
    3 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 8.8°C
    1 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 0.9°C / 2.2°C
    1 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.2°C
    3 BF
    93%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.2°C / 4.4°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    2 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 5.2°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 11.6°C
    2 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 8.3°C / 11.4°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    4 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    87%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / 1.8°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 1.5°C / 7.2°C
    1 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 9.3°C
    1 BF
    86%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 6.6°C
    2 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 2.0°C / 4.7°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C 0.0°C / 0.0°C
    2 BF
    84%

Η Γαλλίδα σκηνοθέτρια Κατρίν Κορσινί 

© CHAZ Productions
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στα Επείγοντα, η μπουρζουαζία συνυπάρχει με τα Κίτρινα Γιλέκα

  • A-
  • A+
«Το γέλιο είναι μια εκρηκτική, σχεδόν επαναστατική πράξη», λέει η Γαλλίδα σκηνοθέτρια που η ταινία της «Η μεγάλη ρήξη», μια «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας στη διάρκεια της εφημερίας ενός νοσοκομείου, προβάλλεται αυτές τις μέρες στις ελληνικές αίθουσες.

Καιρό είχαμε να δούμε παρόμοια ταινία. Ισως γιατί δεν θέλει μόνο τόλμη, θέλει και ταλέντο. Πώς αλλιώς να μιλήσουμε για τη νέα ταινία της Κατρίν Κορσινί «Η μεγάλη ρήξη», η οποία ασκεί βαθιά κριτική στο υγειονομικό σύστημα της Γαλλίας, ενώ παράλληλα προσεγγίζει με υπέροχο χιούμορ τη μεσοαστική (μπουρζουά) κοινωνία της χώρας, μέσα από τα προβλήματα ενός ζευγαριού λεσβιών... Η ταινία απέσπασε τον Queer Xρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Κανών και ήταν αυτή που ξεχώρισε ο τότε πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Σπάικ Λι. Παίζεται ήδη στις ελληνικές αίθουσες και, κατά τραγική σύμπτωση, πήρε διανομή τις μέρες που η Αθήνα «έβραζε» από τις διαδηλώσεις υγειονομικών, και όχι μόνο, ενάντια στο νομοσχέδιο της Ν.Δ. που ουσιαστικά καταστρέφει το δημόσιο σύστημα υγείας. Και μετά σου λέει, η ζωή μιμείται το σινεμά...

Κατρίν Κορσινί, «Η μεγάλη ρήξη» - σκηνές από την ταινία

© Carole Bethuel

Για τη σκηνοθέτρια, πάντως, ο ρεαλισμός της επικαιρότητας «χωράει» πολύ καλά στον σουρεαλισμό της μυθοπλασίας: «Χρησιμοποίησα έντονα στοιχεία χιούμορ, μπορείς να το πεις και σαρκασμό, ακριβώς για να ενισχυθεί το ρεαλιστικό στοιχείο της ταινίας, δίχως ωστόσο να κατακλύσει όλο αυτό τον θεατή», μας λέει η Κατρίν Κορσινί. «Δεν ήθελα να κάνω μια ταινία μόνο για τις διάφορες κοινωνικές τάξεις, αλλά ήθελα να μπορώ να γελάσω με τους χαρακτήρες μου! Αυτό που έπρεπε να είναι πλήρως ρεαλιστικό ήταν το νοσοκομείο. Το τι συμβαίνει δηλαδή στη Γαλλία με το δημόσιο σύστημα υγείας: το πώς τρέχουν να προλάβουν φροντιστές και υγειονομικοί, το πώς δεν επαρκούν οι γιατροί και οι νοσηλευτές. Οσο πιο πιστά απεικονίζεται αυτή η παράλογη (και τραγική) αλήθεια τόσο περισσότερη κωμωδία μπορούσε να αναδυθεί! Εξάλλου, ο καλύτερος τρόπος για να καταγράψεις την τραγικότητα είναι το χιούμορ».

Στην ταινία, όλα ξεκινάνε όταν η Ραφ και η Ζουλί, ένα ζευγάρι στα πρόθυρα του χωρισμού, δοκιμάζει τα όριά του στα Επείγοντα ενός νοσοκομείου που γεμίζει ασφυκτικά το βράδυ μιας μεγάλης διαδήλωσης των Κίτρινων Γιλέκων στο Παρίσι. Το εξουθενωμένο προσωπικό και οι εξοργισμένοι και τραυματισμένοι διαδηλωτές θα κάμψουν τις βεβαιότητες και τις προκαταλήψεις του ζευγαριού, που ξεκάθαρα ανήκει στην μπουρζουαζία. Εν τω μεταξύ, καθώς η ένταση στους δρόμους της πόλης κορυφώνεται, το νοσοκομείο βρίσκεται σχεδόν σε πολιορκία. Οι Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι και η Μαρίνα Φόις ενσαρκώνουν εξαιρετικά τις Ραφ και Ζουλί, ενώ η Aϊσατού Ντιαλό Σάνια, με καταγωγή από τη Γουινέα, απέσπασε το Σεζάρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της ως νοσηλεύτριας.

Κατρίν Κορσινί, «Η μεγάλη ρήξη» - σκηνές από την ταινία

© Carole Bethuel

«Ολα ξεκίνησαν όταν έπεσα εγώ η ίδια κι έσπασα το πόδι μου! Γελάω σαν λέω πως “Ολα ξεκίνησαν με μια δική μου πτώση” – αυτή η φράση μπορεί ν’ ακούγεται τόσο προσωπική όσο και κοινωνική ως σχολιασμός, κάτι που μ’ αρέσει πολύ, καθώς ακριβώς αυτό θέλω να γίνει και στην ταινία: οι μικροϊστορίες να δρουν ενισχυτικά στο κοινωνικοπολιτικό μήνυμα... Πάντως, πράγματι όλα ξεκίνησαν σαν έπεσα και βρέθηκα με τη σύντροφό μου στα Επείγοντα, κατά τη διάρκεια ενός Σαββάτου έντονης διαδήλωσης των Κίτρινων Γιλέκων στο Παρίσι. Ε, το τι ζήσαμε εκεί τη νύχτα το έκανα ταινία: αμέσως η ιδέα να χρησιμοποιήσουμε το δωμάτιο για έκτακτα περιστατικά ως “σκηνικό”, μάλλον ως “αρένα δράσης”, και να δημιουργήσουμε σε αυτό το χάος μια ιστορία φτιαγμένη από απίθανες συναντήσεις ήταν ήδη έτοιμη. Το μόνο που έπρεπε να κάνω από εκεί και πέρα ήταν να συνδέσω τις ιστορίες και να κάνω την ενότητα χρόνου και τόπου να εξυπηρετεί την ιστορία μου», μας εξηγεί η Κ. Κορσινί.

Τη ρωτάμε αν πιστεύει ότι έχει κάνει μια πολιτική ταινία, παρά ή μαζί με τα έντονα κωμικά στοιχεία: «Η επιλογή να μιλήσουμε για το κατεστραμμένο σύστημα υγείας και τα Κίτρινα Γιλέκα είναι πολιτική. Η επιλογή 50χρονων ηθοποιών είναι επίσης πολιτική. Οι αποφάσεις και οι επιλογές που κάνουμε σε μια ταινία είναι βαθιές και προφανώς κάτι “λένε” για την ταινία και τη δέσμευσή της. Από κει και πέρα, γιατί να μην το κάνω όλο αυτό ως μια πικρή κωμωδία; Η ψυχαγωγία είναι από μόνη της μια επίσης πολιτική επιλογή. Νομίζω ότι είναι πιο κομψό να μιλάς για πολιτική ενώ κάνεις τον κόσμο να γελάει, παρά να “χτυπάς” τους ανθρώπους με κομματικές ιστορίες.

»Πάνω από όλα, είναι απαραίτητο να μιλήσουμε για τα ανθρώπινα όντα και τις αντιφάσεις τους. Και οι ανθρώπινες αντιφάσεις, ειδικά μέσα στον πανωλεθρίαμβο του σύγχρονου καπιταλισμού που ζούμε, είναι τρομερά αστείες! Ταυτόχρονα, μέσα από το χιούμορ, μέσα από το γέλιο, μπορούμε να συναντηθούμε και να συν-κινηθούμε με πιο χαρούμενο (άρα και ευκολότερα αποδεκτό) τρόπο, παρά μέσω των κραυγών και της κομματικής ή ιδεολογικής βίας που μας τυφλώνουν. Υπάρχει κάτι πιο ανθρώπινο στο γέλιο. Είναι μια εκρηκτική, σχεδόν επαναστατική πράξη και πρακτική. Αρκεί να κοιτάξετε τον Τσάπλιν για να δείτε πώς, μέσω του χιούμορ, διαλύει στις ταινίες του τη γραμμή συναρμολόγησης και το καπιταλιστικό σύστημα!»

«Το χιούμορ φέρνει κοντά τους ανθρώπους. Δεν είναι εύκολο – θέλει και τόλμη και πολλή δουλειά για να μη γίνει φτηνό και άνευρο. Ωστόσο, για μένα έστω, τόσο στη ζωή όσο και στο σινεμά, κυρίως μέσα από το γέλιο αποκαλύπτονται οι χαρακτήρες και κάπως έτσι καταλήγουμε να αποδεχόμαστε και να “βλέπουμε” πραγματικά ο ένας τον άλλον. Αυτό δεν είναι εξάλλου και το νόημα;» καταλήγει, κλείνοντας ουσιαστικά το μάτι και σε μας, και στην ταινία της και στην ελληνική πραγματικότητα, που ίσως δεν φαντάζεται καν η ίδια πόσο καλά περιγράφει, χωρίς να το ξέρει!


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: «Η μεγάλη ρήξη» ξεκίνησε ήδη την πορεία της στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες την Πέμπτη σε διανομή Weirdwave.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Ολη η Σύρος μια οθόνη
Προβολές σε δεκατρείς χώρους (ακόμα και σε μοναστήρια), ταινίες καλλιτεχνικές από όλο τον κόσμο, επιφανής προσκεκλημένος ο Πίτερ Γκριναγουέι. Οι δύο νεαροί ιδρυτές του, ο Τζέικομπ Μο και η Κασσάνδρα Σελεστίν,...
Ολη η Σύρος μια οθόνη
ART - ΝΕΑ
Φώτισε τις ταινίες του Μίλος Φόρμαν
Ο βραβευμένος, ίσως όχι όσο το άξιζε, διευθυντής φωτογραφίας Μίροσλαβ Oντρισεκ πέθανε πριν από λίγες ημέρες, σε ηλικία 80 ετών, στην Πράγα. Παιδί της Πράγας και του Νέου Τσέχικου Κύματος, που προετοίμασε την...
Φώτισε τις ταινίες του Μίλος Φόρμαν
ART - ΝΕΑ
«Χωρίσαμε, αλλά τον Παπατάκη δεν τον ξεπερνάς πoτέ»
Η Ολγα Καρλάτου, πρώτη σύζυγος του Νίκου Παπατάκη και πρωταγωνίστρια των ταινιών του, είναι κατηγορηματική: «Αν κάτι με πήγε μπροστά και με βαστάει στη ζωή μου είναι δύο πράγματα: η σκληρή δουλειά και τα...
«Χωρίσαμε, αλλά τον Παπατάκη δεν τον ξεπερνάς πoτέ»
ΣΙΝΕΜΑ
Ιστορίες που δεν έχουν ειπωθεί
Στο «Τριανόν» ξεκινάει σήμερα ένας ολοκαίνουργιος κινηματογραφικός θεσμός που μέχρι την 1η Φεβρουαρίου θα προβάλλει καθημερινά ελληνικές ταινίες, που είτε δεν πήραν διανομή είτε δεν είχαν στις αίθουσες την...
Ιστορίες που δεν έχουν ειπωθεί
ΣΙΝΕΜΑ
Και μετά τα σκάνδαλα, ήρθε το γκλαμ!
Βραβεία, φουστάνια, διαφήμιση, απουσίες, ολίγον από σινεμά στην 80ή τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών όπου ξεχώρισαν το «The Fabelmans» του Στίβεν Σπίλμπεργκ και τα «Πνεύματα του Ινισέριν» του Μάρτιν ΜακΝτόνα!
Και μετά τα σκάνδαλα, ήρθε το γκλαμ!
ΘΕΑΤΡΟ
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς
Οι δύο ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στο πιο πρόσφατο έργο της Αυστριακής νομπελίστα του 2004, το εμπνευσμένο από το «σκάνδαλο της Ιμπιζα» «Μαύρο νερό», κάνουν με αυτή την αφορμή ένα ταξίδι στη σύγχρονη πολιτική...
Το σανδάλι του Στιβ Τζομπς, η Γέλινεκ κι εμείς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας