• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 10.8°C
    4 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 11.4°C
    6 BF
    47%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 11.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.2°C
    3 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 6.9°C
    1 BF
    75%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 11.0°C
    3 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 5.6°C
    4 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.5°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.1°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.9°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 7.7°C / 10.8°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.9°C
    0 BF
    46%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 9.5°C
    2 BF
    72%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    4 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 11.0°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.9°C
    1 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 10.0°C
    3 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    2 BF
    47%

«MODERN LOVE. H Aγάπη στα Χρόνια των Ψυχρών Οικειοτήτων»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χαμόγελα και αισιοδοξία εντός του Φιξ

  • A-
  • A+
Ο απολογισμός του τελευταίου εξαμήνου με το Μουσείο σε πλήρη λειτουργία μιλά για «άνοδο στην επισκεψιμότητα της τάξης του 81,95%, σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο το 2021», δεν λέει όμως και ότι πέρυσι όλα υπολειτουργούσαν λόγω υγειονομικής κρίσης.

Χαμόγελα ικανοποίησης και αισιοδοξίας στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης καθώς αυτόν τον μήνα ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος περιοδικών εκθέσεων του μουσείου σε πλήρη λειτουργία (100% ανοιχτό, όπως σημειώνεται στο απολογιστικό του δελτίο), υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Κατερίνας Γρέγου και τη διοικητική-οικονομική διεύθυνση της Αθηνάς Ιωάννου. Ενα εξάμηνο εκθέσεων εντός και εκτός του ιστορικού κτιρίου του Φιξ, οι οποίες συγκέντρωσαν 50.000 επισκέπτες, παρουσιάζοντας «άνοδο στην επισκεψιμότητα του ΕΜΣΤ της τάξης του 81,95%, σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο το 2021».

Σίγουρα ο αριθμός των επισκεπτών είναι εντυπωσιακός και ευχόμαστε να υπερδιπλασιαστεί, ωστόσο, κατά την άποψή μας, δεν μπορεί η προηγούμενη χρονιά να αποτελεί μέτρο σύγκρισης γιατί το ΕΜΣΤ υπολειτουργούσε και λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας του Covid και λόγω της απουσίας συγκροτημένου εκθεσιακού προγράμματος. Μην ξεχνάμε ότι από τον Μάρτιο του 2019 το πολύπαθο μουσείο βρισκόταν υπό μεταβατικό διευθυντή, τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Αντωνακάκη (με τη συνδρομή της ιστορικού τέχνης Συραγώς Τσιάρα, η οποία πλέον έχει αναλάβει τα ηνία της Εθνικής Πινακοθήκης), ενώ η Κατερίνα Γρέγου διορίστηκε νέα καλλιτεχνική διευθύντρια από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη την 1η Ιουλίου 2021.

Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, τους στόχους και το συνολικό όραμά της για το ΕΜΣΤ τα παρουσίασε σε μια μαραθώνια συνέντευξη Τύπου, μόλις στις αρχές Απριλίου του 2022, ενώ η πρώτη δική της έκθεση εντός του μουσείου εγκαινιάστηκε τον περασμένο Ιούνιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο 2021 στο ΕΜΣΤ, αν εξαιρέσουμε τις ψηφιακές εκθέσεις, λειτούργησαν μόνο δύο στον φυσικό χώρο: «Symbols & Iconic Ruins» (27/5-24/10/2021) και «Ubuntu» (22/10/2020-24/10/2021).

Με πλουσιοπάροχο προϋπολογισμό (9.204.854 ευρώ), η καλλιτεχνική επανεκκίνηση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης έγινε με την ομαδική έκθεση «Statecraft: Διαμορφώνοντας το κράτος» στις 17 Ιουνίου 2022. «Με τη συμμετοχή 39 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, το “Statecraft” είναι η μεγαλύτερη περιοδική έκθεση που έχει διοργανώσει ώς τώρα το ΕΜΣΤ στην έδρα του», επισημαίνεται στον απολογισμό, ίσως και η πιο πολιτική, θα προσθέταμε εμείς.

Ακόμη πέντε εκθέσεις και εγκαταστάσεις πλαισίωσαν το «Statecraft» και συνομίλησαν μαζί του, με στόχο η «εννοιολογική συνοχή και ταυτότητα» να χαρακτηρίζει πλέον κάθε κύκλο εκθέσεων του ΕΜΣΤ: «Eιρήνη Βουρλούμη: Στον ίδιο χώρο», «Aντώνης Πίττας: jaune, geel, gelb, yellow - Πράξεις μοντερνισμού με τον Theo van Doesburg», «Lawrence Abu Hamdan: Ηχητικός ντετέκτιβ», «Jennifer Nelson: Απόβλητα (Κληρονομιά): Μια δημόσια πραγμάτευση του απωθημένου» και «Stephan Goldrajch: Το δέντρο της πλατείας».

Παράλληλα ξεκίνησε ο νέος θεσμός Extra Muros (καλλιτεχνικές δράσεις εκτός των τειχών του Μουσείου), με την έκθεση του Δημήτρη Τσουμπλέκα «Αμαζόνιος» να προσφέρει μια προσωπική περιήγηση στο εργαστήρι και στο σπίτι δύο εμβληματικών καλλιτεχνών, του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού, στο Νέο Μαρούσι.

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης καλλιεργεί επίσης τον πολιτιστικό και κοινωνικό ρόλο του με δημόσια προγράμματα, με συμπόσια, συζητήσεις, προβολές, περφόρμανς, με ξεναγήσεις για μικρούς και μεγάλους και ενδυναμώνει με ποικίλες δράσεις τη συμπερίληψη. Ωστόσο, κάνοντας ένα πρώτο απολογισμό, έχει καταφέρει να γίνει κοινό κτήμα, να καθιερωθεί στη συνείδηση του κοινού, να αποτελεί σημείο αναφοράς, όπως του αξίζει; Ασφαλώς έχει μια μοναδική συλλογή, ένα εκπληκτικό κτίριο, πλούσιο πρόγραμμα, αλλά όλα αυτά που προσφέρει, εκθέσεις, δράσεις, ακόμα και το «λεξιλόγιό» του, αποτελούν πόλο έλξης; Η εξωστρέφειά του δημιουργεί μια οικειότητα και συμμετοχικότητα στον κόσμο για να το επισκεφτεί ξανά και ξανά, ώστε να γίνει σημείο συνάντησης στην πόλη; Να γίνει το μουσείο μας... Και τελικά, πού βρισκόμαστε ώστε να επιτευχθεί ο στόχος, όπως τον είχε θέσει η κ. Γρέγου, «να γίνει ο κορυφαίος εθνικός θεσμός για τη σύγχρονη τέχνη και τον οπτικό πολιτισμό στην Ελλάδα και ένας από τους ηγετικούς θεσμούς της Νότιας Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου»;

Πάντως ας κρατήσουμε στα θετικά πως τα διεθνή έντυπα (από τους New York Times, τους Financial Times, το Les Echos, την El País, το Al Jazeera μέχρι τo Artforum, τα Hyperallergic, Conde Nast Traveller, Artribune, Wallpaper) υποδέχτηκαν με εγκώμια τη νέα εποχή του ΕΜΣΤ και το νέο εκθεσιακό πρόγραμμά του.

Και ελπίζουμε ότι η δωρεά 140 έργων της συλλογής του Δημήτρη Δασκαλόπουλου –η σημαντικότερη στην ιστορία του Μουσείου που θα ενταχθεί στην έκθεση της συλλογής του μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023– θα του δώσει μεγαλύτερη ώθηση και προοπτικές συνεργασίας με σημαντικά ιδρύματα του εξωτερικού.

Προς το παρόν, το ΕΜΣΤ ετοιμάζεται να αποχαιρετήσει τη χρονιά... αγαπησιάρικα, με την έκθεση «MODERN LOVE. H Aγάπη στα Χρόνια των Ψυχρών Οικειοτήτων» (15/12/2022-28/5/2023), την οποία είχε πρωτοπαρουσιάσει η Κατερίνα Γρέγου στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Freiburg της Γερμανίας, το φθινόπωρο του 2020. Μια διεθνής ομαδική έκθεση που «διερευνά την έννοια της αγάπης σήμερα καθώς και τη διαμόρφωση των πιο στενών ανθρώπινων σχέσεων στην εποχή του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, του νεοφιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης – μια εποχή που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εποχή “ψυχρών οικειοτήτων”, πόσο μάλλον τώρα με την πανδημία του κορονοϊού».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Μια μεγάλη εκθεσιακή διαδρομή με έξι σταθμούς
Τον κύκλο των χειμερινών ατομικών εκθέσεων εγκαινιάζει αύριο το ΕΜΣΤ με θεματικό επίκεντρο την επίδραση που ασκούν το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η σύγχρονη οικονομία της τεχνολογίας στις...
Μια μεγάλη εκθεσιακή διαδρομή με έξι σταθμούς
ART - ΝΕΑ
Kάτι τρέχει σε ΕΜΣΤ και ΜΟΜus
Χωρίς πρότερη ενημέρωση και χωρίς να έχει ζητηθεί έγκριση από το Συμβούλιο Μουσείων, η Κατερίνα Γρέγου «ξήλωσε» τα έργα της μόνιμης συλλογής στον 4ο όροφο προορίζοντας τον χώρο για περιοδικές εκθέσεις
Kάτι τρέχει σε ΕΜΣΤ και ΜΟΜus
ART - ΝΕΑ
Ισχυρό στίγμα από τη νέα διευθύντρια
Με στόχο τον εμπλουτισμό της εμπειρίας της επίσκεψης και τη συνολικότερη σχέση του μουσείου με το κοινό γίνονται οι στοχευμένες παρεμβάσεις σύμφωνα με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης,...
Ισχυρό στίγμα από τη νέα διευθύντρια
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Enter» στην αγάπη της απόστασης
Με την «Modern love» αρχίζει ο δεύτερος κύκλος των εκθέσεων που έχει σχεδιάσει η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ και θα αποτελείται από πέντε εκθέσεις με σχετικά θέματα, από διαφορετικούς επιμελητές.
«Enter» στην αγάπη της απόστασης
ART - ΝΕΑ
«Εγκλεισμοί», πραγματικοί και συμβολικοί
48 καλλιτέχνες συνολικά συμμετέχουν στο πρότζεκτ που αναπτύσσεται από σήμερα σε τρία εγκαταλειμμένα κτίρια του ψυχιατρικού νοσοκομείου, με διοργανωτή την ΑΜΚΕ Ρίζες Πολιτισμού σε επιμέλεια του Δημήτρη Τρίκα.
«Εγκλεισμοί», πραγματικοί και συμβολικοί
ART - ΝΕΑ
Β' Παγκόσμιος Πόλεμος: Επετειακή έκθεση στη Δόριζα Αρκαδίας
Η έκθεση περιλαμβάνει εκτυπώσεις φωτογραφιών με ντοκουμέντα εποχής, αντίγραφα με αφίσες και ξυλογραφίες από μεταγενέστερες εκδόσεις καθώς και βιβλία που αναφέρονται στο Έπος του ’40 και στα οδυνηρά χρόνια που...
Β' Παγκόσμιος Πόλεμος: Επετειακή έκθεση στη Δόριζα Αρκαδίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας