• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.7°C
    2 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.6°C / 7.4°C
    6 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 4.0°C / 9.4°C
    2 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 3.8°C
    2 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 8.0°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.0°C / 7.0°C
    2 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    0°C 0.4°C / 3.4°C
    2 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.8°C / 12.2°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.7°C / 7.9°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 8.8°C / 10.6°C
    1 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.2°C / 10.2°C
    7 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    7 BF
    54%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 6.8°C
    3 BF
    70%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 8.8°C
    2 BF
    76%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    93%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 10.4°C
    3 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 6.6°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 7.8°C
    3 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.2°C / 2.2°C
    1 BF
    90%
Facebook

Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος θεατρικός σκηνοθέτης Λεωνίδας Τριβιζάς

  • A-
  • A+

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών ο σπουδαίος σκηνοθέτης του θεάτρου και καθηγητής σε δραματικές σχολές Λεωνίδας Τριβιζάς. Την είδηση του θανάτου του γνωστοποίησε με ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook ο ηθοποιός και πρόεδρος του ΣΕΗ, Σπύρος Μπιμπίλας.

Ο Λεωνίδας Τριβιζάς σκηνοθέτησε έργα κλασικού, αλλά κυρίως σύγχρονου, ξένου δραματολογίου και σε μικρότερη κλίμακα νεοελληνικά έργα. Συμμετείχε στην ίδρυση και λειτουργία εναλλακτικών, πειραματικών, θεατρικών σχημάτων που παρουσίασαν ένα δραματολόγιο στηριγμένο σε καλλιτεχνικά και κοινωνικοπολιτικά κριτήρια (Κυκλικό Θέατρο, Λαϊκή Πειραματική Σκηνή). Επιπλέον, ασχολήθηκε με την αναβίωση του αρχαίου δράματος, προσεγγίζοντάς το μέσω μιας ανανεωτικής και μοντέρνας αισθητικής.

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1929. Φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, από όπου αποφοίτησε το 1956. Οι πρώτες σκηνοθετικές του απόπειρες πραγματοποιήθηκαν το 1958 με τον βραχύβιο θίασο Ελεύθερο Θέατρο και το 1960 με τη Νέα Σκηνή του Κωστή Λειβαδέα. Στη συνέχεια, ίδρυσε το δικό του θεατρικό σχήμα, το Κυκλικό Θέατρο (1961-1963). Ακολούθησαν οι συνεργασίες του με το Εθνικό Θέατρο (1965-1967) και στο ελεύθερο θέατρο με τον θίασο του Αλέκου Αλεξανδράκη και τον θίασο του Δημήτρη Χορν. Την περίοδο της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών (1967-1974) αυτοεξορίστηκε στο Παρίσι, όπου μεταξύ άλλων παρακολούθησε τα μαθήματα του Ρολάν Μπαρτ στην École pratique des hautes études.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, πρωτοστάτησε στην ίδρυση και λειτουργία του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου (1975-1984) και της ομώνυμης Δραματικής Σχολής. Ο θίασος στεγάστηκε αρχικά στο θέατρο Αθηνά και έπειτα στο Θέατρο Πορεία. Ανέβασε 28 θεατρικά έργα μιας ευρείας γκάμας ρεπερτορίου. Με το Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο, ο Λ. Τριβιζάς ασχολήθηκε συστηματικά και με την αναβίωση του αρχαίου δράματος. Παρουσίασε την κωμωδία του Αριστοφάνη «Θεσμοφοριάζουσες» (1978), τις τραγωδίες του Ευριπίδη «Ορέστης» (1979) και «Φοίνισσες» (1983), καθώς και την τραγωδία του Αισχύλου «Επτά επί Θήβας» (1980). Την ίδια περίοδο,σκηνοθέτησε και για λογαριασμό του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος την τραγωδία του Ευριπίδη «Εκάβη» (1981). Στις σκηνοθετικές αυτές προσπάθειες εισήγαγε διάφορους πειραματισμούς και ακολούθησε σκηνοθετικές τακτικές ανανέωσης σε σχέση με την παράδοση που είχε παγιωθεί στην Ελλάδα στην αναβίωση του αρχαίου δράματος.

Σταδιακά, το Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο άρχισε να αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και υπό το βάρος τους, το 1984 σταμάτησε τη λειτουργία του. Όλη την περίοδο που είχε προηγηθεί, ο Τύπος της εποχής είχε συνεχή δημοσιεύματα και αντεγκλήσεις αναφορικά με τη μη ένταξη του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου στις κρατικές επιχορηγήσεις. Για την επόμενη δεκαετία, ο Λ. Τριβιζάς απείχε από κάθε επαγγελματική σκηνοθετική δράση. Επανήλθε ως σκηνοθέτης το καλοκαίρι του 1996, σκηνοθετώντας την τραγωδία του Σαίξπηρ «Βασιλιάς Ληρ» (θίασος Κ. Καζάκου). Τελευταία καταγεγραμμένη σκηνοθετική του δουλειά υπήρξε η παράσταση «Ο Φάλσταφ», μια ελεύθερη απόδοση της σαιξπηρικής κωμωδίας «Οι πρόσχαρες κυρίες του Ουίνδσορ» (θίασος Κ. Καζάκου, 1998). Ο Λ. Τριβιζάς, παράλληλα με τη σκηνοθετική του πορεία στο θέατρο, ασχολήθηκε και με τη σκηνοθεσία θεατρικών έργων στο ραδιόφωνο. Ενδεικτικά αναφέρονται τα έργα: «Βόιτσεκ» του Γκ. Μπύχνερ (1964), «Τα πατατάκια για όλες τις ώρες» του Α. Γουέσκερ (1964), «Σινικό τείχος» του Μαξ Φρις (1964), «Δόνα Ροζίτα» του Φ. Λόρκα (1967), «Μπλοκ C» του Η. Βενέζη κ.ά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
«1975»: Μια μαύρη κωμωδία για την αρχή της μεταπολίτευσης
Το έργο του Γιώργου Σίμωνα «1975» ή «Πιο γρήγορα, Εμμανουέλα! Σκότωσε! Σκότωσε!» αποτελεί μια υβριδική προσέγγιση στο θέατρο ντοκουμέντο μέσα από το πρίσμα της μαύρης κωμωδίας, που κλείνει το μάτι στα 70ς με...
«1975»: Μια μαύρη κωμωδία για την αρχή της μεταπολίτευσης
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» μια μεγάλη κυρία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας
Η Ελεάνα Απέργη υπήρξε ένα από τα βασικά στελέχη του ΚΘΒΕ, με συμμετοχές σε σπουδαίες παραστάσεις αρχαίου δράματος και συνεργασίες με την αφρόκρεμα της ελληνικής σκηνοθεσίας.
«Έφυγε» μια μεγάλη κυρία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας
ΘΕΑΤΡΟ
«FOOTBALL - No time for losers» από την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου στο Faust
Tο θρυλικό «FOOTBALL» του Θανάση Τριαρίδη, μια σκληρή, ματωμένη κωμωδία, η οποία ανεβαίνει πάντα με επιτυχία, παρουσιάζεται σε μια έμφυλη ανάγνωση σκηνοθετημένο και παιγμένο μόνο από γυναίκες.
«FOOTBALL - No time for losers» από την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου στο Faust
ΘΕΑΤΡΟ
«Περιοδεύων Θίασος»: Μια παράσταση - ταξίδι στον χρόνο και τα πολιτικά αδιέξοδα
Η μυθοπλασία συναντά το ντοκουμέντο σε μια σκοτεινή κωμωδία πάνω στις πολλαπλές περιπέτειες του Εθνικού Διχασμού και της Μικρασιατικής Καταστροφής.
«Περιοδεύων Θίασος»: Μια παράσταση - ταξίδι στον χρόνο και τα πολιτικά αδιέξοδα
ΘΕΑΤΡΟ
«Στα μάτια κάποιων οι καλλιτέχνες φαντάζουμε ανύπαρκτοι»
Με αφορμή την παράσταση «Η Κοριτσιέρα των Βούρλων», που συνυπογράφει και σκηνοθετεί, η Έφη Ρευματά ξεδιπλώνει πτυχές από τη ζωή των γυναικών που έζησαν και αγαπήθηκαν πίσω από την Πορτάρα...
«Στα μάτια κάποιων οι καλλιτέχνες φαντάζουμε ανύπαρκτοι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας