«Με 60 άτομα γίνεται η δουλειά. Τέτοιες εισηγήσεις δέχεται ο πρόεδρος της ΕΡΤ από τους "ειδικούς" συμβούλους του. Αναφέρομαι στην Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ φυσικά».
Έτσι ξεκινούσε το μακροσκελές ποστ στη σελίδα του στο Facebook ένας εκ των 7 μουσικών της Ορχήστρας που απολύονται στις 31 Δεκεμβρίου, όταν λήγουν οι συμβάσεις τους δηλαδή κι αυτό παρότι όλοι τους είχαν συμπληρώσει κατά μέσο όρο τουλάχιστον 11, 5 χρόνια παρουσίας εκεί με διάφορες μορφές εργασιακής απασχόλησης (μπλοκάκι, σύμβαση ορισμένου χρόνου, σύμβαση έργου) και είχαν περάσει από δύο έως και τέσσερις αξιολογήσεις σε πανελλήνιους διαγωνισμούς ενδιαφέροντος για την πλήρωση της θέσης τους.
Που τώρα οφείλουν ν΄ αφήσουν γιατί οι «ειδικοί σύμβουλοι» του Κωνσταντίνου Ζούλα τον έχουν πείσει ότι δύναται να υπάρξει Συμφωνική με τις μισές θέσεις. Και ο κ.Ζούλας που η σχέση του με τη μουσική περιορίστηκε μάλλον στην εποχή που ήταν μέλος της μπάντας “Αχτύπητα Φιλέτα”, τέλος πάντων ας δεχτούμε ότι δικαιούται να μην το γνωρίζει. Ο γενικός διευθυντής της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και υπεύθυνος των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, συνθέτης και συμφωνικών έργων, Δημήτρης Παπαδημητρίου που συνυπέγραψε τις απολύσεις, δεν το γνωρίζει άραγε;
Εκδηλώσεις συμπαράστασης
Ενώ όπως έγραψαν και οι συνάδελφοί τους, μέλη του ΔΣ του Συλλόγου Μουσικών Υπαλλήλων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών εκπροσωπώντας όλο το σώμα της ΚΟΑ, «μία συμφωνική ορχήστρα είναι ένας ζωντανός οργανισμός, στον οποίον όλοι ανεξαιρέτως είναι απαραίτητοι. (..)Χωρίς πχ το πρώτο φλάουτο, απλά δεν λειτουργεί. Άρα οι τεχνοκρατικές πρακτικές που αποσκοπούν σε περιορισμό εξόδων μέσω περιορισμού του ανθρώπινου δυναμικού, είναι ανεφάρμοστες στο πλαίσιο μίας ορχήστρας. Και μάλιστα με το επιχείρημα του οικονομικού ¨οφέλους¨, το οποίο εν προκειμένω είναι πραγματικά αμελητέο, μπροστά στα μεγέθη εκατομμυρίων, ενός οργανισμού σαν της ΕΡΤ.».
Η τελευταία είναι μία από τις δεκάδες εκδηλώσεις συμπαράστασης που έχουν καταγραφεί τα τελευταία 24ωρα από τους μουσικούς όλων των συμφωνικών συνόλων της χώρας, καθώς και από επιφανείς περιπτώσεις σολιστ με πιο βροντερό όνομα τον Λεωνίδα Καβάκο.
Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του ο διεθνούς φήμης βιολονίστας και διευθυντής ορχήστρας δηλώνει: «Στέλνω την αμέριστη συμπαράστασή μου στους μουσικούς της Ε.Σ.Ο. της ΕΡΤ οι οποίοι εδώ και αρκετά χρόνια εργάζονται σε συνθήκες που δεν αρμόζουν στο έργο που κάνουν και στην αποστολή που έχουν». Και αναφέρεται διεξοδικά στην παθογένεια που, ακριβώς, δεν αρμόζει στην Ορχήστρα η οποία μεταξύ πολλών άλλων καθηκόντων είναι εκείνη που εκπροσωπεί τη χώρα μας στην EBU. Τι αναφέρει ο κ. Καβακος; Την απουσία καλλιτεχνικού διευθυντή στη Συμφωνική της ΕΡΤ που παραμένει ακέφαλη και το γεγονός ότι «η ορχήστρα αυτή λειτουργεί με δυο ταχύτητες :υπάρχουν συνάδελφοι που κάθονται σε διπλανά αναλόγια και εργάζονται υπό διαφορετικές συνθήκες πρόσληψης, κάτι, κατά την άποψη μου, αδιανόητο(..)».
Αυτό λέει ο κ.Καβάκος με συναίσθημα για την ορχήστρα αυτή με την οποία, όπως επισημαίνει, έκανε την πρώτη του εμφάνιση σε ηλικία 16 ετών. Αναλόγου περιεχομένου είναι και το βιντεοσκοπημένο μήνυμα συμπαράστασης του καλλιτεχνικού διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού.
Τι λένε και τι γράφουν στις σελίδες τους οι απολυμένοι μουσικοί; Την πραγματικότητα: «Η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ έχει 105 οργανικές θέσεις. Από αυτές οι 51 καλύπτονται από τακτικούς υπαλλήλους. Μέχρι 31/12 θα διατηρεί 22 συμβασιούχους με σύμβαση έργου. Εδώ να πούμε ότι οι πιο νέοι από αυτούς στην ορχήστρα έχουν προϋπηρεσία 8 χρόνων, ενώ σε πολλούς άλλους η προϋπηρεσία στην ΕΡΤ ξεπερνά τα 15 έτη. Μένουν έτσι 32 κενές θέσεις στο οργανόγραμμα της ορχήστρας. Ετσι δουλεύει η Συμφωνική Ορχήστρα από το 2014 μέχρι σήμερα(...).
»Ο πρόεδρος της ΕΡΤ λοιπόν, ακούγοντας τις εισηγήσεις, κόβει 7 συμβάσεις από την Συμφωνική, τις οποίες μαζί με 3 καινούργιες συμβάσεις τις μοιράζει στην χορωδία των τελευταίων των Μοϊκανών (25 έχουν απομείνει κι εκεί) και στην ορχήστρα σύγχρονης μουσικής. Ούτε λόγος φυσικά για προκήρυξη θέσεων αορίστου χρόνου. Οι κενές οργανικές θέσεις στην ορχήστρα λοιπόν μετά την οραματική αυτή παρέμβαση φτάνουν τις 39.
»Να μην ξεχάσω να πω ότι με προϋπολογισμένες 24 (από 33 στην προηγούμενη σύμβαση) συναυλίες ετησίως, οι μηνιαίες απολαβές του κάθε συμβασιούχου θα είναι της τάξης των 600 και κάτι ευρώ. Ο κορυφαίος Α' λοιπόν στο κλαρίνο, στην τρομπέτα, στο τρομπόνι (ναι συμβασιούχοι βρίσκονται σε αυτές τις θέσεις), θα πληρώνονται με 600 ευρώ το μήνα(...). Η απάντηση σε αυτό και σε όλα τα παραπάνω είναι ότι δεν υπάρχουν λεφτά. Και κάπως έτσι, μέσω αποχωρήσεων, συνταξιοδοτήσεων και μητρώου, η ιστορική και πολύπαθη ορχήστρα της ραδιοφωνίας και τα υπόλοιπα μουσικά σύνολα, μετά την Ορχήστρα των Χρωμάτων και την Καμεράτα, οδηγούνται στην συρρίκνωση, στην απαξίωση και τελικά στην διάλυση».
Διαμαρτυρία έξω από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Απόψε πάντως 45 μέρες πριν την οριστική αποχώρηση των 7 μουσικών της, η Ορχήστρα βρέθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών όπου «σε εκατονταμελή διάταξη, ερμήνευσε σπουδαία έργα του μεγάλου Γερμανού συνθέτη Ρίχαρντ Στράους. Και αυτό της αξίζει, να υπηρετεί δηλαδή το μεγάλο συμφωνικό ρεπερτόριο και να το προβάλλει επιπλέον σε τηλεόραση και ραδιόφωνο», όπως έγραψε ο Μύρων Μιχαηλίδης που διηύθυνε την αποψινή συναυλία. Με τη δική του ιδιότητα, του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή της Λυρικής και γνωστού αρχιμουσικού εξέφρασε κι εκείνος τη συμπαράστασή του, ζητώντας το ίδιο απ΄ όλους: «Οφείλουμε όλοι να υποστηρίξουμε τη λειτουργία της ΕΣΟ, αυτής της ιστορικής ορχήστρας, ως μεγάλου συμφωνικού σχήματος, για πολλούς λόγους. Αλλά θα αναφέρω τους δύο σημαντικότερους: πρώτον, δεν νοείται Ευρωπαϊκη πρωτεύουσα χωρίς ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ συμφωνική ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της και, δεύτερον, για τη διαφύλαξη του μουσικού επαγγέλματος και των αξιοπρεπών όρων άσκησής του».
Στην είσοδο του Μεγάρου Μουσικής τα μέλη της Ορχήστρας άνοιξαν ένα μεγάλο πανό που έγραφε: «Οχι στην υποβάθμιση των Μουσικών Δσυνόλων. Κάλυψη των Κενών Οργανικών Θέσεων. Σωματείο Εργαζομένων Καλλιτεχνών Ορχηστρών Χορωδίας ΕΡΤ».
Θα εισακουστούν έστω και τώρα; Πάντως έτσι ενδεικτικά η περίφημη Φιλαρμονική του Βερολίνου έχει 129 οργανικές θέσεις μουσικών (καλυμμένες όπως ενδείκνυται), η Ορχήστρα της Σκάλα του Μιλάνου 139 θέσεις και η ΚΟΑ 120 θέσεις (αν και δεν είναι όλες καλυμμένες από μόνιμους μουσικούς).
Σε αντιδιαστολή, όπως γράφουν στην έγγραφη εκδήλωση συμπαράστασή τους και οι μουσικοί της ΚΟΑ, η «Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ από το 1992 που "έμεινε" με μόλις 29 μονίμους, έως και σήμερα, δεν έχει λειτουργήσει υπό ένα φυσιολογικό εργασιακό καθεστώς μιας Ευρωπαϊκής Ορχήστρας Ραδιοτηλεόρασης. Πάντα υπήρχαν ελλείψεις σε δυναμικό, με αποκορύφωμα την σημερινή κατάσταση και την τελευταία ληφθείσα απόφασή σας. Οι μισθοί ήταν και είναι χαμηλοί για τα δεδομένα, πολλές μάλιστα περιόδους (όπως και σήμερα) η Ορχήστρα είναι ακέφαλη, στερούμενη τον πιο απαραίτητο κρίκο, αυτό του καλλιτεχνικού διευθυντή. Οι δε μουσικοί, αγωνίζονται συνεχώς για να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, έχοντας (όσοι δεν είναι αορίστου χρόνου) από πάνω τους την δαμόκλειο σπάθη της απόλυσης. Κι σήμερα δυστυχώς, ο χειρότερος εφιάλτης τους επιβεβαιώνεται!
»Το λιγότερο που μπορούμε να ζητήσουμε για τους συναδέλφους μας στην ορχήστρα, και κυρίως για τον οργανισμό που λέγεται Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ, (και φυσικά και για τα άλλα 2 σώματα των Μουσικών Συνόλων), είναι να αντιμετωπίζονται με αξιοπρέπεια και σεβασμό. Ο ευτελισμός στον οποίον υποβάλλονται διαχρονικά, είναι ανεπίτρεπτος και δεν πρέπει να γίνει ανεκτός πλέον από κανέναν που γνωρίζει στο ελάχιστο το πώς λειτουργεί μια ορχήστρα και το επάγγελμά μας γενικότερα. Κι αν δεν το γνωρίζει καθόλου, ας ρωτήσει αυτούς που πραγματικά ξέρουν κι όχι παχυλά αμειβόμενους εταιρικούς ¨συμβούλους¨ που εξυπηρετούν τα δικά τους και μόνο συμφέροντα ή τελούν υπό πλήρη άγνοια για το πώς πρέπει να λειτουργήσει μια Συμφωνική Ορχήστρα Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης 105 οργανικών θέσεων, ώστε να παράξει άρτιο καλλιτεχνικό κι εκπαιδευτικό έργο!».
Τί μένει μετά απ΄όλα αυτά; Για την ώρα η πικρή διαπίστωση ενός άλλου από τους 7 απολυμένους της Συμφωνικής της ΕΡΤ: «Την Κυριακή σε δείχνουν να παίζεις σολο κοντσέρτο στην τηλεόραση και την Πέμπτη αποφασίζουν να σε διώξουν από την ορχήστρα. Αυτά μόνο στην ΕΡΤ!».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας