• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 2.6°C / 9.6°C
    2 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.5°C / 5.7°C
    3 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.0°C / 10.5°C
    2 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C -0.1°C / 2.2°C
    1 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.9°C
    0 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.3°C / 3.8°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -1.0°C / -0.6°C
    1 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 2.4°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 10.4°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.4°C
    1 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    5 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 2.5°C / 7.2°C
    1 BF
    74%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    4 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.2°C / 8.2°C
    0 BF
    92%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.1°C / 4.7°C
    1 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.6°C / 0.6°C
    2 BF
    76%

Σπύρος Μπιμπίλας / Σταμάτης Φασουλής

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δοκιμασία για τα αντανακλαστικά του «#MeToo»

  • A-
  • A+
Μια πρόσφατη, δημόσια, βίαιη και απρόκλητη, όπως τουλάχιστον φάνηκε στους αυτόπτες μάρτυρες, φραστική επίθεση του Σταμάτη Φασουλή στον Σπύρο Μπιμπίλα ενεργοποίησε μια νέα διαδικασία, απότοκη της «#MeToo» και «μετά Λιγνάδη» εποχής του θεάτρου, φέρνοντας την πρώτη καταγγελία στη νεοσύστατη Επιτροπή Κώδικα Δεοντολογίας.

Κατά κοινή ομολογία και, κυρίως, κατά καθομολογημένη επιθυμία, το Εθνικό Θέατρο, τόσο ως ένας ιστορικός καλλιτεχνικός χώρος δημιουργίας όσο και ως ο μεγαλύτερος κρατικός θεατρικός οργανισμός της χώρας, χρειάζεται μια σοβαρή επανεκκίνηση. Η ζοφερή υπόθεση Λιγνάδη, τα όσα έγιναν κατά τη θητεία του ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού αλλά και μετά (η σχέση του με την κυβέρνηση και το ΥΠΠΟΑ, η δίκη, η απόφαση να αφεθεί ελεύθερος παρά την καταδικαστική απόφαση, η σχεδόν σύσσωμη και ιστορικά πρώτη αντίδραση του καλλιτεχνικού χώρου), από τη μια σκίασαν την εικόνα του Εθνικού, από την άλλη όμως άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου για μια διπλή «πρωτιά»: αφενός η υπουργός Πολιτισμού αναγκάστηκε να κάνει για πρώτη φορά ανοιχτό διαγωνισμό για την πλήρωση της θέσης, με τον Γιάννη Μόσχο να επιλέγεται ως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, και αφετέρου ξεκίνησε μια διαδικασία δημόσιας συζήτησης ζητημάτων που καλύπτονται από την ευρύτερη «ομπρέλα» που ονομάζεται «#MeToo» (με έμφαση στο «Too»).

Δεν είναι τυχαίο εξάλλου πως, επίσης για πρώτη φορά, το Εθνικό Θέατρο απέκτησε Κώδικα Δεοντολογίας, ο οποίος θεωρήθηκε (και δικαίως) απολύτως απαραίτητος για την περαιτέρω λειτουργία του οργανισμού. Κατόπιν, λοιπόν, διαβούλευσης με εκπροσώπους του Σωματείου Εργαζομένων του Θεάτρου, του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, των καθηγητών και των σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου, το Εθνικό ολοκλήρωσε τη σύνταξη του Κώδικα Δεοντολογίας (Κ.Δ.), ο οποίος ενεργοποιήθηκε την 17η Ιανουαρίου 2022. Ο σκοπός του Κώδικα αποσαφηνίζεται ως εξής: «Ο Κ.Δ. σκοπεύει να διασφαλίσει ένα περιβάλλον εργασίας, εκπαίδευσης και δραστηριότητας απαλλαγμένο από κάθε μορφή διάκρισης και αντιδεοντολογικής συμπεριφοράς, ιδιαιτέρως δε απαλλαγμένο από τη βία και την παρενόχληση».

Πριν από δύο εβδομάδες, έπειτα από πρωτοβουλία του ίδιου του Γ. Μόσχου, έγινε η πρώτη μεγάλη, ανοιχτή συζήτηση στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου με θέμα «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo». Οι ομιλητές μπορεί να αναφέρθηκαν σε σοβαρά ζητήματα μεν, αποφεύγοντας την αναφορά συγκεκριμένων περιστατικών και ονομάτων δε, ωστόσο η συζήτηση που ακολούθησε έδωσε άλλη τροπή στη βραδιά.

Και ονόματα ακούστηκαν και προβληματισμοί διατυπώθηκαν και για τον Κ.Δ. μάθαμε και πως υπήρχε ήδη μία πρώτη «καταγγελία» που επρόκειτο να εξεταστεί από την επιτροπή λίγες μέρες μετά, ακούσαμε. Το θέμα έμεινε εκεί τότε, δίχως διευκρινίσεις για το περιεχόμενο της καταγγελίας.

Οντως στα χέρια της Διαρκούς Επιτροπής του Κ.Δ. του Εθνικού είχε ήδη τότε φτάσει από το ΣΕΗ (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) μια ενημέρωση/καταγγελία (που πρώτα πέρασα από το Δ.Σ. του Εθνικού) και πράγματι την Παρασκευή 7/10 η επιτροπή συνεδρίασε. Εξέτασε ένα περιστατικό έντονης, στα όρια της χυδαιότητας και σίγουρα αντισυναδελφικής και απρεπούς συμπεριφοράς, που είχε συμβεί μερικές μέρες νωρίτερα (21/9), όταν το Εθνικό παρουσίαζε το πρόγραμμα της νέας σεζόν στο θέατρο του Σχολείου της Αθήνας «Ειρήνη Παπά». Μετά την παρουσίαση, και με παρόντες στον χώρο τους «οικοδεσπότες» (συμπεριλαμβανομένου του Γ. Μόσχου), δημοσιογράφους, καλλιτέχνες και καλεσμένους, συνέβη ένα εξαιρετικά δυσάρεστο περιστατικό: ο Σπύρος Μπιμπίλας, ηθοποιός και πρόεδρος του ΣΕΗ, πλησιάζοντας για να χαιρετήσει τον Σταμάτη Φασουλή (που σκηνοθετεί τους «Βρικόλακες» του Ιψεν για το Εθνικό, με προβλεπόμενη πρεμιέρα στις αρχές Νοέμβρη), δέχτηκε, ενώπιον όλων, από τον τελευταίο, μία ολομέτωπη, απρεπή και ακραία λεκτική επίθεση για την παρουσία του ως μάρτυρα στη δίκη του Πέτρου Φιλιππίδη. Δεν θα μπούμε σε λεπτομέρειες, ωστόσο ο κ. Μπιμπίλας, δίχως να δώσει καμία συνέχεια τότε, απέστειλε ενημέρωση/καταγγελία του περιστατικού στην επιτροπή, η οποία αφού συνεδρίασε, παρέδωσε το φάκελο της υπόθεσης στην Εξεταστική Επιτροπή, που είναι τριμελής (τα μέλη ορίζονται κατόπιν κλήρωσης, ώστε να αποφεύγονται τυχόν πιέσεις). Το πόρισμα, που αναμένεται περίπου σε έναν μήνα, θα διαβιβαστεί στα αρμόδια όργανα του θεάτρου και τότε θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.

Πρόκειται για ένα σοβαρό περιστατικό, αλλά μεγάλη σημασία έχει και το πώς θα το διαχειριστεί το Εθνικό αυτή την κρίσιμη στιγμή. Τα ερωτήματα είναι πολλά, ωστόσο οι απαντήσεις που θα δοθούν έχουν μεγαλύτερη σημασία – τόσο σε ουσιαστικό όσο και σε συμβολικό επίπεδο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Ποτέ εισιτήριο την Πέμπτη
Από αύριο Πέμπτη, και κάθε Πέμπτη για όλο τον χρόνο, η είσοδος και στα πέντε κτίρια του Μουσείου Μπενάκη θα είναι δωρεάν. Το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ξεκινώντας ήδη από το 2013, προσέφερε στους επισκέπτες του...
Ποτέ εισιτήριο την Πέμπτη
ART - ΝΕΑ
«Βιαστής είναι» και στην Πειραιώς 260!
Η σκηνή ήταν εξαιρετικά δυνατή και συγκινητική και για τους ίδιους τους πρωταγωνιστές της. Θυμός και συγκίνηση. Αλλά κυρίως αλληλεγγύη. Αυτό νιώσαμε.
«Βιαστής είναι» και στην Πειραιώς 260!
ART - ΝΕΑ
Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη απέναντι σε νοοτροπίες και «κουκουλώματα»
Η ηθοποιός, διευκρινίζοντας γιατί αποσύρεται από την παράσταση στην οποία συμπρωταγωνιστούσε με τον Σπύρο Παπαδόπουλο, υπερασπίστηκε την ουσία του ελληνικού MeToo.
Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη απέναντι σε νοοτροπίες και «κουκουλώματα»
ART - ΝΕΑ
«Η Ιστορία είναι μια κακιά μητριά»
Ο Φερνάντο Αραμπάλ, στα 87 του χρόνια, έρχεται στην Αθήνα για να παραστεί αύριο Κυριακή στην πρεμιέρα της παράστασης «Γράμμα αγάπης», έναν δικό του μονόλογο, που θα παρουσιαστεί στον πολυχώρο Διέλευσις και...
«Η Ιστορία είναι μια κακιά μητριά»
ART - ΝΕΑ
Η πολιτιστική ατζέντα της εβδομάδας
Βραδιά Τιμής στον Σταύρο Κουγιουμτζή θα πραγματοποιηθεί απόψε στη Θεσσαλονίκη και «τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα» θα προβληθούν στην Αθήνα. Περιοδεία της θεατρικής παράστασης «Ομερτά: η σιωπή των ανδρών». Μια...
Η πολιτιστική ατζέντα της εβδομάδας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας