Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Tα θεμέλιά του σε αρχαία

Νέο, λιτό και «πράσινο» δημόσιο κτίριο στην Κλαυθμώνος

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Tα θεμέλιά του σε αρχαία

  • A-
  • A+

Ανοιξε αθόρυβα τις πύλες του ένα μοντέρνο «πράσινο» δημόσιο κτίριο, που έρχεται να δώσει μια μικρή δόση αισιοδοξίας στο γκρίζο πολιτικό τοπίο.

Ο λόγος για το ολοκαίνουργιο κτίριο του ΤΣΜΕΔΕ, του ασφαλιστικού φορέα των περίπου 100.000 μηχανικών, στην οδό Π. Π. Γερμανού, στην παραμελημένη πίσω πλευρά της πλατείας Κλαυθμώνος.

Στην εντυπωσιακή του πρόσοψη κυριαρχεί το «γυμνό» μπετόν που συμπληρώνεται διακριτικά από μια μεταλλική σύνθεση μεγάλων διαστάσεων.

Η επιλογή του μινιμαλιστικού στιλ δεν ήταν τυχαία, καθώς το νέο κτίριο «στριμώχνεται» ανάμεσα στο νεοκλασικό του Πολεμικού Ναυτικού και το πολυώροφο, μάλλον ατυχές, έργο της δεκαετίας του 1950 των σπουδαίων αρχιτεκτόνων Κασσάνδρα και Μπόνη.

Οι λιτές γραμμές δίνουν ιδιαίτερο ύφος στο «σπίτι» των μηχανικών, το οποίο εκπροσώπησε την περασμένη χρονιά την ελληνική αρχιτεκτονική στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό του ιδρύματος Mies van der Rohe.

Στα «σπλάχνα» του βρίσκονται σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, που ήρθαν στο φως κατά τη διάρκεια εκσκαφής των θεμελίων.

Αποτελούν συνέχεια του αρχαίου τείχους των Αθηνών, το οποίο εντοπίστηκε στη συμβολή των οδών Σοφοκλέους και Αιόλου, κάτω από το νέο κτιριακό συγκρότημα της Εθνικής Τράπεζας.

Για την ανάδειξή τους χρειάστηκε να γίνει επανασχεδιασμός του κτιρίου και με βάση τις υποδείξεις των αρμοδίων του υπουργείου Πολιτισμού στον υπόγειο χώρο δημιουργήθηκε μια αρχαιολογική γωνιά, ορατή από τους διερχόμενους.

Τα αρχαία ήταν ο βασικός λόγος για τις πολύχρονες περιπέτειες του κτιρίου. Το περιορισμένων διαστάσεων οικόπεδο είχε αγοραστεί από το ΤΣΜΕΔΕ το 1951 για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του εύρωστου ασφαλιστικού ταμείου.

Τα πρώτα σχέδια είχαν εκπονηθεί από το γραφείο Καψαμπέλη, αλλά έμελλε να μείνουν στα χαρτιά, καθώς το 1976 ανακαλύφθηκαν οι πρώτες αρχαιότητες.

Ακολούθησαν είκοσι χρόνια απραξίας και το 1995 προκηρύχθηκε αρχιτεκτονικός διαγωνισμός με 35 συμμετοχές, από τον οποίο επιλέχθηκε η πρόταση του γραφείου «ΩΜ Μελετητική», που προέβλεπε την κατασκευή επταόροφου κτιρίου με συνολική επιφάνεια 7.200 τετραγωνικών.

Εκτός από τα γραφεία με τα κινούμενα εσωτερικά χωρίσματα, προβλέφθηκαν αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και διώροφο κυλικείο.

Οι περιπέτειες, κυρίως με τα αρχαιολογικά ευρήματα, συνεχίστηκαν με αποτέλεσμα να ξεκινήσει η κατασκευή το 2008. Ε

ν τω μεταξύ είχε αλλάξει ο κτιριοδομικός κανονισμός και ήταν αναγκαίος ο ανασχεδιασμός του κτιρίου, που πλέον όφειλε να ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής.

Στον τομέα των αρχιτεκτονικών επιλογών, ένα μεγάλο μέρος της πρόσοψης καλύπτεται από υαλοπετάσματα με ενσωματωμένα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας.

Ενα αίθριο διατρέχει το εσωτερικό του κτιρίου σε όλο του το μήκος, εξασφαλίζοντας φυσικό φωτισμό στους χώρους εργασίας.

Είναι όμως και ένα «έξυπνο» κτίριο, αφού ένα μεγάλο μέρος των ενεργειακών του αναγκών εξασφαλίζονται από τα φωτοβολταϊκά συστήματα που έχουν εγκατασταθεί στην οροφή, ενώ προβλέφθηκαν ειδικοί μηχανισμοί αυτόματης ρύθμισης της ενέργειας.

Ενα άλλο πρόβλημα προέκυψε από τον υψηλό υδροφόρο ορίζοντα που εντοπίστηκε στα θεμέλια του κτιρίου.

Για τη θωράκισή του προβλέφθηκε ένα σύστημα υπόγειων δεξαμενών, μέσα από τις οποίες εξασφαλίζονται νερά για ύδρευση αλλά και πυρόσβεση.

ART - ΝΕΑ
O αρχιτέκτονας της Αρεοπαγίτου
Η ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης ασκούσε μεγάλη επιρροή στον κοσμοπολίτη, γαλλοτραφή καθηγητή του Πολυτεχνείου, Βασίλειο Κουρεμένο. Η ογκώδης έκδοση της Ακαδημίας Αθηνών, της οποίας υπήρξε ιδρυτικό μέλος,...
O αρχιτέκτονας της Αρεοπαγίτου
ART - ΝΕΑ
Το μέγαρο του πρώην Ταμείου Εμπόρων ζωντανεύει ξανά
Μοναδικής αισθητικής το μοντέρνο κτίριο με νεοκλασικά και αρ ντεκό στοιχεία, έργο των αρχιτεκτόνων Λαζαρίδη και Μπόνη, έχει γράψει τη δική του ιστορία στην οδό Βουλής. Στόχος του υπ. Εργασίας είναι η αναβίωση...
Το μέγαρο του πρώην Ταμείου Εμπόρων ζωντανεύει ξανά
ART - ΝΕΑ
Η Αθήνα στα χέρια τους
Ξεναγήσεις σε «ψηφίδες» της πρωτεύουσας οργάνωσαν 15 αρχιτεκτονικά γραφεία με 37 νέους επιστήμονες, κόντρα στον άστατο καιρό. Στα Εξάρχεια στάθηκαν σε δύο χαρακτηριστικά σημεία: στο Πεδίον του Αρεως, που παρά...
Η Αθήνα στα χέρια τους
ART - ΝΕΑ
O Λε Κορμπιζιέ με τα μάτια έντεκα εικαστικών
Εγκαινίασε τις εκδηλώσεις που οργανώνει η αρχιτεκτονική σχολή του Πολυτεχνείου, αλλά εξελίσσεται σε εικαστικό γεγονός που συγκινεί όχι μόνον τους πιστούς της τέχνης αλλά και απλούς πολίτες της Κυψέλης, που το...
O Λε Κορμπιζιέ με τα μάτια έντεκα εικαστικών
ART - ΝΕΑ
Τα κτίρια ανοίγουν τις πόρτες τους
Ενενήντα πέντε κτίρια στην Αθήνα ανοίγουν αύριο και την Κυριακή τις πόρτες τους στους επισκέπτες και παρουσιάζουν τα «μυστικά» τους, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Open House, που μετρά φέτος την έκτη της...
Τα κτίρια ανοίγουν τις πόρτες τους
ART - ΝΕΑ
«Πράσινο φως» στην απαλλοτρίωση και ανάδειξη της Αρτέμιδος Αγροτέρας
Το «πράσινο φως» στην απαλλοτρίωση των ακινήτων επί των οδών Αρδηττού, Θωμοπούλου, Κούτουλα και Κεφάλου στο Μετς, όπου στην αρχαιότητα βρισκόταν ο ναός της Αρτέμιδος Αγροτέρας, έδωσαν ομόφωνα τα μέλη του...
«Πράσινο φως» στην απαλλοτρίωση και ανάδειξη της Αρτέμιδος Αγροτέρας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας