• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.4°C / 18.4°C
    2 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.1°C / 16.9°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.9°C / 20.5°C
    0 BF
    36%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 7.9°C / 12.7°C
    1 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 13.2°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.6°C / 9.5°C
    2 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.8°C
    4 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    4 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    6 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    4 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.4°C
    1 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 13.9°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 13.9°C / 18.3°C
    0 BF
    56%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.8°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 17.7°C
    0 BF
    63%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.7°C / 13.9°C
    2 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    2 BF
    69%

Ειρήνη Παπά. Δίπλα: 1948 - «Χαμένοι Αγγελοι» του Νίκου Τσιφόρου

AP Photo / Kurt Hilliges
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ειρήνη Παπά πριν από την «Ηλέκτρα»

  • A-
  • A+
Τι χρωστάει ο μύθος της «Ελληνίδας Καρυάτιδας» στον Μιχάλη Κακογιάννη και τι πορεία είχε διαγράψει η ίδια προτού εκείνος να την επισημάνει και να της προσφέρει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κινηματογραφική μεταφορά της τραγωδίας του Ευριπίδη;

Βασικά όταν μιλάμε για την Ειρήνη Παπά, για τη «διεθνή» της καριέρα και τον «μύθο» της, μιλάμε για την περίοδο μετά το 1962, δηλαδή από την «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη και μετά. Τότε βέβαια η Ειρήνη Παπά ήταν στα 36 της και είχε ήδη μια καριέρα 14 ετών - την οποία, όμως, καριέρα δεν την ανέφερε. Ή, αν την ανέφερε, ήταν κάτι νεφελώδες και, αν κάποιος της υπενθύμιζε κάτι γι’ αυτά τα χρόνια, συνήθως τα αμφισβητούσε ή τα ακύρωνε.

1959 - Με τον Μιχάλη Νικολικάκο στο «Ψιτ Κορίτσια» του Αλκη Παπά

Η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν χρόνια και καταστάσεις που τη συνέφεραν - όπως συνέβαινε, αντίθετα, μ’ ό,τι έγινε μετά το 1962. Αλλά, από την άλλη, ήταν χρόνια που την προετοίμαζαν για όσα θα ακολουθούσαν. Λοιπόν, εφόσον όλοι αυτές τις μέρες γράφουν για την καριέρα της Ειρήνης Παπά μετά το 1962, ας ρίξουμε μια ματιά στην καριέρα της από το 1948 μέχρι το 1962...

Την Ειρήνη Παπά την πήγε στον Αλέκο Σακελλάριο ο πρώτος και μοναδικός της σύζυγος - γιατί, αν δεν κάνω λάθος, έκτοτε δεν ξαναπαντρεύτηκε: ο Αλκης Παπάς ήταν αξιωματικός, ήταν όμως και άνθρωπος του θεάτρου, ο οποίος κάποια στιγμή, αρκετά αργότερα, το 1959-60, της σκηνοθέτησε και μια ταινία, τη μοναδική της κωμωδία στην Ελλάδα, το «Ψιτ... κορίτσια» με τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον Παντελή Ζερβό κ.ά.

Ο Αλέκος Σακελλάριος εντυπωσιάστηκε με το υπέροχο πρόσωπο της Παπά και την πήρε αμέσως, το 1948, στον καινούργιο θίασο που ετοίμαζε στο θέατρο «Μετροπόλιταν», στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Ηταν κυρίως νέοι άνθρωποι που, όλοι, έκαναν καριέρα από αυτή την επιθεώρηση: Μίμης Φωτόπουλος, Ντίνος Ηλιόπουλος, Σπεράντζα Βρανά, Σμαρούλα Γιούλη. Και βέβαια η Ειρήνη Παπά, η οποία, 22 ετών τότε, είχε μόλις τελειώσει τη δραματική σχολή, αλλά ήταν περισσότερο ντάμα παρά ενζενί. Γι’ αυτό και σε ένα νούμερο με τίτλο «Υψηλές γνωριμίες», ντουέτο με τον πολύ μεγαλύτερό της Χρήστο Τσαγανέα, έπαιζαν ένα ζευγάρι κοσμικών και τραγουδούσαν «Ορεβουάρ, ορεβουάρ, γιατί βιαζόμαστε πολύ, η συντροφιά σας τι καλή!.. αλλά βιαζόμαστε πολύ».

1952 - «Νεκρή Πολιτεία» του Φρίξου Ηλιάδη. Ειρήνη Παππά και Νίκος Τζόγιας

Εντυπωσιασμένος πάντα ο Σακελλάριος, την πήγε στον Φιλοποίμενα Φίνο, στη Φίνος Φιλμ, κι εκείνος, επίσης εντυπωσιασμένος, την έκανε μία από τις πρωταγωνίστριες της ταινίας που γύριζε τότε στη Φίνος ο Νίκος Τσιφόρος με τίτλο «Χαμένοι άγγελοι». Ο Σακελλάριος, βέβαια, την ήθελε για πρωταγωνίστρια στην ταινία «Εκείνες που δεν πρέπει ν’ αγαπούν». Αλλά, προς μεγάλη του απογοήτευση, διαπίστωσε πως το εντυπωσιακό πρόσωπο της Παπά δεν ανταποκρινόταν σ’ ένα αντίστοιχα εντυπωσιακό σώμα (έτσι ήταν η εποχή), ενώ αυτή που θα έπαιζε τον ρόλο έπρεπε να βγει με μαγιό στην παραλία. Κι έτσι τον ρόλο πήρε η Αννα Καλουτά.

Ο Φίνος όμως, για να την αναδείξει, πλήρωσε το 1952 μια μεγάλη παραγωγή, τη «Νεκρή πολιτεία» που γύρισε ο Φρίξος Ηλιάδης στον Μυστρά - και μάλιστα επειδή ο Ηλιάδης δεν τα πήγαινε πολύ καλά, κατέβηκε ο ίδιος, προσωπικά, με τη μηχανή στον ώμο για να κάνει το γύρισμα. Κι όταν τελείωσε η ταινία, ο Φίνος πάλι με δικά του χρήματα την έστειλε στο Φεστιβάλ Κανών, τότε που δεν πήγαινε ο καθένας. Κι εκεί εντυπωσιάστηκε με την Παπά και ο περίφημος Αγά Χαν.

Η ίδια αργότερα αρνούνταν ότι συνέβη κάτι μεταξύ τους, αλλά όλες οι εφημερίδες της Ευρώπης δημοσίευσαν φωτογραφίες των δυο τους να χορεύουν σε τρυφερά ενσταντανέ. Και, είτε συνέβη είτε δεν συνέβη κάτι μεταξύ Παπά και Αγά Χαν, το σίγουρο είναι πως όλη αυτή η δημοσιότητα ανά την Ευρώπη τής εξασφάλισε ένα συμβόλαιο με την εταιρεία «Λουξ» στην περίφημη Τσινετσιτά στην Ιταλία.

Η Παπά έπαιξε σε ταινίες στην Ιταλία - και γενικά εκεί ήταν πολύ αγαπητή. Ομως οι ταινίες εκείνου του πρώτου καιρού στην Τσινετσιτά, όπως ο «Αττίλας» και η «Θεοδώρα», δεν είχαν κάποια ιδιαίτερη επιτυχία ή, τουλάχιστον, η ίδια δεν τις ξεχώρισε. Λίγο μετά, το 1956, μια προσπάθεια για την Αμερική δεν απέδωσε ιδιαίτερα αποτελέσματα, ούτε καν δίπλα στον σούπερ σταρ Τζέιμς Κάγκνεϊ στην ταινία «Ελύγισα για πρώτη φορά»...

Παρ’ όλο που στην Ελλάδα οι εφημερίδες έγραφαν για θριάμβους της Παπά στο εξωτερικό, η ίδια (που διατήρησε το όνομα του πρώτου συζύγου της, γιατί το πατρικό της ήταν Λελέκου) επέστρεψε στην Αθήνα, μάλλον με τσακισμένα φτερά προς το παρόν, και δέχτηκε να γυρίσει τρεις ταινίες: μία κωμωδία, το «Ψιτ... κορίτσια» (για το οποίο γράψαμε παραπάνω), και δύο ιστορικές, την «Μπουμπουλίνα» και τη «Λίμνη των στεναγμών» - στην τελευταία έπαιξε τον ρόλο της Κυρα-Φροσύνης. Ομως, καμία από τις τρεις δεν είχε επιτυχία. Και μάλιστα η «Λίμνη των στεναγμών» είχε στοιχίσει πάρα πολύ - οπότε ήταν πολλαπλάσια η αποτυχία...

Τότε τη θυμήθηκαν από την Αμερική. Την Αμερική που ήρθε στην Ελλάδα για να γυρίσει μια ταινία: ήταν το περίφημο «Τα κανόνια του Ναβαρόνε» όπου έπαιζαν μεγάλα αστέρια του Χόλιγουντ. Αυτό έγινε το 1961, όταν στα 35 της χρόνια η Ειρήνη Παπά, έχοντας δουλέψει πολύ και έχοντας προσπαθήσει πολύ να τα καταφέρει, βρισκόταν περίπου στο χείλος της αβύσσου. Ομως το 1961 ήταν η χρυσή της χρονιά και το εφαλτήριο για μια καινούργια αρχή...

Κι αυτό ήταν από τη μια τα «Κανόνια του Ναβαρόνε» που γυρίστηκαν στη Ρόδο κι έσπασαν τα ταμεία διεθνώς κι από την άλλη ο Γιώργος Τζαβέλλας που της πρόσφερε τον ρόλο της Αντιγόνης στην ταινία που βασίστηκε στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Μ’ αυτή την ταινία η Ειρήνη Παπά έκανε τον γύρο του κόσμου γνωρίζοντας έναν θρίαμβο. Ενα χρόνο μετά, ίσως λόγω «Αντιγόνης», ίσως και λόγω σύμπτωσης, που είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς, ο Κακογιάννης τη φώναξε για την «Ηλέκτρα». Ετσι ξεκίνησαν όλα...

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Ο τελευταίος αποχαιρετισμός στην Ειρήνη Παπά
Σε ένα κλίμα φορτισμένο από τη συγκίνηση αλλά με μια λιτή τελετή, όπως ταίριαζε στο δωρικό της ύφος, κηδεύτηκε σήμερα στο Χιλιομόδι Κορινθίας η Ειρήνη Παπά.
Ο τελευταίος αποχαιρετισμός στην Ειρήνη Παπά
ART - ΝΕΑ
Το αγέρωχο παράστημα, το βαθύ βλέμμα της Ελλάδας
Σπουδαία ηθοποιός με εμβληματικούς ρόλους σε ταινίες-ορόσημο του παγκόσμιου σινεμά, «μούσα» του Κακογιάννη, αρχετυπική μεσογειακή καλλονή και χειραφετημένη γυναίκα, κατάφερε να ζήσει όπως επέλεξε.
Το αγέρωχο παράστημα, το βαθύ βλέμμα της Ελλάδας
ART - ΝΕΑ
Ο θάνατος της Ειρήνης Παπά στα διεθνή ΜΜΕ
Η λάμψη της σπουδαίας Ελληνίδας ηθοποιού ήταν διεθνής. Άλλωστε είναι από τις λίγες που είχαν μια μακρά και αξιόλογη πορεία στο διεθνές σινεμά, συμμετέχοντας σε πολλές διεθνείς παραγωγές.
Ο θάνατος της Ειρήνης Παπά στα διεθνή ΜΜΕ
ART - ΝΕΑ
Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά την Ειρήνη Παπά
Η ομορφιά, η αρχοντιά, ο δυναμισμός και το πηγαίο ταλέντο της Ειρήνης Παπά είναι τα στοιχεία που επισημαίνουν πολιτικοί και κόμματα, στα συλλυπητήρια μηνύματά τους για την απώλεια της Ελληνίδας ηθοποιού με τη...
Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά την Ειρήνη Παπά
ART - ΝΕΑ
Έφυγε από τη ζωή η Ειρήνη Παπά
Σε ηλικία 96 ετών έφυγε από τη ζωή η σπουδαία ηθοποιός Ειρήνη Παπά, από τις λίγες με καριέρα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Έφυγε από τη ζωή η Ειρήνη Παπά
ART - ΝΕΑ
«Βιαστής είναι» και στην Πειραιώς 260!
Η σκηνή ήταν εξαιρετικά δυνατή και συγκινητική και για τους ίδιους τους πρωταγωνιστές της. Θυμός και συγκίνηση. Αλλά κυρίως αλληλεγγύη. Αυτό νιώσαμε.
«Βιαστής είναι» και στην Πειραιώς 260!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας