• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.0°C / 18.6°C
    2 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.6°C / 16.3°C
    2 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.2°C
    2 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.9°C
    2 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.9°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 15.0°C
    2 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 11.4°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    2 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 19.7°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 16.2°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.4°C / 19.8°C
    2 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    4 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 15.6°C
    0 BF
    87%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    2 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.1°C / 18.8°C
    3 BF
    59%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.3°C / 14.4°C
    0 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.1°C / 15.6°C
    2 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    2 BF
    76%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γενέθλια με το βλέμμα στο Λονδίνο

  • A-
  • A+
13 χρόνια Μουσείο Ακρόπολης - Το αίτημα της επανένωσης των Γλυπτών ήταν φυσικό να μονοπωλήσει σχεδόν τις ομιλίες στην προχθεσινή τελετή, η υπουργός Πολιτισμού μάς επιφύλασσε όμως κι ακόμα ένα «δωράκι», αναγγέλλοντας ότι το νομοσχέδιο για τη μετατροπή των πέντε μεγάλων μουσείων σε ΝΠΔΔ θα κατατεθεί στη Βουλή σε μερικές εβδομάδες

Σε μια σεμνή τελετή που διοργανώθηκε στην αίθουσα του Παρθενώνα, με την παρουσία περιορισμένου κοινού, γιορτάστηκαν το βράδυ της Δευτέρας τα 13α γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης. Για τους επισκέπτες που έφτασαν το ένα εκατομμύριο τον τελευταίο χρόνο, παρά τις ειδικές συνθήκες που επέβαλε η πανδημία, μίλησε ο πρόεδρος του Δ.Σ., καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής. Στο διαρκές αίτημα της επιστροφής και της επανένωσης των Γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο αναφέρθηκαν ο γενικός διευθυντής, καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, αλλά και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που ανήγγειλε επίσης ότι το νομοσχέδιο για τη μετατροπή των πέντε μεγάλων μουσείων σε ΝΠΔΔ θα κατατεθεί στη Βουλή σε μερικές εβδομάδες, προκαλώντας μας αντανακλαστικά τη σκέψη ότι ο Αύγουστος που λείπουν όλοι, μοιάζει ιδανική περίοδος για να δρομολογηθούν τα σχέδια της κυβέρνησης.

Ο Δημήτρης Παντερμαλής χαρακτήρισε «μεγάλο σοκ» το κλείσιμο των μουσείων λόγω πανδημίας και παρομοίωσε το άδειο Μουσείο Ακρόπολης με «ένα θησαυροφυλάκιο που δεν πλησίαζε κανένας». «Ευτυχώς», είπε, «η ανάκαμψη ήρθε γρήγορα και αγγίξαμε το ένα εκατομμύριο επισκέπτες. Δεν επαναπαυόμαστε, για να συνεχίσει με επιτυχία το Μουσείο πρέπει να παράξει έργο» και αναφέρθηκε στην περιοδική έκθεση που ετοιμάζεται και θα φωτίσει την περίοδο της Ακρόπολης, την εποχή της Επανάστασης και μετά. Θα είναι μια ολοκληρωμένη απάντηση στους Βρετανούς που πρόσφατα είχαν τη φαεινή ιδέα να επιχειρηματολογήσουν, λέγοντας ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα τα μάζεψε από το έδαφος ο Έλγιν! Μέσα από αρχεία, παλιά βιβλία, σχέδια που δείχνουν τον Παρθενώνα μετά την έκρηξη του Μοροζίνι και τη δουλειά του επιστημονικού προσωπικού, «είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από πού ανασύρθηκε κάθε λίθος και την ταυτότητα κάθε λίθου», είπε ο κ. Παντερμαλής.

Από την πλευρά του ο καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, ο πρώτος που ανέλαβε τη θέση του γενικού διευθυντή του Μουσείου μετά την κρίση της Διεθνούς Επιστημονικής Επιτροπής (Ιούνιος 2021), παρουσίασε τα δύο εξαιρετικής τέχνης αγγεία που εκτίθενται στην αίθουσα του Παρθενώνα, στο πλαίσιο της εκθεσιακής δράσης «Των Αθήνηθεν άθλων. Παναθηναϊκοί αμφορείς από το Τορόντο του Καναδά στη γενέθλια γη», τα οποία προσφέρθηκαν ως αντίδωρο από το Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο, καθώς εκεί παρουσιάζεται η Κόρη της Ακρόπολης 670. Οι μελανόμορφοι αμφορείς με παραστάσεις της Αθηνάς Προμάχου και αθλητών, σε αγώνα δρόμου ο ένας και σε σκηνή ιπποδρομίας ο άλλος, προσφέρονταν γεμάτοι λάδι, ως έπαθλα στους νικητές των αγώνων της γιορτής των Μεγάλων Παναθηναίων. Οι συγκεκριμένοι παρουσιάζονται μπροστά από τη ζωφόρο. «Η θεματική όλων των αετωμάτων απεικονίζει μυθικά θέματα. Είναι η πρώτη φορά που η Δημοκρατία του Περικλή τολμά να σκεφτεί και να σμιλέψει την πομπή των Παναθηναίων, εικόνες σύγχρονες δηλαδή. Στα 160 μέτρα περιλαμβάνει 380 ανθρώπινες μορφές, 200 ζώα, κυρίως άλογα μαζί με άλλα», είπε ο κ. Σταμπολίδης και πρόσθεσε πως στη ζωφόρο «αποτυπώνεται όλη η πραγματικότητα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, όλες οι τάξεις των Αθηναίων χωρίς εξαίρεση. Τη βίαιη απόσπαση του μισού μήκους της από το σώμα του Παρθενώνα μπορεί να τη φανταστεί κανείς σε πραγματικό επίπεδο, ως αποκοπή και κατακερματισμό της ίδιας της δημοκρατίας. Σε ιδεατό και εννοιολογικό επίπεδο, αυτή η αρπαγή δε θα πρέπει πια να υφίσταται. Δεν μπορεί αυτή η ζωφόρος να παραμένει τμηματικά δοσμένη σε ένα μουσείο που δεν ταιριάζει σε οποιαδήποτε περίπτωση. Διότι, στο ωραιότερο μουσείο του κόσμου να εκτεθούν αυτά τα μοναδικά αριστουργήματα, κάτω από την καλύτερη τεχνολογία led, ποτέ δεν θα έχουν το φως αυτό εδώ, τις μυρωδιές των εποχών, τον Βράχο πάνω στον οποίο στήθηκαν. Αυτή η επιχειρηματολογία, μαζί με άλλα, είναι που έδωσε και την πρώτη Απόφαση της UNESCO, μετά από 37 χρόνια, στις 29 Σεπτεμβρίου 2021», είπε για την απόφαση που αναγνωρίζει ότι το θέμα της επανένωσης αφορά τις κυβερνήσεις των δύο χωρών και όχι μόνο τα δύο μουσεία. «Φανέρωσε την αναγκαιότητα, όχι μόνο του ηθικού κομματιού, όχι μόνο του νόμου, αλλά και τη διακυβερνητική διάσταση», ανέφερε και επισήμανε τη συμβολική και ουσιαστική σημασία της επιστροφής του «θραύσματος Fagan» (Ιανουάριος 2022) από το Μουσείο A. Salinas του Παλέρμο.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε κατ’ αρχήν στην ίδρυση του Μουσείου Ακρόπολης και θύμισε «κάτι που λίγοι γνωρίζουν και λιγότεροι θυμούνται», ότι η ιδέα για το Μουσείο Ακρόπολης «ήταν του Κωνσταντίνου Καραμανλή το ’76 και το ’89 η Μελίνα Μερκούρη δρομολόγησε δύο διαγωνισμούς που βγήκαν άγονοι». Θυμήθηκε όμως και τις 109 φορές που βρέθηκαν σε ανακριτές και εισαγγελείς η ίδια, ως γενική γραμματέας ΥΠΠΟΑ, μαζί με τον Δημήτρη Παντερμαλή. Αναφερόμενη στο νομικό και διοικητικό καθεστώς που διέπει το Μουσείο Ακρόπολης, δήλωσε ότι «αποτελεί το πρότυπο για τη δημιουργία των πέντε μεγάλων μουσείων μας ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, που πολύ σύντομα, σε λίγες εβδομάδες, το νομοσχέδιο θα πάρει τον δρόμο για τη Βουλή των Ελλήνων. Το παράδειγμα του Μουσείου Ακροπόλεως μας δείχνει τον δρόμο». Η υπουργός, που ουδέποτε έχει αναφερθεί στο ολίσθημα του Κυριάκου Μητσοτάκη να ζητήσει με δάνειο τα Γλυπτά του Παρθενώνα από τον Μπόρις Τζόνσον (Σεπτέμβριος 2019), δήλωσε ότι «η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει να πιέζει μέσω της διπλωματικής και της επιστημονικής οδού, μέχρι τα Γλυπτά του Παρθενώνα να έρθουν εδώ που ανήκουν, να λουστούν ξανά από το αττικό φως και να ερμηνευθούν από τους επιστήμονες με βάση το φως που αναδεικνύει τις μοναδικές τους λεπτομέρειες».

Η βραδιά έκλεισε με μικρή συναυλία του κουαρτέτου εγχόρδων «Eet-Art-On» (Μ. Παπαδημητρίου, Κ. Καραγεωργόπουλος, Α. Παπανικολάου, Η. Παπαθανασίου) της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Αλλαγή πλεύσης ή διπλωματικά παιχνίδια;
Η βρετανική πλευρά ενδέχεται να συμμετάσχει σε διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα, σύμφωνα με την ατζέντα των εργασιών της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή Πολιτιστικών Αγαθών.
Αλλαγή πλεύσης ή διπλωματικά παιχνίδια;
ART - ΝΕΑ
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
Ο πρωθυπουργός με την επιστροφή δέκα θραυσμάτων από το Αρχαιολογικό Μουσείο επιχείρησε να μας πείσει ότι ανοίγει ο δρόμος για την επανένωση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα.
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
ART - ΝΕΑ
Ο Κάρολος, ο Μητσοτάκης, τα Γλυπτά, το Τατόι και οι μυστικές συμφωνίες
Η μυστικοπάθεια για το περιεχόμενο των συνομιλιών στη συνάντηση του Ελληνα πρωθυπουργού με τον βασιλιά της Βρετανίας κάνουν πολλούς καθ’ ύλην αρμοδίους να λένε ότι η ελληνική πλευρά προωθεί εν κρυπτώ λύση...
Ο Κάρολος, ο Μητσοτάκης, τα Γλυπτά, το Τατόι και οι μυστικές συμφωνίες
ART - ΝΕΑ
Αποστειρωμένα εκθέματα και χωρίς ταμπελάκια
Ξενάγηση στην έκθεση «Γυρισμός, Κυκλαδικοί θησαυροί στο ταξίδι της επιστροφής» παρουσία της υπουργού Πολιτισμού που απάντησε σε σχετικές ερωτήσεις.
Αποστειρωμένα εκθέματα και χωρίς ταμπελάκια
ART - ΝΕΑ
Ο «επαναπατρισμός» που έγινε... «γυρισμός» και τα εγκαίνια για λίγους κι εκλεκτούς
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας και αντιδράσεις ενάντια στη νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλίας με αφορμή τη μυστικοπαθή τελετή για την έκθεση των αρχαιοτήτων Στερν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Ο «επαναπατρισμός» που έγινε... «γυρισμός» και τα εγκαίνια για λίγους κι εκλεκτούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας