Μέχρι την Κυριακή μπορεί κάποιος να δει τις φωτογραφίες με θέμα «Διάβα, νομαδικός ποιμαντισμός στην ορεινή Βόρεια Ελλάδα», που χάρισαν στον Δημήτρη Τοσίδη το βραβείο Athens Photo World 2021.
Φωτορεπόρτερ στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ) και ανταποκριτής του EPA με διεθνείς συνεργασίες, έχει τιμηθεί στο παρελθόν για τη δουλειά του σχετικά με την προσφυγική κρίση στην περιοχή των Βαλκανίων. Εχει ενδιαφέρον το πώς ένας νέος άνθρωπος ασχολήθηκε με την Ποιμενική Κτηνοτροφία, μια πρακτική που ανήκει στους περασμένους αιώνες, κρατήθηκε ζωντανή και εξακολουθεί να λαμβάνει χώρα στα ψηλά βουνά της Βόρειας Ελλάδας.
Ο Τοσίδης μάς την παραδίδει σήμερα, θυμίζοντάς μας το «Διάβα», τη μετακίνηση με τα πόδια, αυτήν την αγροτική πρακτική/τεχνική που συνεχίζεται εδώ και αιώνες και δεν είναι άλλη από την ετήσια αγροτική μετανάστευση των βοσκών και των κοπαδιών τους μεταξύ καλοκαιρινών και χειμερινών βοσκοτόπων από απομονωμένες ορεινές περιοχές σε θερμότερα πεδινά εδάφη. Μέσα απ’ τον χρόνο και τον τόπο τέτοιες μετακινήσεις βρίσκονταν στον πυρήνα της πολιτιστικής και κοινωνικής σύνθεσης των ορεινών αγροτικών κοινοτήτων, ενώ συνέβαλαν στη διαμόρφωση και ανάπτυξη του τοπίου των περιοχών όπου λάμβαναν χώρα.
● Τι σας έκανε να στρέψετε τον φακό σας στα όρη και τα βουνά; τον ρωτήσαμε σχετικά με το θέμα του.
«Για τη μετακινούμενη κτηνοτροφία ήξερα κάποια πράγματα επιφανειακά λόγω της ενασχόλησής μου με την ορειβασία και των αναγνωσμάτων μου αλλά δεν είχα συνειδητοποιήσει το πολιτισμικό μέγεθος της πρακτικής αυτής. Πρώτη αφορμή ήταν ένα ηλικιωμένο ζευγάρι βοσκών στον Σμόλικα, ο κ. Νάσος και η κ. Ελενη, που το πορτρέτο τους περιλαμβάνεται στην έκθεση. Μετά από κάποιες συναντήσεις στο καλύβι τους μου κίνησε το ενδιαφέρον ο τρόπος ζωής τους σε σύγκριση με την πλειοψηφία των κτηνοτρόφων που πλέον δεν μετακινούνται.
Επειτα, η πρακτική αυτή, το 2019, τελείως απρόσμενα για μένα, έγινε μέρος της παγκόσμιας άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Συνειδητοποίησα ότι είναι κάτι τόσο σημαντικό. Παρόλο που η αναγνώρισή της από την UNESCO έδωσε ίσως έναν μουσειακό χαρακτήρα στους εναπομείναντες κτηνοτρόφους, μετά από έρευνα πείστηκα να αποτυπώσω τη ζωή τους σε όλες τις εκφάνσεις της, βιώνοντας μαζί τους έναν μοναδικό οικολογικό τρόπο παρουσίας στη φύση και σεβασμού προς όλα αυτά που αποτελούν την ορεινή ταυτότητα της χώρας μας» μας απάντησε.
Το ενημερωτικό σημείωμα που συνοδεύει την έκθεση μας πληροφορεί πως η ποιμενική κτηνοτροφία, έχοντας χρησιμοποιηθεί ως επί το πλείστον από τις γηγενείς ομάδες της Ελλάδας, όπως οι Βλάχοι και οι Σαρακατσάνοι, αποτελούσε την κύρια πρακτική της χώρας μέχρι τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, όταν άρχισαν να εμφανίζονται νέες γεωργικές τεχνολογίες. Πρόσφατα, ανακηρύχθηκε άυλη πολιτισμική κληρονομία της UNESCO.
📌 ΙNFΟ: Εκθεση Βραβευμένων Φωτογράφων Athens Photo World 2021. Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» (Ηρακλειδών 66α και Θεσσαλονίκης), μέχρι 19 Ιουνίου. Τρίτη-Σάββατο 10.00-20.00 και Κυριακή 10.00-14.00. Είσοδος ελεύθερη.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας