• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.4°C / 29.6°C
    3 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    28°C 24.7°C / 30.4°C
    4 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 26.0°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.0°C
    2 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 26.0°C
    0 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.4°C
    3 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    2 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 28.2°C
    1 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.1°C / 26.8°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 26.8°C
    3 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    4 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 30.5°C
    3 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    3 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.5°C / 29.8°C
    3 BF
    30%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 26.3°C
    3 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.9°C / 28.7°C
    4 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.5°C / 24.5°C
    3 BF
    32%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οταν ήμουν πια ανήμπορος παρατηρητής, έβγαζα φωτογραφίες»

  • A-
  • A+
Η φωτογραφική σειρά με τίτλο «H πρώτη φωτογραφία που τράβηξα την κόρη μου και η τελευταία», που χάρισε στον μόνιμο συνεργάτη του Reuters το διεθνές βραβείο φωτορεπορτάζ «Γιάννης Μπεχράκης» για το 2021, κρύβει μια «αποστολή» πιο δύσκολη κι από την κάλυψη ενός πολέμου.

Ο Darrin Zammit Lupi, τις τελευταίες δεκαετίες, έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, έχει καλύψει πολέμους και συγκρούσεις, προσφυγικές κρίσεις, φυσικές καταστροφές. Κατάγεται από τη Μάλτα, είναι μόνιμος συνεργάτης του διεθνούς ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters από το 1997 και έχει δει τα θέματά του να δημοσιεύονται στα σπουδαιότερα έντυπα όλου του κόσμου.

Ομως, το θέμα για το οποίο πήρε πέρσι το διεθνές βραβείο φωτορεπορτάζ «Γιάννης Μπεχράκης» είναι το πιο δύσκολο που μπορεί να φανταστεί κάποιος, όχι μόνο για έναν φωτορεπόρτερ αλλά για κάθε άνθρωπο. Για κάθε γονιό. Τίτλος της, «Η πρώτη φωτογραφία που τράβηξα ποτέ την κόρη μου και η τελευταία». Ο τίτλος τα λέει όλα. Και τι να ρωτήσεις μετά; Πώς έβγαλε πέρα ένα τέτοιο θέμα; Πώς άντεξε; Τολμήσαμε να του ζητήσουμε να μοιραστεί μαζί μας την ιστορία του, την πορεία της, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του...

«Τράβηξα την πρώτη φωτογραφία της κόρης μου, της Rebecca, λίγα λεπτά μετά τη γέννησή της, στις 3 Αυγούστου του 2005. Λίγο περισσότερο από 15 χρόνια αργότερα, τράβηξα την τελευταία φωτογραφία της κόρης μου, λίγα λεπτά αφότου πέθανε, από καρκίνο, στις 3 Ιανουαρίου του 2021. Είμαι φωτορεπόρτερ. Ηταν φυσικό για μένα να καταγράφω σχεδόν την κάθε στιγμή της όμορφης ζωής της Becs, όπως τη φωνάζαμε εγώ και η σύζυγός μου, Marisa. Οπως όταν ήταν δύο ετών και το πρόσωπό της έμοιαζε να λάμπει από ένα εσωτερικό φως. Δύσκολη, πολύ πιο δύσκολη, ήταν η καταγραφή της ασθένειας και του θανάτου της από μια σπάνια και εξαιρετικά επιθετική μορφή καρκίνου των οστών», λέει, κάνοντας την περίληψη του θέματος των φωτογραφιών που μπορεί να δει κανείς στην έκθεση στο πολιτιστικό κέντρο Μελίνα Μερκούρη, έως τις 19 Ιουνίου, στιγμιότυπων που αποτελούν μια καταγραφή της χαμένης μάχης κατά του καρκίνου που έδωσε η έφηβη κόρη του.

Ωστόσο δεν ήξεραν από την αρχή ότι θα κατέληγε έτσι:

«Η ιδέα για το έργο προέκυψε κατά την έναρξη του lockdown για τον COVID, τον Μάρτιο του 2020. Η αρχική ιδέα ήταν πολύ διαφορετική από την εξέλιξή της. Εκείνη την εποχή, η κόρη μου η Ρεβέκκα έκανε θεραπεία για τον καρκίνο της κι εγώ αναγκάστηκα να μείνω απ’ έξω, καθώς αυτή και η σύζυγός μου κλείστηκαν στο νοσοκομείο. Η αρχική ιδέα ήταν να τεκμηριώσουμε την απομόνωσή μας...

Οταν ύστερα από σχεδόν δύο μήνες μού επιτράπηκε, επιτέλους, να επιστρέψω στο νοσοκομείο, αντικαθιστώντας τη σύζυγό μου που επέστρεψε σπίτι, άρχισα να τεκμηριώνω με ακρίβεια τι περνούσε, φυσικά με την πλήρη συνεργασία της, καθώς και την άδεια από τις αρχές του νοσοκομείου. Κρατούσα, επίσης, ένα γραπτό ημερολόγιο, το οποίο έγινε η βάση για την ιστορία που δημοσίευσε, τελικά, το Reuters. Το πρώτο μέρος ολοκληρώθηκε και δημοσιεύτηκε μόλις η Becs είχε ολοκληρώσει την ακτινοθεραπεία και τη χημειοθεραπεία της και μπόρεσε να γυρίσει σπίτι τον Ιούλιο του 2020 και να γιορτάσει τα δέκατα πέμπτα γενέθλιά της, αφού είχε παραμείνει στο νοσοκομείο για περισσότερους από τέσσερις μήνες».

Οχι μόνο ήλπιζαν, αλλά «η Μπεκς είχε ενεργή συμμετοχή στην παραγωγή της ιστορίας, βοηθώντας στη διατύπωση των τεχνικών και ιατρικών θεμάτων, διορθώνοντας όσα είχα γράψει, κάνοντας προτάσεις για το ποιες φωτογραφίες να χρησιμοποιήσω. Καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, είχε την επιλογή και το δικαίωμα να αλλάξει γνώμη και «να τραβήξει την πρίζα» για την ιστορία μέχρι την ημέρα της δημοσίευσης. Αλλά ήθελε πολύ να ειπωθεί η ιστορία της, κατανοούσε τη δύναμη των μέσων ενημέρωσης. Εκείνη τη στιγμή, πιστεύαμε ότι επρόκειτο να αναρρώσει. Ακόμη και όταν άρχισε να αισθάνεται ξανά αδιαθεσία, γύρω στα τέλη Αυγούστου, αισθανθήκαμε ότι επρόκειτο για κάτι προσωρινό...».

Ηταν στα τέλη Σεπτεμβρίου, τη μέρα που δημοσιεύθηκε η ιστορία της από το πρακτορείο Ρόιτερς, που επανεισήχθη στο νοσοκομείο: «Η Μπεκς, εξαιτίας των πολύ θερμών σχολίων και της φοβερής υποστήριξης που ακολούθησε τη δημοσίευση του κομματιού, ένιωσε εξαιρετικά ενδυναμωμένη και μπορούσε να δει ότι η ιστορία της βοηθούσε πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Ετσι, μαζί, αποφασίσαμε να συνεχίσω να καταγράφω την εμπειρία της.

Ποτέ δεν φανταζόμασταν τότε ότι η ιστορία θα τελείωνε τόσο σύντομα και τόσο τραγικά. Καθώς η κατάστασή της χειροτέρευε, και ειδικά από τη στιγμή που άρχισα να καταλαβαίνω ότι πραγματικά δεν υπήρχε ελπίδα, η τεκμηρίωση της εμπειρίας μας λειτούργησε για μένα και σαν ένα είδος μηχανισμού για την αντιμετώπισή του... Φυσικά, δεν μπορούσα να αποστασιοποιηθώ από τα πράγματα με τον τρόπο που είχα συνηθίσει να κάνω στις άλλες δουλειές μου, αλλά μου έδωσε κάτι στο οποίο μπορούσα να εστιάσω. Φυσικά, η λήψη φωτογραφιών ερχόταν πάντα σε δεύτερη θέση, είχα να τη βοηθήσω, να την παρηγορήσω, να φροντίσω κάθε ανάγκη της, αλλά, όταν δεν μπορούσα παρά να είμαι ανήμπορος παρατηρητής, τότε έβγαζα φωτογραφίες, ενώ πάντα σεβόμουν πλήρως την αξιοπρέπειά της. Υπάρχουν πολλά που δεν έχω δείξει στις φωτογραφίες και δεν μετανιώνω γι’ αυτό...

Αφού πέθανε, μου πήρε πολύ χρόνο για να συνθέσω το σύνολο της δουλειάς και να γράψω την ιστορία που τελικά δημοσιεύτηκε ως “Η πρώτη φωτογραφία που τράβηξα ποτέ την κόρης μου και η τελευταία” (σ.σ. η οποία αποτέλεσε τον πυρήνα του έργου που τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Φωτορεπορτάζ «Γιάννης Μπεχράκης»). Δεν ήμουν σίγουρος αν είχα τη δύναμη να το αντιμετωπίσω. Αλλά αισθάνθηκα, επίσης, ότι το χρωστάω στην Μπεκς και, αν κρίνω από τη συντριπτική ανταπόκριση μόλις δημοσιεύτηκε, πάνω από τέσσερις μήνες αφότου τη χάσαμε, ξέρω ότι ήταν το σωστό...».

Εμείς δεν έχουμε το κουράγιο να δημοσιεύσουμε την πρώτη και τελευταία φωτογραφία της Μπεκς. Αυτές μπορείτε να τις ανακαλύψετε στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων Μελίνα (Ηρακλειδών 66α και Θεσσαλονίκης), μέχρι τις 19 Ιουνίου οπότε και θα εκτίθενται τα έργα. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη έως Σάββατο 10.00-20.00 και Κυριακή 10.00-14.00. Είσοδος ελεύθερη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά
Μέχρι τις 19 Ιουνίου παρουσιάζονται οι φωτογραφίες με θέμα «Διάβα, νομαδικός ποιμαντισμός στην ορεινή Βόρεια Ελλάδα», που χάρισαν στον Δημήτρη Τοσίδη το βραβείο Athens Photo World 2021.
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά
ART - ΝΕΑ
«“Η πρώτη αγκαλιά” είναι φόρος τιμής στο ανθρώπινο γένος»
Ο Μαντς Νίσεν βραβεύτηκε για τη Φωτογραφία της Χρονιάς με τη λήψη του «Πρώτη αγκαλιά» στη Βραζιλία κατά τη διάρκεια της θανατηφόρας πανδημίας.
«“Η πρώτη αγκαλιά” είναι φόρος τιμής στο ανθρώπινο γένος»
ART - ΝΕΑ
Για την αγάπη και την έλλειψή της
Το διάστημα 23 Αυγούστου - 14 Σεπτεμβρίου οι φίλοι της φωτογραφίας θα έχον την ευκαιρία να παρακολουθήσει την έκθεση Athens Photo World με έργα βραβευμένων φωτογραφιών και φωτορεπορτάζ.
Για την αγάπη και την έλλειψή της
ART - ΝΕΑ
«Στον θάνατο του άλλου υπάρχει μια απώλεια που ανήκει σε όλους μας»
Ο βραβευμένος φωτογράφος Πάολο Πελεγκρίν παρουσιάζει το έργο του για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο πλαίσιο της έκθεσης Athens Photo World.
«Στον θάνατο του άλλου υπάρχει μια απώλεια που ανήκει σε όλους μας»
ART - ΝΕΑ
Ο κόσμος που μας χάρισε ο Μιχάλης Κακογιάννης
Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου σκηνοθέτη, το Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης εγκαινίασε την έκθεση «Ο κόσμος του - Ο κόσμος μας», με σπάνια ντοκουμέντα.
Ο κόσμος που μας χάρισε ο Μιχάλης Κακογιάννης
ART - ΝΕΑ
Πέθανε ο Τιμ Πέιτζ, ο θρυλικός φωτορεπόρτερ του Πολέμου του Βιετνάμ
Ο Τιμ Πέιτζ, ο θρυλικός φωτορεπόρτερ που έγινε γνωστός από τις συγκλονιστικές φωτογραφίες του από τον Πόλεμο του Βιετνάμ, πέθανε στην Αυστραλία σε ηλικία 78 ετών από καρκίνο.
Πέθανε ο Τιμ Πέιτζ, ο θρυλικός φωτορεπόρτερ του Πολέμου του Βιετνάμ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας