• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 22.9°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 19.8°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.0°C / 19.4°C
    1 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.9°C / 13.3°C
    1 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.1°C / 14.9°C
    0 BF
    67%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 17.1°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 13.4°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    1 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.2°C / 23.8°C
    5 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    3 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.8°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    0 BF
    62%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.8°C / 20.6°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.2°C / 23.8°C
    5 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.2°C / 22.7°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 18.7°C
    1 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    0 BF
    88%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Σεβαστείτε τη Ροτόντα, όχι στον φανατισμό»

  • A-
  • A+
Το αίτημα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ανθιμου για την τοποθέτηση σταυρού επί του τρούλου έφερε αντιδράσεις και συγκέντρωση υπογραφών.

Σαν να μην πέρασε μια μέρα -όταν πριν από έξι χρόνια συγκεντρώνονταν υπογραφές προς υπεράσπιση της Ροτόντας-, πολίτες της Θεσσαλονίκης συγκεντρώνουν εκ νέου ηλεκτρονικά υπογραφές προκειμένου να θυμίσουν ότι το «σύμβολο της πολυπολιτισμικής ιστορίας της Θεσσαλονίκης απειλείται», ζητώντας από το υπουργείο Πολιτισμού «να επιδείξει τον αρμόζοντα σεβασμό και η Ροτόντα να αποτελέσει ένα θετικό παράδειγμα διαχείρισης της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς» και μάλιστα «σε μια εποχή που ο φανατισμός έχει οδηγήσει στη θρησκευτική οικειοποίηση οικουμενικών μνημείων, όπως στην περίπτωση της Αγια-Σοφιάς».

Πρόκειται για την πρώτη αντίδραση στο αίτημα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ανθιμου, ο οποίος με επιστολή του στο ΥΠΠΟ ζητά την τοποθέτηση σταυρού επί του τρούλου, «ισχυριζόμενος ότι «αλλιώς μπερδεύονται οι επισκέπτες και οι χριστιανοί Θεσσαλονικείς» και πως «βλέποντας μόνο τον μιναρέ θεωρούν ότι πάντα ήταν μουσουλμανικός χώρος λατρείας»». Στο θέμα έχει αναφερθεί εκτενώς η «Εφ.Συν.» (21.5.2022, «Ο Ανθιμος διεκδικεί ξανά τη Ροτόντα»), ανακινώντας ένα ζήτημα που είχε αποσυρθεί το 2016 μετά τις αντιδράσεις που είχε προκαλέσει η προσπάθεια της μητρόπολης («Εφ.Συν.» 15.1.2016, «Η Ροτόντα ενώνει») και που είχε βρει πολλά και ανόμοια μεταξύ τους πρόσωπα να υπογράφουν τότε το κείμενο διαμαρτυρίας (Τάσος Κουράκης, Σώτη Τριανταφύλλου, Αντώνης Λιάκος, Γιώργος Μαργαρίτης, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Σπύρος Βούγιας, Ανδρέας Τάκης, Κρίτων Αρσένης, Παναγιώτα Ατζακά, Εφη Μανωλεδάκη, Γιώργος Κορδομενίδης κ.ά.).

Στο κείμενο που έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο και το έχουν υπογράψει ήδη 500 και πλέον πολίτες, καλλιτέχνες, συγγραφείς, υπό τον τίτλο «H Ροτόντα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Να το σεβαστούμε», υπενθυμίζουν «ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας, το ανώτατο δικαστήριο της χώρας, με την 9/2020 απόφασή του απέρριψε την τοποθέτηση σταυρού, ενώ ήδη με την 2068/1999 απόφασή του έκανε ξεκάθαρο ότι η Ροτόντα δεν προορίζεται για την εξυπηρέτηση θρησκευτικού σκοπού».

Το κείμενο περιέχει μια συνοπτική αναφορά στην ιστορία του μνημείου «που χτίστηκε τον 4ο μ.Χ. αιώνα με προορισμό να είναι μαυσωλείο του αυτοκράτορα Γαλερίου ή ρωμαϊκός ναός και του οποίου τα παλαιοχριστιανικά ψηφιδωτά αποτελούν Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, είναι το μόνο που διατηρεί τον μιναρέ ανάμεσα σε όλα όσα κατά τη διάρκεια της οθωμανικής περιόδου χρησιμοποιήθηκαν ως τζαμιά.

Dreamstime.com

Στην πραγματικότητα, εξωτερικά το μνημείο διαθέτει αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και από τις τρεις ιστορικές του περιόδους: τη ρωμαϊκή, με την πομπική οδό από το ανάκτορο διά μέσου της Αψίδας του Γαλερίου και την κυλινδρική κατασκευή του, τυπική των μαυσωλείων των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, τη χριστιανική με το πρόσθετο ιερό στην ανατολική πλευρά, τη μεταφορά της εισόδου δυτικά και την οθωμανική με ό,τι έχει απομείνει από τον αποκεφαλισμένο από σεισμό μιναρέ, που δεν φέρει πλέον το μουσουλμανικό σύμβολο της ημισελήνου».

Οπως σημειώνεται, «η μνημειακή αξία της Ροτόντας έγκειται στο πώς αποτυπώνει την ιστορική της διαδρομή και την πληθώρα των χρήσεων που εξυπηρέτησε στους αιώνες», ενώ υπογραμμίζεται με σαφήνεια ότι «η συσκότιση γύρω από την ιστορία και τον χαρακτήρα του μνημείου προκαλείται από τη διαχρονική στρατηγική της Εκκλησίας να διεκδικεί κατά αποκλειστικότητα τον χώρο και να αλλοιώνει με μόνιμες κατασκευές τη μορφή του ως μνημείου».

Οι πολίτες που υπογράφουν το κείμενο ζητούν από το ΥΠΠΟ «την προστασία του μνημείου και της ιστορίας του» και καταγγέλλουν «τις προσπάθειες να δημιουργηθούν τετελεσμένα με πολιτική πίεση, με παράνομες πράξεις και με τη διαστρέβλωση δικαστικών αποφάσεων».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Ο Τζιτζικώστας «καρφώνει» το υπ. Πολιτισμού
Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας επιβεβαίωσε πλήρως το ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» για τις καταστροφές που υπέστησαν τα χωματουργικά έργα στο μνημείο.
Ο Τζιτζικώστας «καρφώνει» το υπ. Πολιτισμού
ART - ΝΕΑ
Ο Ανθιμος ζητά να μπει Σταυρός
Διαστάσεις φαρσοκωμωδίας παίρνει πλέον η υπόθεση της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη με τη χθεσινή ανακοίνωση του μητροπολίτη Ανθιμου. Μετά τη χωρίς αστερίσκους θέση του υπουργείου Πολιτισμού, βάζει στην άκρη το...
Ο Ανθιμος ζητά να μπει Σταυρός
ART - ΝΕΑ
Υγρασία και... κρύπτες στην Αμφίπολη
Το σπουδαιότερο αναμφιβόλως εύρημα που παρουσιάστηκε είναι αυτό του σταθμού Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η χρονολόγηση στον 6ο αιώνα, τη μεσοβυζαντινή δηλαδή περίοδο για την οποία τα «αστικά ίχνη»...
Υγρασία και... κρύπτες στην Αμφίπολη
ART - ΝΕΑ
Κοσμοσυρροή για τα φέρετρα της Γιόκο Ονο
Μπορεί το κοινό να δίστασε μπροστά στη μακάβρια εγκατάσταση της 83χρονης εικαστικού, ωστόσο στα υπόλοιπα έργα της συμμετείχαν άτομα κάθε ηλικίας και αξιώματος, ακόμα και ο Γιάννης Μπουτάρης. Για τα εγκαίνια η...
Κοσμοσυρροή για τα φέρετρα της Γιόκο Ονο
ART - ΝΕΑ
Η αρχόντισσα με τα χρυσά βραχιόλια
Πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα στην Κρεπενή Καστοριάς. Ενα αρχαιολογικό μυστήριο λύθηκε και ένα άλλο γεννήθηκε γύρω από τη λίμνη της Καστοριάς και τις θαμμένες αρχόντισσες του 8ου-7ου αι. π.Χ. συγκολλώντας...
Η αρχόντισσα με τα χρυσά βραχιόλια
ART - ΝΕΑ
Οσκαρική μουσική, βραβευμένοι σκηνοθέτες και συγγραφείς αλλά και μουσική ίντριγκα
Εννέα ελληνικές, έξι διεθνείς και δύο μικτές παραγωγές για θέατρο, μουσική, χορό, εικαστικά, κινηματογράφο, performances και εργαστήρια συναρτούν το πρόγραμμα του φετινού 57ου Φεστιβάλ Δημητρίων.
Οσκαρική μουσική, βραβευμένοι σκηνοθέτες και συγγραφείς αλλά και μουσική ίντριγκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας