• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 22.6°C / 28.5°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.3°C / 27.8°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 27.7°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.4°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.9°C
    0 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 21.8°C / 27.9°C
    2 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 25.8°C
    1 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    2 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.5°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.8°C / 27.7°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.7°C / 23.3°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.5°C / 26.7°C
    0 BF
    89%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    2 BF
    64%

Ο Πάνος σε κολάζ, αποχαιρετά το BBC

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βουτιά στο υπέροχο, cult σύμπαν του «Ελληνα μπίτνικ» εικαστικού

  • A-
  • A+
Η αναδρομική έκθεση, που με επιμελητή τον Χριστόφορο Μαρίνο φιλοξενείται μέχρι τις 5 Ιουνίου στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», δεν ακολουθεί τις προδιαγραφές μιας καθωσπρέπει μουσειακής παρουσίασης, είναι δηλαδή συνεπής με τη «φευγάτη, αταξινόμητη και άχρονη» τέχνη που εκπροσωπεί.

Το περιοδικό Charley, που κυκλοφόρησε το 2007, με 100 καλλιτέχνες «οι οποίοι παραμένουν απομονωμένοι, ξεχασμένοι, περήφανα αποκλεισμένοι ή όμορφα απαρατήρητοι, παρά το οραματικό τους έργο», συμπεριλάμβανε έναν και μόνον Ελληνα, τον συγγραφέα και εικαστικό Πάνο Κουτρουμπούση (1936-2019). Οσοι τον γνώριζαν, όμως, θα έβαζαν το χέρι τους στη φωτιά πως ο Πάνος Κουτρουμπούσης γούσταρε να είναι στο «περιθώριο», στο δικό του cult σύμπαν, ένα μίγμα σουρεαλισμού, λαϊκής αφήγησης, καθαρεύουσας, επιστημονικής φαντασίας, κόμικς, λεξιπλασίας και μπιτ αισθητικής.

Πληθωρικός και ανήσυχος, ξεχωριστός, ιδιόμορφος και αντισυμβατικός, ο sui generis Πάνος Κουτρουμπούσης έρχεται ξανά στο προσκήνιο με την αναδρομική έκθεση «Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι», που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», από τις 6 Μαΐου έως τις 5 Ιουνίου. Προφανώς, ο τίτλος της έκθεσης είναι εμπνευσμένος από το πρώτο του βιβλίο που κυκλοφόρησε στην Αθήνα το 1978 το, «Εν αγκαλία de Κρισγιαούρτι y otros ταχυδράματα y historias περίεργες».

Dr. Dubious, 1967

Είναι μια ευκαιρία να ανακαλύψουμε ξανά τη «φευγάτη, αταξινόμητη και άχρονη» τέχνη του, όπως σημειώνει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ: «Ο Κουτρουμπούσης αναζητούσε την απλότητα στο σκίτσο και στην εικόνα. Αυτή η αφοπλιστική απλότητα, σε συνδυασμό με μια περιπαικτική διάθεση που μαγνητίζει το βλέμμα, είναι ίδιον του σχεδιαστικού ύφους και της εκλεκτικιστικής θεματολογίας του: σκηνές του μποέμικου βίου, νυχτερινά οράματα και όνειρα, εφιαλτικά τοπία από κηλίδες, «ρομπότικοι χοροί» εντόμων, βαμπίρ που δραπετεύουν, «αρχαίοι τραυματίες» και αστείοι σταυροφόροι, αστρόπλοια και κοσμοναύτες, πολέμαρχοι, πειρατές και ιππότες, μοναχικοί βασιλιάδες, Μαυριτανοί και Αιγύπτιοι, ο Οδυσσέας, ο Οιδίποδας και ο Πυθαγόρας, ζόμπι και μπεστιάρια με τερατόμορφα πλάσματα, δεσμώτες, τύραννοι και δικαστές, παρανοϊκοί ψυχαναλυτές και απόμαχοι ναυτικοί, ο «Νυχτερίδας» και ο «Ξένος», ο «γριφουργός» και ο Mr. Fantastic, ο Dr. Dubious και ο «Αποτυχίας», ο Pere Ubu -ο ήρωας του Alfred Jarry- που σκαρφαλώνει στον ουρανό, εικονοκλαστικές ερωτικές περιπτύξεις, ερευνητές του διαστήματος και θύματα της “εξω-επιδημιολογίας”».

Breached Perimeter I, 1965

O Πάνος Κουτρουμπούσης, που γεννήθηκε στη Λιβαδειά και μεγάλωσε στην Αθήνα, σπούδασε σκηνοθεσία στη Ρώμη (δικό του είναι το ντοκιμαντέρ «Από μπουζούκια σε μπουζούκια») και γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι, χωρίς όμως να την παρακολουθήσει, ενώ εμφανίστηκε το 1958 ως εκπρόσωπος της λογοτεχνίας μπιτ και συμμετείχε στην παρέα των Ελλήνων υπαρξιστών (μέλη της οποίας ήταν τότε ο Θεόδωρος Πάγκαλος και ο Δημήτρης Πουλικάκος).

Με τον ερχομό της δικτατορίας, έφυγε στο Λονδίνο, όπου δούλεψε στο ραδιόφωνο και στην εικονογράφηση βιβλίων επιστημονικής φαντασίας. Πέρασε λίγα χρόνια στη Μέση Ανατολή και την Αμερική, δουλεύοντας σε περιοδικά και εκθέτοντας την εικαστική δουλειά του. Γραπτά και σχέδιά του έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά στην Ελλάδα και το εξωτερικό (New Worlds, Oz, IT, London Magazine, Guardian, Τα Νέα, Ελευθεροτυπία, Βαβέλ, Αντί κ.ά). Εργα του παρουσιάστηκαν στο «Τρίτο Θέατρο» της ΕΡΤ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Χριστοδουλάκη. «Περίεργες ιστορίες - ταχυδράματα», «Η ταβέρνα του Ζολά: Καινούργιες και μεταχειρισμένες μικρο-ιστορίες», «Το κεντράκι του Ταρζάν και άλλα παραμύθια», «Εικόνες στην άμμο. Ο Μπάροουζ στην Ουάσινγκτον» είναι ορισμένα από τα βιβλία του.

Pritu Harragh, κολάζ, 1974

Το γεγονός ότι ο Κουτρουμπούσης συγκαταλέγεται στους «περιθωριοποιημένους της σύγχρονης τέχνης» τον δικαιώνει και τον αδικεί ταυτόχρονα, πιστεύει ο Χριστόφορος Μαρίνος: «Τον δικαιώνει, γιατί όντως ο Πάνος ήταν ένας περιπλανώμενος ιππότης, όπως εκείνοι που συναντάμε στα νεανικά του σχέδια, ένας ξεστρατισμένος μαχητής ή προσκυνητής, όπως οι ήρωες των βιβλίων επιστημονικής φαντασίας που καταβρόχθιζε αχόρταγα, ένας αυθεντικός drifter, ο οποίος προσπάθησε, στην τέχνη και τη ζωή του, να “δραπετεύσει από το κέντρο”. “Προτιμώ να κινούμαι μέσω της ανωνυμίας και του μυστηρίου, αλλά δυστυχώς όλα κάποια στιγμή αποκαλύπτονται. Και ίσως απομυθοποιούνται”, λέει στη συνέντευξη - ποταμό που παραχώρησε στον Αλέξη Καλοφωλιά, το 1995.

Τον δικαιώνει επίσης, γιατί ο Πάνος δεν ήταν ένας τυπικός καλλιτέχνης, πόσο μάλλον ένας “ζωγράφος” με το δικό του εργαστήριο, μια γκαλερί να τον εκπροσωπεί και με τακτική παρουσία σε εκθέσεις. Ο Πάνος έκανε έργα απρογραμμάτιστα και οπουδήποτε: σχεδίαζε, σκηνοθετούσε, φωτογράφιζε ή έφτιαχνε κατασκευές και αυτοσχέδια περιοδικά για το κέφι του, γιατί έτσι σκότωνε τον χρόνο. “Δεν έχω σκεφτεί ποτέ τον εαυτό μου ως συστηματικό εικαστικό καλλιτέχνη, σε ένα κύκλωμα εμπορίου ή επαγγέλματος. Ξέρω τι είναι, αλλά ποτέ δεν είχε καμιά σημασία για μένα τέτοιο μπλέξιμο”, λέει στην ίδια συνέντευξη».

Πορτρέτο του Πάνου, «Ευτυχώς που πέθανα!», κολάζ

Ετσι και αυτή η αναδρομική έκθεση, πιστή στο πνεύμα του cult Κουτρουμπούση -το αγαπημένο του μότο ήταν «Ευτυχώς που πέθανα!»- δεν ακολουθεί τις προδιαγραφές μιας καθωσπρέπει μουσειακής παρουσίασης, με χρονολογική παράθεση των έργων και συνοδευτικές ετικέτες. Οι θεατές καλούνται να περιηγηθούν στην έκθεση χωρίς πλοηγό - ξεναγό, ανακαλύπτοντας μόνοι τους τον φανταστικό κόσμο του Amazing Panos.


📌 ΙNFΟ: Εως 5 Ιουνίου στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων, Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης - Θησείο. Πληροφορίες: 210 3452150

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Να γιατί τον λέμε «Ελληνα Ροντέν»
Στην έκθεση δίνεται έμφαση σε θέματα που ο Χαλεπάς επέλεξε να δουλέψει σε όλη του τη ζωή: παρουσιάζονται μαζί και οι Μήδειες, δέκα από τους 12 Σάτυρους και Ερωτα και το Παραμύθι της Πεντάμορφης.
Να γιατί τον λέμε «Ελληνα Ροντέν»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
Ο διάσημος εικαστικός Τζεφ Κουνς ετοιμάζεται για την έκθεσή του στην Υδρα που θα αντανακλά την αγάπη του για την αρχαία ελληνική γλυπτική αλλά και τη φιλοσοφία, ιδιαίτερα του Πλάτωνα.
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα
Το πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο στη Λένορμαν φιλοξενεί την έκθεση Dream On με 18 έργα της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου από τα 350 που, συνολικά θα δωρηθούν σε τέσσερα μεγάλα μουσεία, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα
ART - ΝΕΑ
Αναπάντεχες συναντήσεις με παράξενα πλάσματα στο Πεδίον του Αρεως
Η ψηφιακή έκθεση στο κέντρο της Αθήνας περιλαμβάνει 25 έργα μεγάλων διαστάσεων -των τελευταίων ετών και νέες αναθέσεις- διεθνών καλλιτεχνών που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Αναπάντεχες συναντήσεις με παράξενα πλάσματα στο Πεδίον του Αρεως
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο καλλιτέχνης που προειδοποιεί για την πολιτική του χρήματος
Η νέα έκθεση του Andreas Siekmann με 20 χαρακτικά αφηγείται τη διαδικασία μετατροπής των επιχειρήσεων λαϊκής ιδιοκτησίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας σε ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες της...
Ο καλλιτέχνης που προειδοποιεί για την πολιτική του χρήματος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας