• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.2°C / 24.7°C
    1 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 24.1°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.7°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.8°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.1°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.4°C / 20.9°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 17.3°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 24.4°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 24.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    2 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    0 BF
    64%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 18.5°C / 24.4°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    1 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.8°C / 24.9°C
    2 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 23.9°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    70%

 

Superflux, «Window-View». Βλάστηση στα ερείπια

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λίγο πριν από την επανάσταση της ανάσας

  • A-
  • A+
Η εντυπωσιακή έκθεση «Σε τι κλίμα θέλεις να ζήσεις;» που φιλοξενείται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών βρίσκεται στην αιχμή της συνάντησης μεταξύ αισθητικής-ψηφιακού πολιτισμού, επιστήμης και οικολογίας.

«Επαναστατούμε απλώς και μόνο επειδή, για διάφορους λόγους, δεν μπορούμε πλέον να πάρουμε ανάσα», είχε πει ο Φραντς Φανόν. Θα μπορούσε το απόφθεγμά του να έχει χρησιμοποιηθεί από κάποιον τρέχοντα ξεσηκωμό κατά της ανισότητας. Ομως αυτός ο ξεσηκωμός, που αφορά αυτή τη θεμελιώδη λειτουργία για τη ζωή, την αναπνοή που δηλητηριάζεται καθημερινά, την έλλειψη αέρα που συντελείται κυρίως σε βάρος φτωχών και ευάλωτων, εκκρεμεί...

Και είναι ο Φανόν αυτός που επικαλούνται σε ένα κείμενό τους οι Δάφνη Δραγώνα και Γιούσι Πάρικα, επιμελητές της διεθνούς έκθεσης «Weather Engines. Σε τι κλίμα θέλεις να ζήσεις;» που φιλοξενείται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.

Τοποθετώντας την έκθεση στην αιχμή της συνάντησης μεταξύ αισθητικής-ψηφιακού πολιτισμού, επιστήμης και οικολογίας, με τον καιρό στο επίκεντρο, μας καλούν να στοχαστούμε μέσω των έργων καταξιωμένων και ανερχόμενων καλλιτεχνών πάνω στην ποιητική και την τεχνολογία του περιβάλλοντος, αλλά και την πολιτική που διέπει τις σχέσεις μας μαζί του, επηρεάζοντας όχι απλώς την αναπνοή μας αλλά την ίδια τη ζωή στον πλανήτη.

Θέτοντας ξεκάθαρα και τις ευθύνες: στο έργο Carbon T opologies των Manifest Data Lab αποτυπώνονται τρισδιάστατα σε μια λευκή υδρόγειο, σε σταλαγμιτική μορφή, οι ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα που εκλύονται από τηδραστηριότητα της παγκόσμιας οικονομίας από το 1970, με τον παγκόσμιο Βορρά να αναδεικνύεται ιστορικά υπεύθυνος όχι μόνο για τις εκπομπές CO2 αλλά και για την ανισότητα που έχει επιβάλει η αδιαφιλονίκητη ισχύς του.

Στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης μπορεί κανείς να δει αποτυπώσεις της φύσης από άλλους «κόσμους», όπως η ηχητική εγκατάσταση για τους ανέμους των Μαορί, που τους προσωποποιούν όταν δεν τους θεωρούν συγγενείς τους δίνοντάς τους πολλά ονόματα και ντύνοντάς τους με μύθους (TE Huri Wai). Κι ακόμη να παρακολουθήσει το κινηματογραφικό ταξίδι στο κολομβιανό κομμάτι του Αμαζονίου: το Πουτουμάγιο της ιθαγενικής αντίστασης, στο παιχνίδι της σκιάς με το φως, ανάμεσα στα δέντρα και τα σύννεφα που επικαλύπτουν τα τοξικά νέφη της εξορυκτικής βιομηχανίας και οι χημικοί ψεκασμοί με όλη τη βία που εξαπολύουν κατά ανθρώπων και φύσης (Rio Arriba-Upriver, Felipe Castelblanco). Μέσα από πολλά βίντεο και τρισδιάστατες εγκαταστάσεις μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει όψεις του κλίματος και των παρεμβάσεων στη φύση, με στρατιωτικό χαρακτήρα ή διάθεση αποκατάστασης.

Να γνωρίσει τα κλιματικά «καναρίνια» που δεν είναι άλλα από τις λιβελούλες που μπορούν να λειτουργήσουν προειδοποιητικά όπως τα πτηνά στα ανθρακωρυχεία καθώς η περιβαλλοντική τους ευαισθησία, με τη συσσωρευμένη γνώση που έχουν ενσωματωμένη, τα καθιστά έναν εναλλακτικό τρόπο συλλογής αλλά και βάσης δεδομένων οικολογικής ευφυΐας (souvenirs entomologiques#1:odonata/weathering data, Sybille Neumeyer). Ομως τα καιρικά φαινόμενα δεν προσεγγίζονται απλώς ως ένα περίπλοκο σύστημα, αντικείμενο παρατήρησης-ελέγχου ή βιωμένη εμπειρία καθώς από πολλά έργα και εγκαταστάσεις προβάλλει το αίτημα της κλιματικής δικαιοσύνης.

Με το εμβληματικό έργο της Susan Schuppli «Cold Cases» όπου μέσα από 4 βίντεο ιχνηλατεί την κατασταλτική πολιτική του «κρύου»: από τους θανάτους μεταναστών από υποθερμία στη Μεσόγειο μέχρι τις Αλπεις στην Ευρώπη, τις συνθήκες κράτησης σε συνθήκες κρύου στα αμερικανομεξικανικά σύνορα, μέχρι υποθέσεις εξόντωσης ιθαγενών στον Καναδά από την αστυνομία που «μπήκαν στον πάγο» ή τα ανθρώπινα δικαιώματα όσων απειλείται η ύπαρξη με το λιώσιμο των παγετώνων και τις νομικές επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη από τη μη ανάσχεσή της - αρκεί οι εξορύξεις να είναι καλά, η θερμοκρασία εκτίθεται ως ένα μητρώο βίας και κλιματικής αποικιοκρατίας με τον όρο JustICE να επανανοηματοδοτείται.

Susan Schuppli,«Cold Cases». Κάνοντας όπλο το νερό και το κρύο: από την καταστολή της διαδήλωσης υπεράσπισης των πηγών στο Στάντινγκ Ροκ με αντλίες νερού το βράδυ που οι θερμοκρασίες ήταν χαμηλές

Στο Αστεροσκοπείο, τα έργα συνομιλούν με τα επιστημονικά όργανα καταγραφής των καιρικών μεταβολών και το ξεχωριστό τοπίο απέναντι από τον Παρθενώνα. Στον περιβάλλοντα χώρο, ανάμεσα σε άλλα έργα, ξαφνιάζει ο ήχος από την ξύλινη ηχητική εγκατάσταση που θυμίζει σπιτάκια πουλιών, που όμως περικλείουν όργανα μέτρησης μετεωρολογικών δεδομένων (Click Ensemble, Coti K.). Kαι ψηλά στον θόλο, κάτω από το γιγαντιαίων διαστάσεων τηλεσκόπιο και τις ζωγραφικές απεικονίσεις από τις παρατηρήσεις των πλανητών από τις αρχές του περασμένου αιώνα, μια βιντεοεγκατάσταση απεικονίζει την εικονική προσομοίωση βλάστησης στον Αρη (Τhe Wilding of Mars-Αlexandra Daisy Ginsberg). Χωρίς τη μουσική υπόκρουση του Μπόουι στο τραγούδι που αναρωτιόταν δεκαετίες πριν την κλιματολογική χαρτογράφηση του κόκκινου πλανήτη αν υπάρχει ζωή σε αυτόν.

Είκοσι έξι έργα σε δύο χώρους απαιτούν να διαθέσει κάποιος αρκετό χρόνο για να εξερευνήσει τις καλλιτεχνικές και επιστημονικές αποτυπώσεις του ζητούμενου: αν ο καιρός είναι κάτι που δημιουργείται, τότε μήπως υπάρχει ακόμα η δυνατότητα να αγωνιστούμε για τον καιρό και το κλίμα που θέλουμε να έχουμε στη ζωή μας; Οσο για τη φύση, αυτή κάνει τη δουλειά της, όπως στο animation έργο που παρακολουθεί τη βλάστηση να κατακλύζει τα ερείπια (Superflux-Window-View-Refuge for Resurgence).

Η έκθεση, που υλοποιείται στο πλαίσιο του δικτύου Studiotopia, περιλαμβάνει ακόμη ομιλίες, συζητήσεις και περφόρμανς, ενώ πλαισιώνεται από την έκδοση «Λέξεις για τον καιρό: Ενα γλωσσάρι» που χαρτογραφεί όρους για μια πολιτική οικολογία της εμπειρίας.


📌 INFO: «Weather Engines. Σε τι κλίμα θέλεις να ζήσεις;», έκθεση και δράσεις. Συγγρού 107 & Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών, Θησείο. Μέχρι Κυριακή 15 Μαΐου

● Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Τετάρτη-Παρασκευή 16.00-22.00, Σάββατο & Κυριακή 12.00-22.00. Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση θέσης στο onassis.org
● Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών: Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο (και Κυριακή 15/5) 17.00-22.00. Είσοδος ελεύθερη

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Ο άγιος μύθος των αντιθέσεων: Χαλεπάς για τους χαλεπούς μας καιρούς
Η έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν» στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ μας επανασυστήνει τη μοναδική αυτή μορφή του καλλιτέχνη, επιτρέποντας στο έργο του να αναδειχθεί.
Ο άγιος μύθος των αντιθέσεων: Χαλεπάς για τους χαλεπούς μας καιρούς
ART - ΝΕΑ
Η γιορτή της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής
Στη διεθνή έκθεση που έχει στόχο την παρουσίαση της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής θα συναντηθούν 62 πλατφόρμες από 26 χώρες, που με ακτιβιστική διάθεση σχολιάζουν επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα.
Η γιορτή της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής
ART - ΝΕΑ
Ο κόσμος που μας χάρισε ο Μιχάλης Κακογιάννης
Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου σκηνοθέτη, το Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης εγκαινίασε την έκθεση «Ο κόσμος του - Ο κόσμος μας», με σπάνια ντοκουμέντα.
Ο κόσμος που μας χάρισε ο Μιχάλης Κακογιάννης
ART - ΝΕΑ
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά
Μέχρι τις 19 Ιουνίου παρουσιάζονται οι φωτογραφίες με θέμα «Διάβα, νομαδικός ποιμαντισμός στην ορεινή Βόρεια Ελλάδα», που χάρισαν στον Δημήτρη Τοσίδη το βραβείο Athens Photo World 2021.
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά
ART - ΝΕΑ
«Οταν ήμουν πια ανήμπορος παρατηρητής, έβγαζα φωτογραφίες»
Στην Αθήνα παρουσιάζεται η έκθεση του, βραβευμένου με το διεθνές βραβείο φωτορεπορτάζ «Γιάννης Μπεχράκης», Darrin Zammit Lupi που αποτυπώνει την πορεία της ασθένειας της κόρης του και τον αγώνα που έκανε για...
«Οταν ήμουν πια ανήμπορος παρατηρητής, έβγαζα φωτογραφίες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας