Κλειστό και εγκαταλειμμένο παραμένει το κτίριο του Ακροπόλ Παλλάς, στην καρδιά της πόλης, απέναντι από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με το οποίο σχεδιάζεται να συνδεθεί υπογείως. Εξαιρετικό δείγμα της τεχνοτροπίας art nouveau, ανακαινίστηκε με υψηλό κόστος, αλλά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού το έχει αφήσει αναξιοποίητο επί δυόμισι χρόνια. Ενάμιση χρόνο μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου (Ιούλιο του 2020) για τη λειτουργία του «Κέντρου Πολιτισμού και Δημιουργίας Ακροπόλ», Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και ο υφυπουργός Νικόλας Γιατρομανωλάκης πήραν επιτέλους μια απόφαση κι αυτή αφορά τον διορισμό μεταβατικής διοίκησης.
Τα πρόσωπα για τις θέσεις προέδρου και αντιπροέδρου δεν προέρχονται από τον σύγχρονο πολιτισμό αλλά είναι δύο γυναικείες προσωπικότητες που ασχολούνται με τη διαφήμιση και τις επιχειρήσεις, αντίστοιχα. Οι επιλογές της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ αποκαλύπτουν τον προσανατολισμό για το Ακροπόλ, ότι δεν θα λειτουργήσει δηλαδή ως μια κοιτίδα πολιτισμού για τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία αλλά ως κέντρο για την επιχειρηματικότητα.
Οπως διαβάζουμε στην απόφαση που δημοσιεύτηκε την 1η Μαρτίου, πρόεδρος διορίζεται η Παναγιώτα (Μπέττυ) Τσακαρέστου, αναπληρώτρια καθηγήτρια και διευθύντρια του Εργαστηρίου Διαφήμισης και Δημοσίων Σχέσεων, Τμήμα Επικοινωνίας του Παντείου Πανεπιστημίου, και αντιπρόεδρος η Γλυκερία Καραγκούνη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Επιχειρηματικότητας, Καινοτομίας και Τεχνολογιών Παραγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Μέλη του Δ.Σ. διορίζονται οι: Αγιάτις Μπενάρδου, ιστορικός, Αλέξανδρος Στάνας, σύμβουλος Πολιτιστικής Πολιτικής και Διαχείρισης, Χαρίλαος Παππής, μόνιμος υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού της Γενικής Γραμματείας Σύγχρονου Πολιτισμού, προϊστάμενος του Τμήματος Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του ΥΠΠΟΑ, ο οποίος υποδείχθηκε από τη Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του ΥΠΠΟΑ. Σύμφωνα με τον νόμο, τα πρόσωπα του Δ.Σ. διορίζονται με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού, η θητεία τους είναι τριετής με δυνατότητα ανανέωσης και δεν προβλέπεται αμοιβή.
Το νομοσχέδιο έχει καταστήσει σαφές ότι σκοπός της λειτουργίας του Ακροπόλ είναι η παροχή εργαλείων τεχνογνωσίας «για την εξεύρεση πόρων και την αξιοποίηση ευκαιριών διεθνώς». Θα καλλιεργεί τις δεξιότητες «των μελών του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου και την ανάδειξη νέων στελεχών στο πεδίο του πολιτισμού και της πολιτιστικής διαχείρισης». Επίσης θα παρέχει υπηρεσίες και ευκαιρίες «δικτύωσης και διασύνδεσης φορέων του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου τόσο μεταξύ τους όσο και με καλλιτεχνικούς, τεχνολογικούς, ερευνητικούς, χρηματοδοτικούς και άλλους οργανισμούς και φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό», κ.ο.κ.
Η επιχειρηματικότητα και το μάρκετινγκ σε προτεραιότητα. Οπότε εξανεμίζονται οι προσδοκίες όσων οραματίζονταν έναν κόμβο που θα στηρίζει την ανεξάρτητη καλλιτεχνική δημιουργία και θα δίνει βήμα σε νέους καλλιτέχνες και ομάδες. Η τέως υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, που είχε καταθέσει νομοσχέδιο για τη λειτουργία του με αυτόν τον προσανατολισμό (δεν πρόλαβε να ψηφιστεί λόγω των εκλογών του 2019), είχε βάλει τα θεμέλια ενός πολιτιστικού κέντρου με ελεύθερη πρόσβαση σε καλλιτέχνες απ' όλους τους χώρους της σύγχρονης τέχνης.
Οπως η ίδια είχε πει: «Θέλουμε να φτιάξουμε έναν κόμβο που θα στηρίζει την καλλιτεχνική δραστηριότητα σε όλες τις φάσεις της, με ανοιχτές πρόβες, σεμινάρια, συμμετοχικές συναντήσεις, εκθέσεις, συνέδρια και φεστιβάλ. Θα παρέχουμε χώρο και υποστήριξη ώστε να μπορούν οι μη συμβατικές πολιτισμικές και καλλιτεχνικές εκφράσεις και πρακτικές να αποκτήσουν τη δυνατότητα να μας προκαλέσουν και να μας εκπλήξουν. Κι ακόμη θέλουμε να υπάρχει μια διάσταση διεθνής, που θα ενεργοποιεί την εθνική συζήτηση υποδεχόμενη συνομιλητές από άλλα μέρη του κόσμου και θα τονώνει τη διεθνή παρουσία καλλιεργώντας συνεργασίες με ανάλογες πρωτοβουλίες εκτός Ελλάδας».
Η νυν πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ (όπως η κυβέρνηση γενικά) έχει δείξει εμπράκτως αν και πώς στηρίζει τους καλλιτέχνες ή αν προωθεί τα επιχειρηματικά σχέδια. Γιατί να αποτελέσει εξαίρεση το Ακροπόλ;
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας