• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 28.2°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 26.3°C
    1 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 25.5°C
    0 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    68%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 19.0°C / 23.2°C
    2 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.4°C / 19.5°C
    1 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 26.9°C
    4 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.9°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.8°C / 28.4°C
    3 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 25.7°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 20.7°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.5°C / 25.1°C
    1 BF
    54%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 27.7°C
    2 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 21.3°C / 26.0°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 21.7°C / 23.9°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    1 BF
    73%
Louisa Gouliamaki/Pool via AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το ΥΠΠΟ... χάθηκε στη μετάφραση!

  • A-
  • A+
Δημοσίευμα του γνωστού βρετανικού περιοδικού κατέτασσε τις νέες διαστρώσεις από οπλισμένο σκυρόδεμα στην Ακρόπολη στα «μνημειώδη λάθη» και τις «αμφιλεγόμενες παρεμβάσεις» που έκαναν ευρωπαϊκές κυβερνήσεις στη διάρκεια της πανδημίας. Η υπουργός Πολιτισμού απάντησε, όμως, επισήμως μόνον σε ανακοίνωση της τομέαρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, απαλείφοντας μάλιστα προσεκτικά όσα προσήψαν στην κυβέρνηση οι Βρετανοί.

Ηταν στις 12 Ιανουαρίου, όταν το Economist είχε ασχοληθεί με το θέμα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα, σε άρθρο που υπέγραφε ο ελληνιστής, συγγραφέας και δημοσιογράφος του γνωστού βρετανικού περιοδικού, Μπρους Κλαρκ. Ο τελευταίος, όπως και άλλοι Βρετανοι συνάδελφοί του, συντασσόταν κατηγορηματικά με το πάγιο ελληνικό αίτημα, το οποίο τουλάχιστον ως προς την υποδοχή του βρετανικού Τύπου έχει καταγράψει σημαντικές «νίκες».

«Η επιστροφή των Γλυπτών», έγραφε ο Κλαρκ, «είναι σίγουρα ένα όραμα, που όλοι οι άνθρωποι μπορούν εύλογα να αγκαλιάσουν, ανεξάρτητα από το αν βλέπουν τον Ελγιν ως ληστή ή του δίνουν κάποια εύσημα ως “συντηρητή”. Αν ο κόμης νοιαζόταν πραγματικά για τα μάρμαρα, και αν ήταν μαζί μας σήμερα, θα ήθελε να τα δει τώρα στην Αθήνα»!

«Αμφιλεγόμενες παρεμβάσεις»

Δεκαεφτά ημέρες αργότερα, το περασμένο Σάββατο, ένα άλλο δημοσίευμα του Economist και πάλι «επέστρεψε» στο περιβάλλον της Ακρόπολης, αν και δεν αφορούσε στα γλυπτά του Παρθενώνα. Δεν ήταν, επίσης, ακριβώς τιμητικό για την πολιτιστική πολιτική που αφορά το εμβληματικό μνημείο και δη τις νέες διαστρώσεις από οπλισμένο σκυρόδεμα.

Το δημοσίευμα, που περισσότερο διαπνεόταν από ειρωνεία, τιτλοφορούνταν «Ενώ η πανδημία σάρωνε, η Ευρώπη γκρέμιζε ιστορικά κτίρια» και είχε υπέρτιτλο «Μνημειώδη λάθη» και υπότιτλο «Ενώ οι άνθρωποι βρίσκονταν σε λοκντάουν, η κληρονομιά τους γκρεμιζόταν».

Αναφερόταν ουσιαστικά σε μνημεία στην Ευρώπη που ή υπέστησαν ζημιές την περίοδο της πανδημίας ή και καταστράφηκαν ολοσχερώς. Στην πρώτη κατηγορία κατέτασσε, κάπως κομψά βέβαια, την Ακρόπολη, αλλά πάντως ως πρώτο παράδειγμα «αμφιλεγόμενων παρεμβάσεων»: «Οσο η προσοχή είχε αποσπαστεί, οι Αρχές [κάποιων χωρών] πραγματοποίησαν ορισμένες αμφιλεγόμενες παρεμβάσεις. Πάρτε την Ακρόπολη. Ο Ξέρξης το έκανε. [Μ’ ένα λογοπαίγνιο, το δημοσίευμα αναφέρεται στην κατάληψη της Αθήνας από τους Πέρσες το 480 π.Χ. και την πυρπόληση του μνημείου]. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου λοκντάουν, τον Οκτώβριο του 2020, εργάτες έφτιαξαν φαρδιά τσιμεντένια μονοπάτια γύρω από τους ναούς της. Οι Αρχές λένε ότι τα μονοπάτια βελτιώνουν την προσβασιμότητα. Κριτικές λένε ότι προκαλούν πλημμύρες. Ενας επιστήμονας κατηγόρησε τη διοίκηση του χώρου ότι χρησιμοποίησε το lockdown ως “προπέτασμα καπνού”».

Αμέσως πιο κάτω, το άρθρο αναγνωρίζει -πάντα με μια λεπτή ειρωνεία- ότι τουλάχιστον σ’ αυτήν την περίπτωση «οι διαστρώσεις νοούνταν ως βελτίωση. Αλλού, μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς έχουν ισοπεδωθεί», αναφέροντας την καταστροφή, με απόφαση της αλβανικής κυβέρνησης, του Εθνικού Θεάτρου στα Τίρανα, τον Μάιο του 2020, αλλά και την κατεδάφιση -την ίδια χρονιά- του y-Block στο Οσλο, αρχιτεκτονικού συμπλέγματος από μπετόν, χαρακτηριστικού του «μπρουταλισμού» της δεκαετίας του 1960, το οποίο είχε διακοσμηθεί με τις μνημειώδεις τοιχογραφίες του Πικάσο «Ο Ψαράς» και «Γλάρος» -αν κι αυτές οι τελευταίες διασώθηκαν, μετά μάλιστα και την ηχηρή παρέμβαση του MoMΑ της Νέας Υόρκης.

Τα δυο τελευταία μνημεία ήταν μεταξύ των επτά «πιο απειλούμενων» μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς που καταγράφονται κάθε χρόνο από τη Europa Nostra. Κι αυτήν επικαλούνταν το βρετανικό περιοδικό, τονίζοντας ότι «το 2020 ήταν η μόνη χρονιά κατά την οποία τοποθεσίες του καταλόγου της κατεδαφίστηκαν. Είτε οι Αρχές εκμεταλλεύτηκαν σκόπιμα την πανδημία είτε όχι, η απόσπαση της προσοχής τις ωφέλησε».

Σ’ αυτά αντιπαρέβαλε τις εργασίες αποκατάστασης της Παναγίας των Παρισίων, μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 2019, αναφέροντας πως «η ηλικία και η φήμη της εκκλησίας την καθιστούν λιγότερο ευάλωτη σε αμελείς εργασίες: οι κυβερνήσεις είναι πιο ιπποτικές στις εκκλησίες του 12ου αιώνα από ό,τι σε μπλοκ γραφείων της δεκαετίας του 1960». Τέλος, το δημοσίευμα, αφού ευχόταν τα καλύτερα για το Παρίσι, επέστρεφε στην Αθήνα για ένα τελευταίο «καρφί». Ισως το χειρότερο για το ελληνικό ΥΠΠΟ: «Οπως έμαθε με σκληρό τρόπο η Αθήνα, ο διάλογος πριν την υλοποίηση των σχεδίων είναι καλό πράγμα». Δεν είμαστε καθόλου «σίγουροι» ότι η Αθήνα πράγματι το έμαθε και αυτή μας την υποψία κατόρθωσε να κάνει πεποίθηση, λίγες ώρες αργότερα, το ΥΠΠΟ.

Η απάντηση του ΥΠΠΟ στη... Σία Αναγνωστοπούλου!

Το δημοσίευμα του Economist, που μεταφράστηκε και αναπαρήχθη σε μέρος του ελληνικού Τύπου, σχολίασε, χθες το πρωί, με ανακοίνωσή της, και η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Σία Αναγνωστοπούλου, αναφέροντας: «Ακόμα μια διεθνής “διάκριση” για την καταστροφή της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς απέσπασε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, αυτή τη φορά από τον βρετανικό Τύπο.

Το Economist κατατάσσει την Ακρόπολη στα μνημεία που “καταστράφηκαν” στη διάρκεια της πανδημίας. Ανάμεσα στην αλβανική κυβέρνηση που κατέστρεψε το Εθνικό Θέατρο στα Τίρανα για να μετατραπεί σε βιομηχανικό χώρο και το Οσλο που κατέστρεψε μινιμαλιστικό έργο της δεκαετίας του ’60, η Ελλάδα κερδίζει τα πρωτεία για τις αμφίβολες “τσιμεντένιες” παρεμβάσεις στην Ακρόπολη.

Η υπουργός Πολιτισμού είναι υπόλογη στην κοινωνία και στην ιστορία γι’ αυτή την ανεπανόρθωτη καταστροφή, αλλά και για τη στάση βαθιάς απαξίωσης της πολιτικής ευθύνης και λογοδοσίας των πεπραγμένων της, με τραγικές συνέπειες για την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Αξιος ο μισθός της, λοιπόν, αφού κατάφερε να διασύρει τη χώρα και τα ιστορικότερα μνημεία της στη διεθνή κοινότητα!».

Αυτή η ανακοίνωση και όχι το δημοσίευμα ερέθισε τα αντανακλαστικά του υπουργείου Πολιτισμού, που απάντησε διά του γραφείου Τύπου ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ και η αρμόδια Τομεάρχης Πολιτισμού δεν διστάζουν, κατά συρροή, να δυσφημούν την Ελλάδα στο εξωτερικό. Η φράση του Economist που αφορά στην Ακρόπολη αναφέρει τα εξής: “...τον Οκτώβριο του 2020, εργάτες έριξαν φαρδιά τσιμεντένια μονοπάτια γύρω από τους ναούς της. Οι Αρχές λένε ότι τα μονοπάτια βελτιώνουν την προσβασιμότητα. Κριτικές λένε ότι προκαλούν πλημμύρες.

Ενας επιστήμονας κατηγόρησε τη διοίκηση του χώρου ότι χρησιμοποίησε το lockdown ως ‘προπέτασμα καπνού’. Τουλάχιστον, η πρόθεση για τα μονοπάτια είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας”. Αυτή τη φράση εργαλειοποιεί η Τομεάρχης, προκειμένου να εκθέσει τη χώρα και να επιτεθεί στο υπουργείο Πολιτισμού. Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει αναφερθεί πολλές φορές στην τακτική του ΣΥΡΙΖΑ να υπονομεύει, για μικροπολιτικές σκοπιμότητες, την Ελλάδα και την πολιτιστική της κληρονομιά. Τα έργα στην Ακρόπολη παρουσιάστηκαν και αξιολογήθηκαν θετικά από τους συμμετέχοντες στην “7η Διεθνή Συνάντηση για την αποκατάσταση των μνημείων Ακροπόλεως”, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2021, στην Αθήνα».

Η αλήθεια είναι ότι το δημοσίευμα δεν το συνέταξε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά το Economist. Επίσης, στην απάντησή του το ΥΠΠΟ έχει κάνει μια βολική επιλογή φράσεων, ενώ άλλες τις έχει παραλείψει απολύτως. Π.χ. έχει παραλείψει τον τίτλο και τον υπέρτιτλο του δημοσιεύματος, το λογοπαίγνιο με τον Ξέρξη, την αναφορά στις «αμφιλεγόμενες παρεμβάσεις», το σχόλιο περί της αξίας του επιστημονικού διαλόγου. Κι αυτό ενώ κι ο πιο άσχετος αναγνώστης μπορεί να εντοπίσει στο διαδίκτυο το δημοσίευμα με τις ακριβείς διατυπώσεις. Πρώτη φορά, όσα χρόνια κάνουμε ρεπορτάζ, βλέπουμε το ΥΠΠΟ να απαντά στον σχολιαστή και όχι στο σχόλιο και μάλιστα αν όχι με fake news, με «νέα», πάντως, κομμένα και ραμμένα στη χαμένη του μετάφραση.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Τι σημαίνει να «ανησυχεί βαθιά» το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών
Η υπουργός Πολιτισμού εξακολουθεί να αποδίδει τις διεθνείς αντιδράσεις για τα έργα στην Ακρόπολη σε «ψεύδη και κατασκευασμένες “ειδήσεις’’» της αντιπολίτευσης. Για πόσο όμως θα αντιμετωπίζει το θέμα με...
Τι σημαίνει να «ανησυχεί βαθιά» το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών
ART - ΝΕΑ
ΥΠΠΟΑ: Υπήρξε ζημιά στην Ακρόπολη, αλλά «fake news» το... κομπρεσέρ
Τρεις ημέρες μετά την καταγγελία ότι εξαιτίας των εργασιών που πραγματοποιούνται στην Ακρόπολη για την απορροή των ομβρίων υδάτων με κομπρεσέρ, έπεσε και έσπασε αρχαίο γλυπτό, το υπουργείο Πολιτισμού απαντά.
ΥΠΠΟΑ: Υπήρξε ζημιά στην Ακρόπολη, αλλά «fake news» το... κομπρεσέρ
ART - ΝΕΑ
Αναλαμβάνει πρωτοβουλία και στέλνει κλιμάκιο για τα έργα στην Ακρόπολη
Η UNESCO αναλαμβάνει πρωτοβουλία για την Ακρόπολη και στέλνει, τους επόμενους μήνες, κλιμάκιο, για να εξετάσει τα έργα που σχετίζονται με το μνημείο.
Αναλαμβάνει πρωτοβουλία και στέλνει κλιμάκιο για τα έργα στην Ακρόπολη
ART - ΝΕΑ
Θύελλα αντιδράσεων για τις πολιτιστικές «κυρώσεις» της Λίνας Μενδώνη
«Είναι άλλο οι κυρώσεις που αποσκοπούν να πιέσουν την ηγεσία και την οικονομική ελίτ μιας χώρας και άλλο να ακυρώνουμε πολιτιστικά δρώμενα» αναφέρονται στις αντιδράσεις προς την υπουργό Πολιτισμού.
Θύελλα αντιδράσεων για τις πολιτιστικές «κυρώσεις» της Λίνας Μενδώνη
ART - ΝΕΑ
Με επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ απαντά η Μενδώνη στο διεθνή διασυρμό για το τσιμέντωμα της Ακρόπολης
Το υπουργείο Πολιτισμού, για μια ακόμη φορά επιλέγει να ρίξει την μπάλα στην εξέδρα, αρνούμενο να αποδεχθεί τις ευθύνες του, και υποστηρίζει ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ και η αρμόδια τομεάρχης Πολιτισμού δεν διστάζουν, κατά...
Με επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ απαντά η Μενδώνη στο διεθνή διασυρμό για το τσιμέντωμα της Ακρόπολης
ART - ΝΕΑ
Αναρτήθηκε και στη «Διαύγεια» η ανάκληση της αποδοχής δωρεάς για τη Δήλο
Μετά την καταγγελία της 24χρονης ότι βιάστηκε από γόνο γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας, η ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του ΥΠΠΟ, έφτασε στα δημοσιογραφικά γραφεία αργά, προχθές το απόγευμα.
Αναρτήθηκε και στη «Διαύγεια» η ανάκληση της αποδοχής δωρεάς για τη Δήλο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας