• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.8°C / 31.6°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 27.7°C / 32.5°C
    3 BF
    32%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.0°C / 30.9°C
    3 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 24.2°C / 28.9°C
    3 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    64%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 26.0°C / 31.6°C
    2 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.3°C / 28.3°C
    2 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.0°C / 27.7°C
    2 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 22.9°C / 26.9°C
    1 BF
    34%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 25.8°C
    2 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    4 BF
    69%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 30.1°C
    2 BF
    28%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 25.5°C / 31.6°C
    3 BF
    30%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 22.8°C
    5 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 25.4°C / 31.8°C
    2 BF
    18%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    1 BF
    44%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 26.2°C / 29.7°C
    3 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 24.5°C / 24.5°C
    2 BF
    53%

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη στην Ακρόπολη

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αμηχανία, αφωνία, αποσιώπηση

  • A-
  • A+
Ο απολογισμός των πολιτι­στικών γεγονότων του 2021 ξεκινάει από το στερητικό «α» της πολιτικής του υπουργείου Πολιτισμού.

Η επικοινωνιακή πολιτική, η αποσιώπηση ή συγκάλυψη σοβαρών ζητημάτων και, όποτε βολεύει, η εργαλειοποίησή τους είναι συστηματική και χαρακτηριστική τακτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Την ίδια πεπατημένη ακολουθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Αν αναζητήσουμε την κορυφαία στιγμή αμηχανίας της χρονιάς που αποχαιρετούμε, τότε είναι βέβαιη η πρόσκρουση με την υπόθεση Λιγνάδη. Η αρχική αφωνία που κατέληξε σε σιωπή, τα ανύπαρκτα αντανακλαστικά και η εύκολή επίκληση των «fake news» είναι η διαδρομή που διήνυσε η υπουργός Πολιτισμού, παραδίδοντας μάθημα αποφυγής σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο, για τον άνθρωπο που διόρισε στο Εθνικό Θέατρο και κατηγορείται για βιασμούς ανηλίκων.

Από τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου που ξέσπασε η υπόθεση Λιγνάδη μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021 και την εισβολή από τη Στάσα Σταμάτη και τους μπράβους στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» την ώρα της παράστασης του Χριστόφορου Ζαραλίκου, τα περιστατικά που επιλέγει το υπουργείο Πολιτισμού να μην τοποθετείται είναι αρκετά και σοβαρά. Η σιωπή του είναι ένοχη γιατί είναι επιλεκτική, γίνεται συνειδητά και μεθοδευμένα. Οι εισβολείς στο θέατρο εν ώρα παράστασης διέπραξαν ύβρη και ιεροσυλία με θεατρικούς όρους, τραμπούκισαν και λογόκριναν την ελευθερία της έκφρασης και τη σάτιρα. Το ΥΠΠΟ δεν πήρε θέση για μια πράξη βίας απέναντι στο θέατρο και τους καλλιτέχνες.

Την ίδια στιγμή για πρώτη φορά έχουμε υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού (Ιανουάριος 2021). Καθ’ ύλην αρμόδιο δηλαδή. Ομως ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης παρακολουθεί αμέτοχος, παραμένει αθέατος, άφωνος και μόνος στο γραφείο του στην Μπουμπουλίνας. Ούτε μια συνέντευξη Τύπου δεν παραχώρησε για να παρουσιάσει το στρατηγικό του σχέδιο –δεν τολμάμε να μιλήσουμε για όραμα– από τη στιγμή που αναβαθμίστηκε. Μάλιστα οι Ελληνες φορολογούμενοι πληρώνουμε άλλη μια «κενή» θέση, εκείνην που άφησε ως γενικός γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού. Στις 7 Φεβρουαρίου (όταν η υπόθεση Λιγνάδη απασχολούσε το πανελλήνιο) το ΥΠΠΟΑ ανακοίνωσε τον διορισμό της Ελένης Δουνδουλάκη, θεατρολόγου με εμπειρία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού της Περιφέρειας Αττικής και στενής συνεργάτιδος του Γιώργου Πατούλη –όπως και ο Γιώργος Διδασκάλου, γ.γ. Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ. Εκτοτε, δεν μάθαμε τίποτα περισσότερο για τις υπηρεσίες της...

Φέτος συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από την ίδρυση του υπουργείου, από τη χούντα, τον Αύγουστο του 1971, και για κάποιο λόγο που μόνο η υπουργός Λίνα Μενδώνη γνωρίζει, το ΥΠΠΟ άφησε στο περιθώριο την επέτειο. Λες και δεν αξίζει μια αναδρομή που θα φωτίσει τις προηγούμενες δεκαετίες, θα ανοίξει τα αρχεία, θα αναζητήσει το νήμα της συνέχειας ή της αποσπασματικότητας της πολιτιστικής πολιτικής για να φτάσει στις προκλήσεις τού σήμερα και στις μεγαλύτερες του αύριο. Ευτυχώς το κάνει η ψηφιακή πρωτοβουλία Ερευνητικό Παρατηρητήριο για το ΥΠΠΟΑ (Culture Watch Research Project), μέσα από μια σειρά διαδικτυακών συζητήσεων. Και όπως έλεγε η Μυρσίνη Ζορμπά στον Δημήτρη Γκιώνη, στο αφιέρωμα της «Εφ.Συν.» για τα 50 χρόνια του υπουργείου Πολιτισμού (29/8/21), «δεν είναι όλες οι επέτειοι στρωμένες με κόκκινο χαλί. Εν προκειμένω, μάλιστα, το χαλί σχεδιάστηκε αρχικά φαιό. Αλλά αυτό δεν μας εμποδίζει να στοχαζόμαστε [...] Αξίζει γι’ αυτό να ερευνήσουμε το ιστορικό υλικό και την απόφαση γύρω από την ίδρυση του υπουργείου, τις αρμοδιότητες και το πρόσωπο του πρώτου διορισμένου από τη χούντα υπουργού, τις αρχικές αποφάσεις και διατάγματα, αυτή την πρώτη σκοτεινή περίοδο».

Παρότι η έκδοση Δελτίων Τύπου από το ΥΠΠΟΑ είναι καθημερινή, μια υπερπαραγωγή κυρίως για τις συναντήσεις της υπουργού, τις αυτοψίες και τα σχέδια που χαράσσει με χορηγίες ιδιωτών, πολλά κρύβονται «κάτω από το χαλί». Οπως η παράνομη αδειοδότηση που παραχώρησε η κυβέρνηση Μητσοτάκη στην εταιρεία Ναυπηγεία Κυνόσουρας Α.Ε. αν και βρίσκεται σε ζώνη Α' προστασίας του αρχαιολογικού χώρου, στην περιοχή της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας, δίπλα στον Τύμβο των Σαλαμινομάχων. Μάλιστα η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δόθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος χωρίς το αρμόδιο ΥΠΠΟ να την εξετάσει εισάγοντάς την, ως όφειλε, για γνωμοδότηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Αφωνο παραμένει όμως το υπουργείο και για τον Πάνο Λασκαρίδη. Δεκαέξι μήνες μετά την υπόθεση της παράνομης ανέλκυσης λίθινης άγκυρας και σιδερένιου κανονιού των ιστορικών χρόνων από τον βυθό των Αντικυθήρων (Αύγουστος 2020), με τον φάκελο της υπόθεσης στον εισαγγελέα, δεν έχουμε πληροφορηθεί καμία εξέλιξη. Αντιθέτως, είδαμε να περνάει εσπευσμένα από την υπουργό ο «Κώδικας Νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς». Με δημοσίευμα της Αντας Ψαρρά («Εφ.Συν.» 11/11/21) παρουσιάστηκαν τα άρθρα που απουσιάζουν και αφορούν παρανομίες στον χώρο της ενάλιας αρχαιολογίας, ποινική υποβάθμιση κακουργηματικών πράξεων που σχετίζονται με την πολιτιστική κληρονομιά και τα οποία υπήρχαν στον αρχαιολογικό νόμο 3028/2002. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ζήτησε, επί ματαίω, την απόσυρση του «Κώδικα» και απαντήσεις για τα σοβαρά λάθη, κάνοντας λόγο για «χλευασμό της δημοκρατίας».

Περί τα μέσα Αυγούστου αποκαλύψαμε άλλο ένα φιάσκο του ΥΠΠΟ, που είχε αφήσει απλήρωτους χιλιάδες συμβασιούχους αρχαιοφύλακες, νυχτοφύλακες, εργαζόμενους διαφορετικών ειδικοτήτων σε πενήντα Εφορείες Αρχαιοτήτων. Οι περισσότεροι δεν είχαν λάβει ούτε ευρώ επί τρεις και τέσσερις μήνες, αφού το σύστημα πληρωμών δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί μετά την αλλαγή από περιφερειακό σε κεντρικό. Το υπουργείο δεν απάντησε ποτέ δημόσια, ενώ υπηρεσιακά κάποιοι ψέλλισαν ότι οι υπάλληλοι της υποστελεχωμένης κεντρικής υπηρεσίας «απουσίαζαν σε καλοκαιρινή άδεια»!

Φέτος είχαμε και τη διεθνοποίηση με αρνητικό πρόσημο δύο σοβαρών ζητημάτων, της Ακρόπολης και των Βυζαντινών ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου. Το αποτέλεσμα της διαχείρισης από την υπουργό ήταν να βρίσκεται η χώρα εκτεθειμένη με ηχηρό τρόπο για τις παρεμβάσεις στην Ακρόπολη, οι οποίες πληγώνουν το παλίμψηστο του Βράχου. Η Αναφορά 2021 του Παρατηρητηρίου Παρακολούθησης Παγκόσμιας Κληρονομιάς (World Heritage Watch), με έδρα το Βερολίνο, περιλαμβάνει την Ακρόπολη ανάμεσα στα 49 μνημεία που βρίσκονται σε κίνδυνο σε όλο τον κόσμο, ποσοστό αυξημένο κατά 20% από πέρυσι.

Τελευταίο και σοβαρότερο απ’ όλα είναι η απόφαση για τον τεμαχισμό των βυζαντινών αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Με γνώμονα την κακώς εννοούμενη «ανάπτυξη» η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποφάσισε και εκτελεί την καταστροφική και δαπανηρή απόσπαση, στερώντας διά παντός την αυθεντικότητα του συνόλου. Οχι μόνο δεν ελήφθησαν υπόψη οι εκκλήσεις από επιστήμονες διεθνούς κύρους, ώστε να προκριθεί η προηγούμενη λύση της κατά χώραν διατήρησης, αλλά ούτε καν τους απάντησε!

Αφιέρωμα - Ο πολιτισμός από το Α ως το Ω

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
Ο πρωθυπουργός με την επιστροφή δέκα θραυσμάτων από το Αρχαιολογικό Μουσείο επιχείρησε να μας πείσει ότι ανοίγει ο δρόμος για την επανένωση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα.
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
ART - ΝΕΑ
Ο Διαματάρης επανέρχεται δριμύτερος
Τους δικούς της ανθρώπους τοποθετεί σε σημαντικές θέσεις η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ακόμα κι εκείνους που αναγκάστηκε να αποβάλει, όπως τον πρώην υπ. Εξωτερικών με το ανύπαρκτο μεταπτυχιακό από το Πανεπιστήμιο...
Ο Διαματάρης επανέρχεται δριμύτερος
ART - ΝΕΑ
Η υπουργός... απάντησε ο Κ. Μητσοτάκης
Μπορεί να κάλυψε πλήρως μέχρι τώρα την υπουργό του ο κ. Μητσοτάκης, της φόρτωσε όμως ως προσωπική επιλογή τον Δημήτρη Λιγνάδη.
Η υπουργός... απάντησε ο Κ. Μητσοτάκης
ART - ΝΕΑ
Στην Ακρόπολη... σε 32 δευτερόλεπτα
Ο πρωθυπουργός εγκαινίασε χθες τον ανελκυστήρα που θα διευκολύνει τα Ατομα με Αναπηρία και τους ηλικιωμένους να έχουν πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης.
Στην Ακρόπολη... σε 32 δευτερόλεπτα
ART - ΝΕΑ
Αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι
«Εμβληματικά έργα» χαρακτηρίζει το υπουργείο Πολιτισμού την αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι και την επέκταση του Αρχαιολογικού Μουσείου με την προοπτική ενοποίησής του με το Εθνικό Μετσόβιο...
Αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι
ART - ΝΕΑ
Αλλαγή πλεύσης ή διπλωματικά παιχνίδια;
Η βρετανική πλευρά ενδέχεται να συμμετάσχει σε διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα, σύμφωνα με την ατζέντα των εργασιών της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή Πολιτιστικών Αγαθών.
Αλλαγή πλεύσης ή διπλωματικά παιχνίδια;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας