• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 5.3°C / 12.3°C
    0 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.2°C / 8.4°C
    4 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 8.0°C / 13.0°C
    2 BF
    86%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 4.7°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.0°C / 9.0°C
    2 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.4°C / 3.5°C
    2 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 7.6°C / 12.6°C
    2 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 13.2°C
    2 BF
    85%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    2 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.1°C / 13.4°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.9°C / 4.5°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 4.5°C / 8.4°C
    2 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 3.8°C / 9.9°C
    1 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 12.6°C
    1 BF
    92%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    2 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.7°C / 9.7°C
    1 BF
    65%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    85%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το θραύσμα από το Παλέρμο, η τυχαία πολιτική της κυβέρνησης και το Βρετανικό Μουσείο

  • A-
  • A+
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιώκει τον δανεισμό ή την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα; Το ερώτημα επανέρχεται, καθώς ένα μικρό θραύσμα από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα αναμένεται για δεύτερη φορά να έρθει στο Μουσείο Ακρόπολης, με τη μορφή δανείου, από το Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο. Την ίδια ώρα που ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Οσμπορν δηλώνει: «Είμαστε ανοιχτοί στον δανεισμό των τεχνουργημάτων μας», διατηρώντας ωστόσο την κυριότητά τους.

Το δεξί ποδαράκι της θεάς Αρτεμης και μικρό τμήμα από τον χιτώνα της, ένα θραύσμα μόλις 35 χ 34 εκατοστά του λίθου VI της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα (Ν.Ι. 1546), το οποίο βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο της Σικελίας, αναμένεται για δεύτερη φορά να έρθει (τις επόμενες ημέρες) στο Μουσείο Ακρόπολης με τη μορφή δανείου. Το αριστερό τμήμα του λίθου VI βρίσκεται στο Μουσείο Ακρόπολης και έχει συμπληρωθεί με το γύψινο αντίγραφο του δεξιού, που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε ομόφωνη θετική γνωμοδότηση για την εισαγωγή και τον δανεισμό του θραύσματος που θα διαρκέσει 4 συν 4 χρόνια, όπως ορίζει η ιταλική νομοθεσία. Ως αντιδάνειο θα στείλουμε ένα ακέφαλο αγαλματίδιο της θεάς Αθηνάς (ύψους 0,60 μ.) που χρονολογείται μεταξύ 425-400 π.Χ., το οποίο στη συνέχεια θα αντικατασταθεί από ένα πρωτογεωμετρικό αγγείο (1050-900 π.Χ.), και τα δυο προερχόμενα από το Μουσείο Ακρόπολης. Το αντιδάνειο θα έχει την ίδια χρονική διάρκεια 4 συν 4 χρόνια.

Ευτυχώς που ακολουθούμε την ιταλική νομοθεσία, γιατί η ελληνική, μετά τις αλλαγές που έφερε το νομοσχέδιο της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη ακριβώς πριν από έναν χρόνο (προκαλώντας θύελλα επιστημονικών και πολιτικών αντιδράσεων), θεσμοθέτησε τη μακρόχρονη εξαγωγή συλλογών για 25 χρόνια με ανανέωση κάθε 5ετία για τα επόμενα 25. Ετσι είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που δανείζουμε για μισό αιώνα τις αρχαιολογικές συλλογές μας.

Το θραύσμα του Παλέρμο είχε μεταφερθεί στο Μουσείο της Ακρόπολης το 2008, από τον τότε πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας Τζόρτζο Ναπολιτάνο. Το δάνειο είχε διετή διάρκεια και στη συνέχεια επιστράφηκε στο Μουσείο του Παλέρμο.

Το υπουργείο Πολιτισμού σήμερα, αποσιωπά εκείνη την πρώτη φορά και επιχειρεί να καλλιεργήσει προσδοκίες για μόνιμη επιστροφή του. Πώς όμως; Το Μουσείο του Παλέρμο αναγνωρίζει την ελληνική κυριότητα του θραύσματος; Οχι φυσικά, κι ας συνδέεται με τον Ελγιν. Μετά τη βίαιη κλοπή των Γλυπτών του Παρθενώνα κατά τον απόπλου για τη Βρετανία, έκανε στάση στο Παλέρμο. Ο Ελγιν συνάντησε τον πρόξενο της Βρετανίας και στενό φίλο του, Ρόμπερτ Φάγκαν, και γνωρίζοντας την «αδυναμία» του για τις αρχαιότητες (υπήρξε ερασιτέχνης αρχαιολόγος, ζωγράφος και έμπορος) του χάρισε το θραύσμα, το οποίο ο Φάγκαν ενέταξε στη συλλογή του με αρχαιότητες από τις ανασκαφές του στη Σικελία.

Μετά τον θάνατό του η συλλογή πέρασε στο Βασιλικό Πανεπιστήμιο του Παλέρμο και τελικά στο Μουσείο Σαλίνας. Αν οι Βρετανοί ρωτήσουν την υπουργό Πολιτισμού γιατί αναγνωρίζει το Μουσείο του Παλέρμο ως ιδιοκτήτη του θραύσματος και όχι το Βρετανικό Μουσείο ως ιδιοκτήτη των Γλυπτών του Παρθενώνα, τι θα απαντήσει;

Η αξιωματική αντιπολίτευση χαρακτηρίζει «ξαναζεσταμένο φαγητό» τις κινήσεις της κυβέρνησης καθώς «πηγαινοφέρνει θραύσματα των Γλυπτών του Παρθενώνα με δανεισμό που έχει ημερομηνία λήξης», αναφέρουν σε κοινή τους δήλωση η Σία Αναγνωστοπούλου, τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και ο Κώστας Στρατής πρώην υφυπουργός Πολιτισμού. «Ξαναγυρνάμε “μέσω Παλέρμο” στον προσωρινό δανεισμό από το Βρετανικό Μουσείο και μάλιστα δίνοντας ανταλλάγματα;» ρωτούν και επισημαίνουν: «Οι ανακοινώσεις του υπουργείου Πολιτισμού όχι μόνο δεν είναι υποστηρικτικές στον μεγάλο στόχο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, αλλά τον αντιστρατεύονται κιόλας. Θεωρεί το υπουργείο Πολιτισμού στη σημερινή συγκυρία ότι το αίτημα για δανεισμό με ημερομηνία λήξης ενισχύει το ζήτημα των Γλυπτών που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο; Υιοθετούμε ως χώρα ότι τα Γλυπτά μπορούν να είναι μοιρασμένα σε διάφορα μουσεία του κόσμου και να επανενώνονται μόνο περιστασιακά και όχι σε μόνιμη βάση; Αποδεχόμαστε, επικαλούμενοι το νομικό πλαίσιο άλλων χωρών, ότι νομικά ζητήματα είναι πάνω από το μέγιστο πολιτιστικό και ηθικό ζήτημα για την ακεραιότητα ενός μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς με βάση τις αρχές της UNESCO;» είναι ορισμένα από τα εύλογα ερωτήματα που θέτουν.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη από την αρχή της ανάληψης της εξουσίας εργαλειοποιεί χωρίς ενδοιασμούς το ζήτημα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, «ρίχνοντας» στο τραπέζι άκυρες και τυχαίες προτάσεις, όπως εκείνη του δανεισμού που έκανε ο πρωθυπουργός το 2019. Στην πρόσφατη συνάντηση Τζόνσον - Μητσοτάκη στο Λονδίνο ο Βρετανός πρωθυπουργός έδειξε ευθέως το Βρετανικό Μουσείο ως αρμόδιο για το θέμα. Ετσι, λοιπόν, το Σάββατο ο καινούργιος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Οσμπορν, με το άρθρο του «Είναι δίκαιο να είμαστε περήφανοι για το Βρετανικό Μουσείο» στην εφημερίδα The Times, αναφέρεται στα «Ελγίνεια Μάρμαρα».

Στην πρώτη δημόσια παρέμβασή του (ανέλαβε πριν από έναν μήνα), ο πρώην υπουργός Οικονομικών υπερασπίζεται τον ρόλο και τη σημαντικότητα του Βρετανικού Μουσείου ως θεματοφύλακα παγκόσμιων πολιτισμών και μας διαμηνύει ότι μπορούν να δανείσουν τα Γλυπτά και στην Ελλάδα! «...Υπάρχουν και εκείνοι που απαιτούν την επιστροφή αντικειμένων που πιστεύουν ότι δεν έχουμε δικαίωμα να κρατήσουμε. Αυτό δεν είναι καινούργιο. Ο Λόρδος Βύρωνας σκέφτηκε ότι τα Ελγίνεια μάρμαρα έπρεπε να επιστρέψουν στον Παρθενώνα». Και συνεχίζει: «Η απάντησή μας δεν είναι απορριπτική. Είμαστε ανοιχτοί στον δανεισμό των τεχνουργημάτων μας σε οποιονδήποτε μπορεί να τα φροντίσει και να εξασφαλίσει την ασφαλή επιστροφή τους, κάτι που κάνουμε κάθε χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας».

Ο Οσμπορν συνεχίζει στον ίδιο δρόμο των προκατόχων του. Η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού με ποια σοβαρότητα υπερασπίζονται την επανένωση των Γλυπτών; Η τυχαιότητα, η αποσπασματικότητα και η επικοινωνιακή πολιτική μπορεί να φέρουν ολέθρια αποτελέσματα. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιώκει τον δανεισμό ή την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα; Ποιος είναι ο στόχος της; Πρόκειται για διαφορετικές προσεγγίσεις. Ο δανεισμός προϋποθέτει την αναγνώριση της κυριότητας εκείνου που δανείζει. Η επανένωση απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό και επιχειρήματα πολιτισμικά και διπλωματικά που άπτονται της σημερινής συγκυρίας και προβάλλουν την αναγκαιότητα της αυθεντικότητας του μοναδικού συνόλου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η Σία Αναγνωστοπούλου και ο Κώστας Στρατής στην πρόσφατη παρέμβασή τους προτείνουν τη σύσταση «διεθνούς επιτροπής προσωπικοτήτων κύρους, με διακομματική στήριξη, που θα προωθήσει σε παγκόσμια κλίμακα τον μεγάλο στρατηγικό στόχο της οριστικής επανένωσης του συνόλου των Γλυπτών του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο, με βάση τις θεμελιώδεις αρχές της UNESCO για λογαριασμό ολόκληρης της ανθρωπότητας». Πρόταση την οποία έχει διατυπώσει ο καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας του Πρίνστον Αγγελος Χανιώτης (Καθημερινή 21/3/21) και από το 2009 ο Ευάγγελος Βενιζέλος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Αιτήματα «δανεισμών» εγκαινιάζει το θραύσμα από το Παλέρμο;
Με τα αιτήματα «δανεισμών» δημιουργείται ένα αφήγημα που επιχειρεί να αλλάξει την εθνική γραμμή που ακολουθείται 40 χρόνια για την επανένωση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα.
Αιτήματα «δανεισμών» εγκαινιάζει το θραύσμα από το Παλέρμο;
ART - ΝΕΑ
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
Ο πρωθυπουργός με την επιστροφή δέκα θραυσμάτων από το Αρχαιολογικό Μουσείο επιχείρησε να μας πείσει ότι ανοίγει ο δρόμος για την επανένωση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα.
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
ART - ΝΕΑ
Νύχτα πάνε να «φυτέψουν» τις ανεμογεννήτριες στις αρχαιότητες της Εύβοιας
Στις 11.00 απόψε το βράδυ πρόκειται να συζητηθεί στο ΚΑΣ το θέμα της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα αιολικά πάρκα στην Εύβοια.
Νύχτα πάνε να «φυτέψουν» τις ανεμογεννήτριες στις αρχαιότητες της Εύβοιας
ART - ΝΕΑ
Καταστρατήγηση του αρχαιολογικού νόμου η συζήτηση στο ΚΑΣ
Με επιστολή του το ΚΑΣ ζητά την αναβολή του θέματος για το έργο των πέντε αιολικών πάρκων στη Νότια Εύβοια λόγω παραβίασης άρθρου στον σχετικό νόμο.
Καταστρατήγηση του αρχαιολογικού νόμου η συζήτηση στο ΚΑΣ
ART - ΝΕΑ
Οι ανεμογεννήτριες πνίγουν τους κατοίκους και τις αρχαιότητες
Στο νότιο τμήμα της Εύβοιας επιχειρείται η εγκατάσταση πέντε αιολικών πάρκων, χωρίς να έχει προηγηθεί η στοιχειώδης μέριμνα για το περιβάλλον, τις αρχαιότητες και τις τοπικές κοινωνίες.
Οι ανεμογεννήτριες πνίγουν τους κατοίκους και τις αρχαιότητες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας