• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.2°C / 5.1°C
    2 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.3°C / 4.7°C
    1 BF
    36%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 8.4°C
    3 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    23%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 3.0°C
    3 BF
    41%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C -0.3°C / 4.0°C
    1 BF
    32%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / 0.1°C
    4 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.5°C / 6.6°C
    2 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 8.6°C
    5 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    4 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.9°C
    6 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.6°C / 3.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    42%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.5°C / 2.9°C
    2 BF
    25%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.2°C / 3.3°C
    2 BF
    54%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.8°C / 7.8°C
    1 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.8°C / 5.3°C
    3 BF
    100%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 2.1°C / 3.2°C
    2 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.4°C / 4.4°C
    2 BF
    44%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    27%

Ζακ-Λουί Νταβίντ και ατελιέ, «Ο θάνατος του Μαρά», π. 1794

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκθέματα από το Λούβρο και στο βάθος... Πικάσο

  • A-
  • A+
Μπήκαμε και επίσημα στη νέα Εθνική Πινακοθήκη με αφορμή συνέντευξη Τύπου για την περιοδική έκθεση «Αναζητώντας την Αθανασία. Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου», που παρουσία τού επίτιμου πλέον προέδρου και διευθυντή του Λούβρου, Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, θα εγκαινιαστεί στις 29 Νοεμβρίου περιλαμβάνοντας περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και μινιατούρες.

Χθες το μεσημέρι έγινε η πρώτη επίσημη πρόσκληση των συντακτών του πολιτιστικού ρεπορτάζ στη νέα Εθνική Πινακοθήκη. Δεν ήταν για τα έργα ανακαίνισης και επέκτασης του εντυπωσιακού κτιρίου, όπως μήνες περιμέναμε, δεν ήταν για το εκθεσιακό αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση και την επανέκθεση της μόνιμης συλλογής. Ηταν για την περιοδική έκθεση «Αναζητώντας την Αθανασία.

Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου», «φόρο τιμής της νέας Εθνικής Πινακοθήκης προς ένα μεγάλο αδελφό ξένο μουσείο», όπως τόνισε η διευθύντριά της, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.

Με αυτόν τον τρόπο εγκαινιάζεται η αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που ξεπερνά σε έκταση τα 2.000 τ.μ. (αίθουσα «Ιδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός») και θα φιλοξενεί παράλληλα, από το τέλος του χρόνου, τη συλλογή με δυτικοευρωπαϊκή ζωγραφική. Εκεί θα βρει τη θέση του, όπως ανακοινώθηκε, και ο πίνακας του Πικάσο που είχε κλαπεί, η περίφημη «Γυναικεία κεφαλή».

Μπήκαμε λοιπόν και επίσημα στη νέα Εθνική Πινακοθήκη, με τη γυάλινη πρόσοψη, τα τριζάτα πλακάκια, τις λιτές προθήκες σε ανοιχτό χρώμα ξύλου. Στην είσοδο μας υποδέχτηκαν η «Λαϊκή αγορά» του Παναγιώτη Τέτση, οι ψηφιακές εφαρμογές με τα μεγάλα έργα τέχνης και τις μεγάλες στιγμές του μουσείου, το ενημερωμένο πωλητήριο.

Κατεβήκαμε στο όμορφο καφέ, τον «Ιλισσό», και στο εξοπλισμένο αμφιθέατρο και από την εντυπωσιακή γυάλινη σπείρα βρεθήκαμε στην αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων, την ώρα που στήνονταν τα μοναδικά πορτρέτα από το Λούβρο.

Περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και μινιατούρες ξεδιπλώνουν σε ενότητες την έκθεση που καλύπτει 3.000 χρόνια ιστορίας, αρχίζοντας από τα βασίλεια της Μέσης Ανατολής και την Αίγυπτο, διατρέχοντας την ελληνορωμαϊκή περίοδο, με τα εμβληματικά πορτρέτα του Ομήρου, του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του αυτοκράτορα Τραϊανού, περιλαμβάνοντας τα νεκρικά προσωπεία του Φαγιούμ.

Η επιλογή των έργων συνεχίζεται με την επικράτηση του χριστιανισμού, όταν ο ιδεαλισμός επικαλύπτει την προσωπικότητα του ατόμου, για να μας οδηγήσει στη θριαμβευτική ανάδυση της ανθρώπινης μορφής στα χρόνια της Αναγέννησης.

Διασχίζοντας το επιδεικτικό Μπαρόκ, με πορτρέτα βασιλέων και ευγενών, η έκθεση παρουσιάζει φιλοσόφους του Διαφωτισμού, αναφέρεται στη Γαλλική Επανάσταση με το συγκλονιστικό πορτρέτο του Ζακ Λουί Νταβίντ «Ο θάνατος του Μαρά», αλλά και στον Ναπολέοντα, αρχικά θριαμβευτή στο έργο του Αντουάν Ζαν Γκρο «Ο Ναπολέων διασχίζει τη γέφυρα της Αρκόλης» και αργότερα ηττημένο και εξόριστο, με τη συνταρακτική νεκρική του μάσκα.

Τα πορτρέτα έχουν τις υπογραφές των Ενγκρ, Ντελακρουά, Μποτιτσέλι, Βερονέζε, Θεοτοκόπουλου, Ρέμπραντ, Γκόγια κ.ά. «Καμιά κοινωνική κατηγορία δεν απουσιάζει από αυτή την πλούσια συλλογή - γυναίκες, παιδιά, οικογένειες αντιπροσωπεύονται. Είναι τα πρόσωπα της ιστορίας και η ίδια η ζωντανή ιστορία της τέχνης.

Οι επιμελητές της έκθεσης επέλεξαν όχι μια γραμμική ιστορική παρουσίαση των έργων, αλλά μια θεματική οργάνωση του υλικού, με βάση κυρίως την κοινωνική λειτουργία του πορτρέτου σε κάθε εποχή», είπε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης.

Το Μουσείο του Λούβρου ήταν η πρώτη της επιλογή για τα εγκαίνια της αίθουσας των περιοδικών εκθέσεων «όχι μόνο λόγω του τεράστιου πλούτου των συλλογών του, αλλά και λόγω των παραδοσιακών πολλαπλών δεσμών ανάμεσα στις δύο χώρες Ελλάδα και Γαλλία.

Τους αναδεικνύει με εύγλωττο τρόπο η επετειακή έκθεση “Παρίσι-Αθήνα, η γέννηση της νεότερης Ελλάδας, 1675-1919”, που συνδιοργανώνουμε αυτόν τον καιρό στο Μουσείο του Λούβρου για τα 200 χρόνια από την Παλιγγενεσία».

Η ίδια πρόσθεσε ότι συναντήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια με τον επίτιμο πλέον πρόεδρο και διευθυντή του Λούβρου, Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, ο οποίος με ενθουσιασμό τής πρότεινε την έκθεση με τα πορτρέτα που είχε παρουσιαστεί στην Ιαπωνία, αλλά εμπλουτίστηκε για την αθηναϊκή της εκδοχή. Ο Μαρτινέζ επισκέφθηκε πολλές φορές την Εθνική Πινακοθήκη για την προετοιμασία της έκθεσης και θα παραστεί στα εγκαίνια στις 29 Νοεμβρίου.

Οι πύλες για το κοινό θα ανοίξουν στις 30 Νοεμβρίου και η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 28 Μαρτίου. Την επιμελούνται από τη μεριά του Μουσείου του Λούβρου οι Λιντοβίκ Λοζιέ (επιμελητής ελληνικών, ετρουσκικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων, και ο Κομ Φαμπρ (επιμελητής στο τμήμα ζωγραφικής). Από την Εθνική Πινακοθήκη υπεύθυνες είναι η διευθύντρια Συλλογών Εφη Αγαθονίκου και η επιμελήτρια ΕΠΜΑΣ Κατερίνα Ταβαντζή.

90.000 επισκέπτες

Η χθεσινή συνέντευξη Τύπου έδωσε την ευκαιρία στη Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα να ευχαριστήσει ξανά τους χορηγούς που βοήθησαν στην ανακαίνιση και επέκταση της νέας Εθνικής Πινακοθήκης, με πρώτο από όλους το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Κι ακόμα, το υπουργείο Πολιτισμού, τον πρωθυπουργό, που έδωσε ώθηση στις εργασίες, τους επιμελητές, τους συντηρητές, τους φύλακες, όλο το προσωπικό. «Είναι ένα κοσμαγάπητο μουσείο - από τη ημέρα που άνοιξε και πάλι μέχρι σήμερα έχουν έρθει 90.000 επισκέπτες, ανάμεσά τους πάρα πολλοί νέοι», τόνισε.

Ο δε υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, υπογράμμισε ότι χρειάζεται λειτουργικότητα, το απαιτούμενο δυναμικό και νέο οργανόγραμμα για να ανταποκριθεί στον ρόλο της η νέα Εθνική Πινακοθήκη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
Ο 47χρονος Τζουλιάνο Καγκλής επιστρέφει με 15 έργα τα οποία δούλευε την τελευταία διετία, τα οποία ξεχώρισε για το «Βαθύ μπλε», όπως είναι ο τίτλος της νέας του έκθεσης.
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
ART - ΝΕΑ
Περιβάλλον, διαφορετικότητα και νέα μέσα
Η διεθνής έκθεση Platforms Project για ένατη συνεχόμενη χρονιά δίνει το στίγμα της με πρωτοποριακά έργα και πλαισιώνεται από παράλληλες εκδηλώσεις, δίνοντας χρόνο και τόπο παρουσίασης σε μία εναλλακτική τέχνη.
Περιβάλλον, διαφορετικότητα και νέα μέσα
ART - ΝΕΑ
Σε εκκρεμότητα η πλήρης λειτουργία του κτιρίου και η επιστροφή των κλεμμένων έργων
Ενας μήνας έχει περάσει από την επεισοδιακή ανακάλυψη των κλεμμένων έργων του Πικάσο και του Μοντριάν κι ακόμα βρίσκεται σε εκκρεμότητα η επιστροφή τους στην Εθνική Πινακοθήκη.
Σε εκκρεμότητα η πλήρης λειτουργία του κτιρίου και η επιστροφή των κλεμμένων έργων
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ART - ΝΕΑ
Ανοίγοντας πανοράματα στην πόλη και την τέχνη
Η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1992, μας «ξεναγεί» στο νέο, υπερσύγχρονο μουσείο, που εντυπωσιάζει με την αρχιτεκτονική του, αλλά και με τη λιτή πολυτέλεια στους άνετους,...
Ανοίγοντας πανοράματα στην πόλη και την τέχνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας