Ελάτε να κάνουμε φροντιστήριο, να καλύψουμε τα κενά της ύλης και να θέσουμε και όσες ερωτήσεις έχουμε. Μάθημα: Ρομέο Καστελούτσι. Τόπος: Πειραιώς 260. Χρόνος: ένα σφιχτό διήμερο, Κυριακή και Δευτέρα.
Διότι τι ξέρουμε για τον Ιταλό σκηνοθέτη, που από το 1981 φροντίζει να σοκάρει (με την καλή έννοια) το κοινό και να ανατρέπει συνεχώς τις πλαστικές και δραματουργικές συμβάσεις; Ο Γιώργος Λούκος, που φρόντισε να φέρει στην Αθήνα δύο παραγωγές του, την ώρα ακριβώς που τις λάτρευε και τις συζήταγε όλη η Ευρώπη, το 2009 την τριλογία του πάνω στη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη και το 2011 το «Περί της έννοιας του προσώπου του Υιού του Θεού», φέτος είπε να το δει το θέμα πιο ολοκληρωμένα.
Ετσι, εκτός από την πιο πρόσφατη δουλειά του Καστελούτσι, το «Go down, Moses», sold out από καιρό (28-30/6), το φεστιβάλ προσφέρει ένα μεγάλο αφιέρωμα στον δημιουργό με σπάνιο υλικό από τις παραστάσεις του, αλλά τοποθετεί και τον ίδιο μπροστά στο κοινό. Τη Δευτέρα στις 6 το απόγευμα, φυσικά με δωρεάν είσοδο, όσοι πιστοί προσέλθετε στην Πειραιώς για μια ανοιχτή συνάντηση-συζήτηση με τον Καστελούτσι.
Αν έχετε κιόλας δει το «Go down, Moses», τόσο το καλύτερο. Μπορείτε να τον ρωτήσετε, ας πούμε, γιατί από τον Χριστό πέρασε στον Μωυσή, τι πιστεύει για τη σχέση της θεολογίας και του θεάτρου και γιατί τον συγκινεί τόσο η ιστορία ενός νεογέννητου βρέφους που εγκαταλείπεται (σε ένα καλάθι στον Νείλο, αν θυμάμαι καλά). Υπάρχει πάντως κι ένα ωραίο σπιρίτσουαλ με τον ίδιο τίτλο που το έχει πει και ο Λούις Αρμστρονγκ. Καλεί τον Μωυσή να πάει στην Αίγυπτο να σώσει τον λαό του.
Ο ίδιος πάντως έχει πει σε παλιότερη συνέντευξή του ότι το «Go down, Moses» αντιμετωπίζει ένα θέμα αιώνιο: την αναπαράσταση ή μάλλον την απαγόρευσή της. «Στην ιουδαϊκή κουλτούρα υπάρχει η απαγόρευση της εικόνας, όχι του να βλέπεις αλλά του να αναπαριστάς.
Περνάει και από τον Μωυσή, αλλά βρίσκεται πάντα στο κέντρο, στο κουκούτσι κάθε κειμένου. Υπάρχει πάντα, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ένα σημείο κρυμμένο, που αντιστέκεται στην αναπαράστασή του». Σαν να κρύβει σε λίγες λέξεις τον αγώνα του τόσα χρόνια στο θέατρο με παραστάσεις που προκαλούν με την αισθητική και τη φιλοσοφία τους.
Οσο για το αφιέρωμα, που το έχει αναλάβει το Ερευνητικό Πρόγραμμα ARCH-Αριστεία ΙΙ υπό την αιγίδα του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου, είναι πραγματικός θησαυρός.
■ Αύριο, Κυριακή, στον Χώρο Δ της Πειραιώς, από τις 2 μ.μ. μέχρι τις 8.15 μ.μ., θα προβληθούν γκρουπαρισμένα κατά δεκαετίες αποσπάσματα παραστάσεων του Καστελούτσι από το '80 μέχρι σήμερα. Ανάμεσά τους εμβληματικές δουλειές του 55χρονου καλλιτέχνη, που βάφτισε την εταιρεία του με το όνομα ενός ζωγράφου της αναγέννησης, του Ραφαήλ («Societas Raffaelo Sanzio»): «Santa Sofia», «Amleto», «Orestea», «Giulio Cesare», «Genesi», «Hey, girl!» κ.ά.
■ Τη Δευτέρα έχει σειρά η όπερα και το μπαλέτο (4 με 5.30 μ.μ.) για να δούμε πώς ο Καστελούτσι σκηνοθέτησε το «Πάρσιφαλ» του Βάγκνερ το 2011 στο La Monnaie των Βρυξελλών ή πώς συνδύασε ρομπότ με το μπαλέτο του Στραβίνσκι «Η ιεροτελεστία της άνοιξης». Το αφιέρωμα θα ολοκληρωθεί με ένα χάρμα οφθαλμών. Ολόκληρο το «Καθαρτήριο» (20.30-21.50) από τη «Θεία Κωμωδία», που είχαμε δει το 2009 στο Μέγαρο.
info:
Είσοδος για μία μέρα: 5 ευρώ. Για τις δύο: 8 ευρώ. Για δύο προβολές: 3 ευρώ. Οποιος έχει εισιτήριο για το «Go down, Moses» δικαιούται δωρεάν είσοδο μία από τις δύο μέρες προβολών, φτάνει να το δηλώσει και να πάρει δελτίο.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας