Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια Μπιενάλε που τη λένε «Ομόνοια»

Ξένια Καλπακτσόγλου και Poka - Yio (Πολύδωρος Καρυοφύλλης) μπροστά στον «Ρινόκερο» του Νίκου Κεσσανλή

Μια Μπιενάλε που τη λένε «Ομόνοια»

  • A-
  • A+

Τι δουλειά έχει ένας ρινόκερος σε μια αίθουσα χορού; Και η επιγραφή «άντερ κονστράξιον» σε ένα ξενοδοχείο που καταρρέει; Η Μπιενάλε της Αθήνας, που ξεκινάει στις 23 Οκτωβρίου, έδωσε το σήμα και το στίγμα της. Θα έχει τον συμβολικό και επίκαιρο τίτλο «Ομόνοια» σαν αντίσταση σε κάθε είδους διχασμό.

Γι΄ αυτό και το δίδυμο των ιδρυτών-επιμελητών της Μπιενάλε, η Ξένια Καλπακτσόγλου και ο Poka Yio επέλεξαν την πλατεία Ομόνοιας και ένα τοπόσημό της, το ιστορικό ξενοδοχείο «Μπάγκειον» για δύο εικαστικές παρεμβάσεις (μέχρι τον Σεπτέμβριο), που κλείνουν το μάτι γι΄ αυτό που θα ακολουθήσει.

Στην πρόσοψη του τετραώροφου κτιρίου έχει αναρτηθεί η επιγραφή «άντερ κονστράξιον», παρέμβαση της ομάδας Under Construction (Aλέξανδρος Λάιος, Μάρω Φασουλή, Δημήτρης Φουτρής) δηλώνοντας όχι μόνο την «υπό κατασκευή» κατάσταση του περίφημου αρχιτεκτονήματος του Ερνέστου Τσίλερ, αλλά και μια εποχή ανακατατάξεων, ανατροπών και ραγδαίων αλλαγών στη χώρα.

Μέσα στο «Μπάγκειον» έχει στηθεί ο «Ρινόκερος» του Νίκου Κεσσανλή, μια εγκατάσταση βασισμένη στη γνωστή ξυλογραφία του Γερμανού ζωγράφου και χαράκτη Αλμπρεχτ Ντίρερ. Ενα άγριο ζώο, ένα ξένο σώμα όπου αντανακλώνται στερεότυπα και προκαταλήψεις, «όπως αυτές που υπάρχουν για τους Ελληνες σήμερα» -σύμφωνα με τον Poka Yio- κάνει αισθητή την παρουσία του στην κάποτε λαμπερή αίθουσα χορού. Μπροστά από έναν ξυλόγλυπτο καθρέφτη, με τους σοβάδες να πέφτουν από την οροφή, τα κιονόκρανα, τις αψίδες, το γυάλινο αίθριο να προσπαθούν να αντισταθούν στη φθορά του χρόνου.

Η φετινή Μπιενάλε της Αθήνας βρίσκεται κι αυτή «υπό κατασκευή». Σε ρευστό κλίμα ύφεσης «επανεξετάζει τον ρόλο της και τη θέση της στην κοινωνία, επιζητά ένα βιώσιμο μοντέλο ως ανεξάρτητος θεσμός», όπως τόνισε η Ξένια Καλπακτσόγλου. «Με στόχο να δημιουργήσει συνθήκες που υποστηρίζουν την καλλιτεχνική παραγωγή, τη συνεργασία, την ενεργό συμμετοχή του κοινού αλλά και την ευκαιρία ανάπτυξης ανθεκτικών συμμαχιών με τοπικούς και διεθνείς φορείς».

Κατ΄ αρχάς επεκτείνεται χρονικά και σε αντίθεση με το μοντέλο των Μπιενάλε θα διαρκέσει δύο ολόκληρα χρόνια, μέχρι το 2017. Με επίκεντρο το «Μπάγκειον», θα αξιοποιηθούν κι άλλοι χώροι, εσωτερικοί και εξωτερικοί, γύρω από την Ομόνοια. Συνδιοργανωτής θα είναι ο Δήμος Αθηναίων, «ο φυσικός της θεσμικός φορέας», όπως ανακοίνωσε και επίσημα χθες ο Γιώργος Καμίνης. Παράλληλα θα συνεργαστεί με την documenta 14 του Κάσελ, που θα φιλοξενηθεί το καλοκαίρι του 2017 και στην Αθήνα.

Eτσι δημιουργείται ένα πλαίσιο που «αναβαθμίζει την Αθήνα στον διεθνή πολιτιστικό και τουριστικό χάρτη», τόνισε ο δήμαρχος. «Η Αθήνα, ως τόπος πολιτικών δοκιμασιών, ανατροπών και συχνά μεγάλων αλλαγών και εξελίξεων γίνεται ένα ιδιότυπο πεδίο συμπυκνωμένης ευρωπαϊκής δράσης». Ενώ πρόσθεσε πως «η πόλη, όπως και ο τόπος, ανήκουν απαρέγκλιτα στην Ευρώπη και ελπίζουμε ότι η γνώση στο πεδίο της πολιτικής θα φέρει λύση και όχι νέμεση».

Τη συνδιοργάνωση υποστηρίζει και το ίδρυμα European Cultural Foundation, το οποίο πρόσφατα βράβευσε την Μπιενάλε μας με το 2015 ECF Princess Margiet Award for Culture. Η πρόεδρός του, πριγκίπισσα Λορεντίν της Ολλανδίας, ήταν παρούσα στη χθεσινή εκδήλωση. Απλή και προσιτή, υπογράμμισε τη σημασία «να επενδύουμε στις αξίες και τις αρχές της Ευρώπης, που έχουν να κάνουν με την αλληλεγγύη, την ανεκτικότητα και τον διάλογο». Εξέφρασε δε τη βεβαιότητα ότι «οι θυσίες του ελληνικού λαού δεν είναι μάταιες, η οικονομία θα ανακάμψει και ο πολιτισμός θα συμβάλει στην ανάπτυξη».

Info: Η έκθεση στο «Μπάγκειον» είναι ανοιχτή Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 16.00-19.00 και Σάββατο 12.00-16.00. Μέχρι 31 Ιουλίου. Και από 1η Σεπτεμβρίου έως 1η Οκτωβρίου.

 

 

«1821 πριν και μετά»
ART - ΝΕΑ
Το 1821 όπως δεν το έχουμε ξαναδεί
Την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 θα την τιμήσουμε δεόντως με τη μεγάλη έκθεση «1821 πριν και μετά» που ετοιμάζει το Μουσείο Μπενάκη.
Το 1821 όπως δεν το έχουμε ξαναδεί
ART - ΝΕΑ
Εφυγε η πρόεδρος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
Μεγάλη Ελληνίδα ευεργέτρια, με πλούσιο κοινωνικό έργο και διεθνή αναγνώριση, η Νίκη Γουλανδρή, συνιδρύτρια και πρόεδρος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή, η οποία συνέβαλε αποφασιστικά στη δημιουργία...
Εφυγε η πρόεδρος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
ART - ΝΕΑ
«Κατάληψη» Banksy στην Τεχνόπολη
Το «τρομερό παιδί» της street art, ο προβοκάτορας καλλιτέχνης και ακτιβιστής, ετοιμάζεται να «ξαναχτυπήσει». Αυτή τη φορά στην Αθήνα με την έκθεση «The world of BANKSY. Live the experience», που «ζωντανεύει»...
«Κατάληψη» Banksy στην Τεχνόπολη
ART - ΝΕΑ
Σούπερ Λούβρο στο Αμπου Ντάμπι
Επειτα από 10 χρόνια, πλήθος καθυστερήσεων λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης και κόστος που ξεπέρασε τα 600 εκατομμύρια ευρώ, το Μουσείο του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι θα ανοίξει τις πύλες του στις 11 Νοεμβρίου.
Σούπερ Λούβρο στο Αμπου Ντάμπι
ART - ΝΕΑ
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
Η documenta 14 ζει ανάμεσά μας. Σήμερα το μεσημέρι, ιππείς με τα άλογά τους θα ξεκινήσουν από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου τη «Διαδρομή Αθήνα - Κάσελ: η μετάβαση του Ερμή», ένα έφιππο ταξίδι περίπου 3.000...
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
ART - ΝΕΑ
Η Αίγινα του Γιάννη Μόραλη
Μια μεγάλη έκθεση με 40 έργα του Γιάννη Μόραλη εγκαινιάζεται την Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου στην Αίγινα, στο νησί όπου ο σπουδαίος ζωγράφος μας ζούσε για πολλούς μήνες κάθε χρόνο και δημιούργησε σημαντικό μέρος...
Η Αίγινα του Γιάννη Μόραλη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας