• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.4°C / 16.2°C
    2 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.6°C / 15.2°C
    2 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 16.2°C
    2 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 14.6°C
    2 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 8.3°C
    0 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 14.6°C
    2 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.8°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 16.9°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 19.1°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.5°C / 16.6°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    10°C 9.9°C / 11.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 14.8°C / 19.8°C
    2 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 17.1°C
    2 BF
    94%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 14.9°C
    2 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.8°C / 15.3°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    86%

Γιάννης Μπέζος (επιμέλεια προγράμματος, τραγούδι, απαγγελία), πάνω: Κωνσταντίνα Νταντάμη (τραγούδι, απαγγελία) και κάτω: Ντένια Στασινοπούλου (τραγούδι, απαγγελία), αριστερά: Θοδωρής Οικονόμου (πιάνο)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Λόγια ψιθυριστά στα αυτιά ευγενικών ανθρώπων»

  • A-
  • A+
Ο Γιάννης Μπέζος ετοιμάζει από τις 22 Οκτωβρίου τέσσερις βραδιές ποιητικής απαγγελίας και μουσικής στον «Ιανό» ως αντίδοτο στη «φτηνή πλευρά της πατρίδας μας».

Από την οδό των Φιλελλήνων του Εμπειρίκου μέχρι τη Σταδίου όπου βρίσκεται ο «Ιανός» η σχέση του Γιάννη Μπέζου με την ποίηση είχε πολλά βήματα, πολλά στάδια, πολλές βραδιές ερμηνείας και απαγγελίας.

Ηταν όμως και μια διαδρομή αδιάσπαστη, συνεχής. Και μια σχέση που δεν είχε μόνο δημοσιοποιημένα στιγμιότυπα. Είχε και πολλές προσωπικές στιγμές ανάγνωσης, μελέτης, έκθαμβης σιωπής και σκέψης.

Αλλά, ναι. «Το πρώτο ποίημα που με καθήλωσε ήταν αυτό: “Mια μέρα που κατέβαινα στην οδόν των Φιλελλήνων, μαλάκωνε η άσφαλτος κάτω απ’ τα πόδια και από τα δένδρα της πλατείας ηκούοντο τζιτζίκια, μέσ’ στην καρδιά των Aθηνών, μέσ’ στην καρδιά του θέρους…». Το “Εις την Οδόν των Φιλελλήνων” του Εμπειρίκου. Δεν ήμουν πολύ μικρός. Η ενασχόληση με τους υπερρεαλιστές δεν μπορεί να γίνει στα χρόνια τα μικρά. Σημασία έχει ότι αυτά τα πράγματα τρέχουν μαζί μας, μας συνοδεύουν στα χρόνια κι ας κάνουμε ότι δεν ασχολούμαστε μαζί τους», λέει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης.

Και μπορεί η ενασχόλησή του με τον ελληνικό υπερρεαλισμό να ξεκίνησε σχετικά πιο όψιμα, η σχέση του με την ποίηση όμως ήρθε εγκαίρως και κατά καιρούς καρποφόρησε βραδιές όπως αυτές που ετοιμάζει τώρα, από την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου και το Σάββατο 23/10 (στις 20.30) και ύστερα για ένα ακόμα ανάλογο διήμερο (29, 30/10) στο καφέ του «Ιανού», με τίτλο «Οταν χαμηλώνουν τ’ άστρα»: «Στο στήθος μου η πληγή ανοίγει πάλι, όταν χαμηλώνουν τ’ άστρα και συγγενεύουν με το κορμί μου, όταν πέφτει σιγή κάτω από τα πέλματα των ανθρώπων», λέει ο Γιώργος Σεφέρης. Κι όπως γράφει στο εισαγωγικό του σημείωμα γι’ αυτές τις βραδιές ο Μπέζος: «Ο μεγάλος Σεφέρης έλεγε πως όταν κόβουμε ένα κομμάτι από το παρελθόν, την ίδια στιγμή κόβουμε κι ένα κομμάτι από το μέλλον. Η άγνοια και ακόμα χειρότερα η θολή εικόνα που έχουμε για το παρελθόν μας, φοβίζει και συσκοτίζει τον δρόμο για τα επόμενα. Η ποίηση για τους μεγάλους προγόνους μας ήταν καθημερινή άσκηση και ψυχαγωγία. Μέσα στους αιώνες και μετά από πολλές αναταράξεις ο τόπος μας γέννησε δημιουργούς θαυμαστούς και αποκαλυπτικούς. Η πρόθεσή μας είναι να τους θυμηθούμε. Ετσι κι αλλιώς τους εμπεριέχουμε, διότι μας δένει η γλώσσα με όλες τις παραλλαγές της. Με όχημα τις μουσικές σπουδαίων συνθετών, θα διαπιστώσουμε ότι η ποίηση, όπως έλεγε ο Εγγονόπουλος, είναι λόγια ψιθυριστά στα αυτιά ευγενικών ανθρώπων. Είναι η ακριβή εκδοχή της πατρίδας μας».

Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα προγραμματισμένο ήδη από πέρυσι τετραήμερο που δεν μπόρεσε τότε να γίνει «ζωντανά» λόγω υγειονομικών μέτρων. Γίνεται όμως φέτος με την ίδια σύνθεση και φιλοσοφία: Κάθε βραδιά από τις τέσσερις ο Γιάννης Μπέζος θα κάνει μία σύντομη εισαγωγή και θα ακολουθεί ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στην απαγγελία, στο τραγούδι αλλά και στη διαδρομή σε κορυφαίες στιγμές από το έργο ποιητών όπως ο Σεφέρης, ο Αναγνωστάκης, ο Καρυωτάκης, ο Καβάφης, ο Λαπαθιώτης, ο Ελευθερίου, η Πολυδούρη, ο Σαραντάρης, ο Ελύτης, ο Ρίτσος, ο Γκάτσος, ο Σινόπουλος, ο Ισαρης, η Χατζηλαζάρου, ο Καρούζος, ο Εγγονόπουλος, ο Καββαδίας, ο Ουράνης, ο Λειβαδίτης, ο Βάρναλης.

Θα εμβάλλονται τραγούδια-μελοποιημένα ποιήματα του Θεοδωράκη, του Σπανού, του Λεοντή, του Παπαδημητρίου, της Πλάτωνος, του Οικονόμου, του Μαρκόπουλου, του Μικρούτσικου.

Ο ίδιος ο Μπέζος θα τραγουδάει ή θα απαγγέλλει μαζί με τις νεότερες και ταλαντούχες Κωνσταντίνα Νταντάμη και Ντένια Στασινοπούλου. Και στο πιάνο θα είναι ο Θοδωρής Οικονόμου. Τόσο λιτά.

Οσο λιτά εξηγεί ο Γιάννης Μπέζος τη βασική διαφορά που εντόπισε μεταξύ ποίησης και θεάτρου: «Η ποίηση είναι δημιουργία κόσμου εκ του μηδενός. Το ποιητικό κείμενο έχει αξία ακόμα κι αν δεν διαβαστεί κι αυτή είναι η ουσιώδης διαφορά του με το θέατρο που θέλει κοινό για να “υπάρξει” εκείνη τη στιγμή. Ενα ποίημα συνομιλεί με τον χρόνο. Κάποια στιγμή θα το ανακαλύψουν. Ο Σολωμός δεν χάνει την αξία του αν δεν διαβαστεί. Είναι αυθύπαρκτος, προπάτοράς μας. Εχουμε μεγάλο οπλισμό σε ποιητές και πνευματικούς ανθρώπους. Τους επικαλούμαστε όταν τα βρίσκουμε σκούρα. Αλλά δεν τους γνωρίζουμε όλους. Κι ένας λόγος που κάνω αυτές τις βραδιές είναι κι αυτός. Να γνωρίσουν όσοι δεν την ξέρουν την ποίηση του Ουράνη, της Χατζηλαζάρου, του Ισαρη, του Σινόπουλου. Το κάνω όμως, ομολογώ, κυρίως για δική μου χρήση...»

Το κάνει, πάντως, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται «αντιποιητική». Και επίσης «εποχή υπερπληροφορίας και όχι ουσιαστικής γνώσης», προσθέτει ο Γιάννης Μπέζος. Και θυμίζει: «Ο Εγγονόπουλος με αφορμή τον θάνατο του Λόρκα είχε πει “δεν ξέρετε ότι σε καιρούς δύσκολους και σκληρούς συνηθίζεται η δολοφονία ποιητών;”. Εκείνοι μας θυμίζουν πόσο ασήμαντοι είμαστε. Ή θα πρέπει να τους μοιάσουμε ή να τους καταστρέψουμε. Ακριβώς όπως συμβαίνει με τα αγάλματα, όπως π.χ. με το άγαλμα του Κοραή που κάποιοι το βανδάλισαν επειδή δεν τον ήξεραν. Ε, ναι. Εχουμε έλλειμμα παιδείας. Είμαστε πολύ αφημένοι στη μοίρα μας. Διαφημίσαμε τα 200 χρόνια και τίποτα δεν γιορτάσαμε, χαμπάρι δεν πήραμε. Ασχολούμαστε με τη φτηνή πλευρά της πατρίδας μας».

Ας το πούμε λοιπόν κι έτσι. Οτι αυτές οι βραδιές είναι το αντίδοτο του Γιάννη Μπέζου στη φτήνια. Αυτό δεν σημαίνει ότι ξεχνά και την άλλη ιδιότητά του. Από τις 20 Ιανουαρίου θα είναι στο Ιδρυμα Κακογιάννη συμπρωταγωνιστώντας με τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη στις «Αινιγματικές παραλλαγές» του Ερίκ-Εμανουέλ Σμιτ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Μία σύναξη ψυχών αφιερωμένη στον Νίκο Καρούζο
Ποιητές, φίλοι του Νίκου Καρούζου, ηθοποιοί, εκδότες, θα απαγγείλουν ποιήματά του στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων υπό τους ήχους έργων του Ιωάννη Σεβαστιανού Μπαχ, των Pink Floyd, του Βασίλη Τσιτσάνη που τόσο...
Μία σύναξη ψυχών αφιερωμένη στον Νίκο Καρούζο
ART - ΝΕΑ
Το «Παιχνίδι του καλαμαριού» και το... «σχοινάκι» που θα μας κρεμάσει
Η σειρά γνωρίζει κολοσσιαία επιτυχία σε εντελώς διαφορετικές κοινωνικές και οικονομικές κλίμακες ανάπτυξης και είναι εδώ και καιρό η πιο δημοφιλής σε 94 χώρες.
Το «Παιχνίδι του καλαμαριού» και το... «σχοινάκι» που θα μας κρεμάσει
ART - ΝΕΑ
Αναστατωμένοι και προβληματισμένοι οι μουσικοί στη Βόρεια Ελλάδα
Γενική Συνέλευση πραγματοποίησε ο Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδας με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος για να εξετάσουν πώς θα αντιμετωπίσουν μία ενδεχόμενη καθολική...
Αναστατωμένοι και προβληματισμένοι οι μουσικοί στη Βόρεια Ελλάδα
ART - ΝΕΑ
Τα ποιητικά «ξίφη» των γυναικών του Αφγανιστάν
Η ιστορία της 15χρονης Ζαρμίνα ή αυτή της Μ. είναι κάποια από τα δεκάδες δράματα που έβρισκαν διέξοδο στην παράνομη ομάδα γυναικείας ποίησης «Mirman Baheer», η οποία ενέπνευσε και την παράσταση «Ουρλιάζω» του...
Τα ποιητικά «ξίφη» των γυναικών του Αφγανιστάν
ART - ΝΕΑ
Το 1821 «παίζει» στην Πειραιώς
Η ιστορική επέτειος δίνει τροφή για καλλιτεχνική δημιουργία και απόδειξη είναι η νέα έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη για τις «Μορφές του ’21» στο νέο Μουσείο Μπενάκη και η σάτιρα «Η Δημοκρατία του Μπακλαβά» του...
Το 1821 «παίζει» στην Πειραιώς
ART - ΝΕΑ
18+1 πρόσωπα της χρονιάς
Η Αθήνα 2018 ως Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου και δεκαοχτώ πρόσωπα που απασχόλησαν την πολιτιστική ζωή της χώρας μας, μπήκαν δικαιωματικά στην ατζέντα του πολιτισμού της χρονιάς που πέρασε.
18+1 πρόσωπα της χρονιάς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας