• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.1°C / 30.1°C
    3 BF
    27%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.4°C / 29.9°C
    3 BF
    29%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 32.0°C
    1 BF
    33%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    23%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 27.4°C
    3 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    30°C 22.9°C / 30.0°C
    2 BF
    28%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.2°C / 26.4°C
    1 BF
    21%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    3 BF
    23%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.7°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    2 BF
    36%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.4°C
    4 BF
    27%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 24.6°C
    1 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.4°C / 29.9°C
    0 BF
    23%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 23.5°C / 29.9°C
    2 BF
    28%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 30.0°C
    0 BF
    16%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 23.3°C
    3 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 30.5°C
    2 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    0 BF
    31%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από το ατόπημα Μητσοτάκη στην αιχμαλωσία του Βρετανικού Μουσείου

  • A-
  • A+
Παρέμβαση της τέως υπουργού Πολιτισμού, Μυρσίνης Ζορμπά, και της τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Σίας Αναγνωστοπούλου, με αφορμή ό,τι συνέβη τώρα με το Βρετανικό Μουσείο αλλά και την «επέτειο» των δύο χρόνων απ' όταν ο -νεοεκλεγείς τότε- πρωθυπουργός είχε μιλήσει για «δανεισμό».

Ηταν αρχές Σεπτεμβρίου του 2019 όταν ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωνε, σε συνέντευξή του στον «Observer», ότι θα καταθέσει πρόταση στον Μπόρις Τζόνσον να μας δανείσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα για τους εορτασμούς του 1821! Ως αντάλλαγμα μάλιστα έλεγε «...θα του στείλω πολύ σημαντικά τεχνουργήματα που δεν έχουν βγει ποτέ από την Ελλάδα, προκειμένου να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο». Η πρότασή του ήταν εκτός της εθνικής γραμμής, καθώς διαχρονικά οι κυβερνήσεις της χώρας μας δεν αναγνωρίζουν το ιδιοκτησιακό καθεστώς που προβάλλουν οι Βρετανοί για τις κλεμμένες αρχαιότητες του Παρθενώνα. Κανείς δεν είχε τολμήσει να κάνει λόγο για «δανεισμό», αφού δεν αναγνωρίζουμε ότι αποκτήθηκαν με νόμιμες διαδικασίες, άρα παρανόμως βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο.

Αμεση ήταν τότε η αντίδραση της τέως υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά: «...είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε ότι η οριστική και όχι η προσωρινή επιστροφή των Γλυπτών στον γενέθλιο τόπο τους αποτελεί πάγια εθνική πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων από την εποχή της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη έως σήμερα» δήλωνε, πυροδοτώντας έναν μίνι «πόλεμο» με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, που έσπευσε με ανακοινώσεις να προσφέρει πλήρη κάλυψη στον πρωθυπουργό.

Αυτά τα δυο χρόνια η κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού δεν αναγνώρισαν το ατόπημα του Κυριάκου Μητσοτάκη, η πρότασή του οποίου ματαιώθηκε στην πράξη -ποτέ δεν κατατέθηκε γιατί δεν ήταν δυνατό, αφού θα τίναζε στον αέρα όλες τις προηγούμενες εθνικές προσπάθειες- καθώς προϋπόθεση για οποιοδήποτε δανεισμό των Γλυπτών από τους Βρετανούς είναι η αποδοχή ότι η ιδιοκτησία τους ανήκει στο Βρετανικό Μουσείο. Οι πάντες που ασχολούνται έστω και λίγο με το θέμα γνωρίζουν εξάλλου ότι οι αποφάσεις για τα Γλυπτά λαμβάνονται από τους επιτρόπους του Β.Μ. και όχι από τον εκάστοτε Βρετανό πρωθυπουργό.

Η πρόταση δηλαδή από την αρχή έως το τέλος ήταν άκυρη. Σήμερα στην Μπουμπουλίνας κάνουν σαν να μην υπήρξε ποτέ, αλλά θυμούνται ότι «...το Σεπτέμβριο του 2019, όταν είχαν δημοσιευθεί αντίστοιχες φωτογραφίες, είχαμε τονίσει ότι οι εικόνες αυτές ενισχύουν απόλυτα το δίκαιο, διαρκές και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, του κορυφαίου μνημείου του Δυτικού Πολιτισμού, πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη...» έγραφε η ανακοίνωση (13.8.21) με αφορμή το πρόσφατο ρεπορτάζ της εφημερίδας Τέχνης «The Art Newspaper» που δημοσίευσε φωτογραφίες με τις απαράδεκτες συνθήκες οι οποίες επικρατούν για τα Γλυπτά στις αίθουσες του Β.Μ.

Τι έκανε το υπουργείο Πολιτισμού αυτά τα δύο χρόνια για να ενισχύσει τη θέση μας για την Επανένωση των Γλυπτών στον φυσικό τους χώρο, στην Αθήνα; Ποιες διπλωματικές και νομικές κινήσεις, ποια νέα επιχειρήματα πρόβαλε στη σημερινή συγκυρία; Ποιες νέες συμμαχίες και οπτικές έχει να μας παρουσιάσει; Η επέτειος των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 και η συμπλήρωση των 220 ετών από το 1801, όταν ο Ελγιν κατακρεούργησε το μνημείο και λεηλάτησε τα αριστουργήματα, θα μπορούσαν να δώσουν έναυσμα για νέες συνεργασίες σε διεθνές επίπεδο. Εξάλλου η ίδια η υπουργός Πολιτισμού είχε δεσμευτεί για χάραξη νέας στρατηγικής στο θέμα της Επανένωσης.

«Ατοπήματα, ολιγωρία και ευκαιριακό ενδιαφέρον του υπουργείου Πολιτισμού»

EUROKINISSI

Παρέμβαση για το θέμα κάνουν στην «Εφ.Συν.» η τέως υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, και η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Σία Αναγνωστοπούλου.

«Κλείνουν δύο χρόνια από το ατόπημα του πρωθυπουργού. Στη διάρκειά τους δεν ακούσαμε ούτε μία διόρθωση, ούτε κάτι άλλο πέρα από ευκαιριακές κορόνες της υπουργού κάθε φορά που προκύπτει ένα επιζήμιο για τις αρχαιότητες πρόβλημα. Είδαμε, όμως, να ψηφίζεται νομοσχέδιο για τη μακροχρόνια εξαγωγή αρχαιοτήτων. Αναρωτιόμαστε αν έχει το δικαίωμα να θυμάται το υπουργείο τα Γλυπτά μόνο κάθε φορά που έρχονται στην επικαιρότητα με δυσάρεστο τρόπο. Αποτελεί αυτό εθνική πολιτική για τη διεκδίκησή τους; Δημιουργεί αξιοπιστία και κύρος ή, μήπως, μειώνει τις δυνατότητες πίεσης που πρέπει να ασκούνται συστηματικά;

Δυστυχώς, το κορυφαίο παγκόσμιας αναγνώρισης πολιτιστικό αίτημα της χώρας μας αντιμετωπίστηκε χωρίς την αναγκαία σοβαρότητα και συνέπεια που απαιτείται. Εδώ και δύο χρόνια η ελληνική κοινή γνώμη δεν έχει ενημερωθεί ούτε έχει δει τα στοιχειώδη:

● Καμία διορθωτική δήλωση του πρωθυπουργού, προκειμένου να βγει από το αδιέξοδο της αρχικής του τοποθέτησης, η οποία και έλαβε άμεσα τη σκληρή απάντηση της διεύθυνσης του Βρετανικού Μουσείου.

● Καμία δημοσιοποίηση τυχόν απάντησης ή πρωτοβουλίας της υπουργού Πολιτισμού, προκειμένου να επαναφέρει τα δεδομένα στη σωστή τους βάση, πέρα από ευχολόγια.

● Καμία ένδειξη σχεδίου ανάπτυξης διπλωματικών ή άλλων κινήσεων, ώστε να δοθεί συνέχεια στο ελληνικό αίτημα.

Μια απόλυτη πολιτική εκκρεμότητα, που την χρεώνεται το υπουργείο Πολιτισμού και, το πιο σημαντικό απ’ όλα, ότι ουδέποτε μέσα στα δύο αυτά χρόνια πληροφορηθήκαμε εάν διαμορφώθηκε τελικά ή όχι η πρόταση, για την οποία δεσμεύτηκε η υπουργός στην συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει εσπευσμένα, προκειμένου να αποσοβήσει τον θόρυβο από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, δηλώνοντας σχετικά: "Εμείς ως υπουργείο Πολιτισμού, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και προφανώς με όλο το νομικό επιτελείο, θα προετοιμάσουμε μια πρόταση" (5.9.2019).

Το υπουργείο οφείλει συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες, υπεύθυνες και αξιόπιστες απαντήσεις για το θέμα της επιστροφής και επανένωσης των Γλυπτών. Εάν υπάρχει πρόταση, θα πρέπει να την ανακοινώσει. Εάν όχι, θα πρέπει να δικαιολογήσει τους λόγους. Η ανησυχία όλων μεγαλώνει όσο περνάει ο καιρός, μαζί με τα συνολικότερα επιβαρυντικά για τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς συμπτώματα που πολλαπλασιάζονται στη χώρα».

Σία Αναγνωστοπούλου - Μυρσίνη Ζορμπά

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Αλλαγή πλεύσης ή διπλωματικά παιχνίδια;
Η βρετανική πλευρά ενδέχεται να συμμετάσχει σε διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα, σύμφωνα με την ατζέντα των εργασιών της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή Πολιτιστικών Αγαθών.
Αλλαγή πλεύσης ή διπλωματικά παιχνίδια;
ART - ΝΕΑ
Ζορμπά: «Κείμενο-μνημείο λάσπης» από το υπουργείο Πολιτισμού 
«Να μη λερώνει τα μάρμαρα με λάσπη» καλεί το υπουργείο Πολιτισμού η πρώην υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά, με αφορμή το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Ζορμπά: «Κείμενο-μνημείο λάσπης» από το υπουργείο Πολιτισμού 
ART - ΝΕΑ
«Καμία παραποίηση εγγράφου δεν έγινε»
Η κ. Μενδώνη υπερασπίστηκε την πολιτική της και παρουσιάστηκε ως η μόνη που διατηρεί το «προνόμιο» να στρέφεται εναντίον του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Καμία παραποίηση εγγράφου δεν έγινε»
ART - ΝΕΑ
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
Ο πρωθυπουργός με την επιστροφή δέκα θραυσμάτων από το Αρχαιολογικό Μουσείο επιχείρησε να μας πείσει ότι ανοίγει ο δρόμος για την επανένωση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα.
Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε από το εσωτερικό
ART - ΝΕΑ
Το θραύσμα από το Παλέρμο, η τυχαία πολιτική της κυβέρνησης και το Βρετανικό Μουσείο
Το ΚΑΣ έδωσε ομόφωνη θετική γνωμοδότηση για την εισαγωγή και τον δανεισμό του θραύσματος από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα που θα διαρκέσει 4 συν 4 χρόνια, όπως ορίζει η ιταλική νομοθεσία.
Το θραύσμα από το Παλέρμο, η τυχαία πολιτική της κυβέρνησης και το Βρετανικό Μουσείο
ART - ΝΕΑ
Στον πρόεδρο της Βουλής το θέμα του Κώδικα της Μενδώνη
Επιστολή προς τον πρόεδρο της Βουλής, Κώστα Τασούλα από τις Ολγα Γεροβασίλη και Σία Αναγνωστοπούλου για τον «Κώδικα Νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων».
Στον πρόεδρο της Βουλής το θέμα του Κώδικα της Μενδώνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας