• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.6°C / 16.8°C
    2 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.9°C / 14.4°C
    1 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 16.8°C
    5 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Θύελλα με ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 6.9°C / 8.1°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 13.9°C
    4 BF
    77%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.1°C / 13.8°C
    3 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.4°C / 8.4°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 15.1°C
    4 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.3°C
    3 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 18.9°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 19.6°C
    6 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    6 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    6 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.5°C / 10.9°C
    2 BF
    76%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 11.2°C
    3 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 22.8°C
    2 BF
    86%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.9°C / 17.0°C
    2 BF
    50%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.8°C
    0 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.8°C / 14.5°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    2 BF
    88%

Αποψη της έκθεσης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Στον θάνατο του άλλου υπάρχει μια απώλεια που ανήκει σε όλους μας»

  • A-
  • A+
Με αφορμή την έκθεσή του, που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο πλαίσιο του Athens Photo World στο αίθριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, ο διάσημος φωτογράφος του Magnum μιλά για τις εμπειρίες του και τη δική του «γκαλερί των φαντασμάτων».

Ενα νεαρό κορίτσι που κοιτάζει έξω από ένα παράθυρο αυτοκινήτου. Μα με ένα βλέμμα... Πόσα ανείπωτα μπορούν να χωρέσουν σε ένα στιγμιότυπο; Τι ιστορίες κρύβουν; Και αξίζει να ρισκάρει κάποιος τη ζωή του για μια τέτοια φωτογραφία;

«Ηταν ακόμη μια βίαιη διαμάχη μεταξύ του Ισραήλ και της Χεσμπολάχ. Κατάφερα να περάσω στον Λίβανο. Συναντήσαμε μια ατέλειωτη ουρά αυτοκινήτων. Εφευγαν από την πόλη τους που βομβαρδιζόταν στον Νότιο Λίβανο. Δραπέτευαν από τον πόλεμο. Και είναι σπάνιο να το πετύχεις όταν συμβαίνει και αυτή η συγκεκριμένη φωτογραφία εκείνη τη στιγμή έχει κάτι πολύ δυνατό και οικουμενικό, αυτό το βλέμμα του νεαρού κοριτσιού θα μπορούσε να ιδωθεί ως μια μεταφορά, ως το πρόσωπο κάποιου που μόλις γίνεται πρόσφυγας, που εγκαταλείπει βίαια το σπίτι του για να ξεφύγει από τον πόλεμο, σαν ένας μικρός θάνατος της ζωής που αφήνει πίσω της...».

Ο Πάολο Πελεγκρίν είναι διάσημος και βραβευμένος φωτογράφος –συγκαταλέγεται στο δυναμικό του διεθνούς φωτογραφικού συνεταιρισμού Magnum, ενώ από το 2000 έχει συμβόλαιο με το Newsweek, και μας μιλά με αφορμή το γεγονός ότι για πρώτη φορά εκτίθενται έργα του στη χώρα μας στο πλαίσιο της Athens Photo World. 

Στη δουλειά του κυριαρχεί η ανθρωπιστική προσέγγιση σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα «που μπορούν να γίνουν ντοκουμέντα υπηρετώντας έναν σκοπό, οι φωτογραφίες μπορεί να είναι ένα εργαλείο μνήμης. Δεν είμαι αφελής να πιστεύω ότι μπορεί να αλλάξω τον κόσμο, ωστόσο γνωρίζω ότι υπάρχουν στιγμές που μπορεί να έχουν ένα βαθύ αντίκτυπο στον άλλο», μας λέει για τα κίνητρά του και συνεχίζει: «Εχω ένα ενδιαφέρον για τον άνθρωπο και οι δοκιμασίες της ανθρωπότητας έχουν μια μεγάλη δύναμη. Δεν είναι απλώς η αποτύπωση μιας έκφανσης της πραγματικότητας, η ύπαρξη των φωτογραφιών είναι επίσης και μία μαρτυρία, ένα ντοκουμέντο που σχετίζεται με την ιστορία και μπορεί να μην επιδρούν άμεσα, αλλά η ύπαρξή τους βοηθά ώστε μια μέρα να μπορούμε να τις συμβουλευτούμε όταν θα αναζητήσουμε λογοδοσία για αυτά τα εγκλήματα. Εχουν μια ιστορική σημασία και σαν ιδέα ίσως είναι μια μορφή συζήτησης με τον κόσμο...» μας λέει και αναφέρει τους σταθμούς στην επαγγελματική του πορεία που αφορούν συγκρούσεις και πολέμους, γεγονότα «που ένιωθες τους τροχούς της ιστορίας να γυρίζουν», την απογοήτευσή του για τον πόλεμο στην Ευρώπη, αναφερόμενος στη Γιουγκοσλαβία, τον κοινό πόνο των ανθρώπων μπροστά στην καταστροφή και την κοινή μοίρα: τον θάνατο.

Αλλωστε και ο ίδιος έχει κινδυνέψει αρκετές φορές «καθώς δεν πάμε σε μια εμπόλεμη περιοχή μέσα σε μια προστατευτική φούσκα: εκτίθεσαι στον κίνδυνο αλλά ο φόβος είναι επίσης κινητήρια δύναμη, σε σπρώχνει να είσαι σε ετοιμότητα για να επιβιώσεις, να βρίσκεις λύσεις...».

Οχι χωρίς προσωπικό κόστος βέβαια. Μας μιλά για τη δική του «γκαλερί των φαντασμάτων» ως κληροδότημα αυτών των εμπειριών, προδίδοντας την ευαισθησία του, τις φωτογραφίες που δεν τράβηξε «είτε από φόβο είτε γιατί σε αυτή τη δουλειά εξασκείσαι πολύ στο να μπαίνεις στη θέση του άλλου και να σκέφτεσαι αν θα ήθελες, αν θα ήταν σωστό να σε φωτογραφίσουν σε αυτήν την κατάσταση. Πολλές φορές αναμετριόμαστε με πολύ βαριές καταστάσεις μεταξύ ζωής και θανάτου, στιγμές πολύ εύθραυστες για τη ζωή και τους ανθρώπους και αισθάνεσαι ότι οφείλεις να διαχειριστείς αυτή την τρωτότητα με τρυφερότητα και σεβασμό».

Και παρά την κόπωση πιστεύει ότι η φωτογραφία ντοκουμέντο επιτελεί έναν στόχο, υπάρχει ομορφιά και αναγκαιότητα σε αυτό το ταξίδι στον κόσμο: «Στο τέλος της μέρας έχει σημασία μέσα από τον βομβαρδισμό εικόνων από τόσα μέσα να διατηρείς μια επαφή με την πραγματικότητα. Και θα με τρόμαζε ένας κόσμος, μια κοινωνία όπου αυτά τα ντοκουμέντα δεν θα υπήρχαν».

Λίβανος 2006

 

Φωτογραφίες-ντοκουμέντο, ιστορικοί μάρτυρες, μια επαφή με την επώδυνη πραγματικότητα: σαν να μου θυμίζουν τον Γιάννη Μπεχράκη που είπε ότι αποστολή του ήταν να εξασφαλίσει «ότι κανείς δεν θα μπορεί να πει: “δεν γνώριζα”». «Μα τον γνώριζα τον Γιάννη, ήμασταν φίλοι και είναι σπουδαίο για μένα ότι συμμετέχω με το έργο μου σε μια έκθεση που γίνεται στη μνήμη του».

Η έκθεση του Πελεγκρίν «Καθώς πέθαινα» - «As I Was Dying» βασίζεται στο ομώνυμο πέμπτο βιβλίο του και μας μεταφέρει σε διάφορα σημεία του πλανήτη όπου με όχημα το ασπρόμαυρο κάδρο του φέρνει στο προσκήνιο το ανθρώπινο δράμα αλλά και τον αγώνα και τη δύναμη του ανθρώπου σαν μια διήγηση της σύγχρονης ιστορίας.

«Οταν βρίσκομαι εκτεθειμένος στον πόνο των άλλων –στην απώλειά τους ή, κάποιες φορές, στον θάνατο– αισθάνομαι ότι λειτουργώ σαν αυτόπτης μάρτυρας. Αισθάνομαι την ευθύνη να δημιουργήσω ένα αρχείο για τη συλλογική μας μνήμη. Ισως προσέξουν αυτούς τους ανθρώπους μόνο κατά τη στιγμή που υποφέρουν και η προσοχή αποκλείει τη δικαιολογία της άγνοιάς μας. Κάποιες φορές έτσι εκτεθειμένος, συναντιέσαι με τον “άλλο” με έναν τρόπο που ξεπερνάει τις λέξεις και τις διαφορές, αισθάνομαι ότι κοιτάζω κάτι που κοιτάζει εμένα. Σε αυτή την ανταλλαγή μπορεί να βρεθεί κάτι ταυτόχρονα παγκόσμιο αλλά και βαθιά προσωπικό. Στον θάνατο του άλλου υπάρχει μια απώλεια που ανήκει σε όλους μας», λέει για την έκθεσή του.

🔴 «As I Was Dying» του Πάολο Πελεγκρίν, έκθεση φωτογραφίας στο πλαίσιο Athens Photo World. Αίθριο του 4ου ορόφου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ), στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Μέχρι την 31η Αυγούστου. Είσοδος δωρεάν, καθημερινά 09.00-22.00. Με την υποστήριξη του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Για την αγάπη και την έλλειψή της
Το διάστημα 23 Αυγούστου - 14 Σεπτεμβρίου οι φίλοι της φωτογραφίας θα έχον την ευκαιρία να παρακολουθήσει την έκθεση Athens Photo World με έργα βραβευμένων φωτογραφιών και φωτορεπορτάζ.
Για την αγάπη και την έλλειψή της
ART - ΝΕΑ
«“Η πρώτη αγκαλιά” είναι φόρος τιμής στο ανθρώπινο γένος»
Ο Μαντς Νίσεν βραβεύτηκε για τη Φωτογραφία της Χρονιάς με τη λήψη του «Πρώτη αγκαλιά» στη Βραζιλία κατά τη διάρκεια της θανατηφόρας πανδημίας.
«“Η πρώτη αγκαλιά” είναι φόρος τιμής στο ανθρώπινο γένος»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ινγκα, η Τεόνα, η Αννα, η Μανάνα, η Τσίουρι ζουν μόνο τις Κυριακές
Η έκθεση της φωτογράφου Τατιάνας Μαυρομάτη και της σκηνοθέτριας-εικαστικού Λώρας Μαραγκουδάκη βασίζεται σε φωτογραφίες και στις ιστορίες πέντε γυναικών που εργάζονται στην Ελλάδα φροντίζοντας ηλικιωμένους και...
Η Ινγκα, η Τεόνα, η Αννα, η Μανάνα, η Τσίουρι ζουν μόνο τις Κυριακές
ART - ΝΕΑ
Ο Μίκης στην Αιωνιότητα- παράταση έκθεσης και διαδικτυακή παρουσίασή της
Μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον άνθρωπο πίσω από τις μελωδίες-ορόσημα της μουσικής και της ιστορίας του τόπου μας σε μια έκθεση που διαρθρώνεται σε 16 θεματικές.
Ο Μίκης στην Αιωνιότητα- παράταση έκθεσης και διαδικτυακή παρουσίασή της
ART - ΝΕΑ
Αίνιγμα πολλαπλών αφηγήσεων
Ενα πολυεπίπεδο αφήγημα αποτελεί η ατομική έκθεση της Ρίας Δάμα «I’m a riddle in nine syllables» - «Αίνιγμα σε εννέα συλλαβές».
Αίνιγμα πολλαπλών αφηγήσεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας