• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.4°C / 13.5°C
    0 BF
    92%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.7°C / 11.3°C
    2 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 14.0°C
    2 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 10.7°C
    1 BF
    84%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.4°C / 5.6°C
    2 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    1 BF
    90%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 17.0°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.9°C / 16.9°C
    4 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.2°C / 17.7°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 11.6°C
    3 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    2 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    7°C 5.5°C / 6.9°C
    1 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    86%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.8°C
    1 BF
    92%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 14.6°C
    2 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 8.8°C / 11.6°C
    0 BF
    94%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.7°C / 11.4°C
    2 BF
    92%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    0 BF
    94%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι σημαίνει να «ανησυχεί βαθιά» το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών

  • A-
  • A+
Η υπουργός Πολιτισμού εξακολουθεί να αποδίδει τις διεθνείς αντιδράσεις για τα έργα στην Ακρόπολη σε «ψεύδη και κατασκευασμένες “ειδήσεις’’» της αντιπολίτευσης. Για πόσο όμως θα αντιμετωπίζει το θέμα με εσωτερικής κατανάλωσης επικοινωνιακές μεθόδους;

Η προχθεσινή κοινοποίηση της «βαθιάς ανησυχίας» του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (του διεθνούς ICOMΟS), βασικού τεχνικού συμβούλου της UNESCO για τα αγαθά της παγκόσμιας κληρονομιάς. Η εμπεριστατωμένη και λεπτομερέστατη ανακοίνωση τον περασμένο Νοέμβριο της Εθνικής Επιτροπής του Ελληνικού Τμήματος του ICOMOS με θέμα «Οι παρεμβάσεις πάνω στον Βράχο της Ακρόπολης των Αθηνών, με τη διάστρωση νέων επιφανειών με “μπετόν αρμέ”».

Και το πρόσφατο δημοσίευμα των Αμερικανών δημοσιογράφων Μάλκολμ Μπράμπαντ και Τζούντι Γούντραφ στο δίκτυο PBS, σύμφωνα με το οποίο η UNESCO είναι «δυσαρεστημένη» με τις νέες διαστρώσεις της Ακρόπολης, διότι δεν ενημερώθηκε προτού οι ελληνικές αρχές προχωρήσουν στις σχετικές παρεμβάσεις. Ολα αυτά δεν είναι ασφαλώς συμπτωματικά, ούτε άσχετα μεταξύ τους. Συνθέτουν ένα δυσμενές «τοπίο», ένα διάχυτο κλίμα δυσαρέσκειας για το υπουργείο Πολιτισμού και τους χειρισμούς του από τους κορυφαίους διεθνείς φορείς, καθ’ ύλην αρμόδιους (και) για όσα εμβληματικά μνημεία του κόσμου υπάγονται στην «παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά».

Η επικοινωνιακή διαχείριση εκ μέρους της υπουργού όταν απαντά στην αντιπολίτευση και μόνον, δεν αμβλύνει ό,τι μπορεί να περιγραφεί ως «διεθνής ανησυχία» για τις έως εδώ παρεμβάσεις στον Ιερό Βράχο, πολλώ δε μάλλον για την επανέναρξη των έργων τον Σεπτέμβριο και μια πιο εκτεταμένη διαμόρφωση, προκειμένου να ολοκληρωθεί το όραμα του καθηγητή και προέδρου της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως, Μανόλη Κορρέ, χωρίς τουλάχιστον την παρουσίαση της μελέτης και την ενημέρωση της UNESCO. Η καθιερωμένη διαδικασία (όπως προβλέπεται από τη Σύμβαση του 1972 για την Προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς του ΟΗΕ των Παρισίων που έγινε το ΄81 νόμος -ν.1126/1981- του ελληνικού κράτους) προβλέπει ότι το ΥΠΠΟ θα όφειλε πριν από οποιαδήποτε ενέργεια να έχει συντάξει ένα κατάλληλο και εξειδικευμένο διαχειριστικό σχέδιο για την Ακρόπολη και να έχει αποστείλει στην UNESCO εμπεριστατωμένη μελέτη αξιολόγησης των επιπτώσεων στην κληρονομιά, συνοδευόμενη από το σύνολο των τευχών (κείμενα και σχέδια) της σχετικής μελέτης.

Ουδεμία τέτοια μελέτη έχει υποβληθεί από το ελληνικό ΥΠΠΟ και ουδεμία ενημέρωση έχει υπάρξει: Η γυμνή πραγματικότητα εκτίθεται δημοσίως στην ιστοσελίδα της UNESCO, όπου φαίνεται ότι από το 2004 η Ελλάδα δεν έχει υποβάλει έκθεση για την υφιστάμενη κατάσταση του μνημείου. Κι ακόμα ότι ουδεμία μελέτη για το τσιμέντο έχει κατατεθεί, παρά τις -εσωτερικής κατανάλωσης- γενικόλογες διαβεβαιώσεις της υπουργού Πολιτισμού ότι το ΥΠΠΟ «σε επίπεδο υπηρεσιακών παραγόντων και πολιτικής ηγεσίας, είναι σε συνεχή συνεργασία με την UNESCO για όλα τα θέματα που αφορούν τα εγγεγραμμένα μνημεία της χώρας μας στον Κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, συμπεριλαμβανομένης και της Ακροπόλεως».

Με δυο λόγια οι τρεις φορείς, το ελληνικό ICOMOS, το διεθνές ICOMOS και η UNESCO, είναι μ’ έναν τρόπο συγκοινωνούντα δοχεία. Ως εκ τούτου η αντίδραση του ICOMOS ήταν μια σχεδόν προδιαγεγραμμένη, αλυσιδωτή αντίδραση μετά την πρότερη αντίδραση του ελληνικού του τμήματος. Ετσι λειτουργεί το διεθνές ICOMOS: το γραφείο και το Δ.Σ. του ενημερώνονται από τις εθνικές επιτροπές και από άλλους επιστημονικούς φορείς. Και, εφόσον δεν προβλέπεται άμεσα η πραγματοποίηση της γενικής συνέλευσης του Διεθνούς Συμβουλίου, συνεδριάζει το επιστημονικό του όργανο και λαμβάνει αποφάσεις. Οι αποφάσεις αυτές φυσικά γνωστοποιούνται στην UNESCO, εφόσον το ICOMOS είναι ένας εκ των δύο τεχνικών της συμβούλων, υπεύθυνο για την πολιτιστική κληρονομιά, όπως η Διεθνής Ενωση για την Προστασία της Φύσης (IUCN) είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση των ειδών και την προστασία της φύσης.

Αν λοιπόν αναζητήσουμε εδώ την αλυσιδωτή αντίδραση, αυτή εντοπίζεται πρώτα στην ανακοίνωση (Νοέμβριο του ΄20) της Εθνικής Επιτροπής του Ελληνικού Τμήματος του ICOMOS, που, με τις υπογραφές του προέδρου της Θανάση Νακάση και του γ.γ. Ιωάννη Πανόπουλου, κατέληγε: «Το ελληνικό τμήμα του ICOMOS εκφράζει τη δυσφορία του τόσο για το αποτέλεσμα των υπό υλοποίηση έργων όσο και για τον τρόπο με τον οποίο υλοποιούνται τόσο σοβαρές παρεμβάσεις, δίχως την ανάλογη διαβούλευση και τον επιστημονικό διάλογο». Εννέα μήνες μετά ήρθε προχθές η ανακοίνωση του ICOMOS που «ανησυχεί βαθιά με τις πληροφορίες που έλαβε από Ελληνες ειδικούς και συζητήθηκαν διεθνώς στον Τύπο, ότι κατασκευάστηκαν διαστρώσεις από οπλισμένο σκυρόδεμα στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης». Η ανακοίνωση κατέληγε με την προειδοποίηση ότι το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών «συνεχίζει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση».

Υστερα από όλα αυτά η κ. Μενδώνη δεν μπορεί να πολιτικοποιεί το θέμα, αποδίδοντας τις διεθνείς αντιδράσεις σε «ψεύδη και κατασκευασμένες “ειδήσεις”» της αντιπολίτευσης. Ούτε να λέει ότι «χρησιμοποιούν το όνομα της UNESCO για να στηρίξουν τους ανυπόστατους ισχυρισμούς τους». Το θέμα άλλωστε είναι πρωτίστως επιστημονικό και μάλιστα διεθνούς εμβέλειας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Η Ακρόπολη ανάμεσα στα μνημεία που βρίσκονται σε κίνδυνο
Η Αναφορά 2021 του Παρατηρητηρίου Παρακολούθησης Παγκόσμιας Κληρονομιάς περιλαμβάνει την Ακρόπολη ανάμεσα στα 49 μνημεία που βρίσκονται σε κίνδυνο σε όλο τον κόσμο, ποσοστό αυξημένο κατά 20% από πέρυσι.
Η Ακρόπολη ανάμεσα στα μνημεία που βρίσκονται σε κίνδυνο
ART - ΝΕΑ
«Το ICOMOS ανησυχεί βαθιά» για τις διαστρώσεις στην Ακρόπολη
«Το ICOMOS εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για τις παρεμβάσεις στην Ακρόπολη». Ανακοίνωση μ’ αυτόν τον τίτλο αναρτήθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών, μια πολύ...
«Το ICOMOS ανησυχεί βαθιά» για τις διαστρώσεις στην Ακρόπολη
ART - ΝΕΑ
Κλιματική Αλλαγή και Πολιτιστική Κληρονομιά
Αισιοδοξία, αλλά όχι εφησυχασμός είναι το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε από την ενημέρωση της Ομάδας Εργασίας του ΥΠΠΟΑ για την Κλιματική Αλλαγή και την Πολιτιστική Κληρονομιά στη χώρα.
Κλιματική Αλλαγή και Πολιτιστική Κληρονομιά
ART - ΝΕΑ
«Η κ. Μενδώνη είναι εκτελεστικό όργανο πολιτικής για την οποία την ευθύνη έχει ο πρωθυπουργός»
Ο καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας και Κλασικών Σπουδών στο Ινστιτούτο Προηγμένων Μελετών του Πανεπιστημίου Πρίνστον Άγγελος Χανιώτης μιλά στην «Εφ.Συν.» για τα αρχαία στη Θεσσαλονίκη και τη διαχείριση των μνημείων.
«Η κ. Μενδώνη είναι εκτελεστικό όργανο πολιτικής για την οποία την ευθύνη έχει ο πρωθυπουργός»
ART - ΝΕΑ
Επισήμως «νεότερο μνημείο» η συλλογή της ΑΕΠΙ
Η ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας και η εξέλιξή της ελληνικής μουσικής τον 20ο αιώνα ήταν τα κριτήρια για τον χαρακτηρισμό της ΑΕΠΙ ως νεότερο μνημείο.
Επισήμως «νεότερο μνημείο» η συλλογή της ΑΕΠΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας