Τέσσερις μήνες έχουν περάσει από τα λαμπερά, μα βιαστικά εγκαίνια της νέας Εθνικής Πινακοθήκης κι ακόμα βρίσκεται σε εκκρεμότητα η πλήρης λειτουργία της. Ενας μήνας έχει περάσει από την επεισοδιακή ανακάλυψη των κλεμμένων έργων του Πικάσο και του Μοντριάν κι ακόμα βρίσκεται σε εκκρεμότητα η επιστροφή τους στην Εθνική Πινακοθήκη.
Πλήθος κόσμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό συρρέει καθημερινά, ακόμα και με καύσωνα, στο ανακαινισμένο μουσείο με την εκτυφλωτική γυάλινη όψη και τις υπερμεγέθεις ταμπέλες του χορηγού (Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος) για να θαυμάσει σε τρεις ορόφους τα αριστουργήματα της μόνιμης συλλογής και το εξαιρετικό εικαστικό αφιέρωμα στην Επανάσταση του 1821. Η Εθνική Πινακοθήκη, ωστόσο, δεν μπορεί να ικανοποιήσει την περιέργεια των επισκεπτών για το πότε θα επανεκτεθούν το «Γυναικείο κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο -μοναδική προσφορά του Ισπανού καλλιτέχνη στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του στη γερμανική Κατοχή- και ο «Μύλος», το εξαιρετικό πρώιμο έργο του Πιέτ Μοντριάν.
Τα δυο έργα βρίσκονται προς το παρόν σε ασφαλή χέρια (όχι σαν αυτά τα γυμνά και απρόσεκτα που άφησαν τον μοναδικό πίνακα του Πικάσο να γλιστρήσει στο πάτωμα- μια απερίγραπτη εικόνα που μας έκανε διεθνώς ρεζίλι), για την ακρίβεια σε ασφαλές μέρος που έχει επιλέξει η Ελληνική Αστυνομία, αφού πρώτα τα εξέτασαν τα έμπειρα μάτια της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα και των συντηρητών, για την ταυτοποίηση και μια πρώτη εκτίμηση των φθορών. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία της ανάκρισης για τον 49χρονο καθ’ ομολογίαν κλέφτη, να φωτιστούν όλα τα σκοτεινά σημεία της κλοπής και της πορείας των έργων από το 2012 μέχρι σήμερα, να πιστοποιηθεί η γνησιότητά τους, να καταγραφούν τυχόν φθορές, να καθοριστεί η αξία τους και στη συνέχεια θα δοθεί το πράσινο φως για την επιστροφή τους στην Εθνική Πινακοθήκη προκειμένου να προχωρήσει η συντήρησή τους.
Πάντως τέσσερις μήνες μετά τη «διαλεύκανση» της «κλοπής του αιώνα», τα ερωτήματα παραμένουν. Ο 49χρονος artfreak έδρασε μόνος του ή είχε συνεργούς; Είχε διασυνδέσεις και επιχείρησε να πουλήσει τους πίνακες στο εξωτερικό; Πού και πώς τους φύλαγε όλα αυτά τα χρόνια, ήταν κατάλληλες οι συνθήκες; Συνδέεται ο ίδιος με κλοπές άλλων σημαντικών έργων από ευρωπαϊκά μουσεία, όπως έχει γραφτεί; Και τελικά, κατέστρεψε το τρίτο κλεμμένο έργο, το θρησκευτικό σχέδιο του Μονκάλβο, επειδή χτύπησε το χέρι του και γέμισε με αίμα το χαρτί;
Ελπίζοντας σύντομα να δοθούν οι απαραίτητες απαντήσεις, τα εργαστήρια συντήρησης της Εθνικής Πινακοθήκης βρίσκονται ούτως ή άλλως σε ετοιμότητα για να υποδεχτούν τα δυο ταλαιπωρημένα έργα των Πικάσο και Μοντριάν, στην τωρινή βάση τους, στην Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδί αφού δεν έχει προχωρήσει ακόμα η μεταφορά των εργαστηρίων στο κτίριο της οδού Βασιλέως Κωνσταντίνου. Κι αυτή δεν είναι η μόνη εκκρεμότητα για την πλήρη λειτουργία του αστραφτερού μουσείου, που βιάστηκε να ανοίξει και να εντυπωσιάσει. Ακόμα δεν έχουν μεταφερθεί στις υπερσύγχρονες αποθήκες του τα έργα των συλλογών που δεν εκτίθενται.
Η διεύθυνση και το επιστημονικό προσωπικό δεν έχουν μπει στα γραφεία τους. Το αναψυκτήριο στον κήπο δεν έχει ανοίξει, παρότι ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί (αναλαμβάνει η αλυσίδα «Βενέτη»), ενώ η αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων στο υπόγειο βρίσκεται στα τελειώματα και θα εγκαινιαστεί τον ερχόμενο Νοέμβριο με μια μεγάλη έκθεση που έρχεται από το Μουσείο του Λούβρου. Εχει θέμα «Το πορτρέτο στις συλλογές του Λούβρου» και περιλαμβάνει περισσότερα από 200 έργα που καλύπτουν την ιστορία της προσωπογραφίας από την Προϊστορία έως τον Ντελακρουά. Αισιοδοξούμε ότι μέχρι τότε θα έχει λήξει η πολύχρονη περιπέτεια και θα έχει γίνει η επανέκθεση των δυο πολύτιμων έργων του Πικάσο και του Μοντριάν.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας