• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.3°C / 27.4°C
    1 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 22.3°C / 24.4°C
    0 BF
    80%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.7°C / 24.4°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    70%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    2 BF
    65%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.4°C / 23.7°C
    2 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 20.0°C
    2 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 24.0°C / 25.8°C
    1 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 25.5°C
    1 BF
    35%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 23.3°C
    1 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.3°C / 26.8°C
    3 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    1 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.6°C / 25.7°C
    2 BF
    41%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 26.6°C
    2 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.0°C / 27.6°C
    1 BF
    42%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 23.3°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.1°C / 24.4°C
    1 BF
    50%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.2°C / 19.2°C
    1 BF
    53%

Η «Δημοκρατία του Μπακλαβά» με τη ρηξικέλευθη ματιά του Ανέστη Αζά πάνω στη δυνατότητα ελληνοτουρκικής συνύπαρξης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το 1821 «παίζει» στην Πειραιώς

  • A-
  • A+
Η ιστορική επέτειος δίνει τροφή για προβληματισμό και καλλιτεχνική δημιουργία και απόδειξη είναι η νέα έκθεση-παρακαταθήκη του Γιάννη Ψυχοπαίδη για τις «Μορφές του ’21» στο νέο Μουσείο Μπενάκη και η σάτιρα «Η Δημοκρατία του Μπακλαβά» του Ανέστη Αζά, που κάνει απόψε πρεμιέρα, ενταγμένη στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Από τα πιο ενδιαφέροντα και ουσιαστικά πράγματα στην υποδοχή μιας ιστορικής επετείου, όπως είναι τα 200 χρόνια από το 1821, είναι η συνομιλία της Ιστορίας με τη σύγχρονη εποχή και το αποτύπωμα της πρώτης στο παρόν ως προβληματισμός, ως πηγή έμπνευσης και τελικά ως «μοχλός» εξέλιξης. Κι αυτός είναι ο κατεξοχήν ρόλος που μπορεί να παίξει αβίαστα, άμεσα, ελεύθερα και χωρίς καμία σοβαροφάνεια η Τέχνη.

Στην πραγματικότητα, μάλιστα, αυτό συμβαίνει ήδη με «πλάγιες», «ιδιοσυγκρασιακές», προσωπικές και ενδιαφέρουσες ματιές δημιουργών πάνω ή με αφορμή την επέτειο, χαρακτηριστικό το οποίο είχε π.χ. όλος ο θεματικός Κύκλος 1821 που ενέταξε στο φετινό του πρόγραμμα το Φεστιβάλ Αθηνών, χάρη σε μια πολύ εύστοχη ιδέα της καλλιτεχνικής του διευθύντριας Κατερίνας Ευαγγελάτου. Απόψε ο κύκλος ολοκληρώνεται με την πρεμιέρα της σάτιρας του Ανέστη Αζά «Η Δημοκρατία του Μπακλαβά», στην Πειραιώς 260, σε μία παράσταση που θα παίζεται στο Χώρο Ε' έως και την Πέμπτη.

Συμπτωματικά, λίγο πιο πάνω στην Πειραιώς, στο Μουσείο Μπενάκη, μπορεί κανείς να περιηγηθεί αυτό τον καιρό και έως τα τέλη Οκτωβρίου και σε μια άλλη εικαστική, κορυφαία ματιά στην επέτειο: στην έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη «Μορφές του ’21» με πρόσφατα ζωγραφικά έργα, χαρακτικά και σχέδια που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης, τα περισσότερα κατά τη διάρκεια της πολύμηνης καραντίνας, με αφορμή «σκέψεις και προβληματισμούς που ενεργοποίησε και ζωντάνεψε δημιουργικά η επέτειος των διακοσίων ετών από το 1821».

▇  Στο μεταίχμιο μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ και με πρώτη «ύλη» το στερεότυπο «μικτό» ζευγάρι (εκείνος Τούρκος, εκείνη Ελληνίδα) που, από τις σαπουνόπερες μέχρι το σινεμά σινεφίλ προδιαγραφών, το έχουμε δει αρκετές φορές, η «Δημοκρατία του Μπακλαβά» διαδραματίζεται στη σημερινή Ελλάδα.

Οι βασικοί ήρωες, εκείνος (στη σκηνή ο Τούρκος ηθοποιός Cem Yiğit Üzümoğlu) κι εκείνη (Κατερίνα Μαυρογεώργη), έρχονται για να ζήσουν εδώ από το εξωτερικό και από άλλες συνθήκες (αφού «σε ουδέτερο έδαφος Ελληνες και Τούρκοι έχουν κατά κανόνα πολύ καλές σχέσεις μεταξύ τους», παρατηρεί ο Αζάς που έχει σπουδάσει, ζήσει και δουλέψει πολλά χρόνια στο Βερολίνο). Η πραγματικότητα, όμως, δεν είναι ειδυλλιακή, η σχέση μεταξύ τους και με τους άλλους κλονίζεται όταν προσκρούει σε παγιωμένες αντιλήψεις και γι’ αυτό αποφασίζουν να δημιουργήσουν το δικό τους ελεύθερο έθνος-κράτος πρώτα μόνο online και ύστερα σ’ ένα νησί. Η κατάληξη όμως θα είναι κάθε άλλο παρά επιτυχής… Για τη συγγραφή του έργου ο Αζάς συνεργάστηκε με τον ανερχόμενο, ταλαντούχο νέο Ελληνα σκηνοθέτη στη Γερμανία Γεράσιμο Μπέκα αλλά και με τον σταθερό του συνεργάτη Μιχάλη Πητίδη. Στην ομάδα των δημιουργών και με στόχο το έργο να έχει έντονα σύγχρονο και πιο fusion μουσικό χαρακτήρα προστέθηκε και ο Παναγιώτης Μανουηλίδης (μουσική-ηχητικός σχεδιασμός). Τα σκηνικά έκανε η Ελένη Στρούλια, τα κοστούμια η Βασιλεία Ροζάνα και τη χορογραφία η Ζωή Χατζηαντωνίου, ενώ το καστ συμπληρώνουν οι Γιώργος Κατσής και Gary Salomon.

Η ρηξικέλευθη συνήθως και διεισδυτική θεατρική ματιά του Αζά εδώ έχει έναν απλό στόχο: την επέτειο του 1821 ως ευκαιρία για ενδοσκόπηση. Επικαλείται πάντως τους τρεις κορυφαίους διανοητές που επέδρασαν στη νεοελληνική σκέψη. Τον Παναγιώτη Κονδύλη, τον Κορνήλιο Καστοριάδη και τον Κώστα Αξελό, που και οι τρεις «μιλούν για το πρόβλημα του εθνοκεντρισμού που μας εγκλωβίζει και μας εμποδίζει να δούμε την πραγματικότητα». Αυτό άλλωστε είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζει και το ζευγάρι των ηρώων του, το ζευγάρι που διαμορφώθηκε δραματουργικά μετά από σειρά συνεντεύξεων που πήραν οι τρεις συγγραφείς από μικτά ζευγάρια. Φαίνεται πως η «Δημοκρατία του Μπακλαβά» δανείζεται το στερεότυπο του ελληνοτουρκικού ζεύγους, δεν του επιφυλάσσει όμως και στερεότυπο happy end.

* «Η Δημοκρατία του Μπακλαβά» παίζεται από απόψε έως και την Πέμπτη στην Πειραιώς 260 (21.00). Εισιτήρια 15, 10 και (για τις ειδικές κατηγορίες) 5 ευρώ.


Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα | Γεώργιος Καραϊσκάκης

▇ Στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς 138, δεν είναι τυχαίο ότι την επιμέλεια της νέας έκθεσης του Γιάννη Ψυχοπαίδη έχει ο ενδυματολόγος και σκηνογράφος Διονύσης Φωτόπουλος και ο υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος. Καλλιτέχνης και σπουδαίος δάσκαλος ο Ψυχοπαίδης φτιάχνει για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία της Τέχνης μια μοναδική πινακοθήκη των αγωνιστών του ’21, διατηρώντας τον μύθο τους, αλλά και ταυτόχρονα «εξανθρωπίζοντάς» τους και «εκσυγχρονίζοντάς» τους μέσα από τις τεχνικές που χρησιμοποιεί: «Μέσα από 40 ζωγραφικά πορτρέτα, μέσα από 30 ξυλογραφίες, μέσα από τα σχέδια και τα κείμενα των αγωνιστών, έρχονται στο παρόν τα πρόσωπα που γνωρίζουμε από τη μακρινή παιδική ηλικία, που μας γοήτευαν μέσα στις σχολικές αίθουσες. Μέσα από το φίλτρο των χρωμάτων και τη λιτότητα και αυστηρότητα του μαυρόασπρου ζούμε κυρίως το βλέμμα τους που συναντά τις συσσωρευμένες αναμνήσεις δυο αιώνων. Ο χρωστήρας, το κοπίδι και το μολύβι του Ψυχοπαίδη φέρνουν στο σήμερα τα πρόσωπα του παρελθόντος, τόσο μέσα από έντονα φωτεινά χρώματα όσο και μέσα από την αυστηρότητα που δίνει στην εικόνα το μαυρόασπρο τύπωμα της ξυλογραφίας».

Μαζί με τον ζωγραφικό και χαρακτικό κύκλο «Αγωνιστές του ’21», η έκθεση περιλαμβάνει έργα που προηγήθηκαν της επετείου καθώς και σχέδια και συνθέσεις με θέμα τον Βύρωνα, τους φιλέλληνες και τους Φιλικούς.

*Διάρκεια έως 31 Οκτωβρίου.

ART - ΝΕΑ
Η πολιτιστική ατζέντα της ημέρας - 10.5.2016
Εκείνο το κρύο πρωινό του Γενάρη του 1946, λίγα μέτρα έξω από το σπίτι τους, δολοφονούνται ομαδικά τα περισσότερα μέλη της οικογένειας Πέτρουλα από τις ένοπλες συμμορίες της «Χ». «Πού είναι η μάνα σου μωρή;»...
Η πολιτιστική ατζέντα της ημέρας - 10.5.2016
ART - ΝΕΑ
Ευεργετικές παραστάσεις και εκθέσεις με αφορμή το 1821
«Το Ποτάμι» έρχεται στη Γκράβα. «Φιλική Εταιρεία. Η Αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση» σε περιοδεία. Και δύο εκθέσεις, του Ψυχοπαίδη στο Μπενάκη και του Soloup στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Ευεργετικές παραστάσεις και εκθέσεις με αφορμή το 1821
ART - ΝΕΑ
Αμερικανοί φιλέλληνες και ο «ένδοξος Αγώνας των Ελλήνων»
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα διοργανώνει έκθεση για τον αμερικανικό φιλελληνισμό με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.
Αμερικανοί φιλέλληνες και ο «ένδοξος Αγώνας των Ελλήνων»
ART - ΝΕΑ
Οι χασάπηδες του Ξενάκη, τα τοπία του Παπαλουκά
Ο ένας υπήρξε από τους πιο καινοτόμους και συγχρόνως πιο ερμητικούς Ελληνες καλλιτέχνες της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, ο άλλος θεωρείται εξαιρετικός τοπιογράφος, πρόδρομος της γενιάς του '30.
Οι χασάπηδες του Ξενάκη, τα τοπία του Παπαλουκά
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» ο διεθνής εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης
Σε ηλικία 89 ετών άφησε την τελευταία του πνοή ο καταξιωμένος και κοσμοπολίτης εικαστικός εικαστικός, Κωνσταντίνος Ξενάκης, που μοίραζε το χρόνο του μεταξύ Παρισιού και Αθήνας.
«Έφυγε» ο διεθνής εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας