• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.5°C / 25.8°C
    1 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.6°C / 24.4°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.0°C / 24.0°C
    2 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    2 BF
    59%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    4 BF
    62%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.4°C / 17.3°C
    2 BF
    67%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.6°C / 23.6°C
    2 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    5 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    4 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.1°C / 24.6°C
    7 BF
    74%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    5 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 19.5°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    2 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    3 BF
    63%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.3°C / 21.5°C
    2 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.7°C / 24.5°C
    2 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    1 BF
    57%
Πώς ένας τόπος γίνεται άτομο...

Ευτυχία Λαγιόκαπα, Γιώργος Μπακαλός, Μαρία Κατσιώνη, Δήμητρα Κολοκυθά, Μαρίνα Κονταρίνη

Φωτ.: Τάκης Βεκόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πώς ένας τόπος γίνεται άτομο...

  • A-
  • A+
Ο Δυτικός Πολιτισμός μέσα από τα μάτια όσων τον βιώνουν υπό συνθήκες αναγκαστικού εκπατρισμού. Αυτός είναι ο πυρήνας της περφόρμανς που παρουσιάζει με την ομάδα της ΕΝΤΡΟΠΙΑ Ensemble για τέσσερις μόνο παραστάσεις στο Communitism.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το πώς ο ίδιος ο χώρος ανθρωποποιείται, πώς τα εργαλεία ή τα αντικείμενα αποκτούν άυλες ιδιότητες και αν τελικά όλα αυτά προέρχονται από μια ανάγκη του ανθρώπου ή είναι ίδιον των καιρών, είναι μια μεγάλη κουβέντα που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια και σε επιστημονικό επίπεδο. Η Μαρίλλη Μαστραντώνη και η ομάδα της, ΕΝΤΡΟΠΙΑ Ensemble, την κάνουν θέατρο: «Ηow a Place becomes a Person».

Πώς ένας τόπος γίνεται άτομο. Πώς ο ίδιος χώρος υποκειμενοποιείται. Πώς, εν τέλει, ο ίδιος ο δυτικός πολιτισμός λειτουργεί μέσα από τα μάτια όλων όσοι τον βιώνουν υπό συνθήκες αναγκαστικού εκπατρισμού... Αυτός είναι ο πυρήνας του νέου έργου της Μ. Μαστραντώνη, μία περφόρμανς που επιχειρεί να εξετάσει τον «τόπο» όπου οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους διασταυρώνονται, αλλά και τη σχέση μεταξύ της υποκειμενικής άποψης και της συλλογικής αντίληψης της ιστορίας.

«Δεν είναι μία ακόμη παράσταση για το μεταναστευτικό/προσφυγικό -που ωστόσο θεωρώ ότι είναι και στην επικαιρότητα αλλά θα μας απασχολήσει πολύ και στο μέλλον», μας λέει η Μαρίλλη. «Οπως κάνω σε όλες τις δουλειές μου, έτσι και σε αυτήν έχουν εμπλακεί τέσσερις χώρες (Ιταλία, Αυστρία, Πορτογαλία και Ελλάδα) και πέντε φορείς (I.DRA - Μπρέσια, Stand 129/CARITAS – Βιέννη, ENTΡOΠIA - Aθήνα, Associação Renovar a Mouraria– Λισαβόνα, Prospettive Teatrali - Mιλάνο).

Σε καθεμία από αυτές τις πόλεις έγιναν εργαστήρια συνδημιουργίας, όπου συμμετείχαν πρόσφυγες, μετανάστες, πολίτες, καλλιτέχνες -πέρυσι την άνοιξη όλα αυτά. Από αυτές τις συναντήσεις βρήκε πολύ υλικό, που μαζί με πληθώρα κειμένων (έγγραφα - ντοκουμέντα, ιστορικά, λογοτεχνικά κείμενα, επιστημονικές έρευνες, ανθρωπολογικές μελέτες κ.ά.) αποτελεί τη «μαγιά» της παράστασης. Ταυτόχρονα, με αυτά τα εργαστήρια στήσαμε «γέφυρες οικειότητας», ώστε να καταπολεμηθούν κάποιες παρανοήσεις και στερεοτυπικές εικόνες αμφότερων των μερών που συμμετείχαν. Αλλά και μέσω της τελικής παράστασης θέλουμε να χτίσουμε γέφυρες οικειότητας με τους θεατές, μέσω της διάδρασης».

Η Μαρίλλη Μαστραντώνη

Φωτ.: Γιώργος Αποστολάκος

Για να στηθεί η τελική αυτή παράσταση, χρησιμοποιήθηκαν εργαλεία από δύο είδη θεάτρου: το θέατρο - ντοκουμέντο και το θέατρο της επινόησης. Το πρώτο (documentary theatre) είναι ήδη αρκετά γνωστό και έχει να κάνει με την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα και την έρευνα γι’ αυτήν: «Πάντοτε αυτή η πραγματικότητα με ενδιέφερε. Το πώς πλαισιώνεται και πώς διερευνάται», μας εξηγεί η Μαρίλλη. Οσο για το θέατρο της επινόησης, «εκεί, πάλι ανάλογα με τη θεματολογία, επιλέγουμε μια μεθοδολογία που έχει να κάνει με ένα πλαίσιο συνδημιουργίας των συντελεστών. Και αυτό έχει έρευνα.

Ταυτόχρονα, δουλεύουμε πολύ μέσα από προτάσεις, αυτοσχεδιασμούς και σκηνικές δράσεις απ’ τις οποίες αντλείται ένα δραματουργικό υλικό που εμπλουτίζεται, συντίθεται και δημιουργεί τη ραχοκοκαλιά της παράστασης. Το κοινό σημείο των δύο αυτών ειδών θεάτρου είναι πως δεν ξεκινάμε από ένα δεδομένο κείμενο, αλλά αυτό φτιάχνεται στην πορεία. Δηλαδή φτιάχνεται εκ νέου, εκ του μη όντος, μία καινούργια θεατρική πρόταση. Προσωπικά η μίξη αυτών των δύο με ενδιαφέρει. Ακριβώς επειδή το θέατρο - ντοκουμέντο δίνει το πλαίσιο της πραγματικότητας και το θέατρο της επινόησης δίνει μια λοξή ματιά πάνω σε αυτό το πλαίσιο της πραγματικότητας, προσθέτοντας την ερώτηση και “εάν;”», μας λέει.

Τέτοιες παραστάσεις δεν είναι κάτι εύκολο. Δεν είναι συμβατικό θέατρο. Δεν υπάρχει έτοιμο κείμενο από πριν. Ολα δημιουργούνται και συνδημιουργούνται μέσα από αλληλεπίδραση, μελέτη και πολλή δουλειά. Η Μαρίλλη Μαστραντώνη βέβαια, πάντοτε έτσι δουλεύει. Εκκινώντας από την Ελλάδα, με σπουδές στη Φιλοσοφική και παράλληλα στο Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, έφυγε για το εξωτερικό όπου συνέχισε τις σπουδές και συνεργάστηκε με πολύ μεγάλα ονόματα του χώρου του θεάτρου. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1997, ενώ είχε ήδη δημιουργήσει την ΕΝΤΡΟΠΙΑ.

«Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, είχα ήδη τις γνώσεις και τις κατάλληλες επαφές, ώστε, ξέροντας πως κάνοντας τη βάση μου εδώ στην Ελλάδα, που ήταν και η χώρα μου, θα μπορούσα να κάνω τα πρότζεκτ μου σε συνεργασία με το εξωτερικό. Ηξερα δηλαδή πως, ακόμη και με έδρα την Αθήνα, θα δουλεύω με διεθνή πρότζεκτ. Εξάλλου, αυτή είναι και η αντίληψή μου για τον καλλιτέχνη του 21ου αιώνα», μας λέει η ίδια. «Και πάντοτε με ενδιέφερε η αντισυμβατική θεατρική δράση πάνω σε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Ωστόσο δε μ’ ενδιαφέρει ούτε να νουθετήσω -που το θεωρώ και βαρετό- ούτε να δώσω έτοιμες απαντήσεις. Αυτό που θέλω είναι να (συν)δημιουργήσω ένα πλαίσιο διερώτησης, αναστοχασμού και ανατροφοδότησης όσων οι θεατές ξέρουν ήδη ή νομίζουν πως ξέρουν».

🔴 Info: Από 17 Ιουνίου και για τέσσερις μόνο παραστάσεις (Πέμπτη έως Κυριακή), στις 21.30, στο Communitism (Κεραμεικού 28, Μεταξουργείο). Πρόκειται για έναν ζωντανό, αυτοδιαχειριζόμενο, συνεργατικό πολιτιστικό χώρο σε ένα παμπάλαιο εντυπωσιακό οίκημα. Διάρκεια παράστασης: 60’ χωρίς διάλειμμα. Εισιτήρια: 12-15 € (αναλυτικά στο https://intimatebridges.eu/)

ART - ΝΕΑ
Περιπέτεια υγείας για τον Λάκη Λαζόπουλο
Εξιτήριο από το νοσοκομείο πήρε ο Λάκης Λαζόπουλος μετά την περιπέτεια της υγείας του που τον υποχρεώνει να ακυρώσει την καλοκαιρινή του περιοδεία.
Περιπέτεια υγείας για τον Λάκη Λαζόπουλο
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ιστορία χωρίς όνομα»
Η παράσταση βασίζεται στο ομότιτλο, βραβευμένο με τρία βραβεία κοινού, μυθιστόρημα του Στέφανου Δάνδολου.
«Ιστορία χωρίς όνομα»
ΘΕΑΤΡΟ
Το μεγαλείο του ανθρώπου, τη στιγμή της μεγάλης ήττας του
Ο «Ορέστης» σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο αποδεικνύοντας πως αποτελεί μία από τις επιτυχίες του καλοκαιριού και μία ανάσα για το θέατρο στις δύσκολες μέρες που διανύει.
Το μεγαλείο του ανθρώπου, τη στιγμή της μεγάλης ήττας του
ART - ΝΕΑ
Μετρώντας τις μέρες για το επόμενο MIR Festival
Τόσο οι διεθνείς όσο και οι ελληνικές συμμετοχές κατόρθωσαν να συνδυάσουν την πρωτοποριακή ματιά τους με την ευφυή εκμετάλλευση του εξωτερικού χώρου όπου υποχρεωτικά, λόγω κορονοϊού, έλαβαν χώρα.
Μετρώντας τις μέρες για το επόμενο MIR Festival
ΘΕΑΤΡΟ
«Ζούμε μια καλυμμένη δικτατορία»
Ο Θανάσης Παπαγεωργίου είναι κομμάτι του θεάτρου και το θέατρο, κομμάτι του. Μιλά με ατάκες από έργα, μιλά έξω από τα δόντια, εξάλλου τι έχει να φοβηθεί, τι να κρύψει; Το θέατρό του, η «Στοά», κλείνει φέτος 50...
«Ζούμε μια καλυμμένη δικτατορία»
ART - ΝΕΑ
«Το φάντασμα της ελευθερίας» κάνει περφόρμανς
Το φετινό εικαστικό πρόγραμμα του annexM ανοίγει την Πέμπτη 8 Ιουλίου στις 9 μ.μ. με την περφόρμανς «Το φάντασμα της ελευθερίας (το θρίλερ της Γυναίκας της Ζάκυ[ν]θος)».
«Το φάντασμα της ελευθερίας» κάνει περφόρμανς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας