• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.5°C / 24.5°C
    2 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.7°C / 23.8°C
    1 BF
    72%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 22.7°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 19.7°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.4°C / 17.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 23.2°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 17.9°C
    1 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 22.4°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.5°C / 25.2°C
    1 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.1°C / 24.1°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.2°C / 24.2°C
    2 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.5°C / 17.9°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    1 BF
    44%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 26.0°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 24.9°C
    1 BF
    51%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 19.9°C / 22.1°C
    1 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.7°C / 23.9°C
    0 BF
    94%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    55%
EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

Guardian: Οργισμένοι οι Έλληνες για το τσιμέντωμα της Ακρόπολης

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μετά τη γαλλική Liberation και ο βρετανικός Guardian ασχολείται με τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει στη χώρα μας η κατασκευή των τσιμεντένιων διαδρόμων στον ιερό βράχο της Ακρόπολης. Η ανταποκρίτρια της εφημερίδας στην Αθήνα, Έλενα Σμιθ, κάνει ρεπορτάζ σχετικά με τους τσιμεντένιους διαδρόμους, που όπως τονίζει, κατασκευάστηκαν «στο όνομα των ανθρώπων με αναπηρίες», στον αρχαιολογικό χώρο, αλλά έχουν προκαλέσει κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις, όπως και την οργή επιστημόνων αρχαιολόγων.

Ο «άρχοντας της τάξης» Κορρές και το χάος της Ακρόπολης

Μεταφέρει αρχικά τη άποψη του Μανώλη Κορρέ, του αρχιτέκτονα που ήταν επικεφαλής στην αποκατάσταση του Παρθενώνα, ο οποίος δηλώνει ότι η Ακρόπολη δεν χρειάζεται «καμία βελτίωση», αλλά μπροστά σε αυτό το αριστούργημα, «βλέπει τον εαυτό του σαν άρχοντα της τάξης, που προσπαθεί να κάνει κατανοητό στο κοινό το μνημείο που επέζησε από εκρήξεις, φωτιά, λεηλασίες και σεισμούς».

Μάλιστα, όπως αναφέρει ο Μανώλης Κορρές, «πολλές γενιές λογίων προσπάθησαν να βάλουν τάξη στο χάος που επικρατεί» στην Ακρόπολη, «αλλά το ζήτημα είναι να προστατευθεί ό,τι ήδη υπάρχει, όπως σε ένα νοσοκομείο. Για μένα, ασθενείς είναι οι πέτρες».

Η Έλενα Σμιθ χαρακτηρίζει τον Μανώλη Κορρέ σαν «εθνικό θησαυρό» για την Ελλάδα, λόγω της γνώσης του για τον 5ο αι. π.Χ., ωστόσο τονίζει ότι πλέον βρίσκεται εν μέσω πυρών για τις παρεμβάσεις στον ιερό βράχο, οι οποίες όπως αναφέρει έγιναν εν μέσω lockdown και «μάλλον πήγαν πέρα από το επιτρεπτό».

Αναφέρεται αρχικά στους διαδρόμους από οπλισμένο σκυρόδεμα, αλλά και στην πρόθεση του Μανώλη Κορρέ να επανακατασκευάσει τη ρωμαϊκή σκάλα που ξεκινούσε από τα Προπύλαια και έφτανε έως πάνω στην Ακρόπολη, ώστε να φαρδύνει η είσοδος, αλλά και να «διορθώσει προηγούμενες παρεμβάσεις» ώστε να «επανέλθει στην προηγούμενη μορφή της». 

Οι τσιμεντένιοι διάδρομοι και τα νέα σχέδια

Όπως αναφέρει η ανταποκρίτρια του Guardian, αυτές οι παρεμβάσεις, αλλά και ο νέος ανελκυστήρας που δημιουργήθηκε για τα ΑμεΑ, έχουν προκαλέσει αντιδράσεις, με τους επικριτές να ζητούν να φύγει το τσιμέντο από τον αρχαιολογικό χώρο. Εξηγεί ότι οι νέοι διάδρομοι στην πορεία των αρχαίων Παναθηναίων είναι πολύ πιο φαρδείς από τους παλιούς, ενώ υπάρχουν σχέδια και για νέες επεκτάσεις τους με τσιμέντο στα δυτικά και τα νότια του ιερού βράχου.

Όπως της εξηγεί η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δήμητρα Κουτσούμπα, πλέον μοιάζει σαν ο Παρθενώνας «να κατέβηκε στο επίπεδο του δρόμου και να περικυκλώθηκε από τσιμέντο». Και προσθέτει: «Υπάρχει πολύ μεγάλη πίεση και από τις επιχειρήσεις που φέρνουν τουρίστες με κρουαζιέρες, για να αυξηθεί η δυνατότητα υποδοχής επισκεπτών, για βολεύονται μεγαλύτερα πλήθη τουριστών».

Από την πλευρά του, ο καθηγητής Τάσος Τανούλας, τέως επικεφαλής των έργων αποκατάστασης των Προπυλαίων, επισημαίνει ότι η χρήση τσιμέντου στον αρχαιολογικό χώρο οδηγεί «χωρίς καμία αμφιβολία σε υποβάθμιση του φυσικού τοπίου και υποτίμηση του ιερού βράχου και ως φυσικού μνημείου, ως φυσικού φρουρίου».

Και θυμίζει ότι στην επιστολή του προς το Παρατηρητήριο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που έχει έδρα το Βερολίνο, ο Τάσος Τανούλας ζήτησε να ενεργήσει ώστε τα πολιτιστικά μνημεία αυτής της αξίας «να μη θυσιάζονται στα οικονομικά συμφέροντα», σημείωνοντας ότι οι παρεμβάσεις που έγιναν στην Ακρόπολη πλέον «συναγωνίζονται και υποβαθμίζουν» το αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό κλέος των μνημείων της.

«Σκάνδαλο διεθνούς μεγέθους»

Βαθύτερα στο πρόβλημα πήγε ο Γιάννης Χαμηλάκης, καθηγητής Αρχαιολογίας και Σύγχρονων Ελληνικών Σπουδών, στο Πανεπιστήμιο Brown, ο οποίος μίλησε στον Guardian για «σκάνδαλο διεθνούς μεγέθους», δεδομένης της αξίας του μνημείου ως παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. 

«Το πιο σκανδαλώδες ίσως είναι ότι αυτές οι παρεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν χωρίς να έχει προηγηθεί συστηματική μελέτη», εξήγησε ο καθηγητής, διότι «είναι μια σαφής προσπάθεια να αναπαραστήσουν την Ακρόπολη του 5ου αιώνα, ένα όνειρο νεοαποικιακό και εθνικιστικό, που συγχέεται με τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης να εκμεταλλευθεί εμπορικά το μνημείο». 

Και στήριξε το επιχείρημά του περί εμπορικής εκμετάλλευσης, θυμίζοντας ότι μόλις ολοκληρώθηκαν τα έργα, οι νέοι αυτοί τσιμεντένοι διάδρομοι δόθηκαν στον Οίκο Dior για να κάνει φωτογράφιση μόδας την ερχόμενη εβδομάδα.

Ωστόσο, ο Μανώλης Κορρές υποστηρίζει ότι τα έργα «έχουν κερδίσει επαίνους» και έχουν το πλεονέκτημα ότι είναι «αναστρέψιμα», διότι «επιδιορθώσαμε βράχια που είχαν καταστραφεί με την πάροδο των χρόνων. Δεν χρησιμοποιήσαμε πέτρες και άλλα υλικά γιατί δεν χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν» ενώ πρόσθεσε ότι οι παρεμβάσεις μπορούν να αφαιρεθούν «σε μία μέρα αν χρειαστεί, γιατί από κάτω υπάρχει μια ειδική μεμβράνη».

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, υποστηρίζει ότι τα έργα έχουν εγκριθεί σε πολλά επίπεδα, με ποιο σημαντικό το ΚΑΣ, δηλαδή από πρόσωπα «η αξιοπιστία των οποίων δεν μπορεί να αμφισβητηθεί», λέει, επιμένοντας ότι από το 200 και τους Ολυμπιακούς Αγώνες υπήρχε το αίτημα να βελτιωθεί η πρόσβαση των ΑμεΑ στον αρχαιολογικό χώρο. Αναφέρει ότι έχουν τραυματιστεί «150 άνθρωποι εξαιτίας του ολισθηρού εδάφους», ότι «κάποιοι έχουν σπάσει τα πόδια τους» και δηλώνει στην Έλενα Σμιθ: «Είτε κάνεις είτε δεν κάνει κάτι στην Ακρόπολη, δέχεσαι κριτική».

Πάντως η δημοσιογράφος της βρετανικής εφημερίδας επισημαίνει ότι οι ξεναγοί στην Ακρόπολη βρίσκουν πως άργησαν να γίνουν τα έργα, γιατί στο παρελθόν σημειώνοντανα ατυχήματα. «Δεν επηρεάστηκαν τα μνημεία», φέρεται να λέει μία εξα αυτών. 

«Οι κορυφές των λόφων δεν πλημμυρίζουν»

Ωστόσο το ρεπορτάζε θυμίζει και την πλημμύρα στον ιερό βράχο τον περασμένο Δεκέμβριο, που σύμφωνα με τον Τάσο Τανούλα ήταν αποτέλεσμα της κατασκευής των τσιμεντένιων διαδρόμων, ο οποίος απορρίπτει και τους ισχυρισμούς ότι μπορούν να αφαιρεθούν οποιαδήποτε στιγμή, γιατί το τσιμέντο «απαιτεί μηχανικά μέσα και βλάψει τα βράχια».

Όσο για την πλημμύρα (σ.σ. που το υπουργείο Πολιτισμού προσπάθησε να την παρουσιάσει σχεδόν σαν κάτι φυσιολογικό), ο καθηγητής Τανούλας λέει: «Η κορυφή ενός λόφου δεν πλημμυρίζει. Και κάθε παρέμβαση εγείρει θέματα αισθητικής. Είναι διαδικασία σύγκρουσης. Πρέπει πάντα να ζυγίζουμε τι κερδίσαμε και τι χάσαμε».

ART - ΝΕΑ
«Να σταματήσουν οι παρεμβάσεις στην Ακρόπολη θέλει η UNESCO»
«Κόλαφος» για την κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού αποκαλυπτικό ρεπορτάζ που αναφέρει πως η UNESCO είναι δυσαρεστημένη με το «τσιμέντωμα»
«Να σταματήσουν οι παρεμβάσεις στην Ακρόπολη θέλει η UNESCO»
ART - ΝΕΑ
Ντόρος για τις 274 χιλιάδες ευρώ του Dior
Το συνολικό κόστος της παραγωγής μαζί με τα τέλη του οπτικοακουστικού υλικού είναι 274.620 ευρώ, αφού ο οίκος μόδας καλείται να καταβάλει απλώς τα τέλη χρήσης.
Ντόρος για τις 274 χιλιάδες ευρώ του Dior
ART - ΝΕΑ
Μια απόφαση με ιδιαίτερη σημασία
Είναι η πρώτη φορά που θα δοθούν ταυτόχρονα πέντε μνημεία στην ίδια παραγωγή και ουδείς γνωρίζει τους όρους για διήμερες, τετραήμερες χρήσεις με τη συμμετοχή από 120 έως 150 επαγγελματιών.
Μια απόφαση με ιδιαίτερη σημασία
ART - ΝΕΑ
Φωτογράφιση στην Ακρόπολη και σε εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συζήτησε και έδωσε ομόφωνη θετική γνωμοδότηση στο αίτημα του οίκου Dior για τη φωτογράφιση της συλλογής «Cruise 2022».
Φωτογράφιση στην Ακρόπολη και σε εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους
ART - ΝΕΑ
ΥΠΠΟΑ: Υπήρξε ζημιά στην Ακρόπολη, αλλά «fake news» το... κομπρεσέρ
Τρεις ημέρες μετά την καταγγελία ότι εξαιτίας των εργασιών που πραγματοποιούνται στην Ακρόπολη για την απορροή των ομβρίων υδάτων με κομπρεσέρ, έπεσε και έσπασε αρχαίο γλυπτό, το υπουργείο Πολιτισμού απαντά.
ΥΠΠΟΑ: Υπήρξε ζημιά στην Ακρόπολη, αλλά «fake news» το... κομπρεσέρ
ART - ΝΕΑ
ΥΠΠΟΑ στη Liberation: «Ανακριβές και μεροληπτικό το ρεπορτάζ για το τσιμέντο»
Με επίθεση προς τη γαλλική εφημερίδα Liberation για το ρεπορτάζ σχετικά με το τσιμέντωμα στην Ακρόπολη, που έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις εντός και εκτός Ελλάδας, απαντά το υπουργείο Πολιτισμού....
ΥΠΠΟΑ στη Liberation: «Ανακριβές και μεροληπτικό το ρεπορτάζ για το τσιμέντο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας