• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.2°C
    3 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 10.3°C / 16.3°C
    2 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.0°C / 16.0°C
    3 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 8.9°C / 12.2°C
    1 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 13.0°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.0°C / 13.5°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.9°C / 9.5°C
    1 BF
    61%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    2 BF
    61%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 19.8°C
    5 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 19.4°C
    5 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    5 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    3 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 11.2°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.4°C / 14.5°C
    2 BF
    80%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.3°C / 18.2°C
    0 BF
    66%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 8.7°C / 14.2°C
    1 BF
    60%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    1 BF
    83%

Αποψη της βιντεοεγκατάστασης, «The Object’s Interlacing», 2020

© State of Concept. Photo by Stathis Mamalakis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το Μουσείο Επούλωσης» του Καντέρ Ατιά

  • A-
  • A+
Ο Ατιά θεωρεί την ιδέα της «επούλωσης» ως φυσική και συμβολική πράξη, εξερευνώντας ταυτόχρονα τον τρόπο με τον οποίο η επισκευή σχετίζεται τόσο με ψυχολογικό όσο και με το σωματικό τραύμα.

Ενας διεθνής Γάλλος καλλιτέχνης, ο Καντέρ Ατιά, που στοχάζεται πάνω στην αισθητική και την ηθική διαφορετικών πολιτισμών, κάνει αισθητή την παρουσία του στην Αθήνα με την έκθεση «Τhe Museum of Repair» (Το Μουσείο Επούλωσης) στο ινστιτούτο σύγχρονης τέχνης State of Concept Athens.

Στο «Μουσείο Επούλωσης», ο Ατιά μετατρέπει τη μακροχρόνια έρευνά του σε ένα συναρπαστικό οπτικό δοκίμιο. Μέσα από γλυπτά, εγκαταστάσεις, κολάζ, βίντεο και φωτογραφίες, διερευνά τους τρόπους με τους οποίους η αποικιοκρατία και ο ιμπεριαλισμός συνεχίζουν να διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι δυτικές κοινωνίες εμπλέκονται με μη δυτικούς πολιτισμούς και πιο συγκεκριμένα πώς (ακόμα) τις παρουσιάζουν, σχολιάζοντας τον ρόλο και τις συνέπειες του πολιτισμού στη διαιώνιση της κοινωνικής αδικίας.

Η πιο πρόσφατη ταινία του Aτιά «The Object's Interlacing» (2020), σε ανάθεση του Μουσείου Kunsthaus Zürich, αναφέρεται στο ζήτημα της «αποκατάστασης» και της επιστροφής μη δυτικών αντικειμένων τέχνης που βρίσκονται σε δυτικά μουσεία. Οι φωνές των ιστορικών, των φιλοσόφων, των ακτιβιστών, των ψυχαναλυτών και των οικονομολόγων, που περιλαμβάνονται στο φιλμ, δημιουργούν ένα παλίμψηστο διαφορετικών απόψεων σχετικά με την ιδέα της αποκατάστασης, ένα θέμα που είναι αρκετά σημαντικό για το ελληνικό κοινό, καθώς τα Μάρμαρα του Παρθενώνα παραμένουν μέχρι σήμερα μια από τις πιο γνωστές περιπτώσεις αμφίβολα αποκτηθέντων αρχαιοτήτων στον κόσμο.

Ο Ατιά θεωρεί την ιδέα της «επούλωσης» ως φυσική και συμβολική πράξη, εξερευνώντας ταυτόχρονα τον τρόπο με τον οποίο η επισκευή σχετίζεται τόσο με ψυχολογικό όσο και με το σωματικό, τόσο με το συλλογικό όσο και το ατομικό τραύμα. Για τον ίδιο η «επούλωση» λειτουργεί ως μεταφορά για τον πολιτιστικό επαναπατρισμό και την αντίσταση.

Στη σειρά φιλμ με τίτλο «Reason's Oxymorons» που παρουσιάστηκαν πρώτη φορά στη Μπιενάλε της Λιόν το 2015, ο καλλιτέχνης ερευνά τον τρόπο με τον οποίο διαφορετικές κοινωνίες συζητούν και κατανοούν έννοιες όπως η ζημία και η απώλεια. Μέσα από συνεντεύξεις με ψυχιάτρους, εθνογράφους, ιστορικούς και άλλους, ο καλλιτέχνης ομαδοποιεί μαρτυρίες, με τίτλους όπως «Γενοκτονία - Αποικισμός», «Νεωτερικότητα - Καπιταλισμός - Σχιζοφρένεια» και «Γλώσσα», όπου βλέπουμε συνομιλίες να ξεδιπλώνονται και να αποκαλύπτουν τα αποτελέσματα του συλλογικού τραύματος που δημιουργούν οι διακρίσεις.

Επιπλέον, μια επιλογή φωτογραφιών από τη σειρά του «Rochers Carrés» (2008) προσφέρει μια οπτική αναπαράσταση του αποκλεισμού και της περίφραξης: μια παραλία στο Αλγέρι, γεμάτη από τεράστιους βράχους που τοποθετήθηκαν από τις αρχές για να αποτρέψουν τους ανθρώπους από τη μεταφορά τους με σκάφη από τη Βόρεια Αφρική, στη Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Η έκθεση περιλαμβάνει και μια σειρά εκδόσεων με βιβλία που έχουν εμπνεύσει το ερευνητικό έργο του εικαστικού, καθώς και πρόσφατα άρθρα που δείχνουν πώς απεικονίζεται η μετανάστευση και η προσφυγική κρίση στην Ευρώπη.

O 51χρονος Καντέρ Ατιά, που θα είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της 12ης Μπιενάλε του Βερολίνου, το 2023, μεγάλωσε στη Γαλλία και στην Αλγερία. Πέρα από τις σπουδές Τέχνης στο Παρίσι και τη Βαρκελώνη πέρασε εφτά χρόνια στην Αφρική και στη Νότια Αμερική. Εχει βραβευτεί με το βραβείο Marcel Duchamp, από το Ιδρυμα Miró Foundation και με το Yanghyun Art Prize της Σεούλ. Εχει κάνει εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο (Νέα Υόρκη, Ζυρίχη, Μπέρκλεϊ, Γάνδη, Φρανκφούρτη, Λωζάννη, Λονδίνο κ.α.), έχει πάρει μέρος στις Μπιενάλε της Σαγκάης, της Βενετίας, στην documenta(13) στο Κάσελ κ.α.

Info: Διάρκεια έκθεσης μέχρι 19 Ιουνίου. State of Concept Athens (Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι, τηλ. 21 3031 8576).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Ωραία μου ερείπια...
Εκθεση με 110 έργα στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων (-1) του ΕΜΣΤ συμμετέχουν στο εθνικό πρόγραμμα εορτασμού των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821.
Ωραία μου ερείπια...
ART - ΝΕΑ
Κρίσεις και προκλήσεις της εποχής μας
Ψηφιακή έκθεση από το Δίκτυο Μουσείων Σύγχρονου Πολιτισμού με τίτλο «Οπτικοποιώντας την ανθρωπότητα» με θέμα τις πρωτόγνωρες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα.
Κρίσεις και προκλήσεις της εποχής μας
ART - ΝΕΑ
Τα Playmobil του ’21...
Με μία ιδιαίτερη έκθεση γίνεται αναφορά στα γεγονότα του 1821 στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού, στη Σπάρτη όπου τα playmobil αναβιώνουν την Ελληνική Επανάσταση.
Τα Playmobil του ’21...
ART - ΝΕΑ
«Να ανοίξει το ΕΜΣΤ περισσότερο τις πόρτες του στους Ελληνες καλλιτέχνες»
Η γενική γραμματέας της AICA Hellas, ιστορικός Τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων, Μπία Παπαδοπούλου, μας ξεναγεί στην ομαδική έκθεση «Θεωρήματα 2. Περί ιστορίας» του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
«Να ανοίξει το ΕΜΣΤ περισσότερο τις πόρτες του στους Ελληνες καλλιτέχνες»
ART - ΝΕΑ
Το πορτρέτο της Αθήνας που διαρκώς αλλάζει
Καλλιτέχνες από διαφορετικές γενιές και εθνικότητες που ζουν στην πρωτεύουσα αποτυπώνουν με διαφορετικά μέσα την ασίγαστη ενέργεια και τις μεταμορφώσεις της.
Το πορτρέτο της Αθήνας που διαρκώς αλλάζει
ART - ΝΕΑ
Στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής
Τριάντα έξι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό δίνουν νέα πνοή με τα έργα τους σε μια ανενεργή, σιωπηρή πτέρυγα του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής-Δαφνί.
Στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας