Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.0°C
    2 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.1°C
    1 BF
    87%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 3.3°C / 12.8°C
    2 BF
    93%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.7°C / 6.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.2°C / 7.2°C
    1 BF
    90%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 11.1°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    1 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 4.4°C / 12.8°C
    1 BF
    93%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 13.0°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    62%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.0°C
    3 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.1°C / 11.1°C
    2 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.7°C / 12.7°C
    2 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.0°C / 5.0°C
    1 BF
    81%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.4°C / 10.6°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.0°C
    4 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.0°C / 8.9°C
    1 BF
    75%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 8.9°C / 11.7°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 11.1°C
    2 BF
    84%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    1 BF
    56%
Αλλαγή σχεδίου μετά τη θύελλα αντιδράσεων
ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλλαγή σχεδίου μετά τη θύελλα αντιδράσεων

  • A-
  • A+
Το κορυφαίο μνημείο γίνεται πάλι πεδίο πολιτικών και κοινωνικών αντιπαραθέσεων καθώς το άρθρο 9 της Σύμβασης δωρεάς μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση είναι ανοίκειο και προκλητικό. Μετά την κατακραυγή το ΥΠΠΟΑ αναδιπλώθηκε.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η τοποθέτηση τριών μαρμάρινων επιγραφών εντός του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης με χαραγμένη τη φράση «ο Ανελκυστήρας Πλαγιάς και ο Φωτισμός της Ακροπόλεως πραγματοποιήθηκαν με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση επί Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη» είναι όρος ανοίκειος και πρωτόγνωρος.

Ηταν τόσο κραυγαλέα προκλητικός, ώστε ακόμα κι εκείνοι που τον υπέγραψαν να αναγκαστούν εκ των υστέρων να τον απαρνηθούν. Να πάρουν πίσω -και την ίδια στιγμή να υποστηρίξουν ότι πρόκειται για fake news- όσα αναφέρει το άρθρο 9 της Σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης που κατατέθηκε στη Βουλή από την κ. Μενδώνη, με έναν χρόνο καθυστέρηση και στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου που ζήτησαν -δύο φορές- 32 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Η αποκάλυψη της εφημερίδας «Αυγή» με το ρεπορτάζ της Πόλυς Κρημνιώτη προκάλεσε πολιτικές παρεμβάσεις, ξεσήκωσε θύελλες αντιδράσεων από ειδικούς, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωση πήραν φωτιά από αναρτήσεις αποδοκιμασίας και ειρωνείας.

Το άρθρο 9 αναφέρει ότι «στην αρχή και την απόληξη της πλατφόρμας του ανελκυστήρα πλαγιάς και στην είσοδο των Προπυλαίων της Ακρόπολης, δίπλα από τη σχετική επιγραφή που αφορά τη χορηγία των Ε.Ε. και του Ινστιτούτου Θερβάντες, θα μπει ειδική μαρμάρινη επιγραφή...» που θα αναφέρει το όνομα του χορηγού και της υπουργού Πολιτισμού μαζί με τη χρονική περίοδο Ιούνιος 2020.

Τη Σύμβαση υπέγραψαν στις 28.2.2020 οι υπουργοί Οικονομίας και Πολιτισμού Χρήστος Σταϊκούρας και Λίνα Μενδώνη, αντίστοιχα, μαζί με τον υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο και αφορά τις εργασίες για την εγκατάσταση ανελκυστήρα πλαγιάς στην Ακρόπολη και τον εκσυγχρονισμό του φωτισμού στο κορυφαίο μνημείο της ανθρωπότητας που εδώ και μήνες απασχολεί την επιστημονική κοινότητα, την πολιτική επικαιρότητα και την κοινωνία, δυστυχώς για λόγους παρατυπιών που αγγίζουν τα όρια του σκανδάλου κυρίως με τις τσιμεντωμένες διαστρώσεις.

Το κείμενο της Σύμβασης, τόσο της αρχικής όσο και των τροποποιήσεών της, με πιο πρόσφατη αυτή στις 22 Μαρτίου 2021, εγείρει νομικά ζητήματα και ερωτήματα καθώς δεν κατατέθηκε ποτέ προς ψήφιση στη Βουλή και δεν δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, όπως προβλέπεται από τις νόμιμες διαδικασίες, τις διατάξεις του αρχαιολογικού νόμου και του νόμου περί «δωρεών».

Ωστόσο εκείνο που προκάλεσε τις μεγαλύτερες αντιδράσεις είναι το άρθρο 9. Το υπουργείο Πολιτισμού επιχείρησε να κατευνάσει τα πνεύματα με σχετική ανακοίνωση η οποία, ωστόσο, δεν απαντά επί της ουσίας. Κάνει λόγο για «στοχοποίηση» της υπουργού Πολιτισμού και για «δολοφονία χαρακτήρος» επιρρίπτοντας τις ευθύνες στην αξιωματική αντιπολίτευση.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ, που στα 4,5 χρόνια της διακυβέρνησής του δεν έκανε απολύτως τίποτε για τον πολιτισμό, στα δύο σχεδόν χρόνια που βρίσκεται στην αντιπολίτευση αναλώνεται σε fake news στην προσπάθειά του να ακυρώσει τα έργα τα οποία γίνονται. Τα έργα στην Ακρόπολη τον έχουν ξεπεράσει.

Αυτό είναι το μήνυμα από τους επισκέπτες του χώρου...» και προσθέτει: «Καμία πινακίδα δεν θα αναρτηθεί επί του Βράχου της Ακροπόλεως. Δίνονται στη δημοσιότητα οι φωτογραφίες των πινακίδων, που σύμφωνα με τον προγραμματισμό θα αναρτηθούν εντός των επομένων ημερών».

Στις εν λόγω πινακίδες αναγράφεται το υπουργείο Πολιτισμού, το όνομα του χορηγού και το έργο που χρηματοδότησε. Τι απέγινε όμως το άρθρο 9 με τίτλο «Αναφορά Δωρεάς»; Εξαφανίστηκε; Τροποποιήθηκε; Καθώς το διαβάζουμε στη Σύμβαση που κατέθεσε στη Βουλή η κυρία Μενδώνη. Γιατί το υπουργείο Πολιτισμού κάνει λόγο για fake news; Αν κάτι άλλαξε στο μεταξύ, γιατί δεν βγαίνει να το πει με εντιμότητα;

Για να τοποθετηθούν οι πινακίδες πρέπει να έχουν τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Πότε θα εισαχθούν για να λάβουν την έγκριση; Ή θα τοποθετηθούν πρώτα και μετά θα γνωμοδοτήσει το όργανο όπως έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη με την πινακίδα του έτερου χορηγού, του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος; Πρόβλημα δεν είναι οι χορηγίες. Εξάλλου από εδώ ξεκίνησαν κατά τα χρόνια της αρχαιότητας.

Πρόβλημα είναι όσοι ασκούν τη διακυβέρνηση και με μεγάλη προθυμία πράττουν παραπάνω από τα δέοντα για να γίνουν, προφανώς, αρεστοί στους χορηγούς και να ικανοποιήσουν απαιτήσεις που βρίσκονται πάνω από το ελληνικό δίκαιο και τον ελληνικό λαό. Να σημειώσουμε ότι ποτέ μέχρι σήμερα πινακίδες από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα δεν έχουν τοποθετηθεί εντός του αρχαιολογικού χώρου. Πάντα βρίσκονται εκτός της περίφραξης στην είσοδο.

Με ανάρτησή του στο fb ο Αλέξης Τσίπρας σχολίασε: «Στην αρχή νόμιζα ότι ήταν μεταχρονολογημένο πρωταπριλιάτικο αστείο. Δυστυχώς όμως είναι αλήθεια. Αφού η κα Μενδώνη έριξε τσιμέντο στην Ακρόπολη, τώρα θέλει να βάλει και μαρμάρινη επιγραφή με το όνομά της σε μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Για να μείνει στην αιωνιότητα το έργο κακοποίησης του πολιτισμού που υλοποιεί με επιμονή εδώ και ενάμιση χρόνο. Κυβέρνηση αχρήστων αλλά και βέβηλων συνάμα».

Η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Σία Αναγνωστοπούλου που χθες επισκέφτηκε την Ακρόπολη και ξεναγήθηκε στα έργα, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ή λοιπόν η σύμβαση αυτή είναι fake news όπως λέει η κα Μενδώνη, που σημαίνει ότι είναι διπλά υπόλογη όχι μόνο γιατί εξαπάτησε τη Βουλή με δικά της fake news και πλαστά στοιχεία αλλά και για παράβαση καθήκοντος, ή η κα Μενδώνη τρέχει να τα μαζέψει άρον άρον μετά την κοινωνική κατακραυγή. Εκτός εάν πλέον την εξαπατά και ο ίδιος της ο εαυτός».

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων «καλεί το ΚΑΣ και τις Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ με αρμοδιότητα στην Ακρόπολη να μην επιτρέψουν αυτή την ύβρι». Στην ανακοίνωσή του ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ αναφέρει «...τα μνημεία της χώρας δεν είναι το τσιφλίκι κανενός πολιτικού προσώπου και κανενός ιδιωτικού πολιτιστικού ιδρύματος.

Η Ακρόπολη ξεπερνά κατά πολύ τις προσωπικές φιλοδοξίες οποιουδήποτε πολιτικού και οποιουδήποτε ιδρύματος. Επιτέλους, η υπουργός Πολιτισμού και η κυβέρνηση ας φερθούν στο μνημείο με την ταπεινότητα και τον σεβασμό που του αρμόζει».

Η Μελίνα Μερκούρη τι θα έλεγε άραγε;

ART - ΝΕΑ
Στην Ακρόπολη... σε 32 δευτερόλεπτα
Ο πρωθυπουργός εγκαινίασε χθες τον ανελκυστήρα που θα διευκολύνει τα Ατομα με Αναπηρία και τους ηλικιωμένους να έχουν πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης.
Στην Ακρόπολη... σε 32 δευτερόλεπτα
ART - ΝΕΑ
Εξαναγκάστηκαν σε διευκρινίσεις για την Ακρόπολη, μετά τις αντιδράσεις
Οι αμείωτες αντιδράσεις πολιτών και ειδικών για τις τσιμεντένιες διαδρομές στην Ακρόπολη, ώθησαν το υπουργείο Πολιτισμού να εκδώσει νέα ανακοίνωση.
Εξαναγκάστηκαν σε διευκρινίσεις για την Ακρόπολη, μετά τις αντιδράσεις
ART - ΝΕΑ
Ακόμα περιμένουν τη λειτουργία του ανάπηροι και εμποδιζόμενοι επισκέπτες
Παραμένουν χωρίς πρόσβαση στην Ακρόπολη οι ανάπηροι και οι εμποδιζόμενοι επισκέπτες, καθώς το αναβατόριο δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία.
Ακόμα περιμένουν τη λειτουργία του ανάπηροι και εμποδιζόμενοι επισκέπτες
ART - ΝΕΑ
Υπουργική απόφαση κόντρα στον νόμο
Με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη έγινε αντικατάσταση του αρχιφύλακα της Ακρόπολης διότι «οι ιδιότητες του αρχιφύλακα και διαχειριστή στο αυτό πρόσωπο αντίκεινται σε κάθε έννοια ηθικής και...
Υπουργική απόφαση κόντρα στον νόμο
ART - ΝΕΑ
Καμιά ουσιαστική απάντηση από Μενδώνη για το ατύχημα ΑμΕΑ στην Ακρόπολη
Η υπουργός Πολιτισμού αρκέστηκε να πει ότι η κ. Αναγνωστοπουλου δεν «έχει υπόψη της τα πραγματικά δεδομένα» και να χαρακτηρίσει «λυπηρό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ εκμεταλλεύεται το συγκεκριμένο ατύχημα, προκειμένου να...
Καμιά ουσιαστική απάντηση από Μενδώνη για το ατύχημα ΑμΕΑ στην Ακρόπολη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας