• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 13.6°C / 17.2°C
    4 BF
    94%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 13.6°C
    3 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    3 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    2 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 12.6°C
    1 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    2 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    3 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    11°C 9.5°C / 10.9°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.5°C / 9.5°C
    2 BF
    95%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.8°C
    2 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 17.4°C
    4 BF
    100%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.2°C / 13.2°C
    2 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.2°C / 13.7°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    87%

«Επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας», Μαρίνα Αμπράμοβιτς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πλούσιο και φιλόδοξο επετειακό πρόγραμμα

  • A-
  • A+
Κόντρα στην αβεβαιότητα της πανδημίας η ΕΛΣ προχωρά με αποφασιστικότητα και δεσμεύεται για την επαφή με το κοινό, είτε στις αίθουσές της είτε στις οθόνες των υπολογιστών. Με νέες παραγωγές χωρίς στερεότυπα, με σπουδαίους Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες, εμβληματικές όπερες (από «Αντρέα Σενιέ», «Λαίδη Μάκβεθ», «Τόσκα» μέχρι «Κυρα-Φροσύνη»), τολμηρά μουσικοθεατρικά έργα

Μια κόκκινη κλωστή ράβεται σε ένα λευκό ύφασμα σχηματίζοντας τους αριθμούς από τη χρονιά της απελευθέρωσης. Είναι το νήμα που θα δέσει το σήμερα με το 1821. Είναι η ιστορία που υφαίνεται εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια. Είναι η εικόνα με την οποία ξεκίνησε το βίντεο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. To κoρυφαίο λυρικό θέατρο της χώρας (με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος) παρουσίασε χθες διαδικτυακά ένα μεγάλης κλίμακας επετειακό πρόγραμμα για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.

Παρά την αβεβαιότητα της πανδημίας και σίγουρα χωρίς να υποτιμά την κατάσταση, η ΕΛΣ προχωρά με αποφασιστικότητα, σιγουριά, ελπίδα, πίστη και απίστευτη δίψα να ξανασυναντήσει το κοινό της. Ξέροντας ότι το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς δεν υπάρχουν πολλές ελπίδες για κανονική λειτουργία, δεσμεύτηκε ότι θα πραγματοποιήσει το πρόγραμμά της –εφόσον τα περιοριστικά μέτρα το επιτρέπουν–, είτε με την παρουσία κοινού είτε σε βιντεοσκόπηση από την GNO TV και μας άφησε να ονειρευόμαστε γεμάτες αίθουσες, τολμηρές παραγωγές, μεγάλους αστέρες της όπερας, επιστροφή στην πολυπόθητη κανονικότητα.

«Η δική μας οπτική δεν βλέπει την Επανάσταση ως ένα τοπικό αλλά ως ένα διεθνούς εμβέλειας ιστορικό γεγονός το οποίο συνδέεται με τις κορυφαίες επαναστάσεις που οδήγησαν στη δημιουργία των μεγάλων ανεξάρτητων εθνών-κρατών του σύγχρονου κόσμου, όπως η Γαλλική και η Αμερικανική Επανάσταση. Η επιθυμία μας είναι να δώσουμε αφορμές για σκέψη και αναστοχασμό ακόμα και για διαφωνία. Δεν θα αναπαράγουμε τα στερεότυπα των εθνικών επετείων, αλλά μέσω του καλλιτεχνικού μας έργου ελπίζουμε να φωτιστεί η σπουδαία αυτή στιγμή της ιστορίας μας με τρόπο ψύχραιμο και ενωτικό», ανέφερε στον πρόλογό του ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Γιώργος Κουμεντάκης.

Σπουδαία έργα του ρεπερτορίου της όπερας, όπως ο «Αντρέα Σενιέ» του Τζορντάνο (Ιανουάριος), οι «Γάμοι του Φίγκαρο» του Μότσαρτ (Μάρτιος), η «Λαίδη Μάκβεθ» του Μτσενσκ του Σοστακόβιτς (Οκτώβριος), η «Τόσκα» του Πουτσίνι (Ιούλιος), όπερες της Επτανησιακής Σχολής όπως η «Δέσπω» (Μάρτιος) και η «Κυρα-Φροσύνη» (Απρίλιος) του Καρρέρ, η μπαρόκ όπερα του Βιβάλντι «Ο θρίαμβος της Ιουδίθ» (Απρίλιος) και τόσα άλλα συνθέτουν το πολυδιάστατο επετειακό πρόγραμμα. Συγχρόνως θα πραγματοποιηθεί μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα σε κορυφαίους Ελληνες συνθέτες, διαφορετικών σχολών και ιδιωμάτων και θα παρουσιαστούν σπουδαία έργα των Καλομοίρη, Καρρέρ, Σκαλκώτα, αλλά και νεότερων (Νίκου Ξυδάκη, Μάρθας Μαυροειδή, Γιώργου Τσοντάκη, Αλέξανδρου Μούζα κ.ά.).

«Για μια ακόμα φορά, στο πρόγραμμα του 2021 ο Γιώργος Κουμεντάκης ξεδιπλώνει το όραμά του, το οποίο μπορεί και μετουσιώνει σε πράξη χάρη στη στιβαρή καθοδήγηση και στον αυστηρό συντονισμό, ικανότητες που τον διακρίνουν, όχι αυτονόητες για κάθε προικισμένο καλλιτέχνη», ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, εκφράζοντας για άλλη μια φορά τη στήριξή της στη Λυρική. «Το έργο και οι παραγωγές της ΕΛΣ μάς κάνουν περήφανους. Κεντρικό σημείο σκέψης, αναζήτησης και δημιουργίας στο φετινό πρόγραμμα αποτελούν η έννοια της ελευθερίας και το περιεχόμενο του Αγώνα, στοιχεία που κατέστησαν την Ελληνική Επανάσταση γεγονός διεθνούς εμβέλειας, άμεσα συνδεδεμένο με τις εθνικές επαναστάσεις του 18ου και του 19ου αιώνα. Στο φετινό πρόγραμμα σμίγουν αρμονικά Ελληνες και ξένοι καλλιτέχνες ανοίγοντας δημιουργικό διάλογο για τη σημασία και την επίδραση του ξεσηκωμού των Ελλήνων για την αποτίναξη του ζυγού. Το 2021 μάς καλεί να μείνουμε ενωμένοι. Αυθόρμητα έρχεται στον νου ο στίχος του Αλεξανδρινού «τα φάρμακά σου φέρε τέχνη της ποιήσεως»».

«Με την αυτοπεποίθηση κάποιου που πετυχαίνει όχι απλώς να επιβιώσει αλλά να χαράξει νέους δρόμους, η Λυρική κάνει ποδαρικό στη νέα χρονιά με σημαντικές κατακτήσεις, θέτοντας νέους φιλόδοξους στόχους για το μέλλον», ανέφερε ο Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. «Το 2021, μια χρονιά-ορόσημο για τον Ελληνισμό και έτος ελπίδας για την ανθρωπότητα, μας καλεί να τολμήσουμε να έρθουμε και πάλι κοντά, να θυμηθούμε, να μάθουμε, να συλλογιστούμε, να προβληματιστούμε. Χωρίς διχαστικές τάσεις και μονοσήμαντες αναγνώσεις. Με όπλο τον διάλογο και την τέχνη, με ανοιχτά μάτια και ανοιχτή ψυχή. Με το βλέμμα στραμμένο εκεί που θέλουμε να φτάσουμε, ως άνθρωποι και ως κοινωνία. Στην καλύτερη εκδοχή μας».

Επίσης, παράλληλα με το επετειακό πρόγραμμα, νέες, φιλόδοξες παραγωγές που ανεστάλησαν λόγω της πανδημίας έρχονται να συναντήσουν το κοινό τους μέσα στο 2021. Ανάμεσά τους το πρότζεκτ «The Artist on the Composer» (σύμπραξη ΕΛΣ και ΝΕΟΝ) του Γιώργου Λάνθιμου (Σεπτέμβριος), οι «Επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» (Ιούλιος) της Μαρίνα Αμπράμοβιτς, ο νέος, φιλόδοξος «Ριγολέττος» του Βέρντι (Μάιος, Ηρώδειο) και φυσικά η πολυαναμενόμενη άφιξη του κορυφαίου τενόρου της εποχής μας Γιόνας Κάουφμαν (Σεπτέμβριος, Ηρώδειο) και της διάσημης σοπράνο Σόνια Γιόντσεβα (Νοέμβριος).

Εναλλακτική Σκηνή

Πολύ μεγάλο το καλλιτεχνικό φορτίο και για την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, που συμμετέχει στις εορταστικές εκδηλώσεις με ένα εκτενές και ευφάνταστο επετειακό πρόγραμμα. «Ετοιμάσαμε πλήθος αξιόλογων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών της μουσικής, του θεάτρου, του κινηματογράφου, των πολυμέσων, του χορού και των εικαστικών που υλοποιούν πρωτόφαντες καλλιτεχνικές συνθέσεις και τολμηρές εννοιολογήσεις με κεντρικό –αλλά όχι αποκλειστικό– άξονα τη φόρμα του σύγχρονου μουσικού θεάτρου», σχολιάζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής, Αλέξανδρος Ευκλείδης.

Σημαντικές επίσης οι αναθέσεις της Εναλλακτικής Σκηνής που φιλοδοξούν να αφήσουν το σημάδι τους στη γόνιμη καλλιτεχνική ζύμωση γύρω από το σύγχρονο και διαχρονικό νόημα της επετείου του 1821, περιλαμβάνουν τις μουσικοθεατρικές παραγωγές: «Ο Κολοκοτρώνης ατενίζει το μέλλον. Γυναίκες προετοιμάζονται για την Επανάσταση. Κι εγώ κάτι θα σκέφτομαι» των Μιχαήλ Μαρμαρινού-Ακύλλα Καραζήση (Μάρτιος), «Μάρθα: Μια ιστορία από το Μεσολόγγι» των Νίκου Ξυδάκη και Διονύση Καψάλη (Μάιος), «Καποδίστριας: Μονόδραμα μιας μυστικής ζωής» της Καλλιόπης Τσουπάκη (Οκτώβριος), την κινηματογραφική ταινία-εγκατάσταση «Η πόλη και η πόλη» των Χρήστου Πασσαλή-Σύλλα Τζουμέρκα (Ιούλιος) κ.ά.

Ο κύριος όγκος των επετειακών αναθέσεων της Εναλλακτικής Σκηνής εντάσσεται σε θεματικούς κύκλους. Ο πρώτος, «Ωδές στον Βύρωνα» (Απρίλιος, επιμέλεια: Αλέξανδρος Μούζας), αποδίδει φόρο τιμής στον εμβληματικό ρομαντικό ποιητή και φιλέλληνα λόρδο Μπάιρον.

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η θεματική του δεύτερου κύκλου, «Η Επανάσταση με τα μάτια των άλλων», όπου θα παρουσιαστεί το ορατόριο «Jus soli» του Τούρκου συνθέτη Καμράν Ιντζέ. Από τα πλέον τολμηρά στοιχήματα, η ανάθεση αυτή σε μια διακεκριμένη τουρκική δημιουργική ομάδα με επικεφαλής τον Ιντζέ και τον λιμπρετίστα Ιζεντίν Τσαλισλάρ επιχειρεί να φέρει στο φως την «πίσω όψη» του θριαμβικού αφηγήματος της Eθνεγερσίας και της ίδρυσης του νεοελληνικού κράτους, δίνοντας τον λόγο στην άλλη πλευρά, εκείνη των σύγχρονων απογόνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (Μάιος). Ενώ, στον νέο, τριετή κύκλο Μίκη Θεοδωράκη εντάσσεται ο κύκλος τραγουδιών Ασίκικο Πουλάκη.

Ξεχωριστή θέση στο επετειακό πρόγραμμα έχουν τα δύο μεγάλα πρότζεκτ «Synthesis» (Οκτώβριος 2021, επιμέλεια Τζένης Αργυρίου-Βασίλη Γεροδήμου) και «A Greek Songbook» (Νοέμβριος, επιμέλεια Κορνήλιου Σελαμσή), στα οποία συμμετέχουν δεκάδες κορυφαίοι καλλιτέχνες (Κωνσταντίνος Βήτα, Σαβίνα Γιαννάτου, Nalyssa Green, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Δημήτρης Καμαρωτός, Λόλεκ, Μπάμπης Μακρίδης, Σοφία Μαυραγάνη, Χρήστος Παπαδόπουλος, Παύλος Παυλίδης, Φίλιππος Σακαγιάν, Εύη Σαουλίδου, Αρης Σερβετάλης, Αργυρώ Χιώτη κ.ά.).

Τέλος, και στην περίπτωση της Εναλλακτικής Σκηνής μια σειρά από νέες, τολμηρές παραγωγές που ανεστάλησαν λόγω της πανδημίας αλλά και αναβιώσεις παλαιότερων παραγωγών και διεθνείς συμπαραγωγές καταφτάνουν στη σκηνή. Ξεχωρίζουν η νέα όπερα του Χαράλαμπου Γωγιού «Ο θάνατος του Αντονι» (Φεβρουάριος) βασισμένη στην τηλεοπτική σειρά «Κάντι Κάντι» και τον φιλόσοφο Σλάβοϊ Ζίζεκ, η όπερα-μπαλέτο «Μπιμπιλολό» των Μαρκ Μονέ και Αρνό Φαμπρ (Νοέμβριος), η νέα παραγωγή για παιδιά και νέους του δημοφιλούς «Σιωπή, ο βασιλιάς ακούει» του Νίκου Κυπουργού (Νοέμβριος).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Λόρδος Μπάιρον, ένας ρομαντικός σούπερ σταρ σ’ ένα γκόθικ Μεσολόγγι
Στο νέο μουσικοθεατρικό έργο «Σκιές στον Αδη» του Αλέξανδρου Μούζα περιγράφεται η κατάβαση του Μπάιρον στο υγρό και δυστοπικό περιβάλλον του Μεσολογγίου.
Λόρδος Μπάιρον, ένας ρομαντικός σούπερ σταρ σ’ ένα γκόθικ Μεσολόγγι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «Μάρκος Μπότσαρης» τραγουδά μπελ-κάντο
Απόψε στο Βεάκειο παρουσιάζεται σε πλήρη σκηνική μορφή το μέχρι πρόσφατα χαμένο μελόδραμα του Νικολάου Μεταξά-Τζανή (1825-1907), που αποκαταστάθηκε μουσικολογικά από το Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής...
Ο «Μάρκος Μπότσαρης» τραγουδά μπελ-κάντο
ART - ΝΕΑ
Το 1821 και πολλές μικρές καλλιτεχνικές «επαναστάσεις»
Η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση παρουσιάζει μια σειρά από σύγχρονες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις στην Ιστορία.
Το 1821 και πολλές μικρές καλλιτεχνικές «επαναστάσεις»
ART - ΝΕΑ
«Η εκπληκτική αναγέννηση της Οπερας της Αθήνας»
Διθυραμβικά σχόλια από τη γαλλική εφημερίδα «Le Figaro» για τις εγκαταστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ και τη νέα εποχή για τον φορέα πολιτισμού στη χώρα.
«Η εκπληκτική αναγέννηση της Οπερας της Αθήνας»
ART - ΝΕΑ
«Επανεκκίνηση» το φθινόπωρο
Οι άνθρωποι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής καλούνται να δώσουν το σήμα για την «Επανεκκίνηση» της δράσης τους για το διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2020.
«Επανεκκίνηση» το φθινόπωρο
ART - ΝΕΑ
Τόλμη, λάμψη και η ελληνική αφρόκρεμα
Στην πρώτη παρουσίαση μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης ανακοίνωσε 14 φιλόδοξες παραγωγές και δεσμεύτηκε ότι θα ξαναβάλει την όπερα σε διάλογο με την κοινωνία.
Τόλμη, λάμψη και η ελληνική αφρόκρεμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας