Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τύχη του «Αστακού» στα χέρια των Κοέν

Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου συζητιέται για σενάριο και Κόλιν Φάρελ

AP Photo/Lionel Cironneau

Η τύχη του «Αστακού» στα χέρια των Κοέν

  • A-
  • A+

Αποστολή στις Κάνες

Η αρχή και το τέλος του 68ου Φεστιβάλ Κανών συγκέντρωσαν τις καλύτερες ταινίες της διοργάνωσης: με μια άχρωμη καμπή στη μέση, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Τιερί Φρεμό φρόντισε να προσφέρει ένα πυροτέχνημα για φινάλε, αλλάζοντας τις ισορροπίες προβλέψεων και… στοιχημάτων (που, ναι, πέφτουν πυρετωδώς και με ποσά που φτάνουν τις χιλιάδες ευρώ).

Το τι θα επιλέξει η κριτική επιτροπή των αδελφών Κοέν είναι απολύτως απρόβλεπτο, ο Κουέντιν Ταραντίνο ήταν εκείνος που έδωσε τον Χρυσό Φοίνικα στον «Θείο Μπονμί» του Ταϊλανδέζου Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν, ωστόσο οι ταινίες που ξεχωρίζουν κι ετοιμάζονται για την τελετή των βραβείων, την Κυριακή το βράδυ, είναι ήδη ξεκάθαρες.

Οι πρώτες μέρες έφεραν στο προσκήνιο τέσσερα φαβορί.

⇒Το ουγγρικό «Ο Γιος του Σαούλ», ένα επιθετικό, ωμό χρονικό του Ολοκαυτώματος, με σκηνοθέτη τον πρωτοεμφανιζόμενο Λάζλο Νέμες, εξακολουθεί να συγκεντρώνει τον θαυμασμό από κάθε πλευρά.

AP Photo/Lionel Cironneau

⇒Το «The Lobster» του Γιώργου Λάνθιμου άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις και συζητιέται για τα βραβεία σεναρίου ή Α' ανδρικού ρόλου για τον Κόλιν Φάρελ.

Photo by Joel Ryan/Invision/AP

⇒Το «Carol» του Τοντ Χέινς, η λεπτεπίλεπτη, αριστοτεχνική διασκευή του λεσβιακού ρομάντζου της Πατρίσια Χάισμιθ, είναι η ιδανική επιλογή αν η επιτροπή θελήσει να στραφεί σε κάτι λιγότερο «φεστιβαλικό», ενώ η Κέιτ Μπλάνσετ είναι έτοιμη για το βραβείο Α' γυναικείου ρόλου.

⇒Τέλος, το γαλλικό «Ο Νόμος της Αγοράς» του Στεφάν Μπριζέ αναδεικνύει την εκπληκτική ερμηνεία του Βενσάν Λεντόν, από τις πιο καθηλωτικές του Φεστιβάλ και… γαλλικής εθνικότητας επιπλέον.

Στα φαβορί προστέθηκε αυτόματα το «Youth» του Πάολο Σορεντίνο.

AP Photo/Lionel Cironneau

Με αντικείμενο την πικρή νοσταλγία της νιότης και κεντρικό ήρωα έναν τέως διάσημο μαέστρο, που έχει αποσυρθεί από τα εγκόσμια κι απολαμβάνει τις διακοπές του σ’ ένα απομονωμένο ξενοδοχείο της Ελβετίας, ο Σορεντίνο, με τη χαρακτηριστική του, μπαρόκ, πληθωρική σκηνοθεσία, με μια διάσταση συναρπαστικού, μαγικού συμβολισμού, με πλάνα τέλειας ομορφιάς και υπερβατικής σύλληψης και με μια μεγαλειώδη, όσο και συγκρατημένη, ερμηνεία από τον 82χρονο Μάικλ Κέιν, έκανε ένα φιλμ που φτάνει, ή και ξεπερνά, τη γοητεία του «La Grande Belezza».

Τέλεια ομορφιά, αλλά μια συμβατική, ανέμπνευστη, χωρίς ουσία υπόθεση, έχει το νέο έπος του Χου Χσιάο-Χσιεν, «The Assassin», που εκτυλίσσεται στην Κίνα του 9ου αιώνα.

Το κάλλος του φιλμ προκάλεσε αμέσως φανατικές εκδηλώσεις αγάπης κι όχι αδικαιολόγητα: ο Κινέζος auteur χρειάστηκε 25 χρόνια προετοιμασίας και 5 χρόνια γυρισμάτων για να στήσει ένα αριστούργημα σκηνικών, κοστουμιών και φωτογραφίας που θα ενθουσιάσει τους απανταχού φορμαλιστές.

Ο Ζακ Οντιάρ, τρία χρόνια μετά το «Σώμα με Σώμα», επανέρχεται στο διαγωνιστικό των Κανών με το «Dheepan», ένα φιλμ χωρίς επώνυμους πρωταγωνιστές, αλλά με μια πηγαία, ισοπεδωτική δύναμη.

Ο Ντιπάν, στρατιώτης των Ταμίλ στη Σρι Λάνκα, εγκαταλείπει τη χώρα του και με μια «πλαστή», καταχρηστική «σύζυγο» και μια άγνωστή του «κόρη» πηγαίνει στη Γαλλία για να ξαναρχίσει απ’ την αρχή.

Χωρίς κορόνες, με μια βραδυφλεγή ένταση που καταλήγει σ’ ένα εκκωφαντικό φινάλε, ο Οντιάρ φτιάχνει, σοφά και ώριμα, το πορτρέτο της νέας, παγκόσμιας «οικογένειας», που περιλαμβάνει τόσο φόβο όσο και αγάπη, τόσο θάνατο όση και ζωή.

Η νέα ταινία του «Irreversible» Γκασπάρ Νοέ, με τίτλο «Love», ήρθε στις Κάνες ως η πιο σκανδαλιστική ταινία όλων των εποχών και θα φύγει έχοντας… ξεφουσκώσει δευτερόλεπτα μετά την πρώτη προβολή της.

Ο Νοέ φτιάχνει ένα φιλμ δυόμισι ωρών, σε 3D, ουσιαστικά μόνο για να μπορέσει, με τη χαρακτηριστική του, κωμική πια ανωριμότητα, να συμπεριλάβει ένα κοντινό πλάνο πέους που εκσπερματώνει στην κάμερα (σε 3D, να ξαναπούμε).

Κατά τα άλλα, στήνει τις hardcore ερωτικές σκηνές του με ξεχωριστή ομορφιά, πάντα ικανότατος να φτιάχνει εικόνες με μυσταγωγία και δύναμη, αλλά τις περιβάλλει με την πιο ανόητη, κλισέ ερωτική ιστορία που θα έγραφε με ευκολία ένας 12χρονος – στον οποίο, ωστόσο, θα απαγορευόταν η είσοδος στην αίθουσα!

Μετά το «Enter the Voide» και το «Love», έχουμε αρχίσει να πιστεύουμε ότι ο Γκασπάρ Νοέ δεν θα ξαναθυμηθεί πώς να κάνει καλό σινεμά, αλλά η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, μαζί με την αγάπη.

 

ART - ΝΕΑ
Ελληνικό αεράκι στην Κρουαζέτ
68ο Φεστιβάλ Κανών,13 -24 Μαΐου. Η νέα ταινία του Λάνθιμου στο Διαγωνιστικό. Ο Πάνος Χ. Κούτρας στην κριτική επιτροπή τού «Ενα Κάποιο Βλέμμα». Και ο Κώστας Γαβράς τιμώμενο πρόσωπο της διοργάνωσης. Υπάρχουν,...
Ελληνικό αεράκι στην Κρουαζέτ
ART - ΝΕΑ
«Grand Budapest Hotel» και «Birdman» πήραν φόρα
Οι πολύ προσωπικές ταινίες του Γουές Αντερσον και του Αλεχάντρο Ινιάριτου, με 9 υποψηφιότητες η καθεμιά, ακολουθούνται σε απόσταση αναπνοής από μια εντελώς διαφορετική ταινία: το «Παιχνίδι της Μίμησης» του...
«Grand Budapest Hotel» και «Birdman» πήραν φόρα
ΤΕΧΝΕΣ
Χρυσός Αλέξανδρος στον Ολιβερ Λάσε
60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – Τελετή λήξης και βραβεία ● Το δυνατό διεθνές διαγωνιστικό πρόγραμμα ● Κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες ελληνικές ταινίες της σεζόν που έρχεται ● Η...
Χρυσός Αλέξανδρος στον Ολιβερ Λάσε
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ART - ΝΕΑ
Ελληνικό χρώμα και οσκαρική βεντάλια
Η νέα ταινία του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στο δωμάτιο» αλλά και η μικρού μήκους της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη «Ηλεκτρικός κύκνος» κάνουν πρεμιέρα –εκτός διαγωνιστικού– στο 76ο Φεστιβάλ Βενετίας που παραδοσιακά τιμά...
Ελληνικό χρώμα και οσκαρική βεντάλια
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας