Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πέθανε ο Δημήτρης Εϊπίδης, ο «πατέρας» του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Eurokinissi/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Πέθανε ο Δημήτρης Εϊπίδης, ο «πατέρας» του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

  • A-
  • A+

Έφυγε από τη ζωή σήμερα το πρωί ο Δημήτρης Εϊπίδης, εμπνευστής και ιδρυτής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και επί χρόνια διευθυντής του θεσμού, ο άνθρωπος που δημιούργησε το τμήμα Νέοι Ορίζοντες, ανοίγοντας ένα παράθυρο σε ένα σπουδαίο σινεμά που μέχρι τότε ήταν άγνωστο στην Ευρώπη.

Ο Δημήτρης Εϊπίδης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Αγγλική Λογοτεχνία και Αμερικανικό Θέατρο στο Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο, καθώς και Σκηνοθεσία Θεάτρου στην Αμερικανική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών στην Νέα Υόρκη. Ήταν επίσης απόφοιτος της Σχολής Κινηματογράφου του Λονδίνου.

Το 1971 ίδρυσε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μόντρεαλ, με έμφαση στον νέο κινηματογράφο, το οποίο διηύθυνε επί 14 χρόνια. Μέχρι το 2020 παρέμεινε σύμβουλος και διευθυντής του διεθνούς του προγράμματος. Από το 1988 μέχρι το 2018, ήταν στέλεχος του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, ως υπεύθυνος διεθνούς προγράμματος. Από το 1992 έως το 2005, διηύθυνε το παράλληλο τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, «Νέοι Ορίζοντες».

Το 1999, ίδρυσε το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, το οποίο διηύθυνε έως το 2016. Από το 1995 έως το 2015, ήταν επίσης διευθυντής προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ισλανδίας στο Ρέικιαβικ.

Ο Δημήτρης Εϊπίδης έχει διδάξει Ιστορία Κινηματογράφου και Αισθητική στο Πανεπιστήμιο McGill του Μόντρεαλ, υπήρξε μέλος κριτικών επιτροπών σε πολλά διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων του Σαν Σεμπαστιάν, της Κωνσταντινούπολης, της Αβινιόν, της Ιερουσαλήμ, της Μόσχας, της Σεούλ, της Φιλαδέλφειας, του Μπιλμπάο, του Κάρλοβι Βάρι, της Τεργέστης, του Άμστερνταμ, κ.ά.

Το 1999, του απονεμήθηκε το τιμητικό βραβείο της FIPRESCI (Διεθνής Συνομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου) για την ποιότητα και την πρωτοτυπία των προγραμμάτων των «Νέων Οριζόντων» του ΦΚΘ. Τον Απρίλιο του 1993, ο Ιρανός Υπουργός Πολιτισμού του απένειμε στην Τεχεράνη ένα τιμητικό βραβείο σε αναγνώριση της συμβολής του στην προώθηση του ιρανικού κινηματογράφου διεθνώς. Από το 2001, ήταν μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Τον Μάιο του 2010, διορίστηκε στη θέση του Διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, από την οποία παραιτήθηκε το 2016.

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και οι άνθρωποί του τον αποχαιρετούν: «Ο Δημήτρης Εϊπίδης μάς δίδαξε πώς να βλέπουμε ντοκιμαντέρ, μάς έδειξε πώς να ανακαλύπτουμε δημιουργούς. Ο κινηματογράφος ήταν η ζωή του. Όμως μέσα από τον χώρο του μύθου, εκείνος ανίχνευε τα δύσκολα θέματα, τις ανθρωποκεντρικές ιστορίες που γεννά η πραγματικότητα. Αυτό το σινεμά υπηρέτησε σε όλο τον κόσμο, στη Θεσσαλονίκη, στο Μόντρεαλ, στο Τορόντο, στο Ρέικιαβικ.(...)

Το 1999, ίδρυσε το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το αγαπημένο μας φεστιβάλ, το παιδί του, όπως το αποκαλούσε. Έπεισε τους θεατές πως το ντοκιμαντέρ είναι μια σχέση αγάπης και πως ξεπερνά την ίδια την τέχνη του και γίνεται κομμάτι της ζωής μας.

Θα τον θυμόμαστε πάντα μπροστά στην οθόνη, να παρακολουθεί μια ταινία και να μας εξηγεί με πάθος τί είναι αυτό που την κάνει ιδανική για ένα φεστιβάλ, ιδανική για την ψυχή μας. Στους οικείους του εκφράζουμε τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας».

Συλλυπητήριο μήνυμα για την απώλεια του Δημήτρη Εϊπίδη, «του εργατικού, συνεπούς δασκάλου της τέχνης του σινεμά», ο οποίος συνέβαλε καθοριστικά «στην αλλαγή ταυτότητας και τη διεθνοποίηση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης», απέστειλε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη. 

Το μήνυμα της υπουργού Πολιτισμού

Ο κόσμος του κινηματογράφου, οι επαγγελματίες του, το κοινό των φεστιβάλ και όσοι συνεργαστήκαμε μαζί του, θρηνούμε την απώλεια του Δημήτρη Εϊπίδη, του εργατικού, συνεπούς δασκάλου της τέχνης του σινεμά. Ο Δημήτρης Εϊπίδης υπήρξε μια διεθνής, εξαιρετικά σεβαστή προσωπικότητα του κινηματογράφου, ως διευθυντής και προγραμματιστής του φεστιβάλ του Μόντρεαλ και υπεύθυνος για τον προγραμματισμό των φεστιβάλ του Τορόντο και του Ρέικιαβικ. Η συμβολή του στην αλλαγή ταυτότητας και τη διεθνοποίηση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ως προγραμματιστής και στη συνέχεια ως Διευθυντής του, ήταν καθοριστική. Το επιδραστικό τμήμα των «Νέων Οριζόντων» σύστησε στο κοινό νέες τάσεις, το αβάν γκαρντ και το ανεξάρτητο σινεμά. Έδωσε χώρο σε φωνές δημιουργών που δεν παρουσιάζονταν πουθενά αλλού στην Ελλάδα.

Πραγματοποίησε προβολές, που έχουν μείνει στην ιστορία του θεσμού ως γεγονότα. Ως δημιουργός του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, είδε την εξέλιξη του σινεμά τεκμηρίωσης και έφτιαξε το κατάλληλο περιβάλλον για την προβολή και την ανάδειξή του. Ο Δημήτρης Εϊπίδης αγάπησε έντονα τον κινηματογράφο και τον στήριξε μέσα από τους θεσμούς. Η απώλειά του θα είναι αισθητή, αλλά το έργο που αφήνει πίσω του είναι μια σπουδαία παρακαταθήκη. Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στους οικείους και στους πολλούς φίλους του.

Συλλυπητήριο μήνυμα για την απώλεια του Δημήτρη Εϊπίδη απέστειλε και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), κάνοντας λόγο για έναν «ανήσυχο ταξιδευτή που επιθυμούσε διαρκώς ν’ ανακαλύπτει καινούργιες εικόνες και νέους δημιουργούς».

Το μήνυμα του ΕΚΚ

Ο Δημήτρης Εϊπίδης υπήρξε ένας δημιουργικός, βαθιά καλλιεργημένος άνθρωπος, με έμφυτη ευγένεια που τον έκανε να ξεχωρίζει. Ήταν ένας άνθρωπος του παγκόσμιου κινηματογράφου, ένας ανήσυχος ταξιδευτής που επιθυμούσε διαρκώς ν’ ανακαλύπτει καινούργιες εικόνες και νέους δημιουργούς. Ίδρυσε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μόντρεαλ, συνδέθηκε στενά με τα φεστιβάλ του Τορόντο και του Ρέικιαβικ. 

Στην Ελλάδα ταυτίστηκε με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κατά την κρισιμότερη καμπή της ιστορίας του, αυτή της διεθνοποίησής του. Ήταν ο ιδρυτής των «Νέων Οριζόντων» -εκεί γνωρίσαμε τον Αμπάς Κιαροστάμι, τον Ατόμ Εγκογιάν, τον Μίκαελ Χάνεκε, τον Φρανσουά Οζόν και πολλούς άλλους δημιουργούς. Ήταν επίσης ο ιδρυτής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Ο Δημήτρης Εϊπίδης αγάπησε με πάθος το ντοκιμαντέρ και το αντιμετώπισε ως ένα καθαρό κινηματογραφικό είδος, που μεταφέρει στον θεατή μια ανθρωποκεντρική αίσθηση της πραγματικότητας, αλλά και σαν έναν εναλλακτικό τρόπο ενημέρωσης που αποτελεί βασικό στοιχείο του σύγχρονου πολιτισμού. Η απώλειά του αφήνει ένα μεγάλο κενό.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου εκφράζει τα βαθιά συλλυπητήριά του στους οικείους του.
 

 

ART - ΝΕΑ
On line από 19 Μαΐου
Την μέρα που ο Πίτερ Μπράντσο εξέφραζε στην «Γκάρντιαν» την αγωνία του ανακοίνωσε και το δικό μας, 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που είχε αναβληθεί τον Μάρτιο, ότι θα γίνει on line 19-28 Μαΐου.
On line από 19 Μαΐου
ART - ΝΕΑ
Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης
Η πολυτάραχη ζωή της Άλκης Ζέη έκανε μακρόχρονες στάσεις στην Αθήνα, τη Σύρο, τη Χίο, τη Μόσχα, την Τασκένδη, το Παρίσι, την Αθήνα, το Βέλγιο, το Πήλιο και συνεχίζεται. Ο κινηματογραφικός της «περίπατος»...
Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης
ART - ΝΕΑ
Η επιστημονική φαντασία είναι πάλι in
Ενα μεγάλο αφιέρωμα σε ταινίες επιστημονικής και κλιματικής φαντασίας θα εντάξει η φετινή διοργάνωση του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί από τις 5 ως τις 15 Νοεμβρίου.
Η επιστημονική φαντασία είναι πάλι in
ART - ΝΕΑ
Online διοργανώσεις με γεωγραφικό περιορισμό
Νέα, σύνθετα προβλήματα προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού στα κινηματογραφικά φεστιβάλ, πέραν του ότι δεν θα μπορούν για αρκετό καιρό ακόμα να γίνονται με κοινό, σε αίθουσες.
Online διοργανώσεις με γεωγραφικό περιορισμό
ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας