• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.9°C / 23.6°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.6°C
    4 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.7°C / 23.7°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    13°C 13.3°C / 13.9°C
    4 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 21.0°C
    4 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    5 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    4 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.7°C / 22.2°C
    2 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 20.7°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.4°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    3 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    80%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 23.4°C
    0 BF
    33%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 17.5°C / 22.2°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    2 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.0°C / 23.8°C
    3 BF
    27%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.3°C
    3 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 15.5°C
    4 BF
    52%

V. Divovic, «Jesus, the Yugoslavs and the Creation of the World»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα Βαλκάνια στους δρόμους των Εξαρχείων

  • A-
  • A+
Η δουλειά 26 φωτογράφων από 12 χώρες φιλοξενείται από 9 έως 18 Οκτωβρίου σε βιτρίνες καταστημάτων στα Εξάρχεια και μας καλούν να περιπλανηθούμε στα «Βαλκάνια σήμερα. Το παρόν ενός πληγωμένου τοπίου».

Tα Εξάρχεια υποδέχονται τα Βαλκάνια. Από τις 9 έως τις 18 Οκτωβρίου οι οδοί Καλλιδρομίου, Χαρ. Τρικούπη, Εμμ. Μπενάκη, Ζωοδόχου Πηγής, Διδότου και Τσαμαδού φιλοξενούν 26 φωτογράφους από 12 χώρες και μέσα από τις βιτρίνες των καταστημάτων τους μάς καλούν «να περιπλανηθούμε στην πόλη και να ξαναγνωριστούμε μαζί της και με τους ανθρώπους της».

Οι επιμελήτριες της έκθεσης, Εύη Στάμου και Πηνελόπη Θωμαΐδη, εξηγούν το πώς: «Aκολουθώντας έναν ειδικά σχεδιασμένο χάρτη που θα βρούμε στους εκθεσιακούς χώρους αλλά και online στο site του Balkan Can Kino».

Γνώριμες από την προσήλωσή τους στο Balkan Kino, που λόγω της πανδημικής συγκυρίας παίρνει φέτος άλλη μορφή (λεπτομέρειες στο www.balkan-can-kino.com), μας εξηγούν τη βαλκανική τους «εμμονή»: «Μεγαλώνουμε γεμάτες αναφορές από τη Δύση, ιδιαίτερα όσον αφορά τις τέχνες. Μια εμπειρία ζωής, έστω και σύντομη, στο Παρίσι ή το Βερολίνο αρκεί για να συνειδητοποιήσουμε τους διαφορετικούς κώδικες. Αντίθετα, σ’ ένα σύντομο ταξίδι στα Βαλκάνια συνειδητοποιούμε πόσο κοντά μπορούμε να νιώσουμε με τους ανθρώπους που μας καλοδέχονται σε μια γλώσσα που δεν καταλαβαίνουμε.

Ακόμα όμως κι αν δεν καταλαβαίνουμε τη γλώσσα, οι κινήσεις, οι μυρωδιές, τα τοπία, οι άνθρωποι μοιάζουν γνώριμα. Και τότε έρχεται η ντροπιαστική συνειδητοποίηση ότι τουλάχιστον η δική μας γενιά γνωρίζει ελάχιστα για τους Βαλκάνιους γείτονες και η αίσθηση ότι η Ελλάδα τούς έχει γυρίσει την πλάτη, κρύβοντας ένα μέρος της δικής της ταυτότητας και της δικής μας».

H έκθεση ξεκινά από τον χώρο τέχνης «Ασπάλαθος», με το δίπτυχο της Α. Παπαντώνη «From inside looking out», την Ι. Σακελλαράκη με τη σειρά «Balkans Revisited» και τον Κ. Αργυριάδη με τη σειρά «I am not here».

Λίγο πιο κάτω, στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Αγρα, ο Θ. Νικολάου με τη σειρά «Αίμος» ταξιδεύει σε ένα τοπίο αντιφάσεων. Στην αντίθετη άκρη, στις αρχές της Ζωοδ. Πηγής, συναντάμε τις σειρές «My Albania» του Αγγελου Barai και «Errance» του Ilir Tsouko.

Jeanne Frank, «They forgot to treat us 2»

Η Jeanne Frank παρακολουθεί τη ζωή μιας νεαρής από τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη που φέρει από παιδί το τραύμα του πολέμου και ο S. Dahlgrün στη σειρά του «Shokë» φωτογραφίζει συνομήλικούς του Αλβανούς. Η Λ. Βραδή με το «Good Luck» καταγράφει το Δρουγούτι, την παλιά γειτονιά της Αθήνας που αρχικά κατοικήθηκε από Αρμένιους και Πόντιους μετανάστες και αργότερα από το κύμα Βαλκάνιων μεταναστών.

Στην τρίτη ενότητα, στις εκδόσεις Futura και το Παλαιοβιβλιοπωλείο της οδού Τρικούπη, η Δανή L. Cnossen φωτογραφίζει το βουνό Manjača, τον τόπο του ομώνυμου στρατοπέδου συγκέντρωσης κρατουμένων πολέμου, σήμερα βοσκότοπο, ενώ με το «Men don’t cry» ο Γερμανός H. Jung εστιάζει στα σεξουαλικά βασανιστήρια κατά τη διάρκεια του πολέμου. Εκεί και ο N. Constant με τη σειρά του «Firn» ενώ το «Minor differences», ακροβατώντας ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, είναι ένα πορτρέτο της Βοσνίας μέσα από την ποιητική ματιά του P. Wack.

Στην τέταρτη ενότητα, κατά μήκος της Καλλιδρομίου και γύρω από την πλατεία Εξαρχείων, ο γεννημένος στη Βοσνία και πλέον κάτοικος Γερμανίας V. Divovic μέσα από το «Jesus, the Yugoslavs and the Creation of the World» εξερευνά τις αιτίες διάλυσης της Γιουγκοσλαβίας και νέες ταυτότητες.

P. Calinescu, «Pride and Concrete»

Ο D.l Court, που ζει στη Φινλανδία, ταξιδεύει στη Βουλγαρία μέσα από τη σειρά του «Limina», ενώ ο Ρουμάνος P. Calinescu κοιτάζει τους κόπους των ξενιτεμένων της χώρας του να παίρνουν τη μορφή τσιμεντένιων παλατιών μέσα από τη σειρά «Pride and Concrete».

Λ. Ζώτου, «Summer Diary»

Η Λ. Ζώτου με το «Summer Diary» ταξιδεύει στο καλοκαίρι των αναπτυσσόμενων τουριστικών αλβανικών ακτών της Αδριατικής, ενώ ο Nick St. Oegger καταγράφει τις επιπτώσεις της ανάπτυξης κοντά στον ποταμό Vjosa. Ο Ιταλός J. Landi με τη σειρά «Friendly neighbours?» για τη Β. Μακεδονία και ο R. Yaghobzadeh με το «Enclaves» για το Κόσοβο παρατηρούν τη σχέση μεταξύ νεοσύστατων κρατών και Ε.Ε. Η σειρά «Southern Province» των Β. Κωνσταντίνου και Μπ. Κουγεμήτρου μάς μεταφέρει στις αγροτικές εκτάσεις της Δ. Πελοποννήσου και ο Κ. Παυλίδης με τη σειρά «Sunny days/A true story» κάνει τις δικές τους ανακαλύψεις.

Στην πέμπτη και τελευταία ενότητα ο Ορ. Σεφέρογλου με τη σειρά «Red Island» βλέπει την εγκατάλειψη του εργατικού οικισμού Νέο Κόκκινο στη Βοιωτία, ενώ ο Ρουμάνος M. Marienut μεταφέρει μια σκοτεινή ατμόσφαιρα από τα ορυχεία άνθρακα της κοιλάδας Jiului.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Αλλεπάλληλοι πόλεμοι, μουσική, επιθεώρηση και γυναικεία χειραφέτηση
Το συναρπαστικό ιστορικό ντοκιμαντέρ και η σπάνια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Η Αθήνα και η Μεγάλη Ιδέα, 1896-1922», παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη.
Αλλεπάλληλοι πόλεμοι, μουσική, επιθεώρηση και γυναικεία χειραφέτηση
ART - ΝΕΑ
Η πολιτισμική όψη και αξία μιας διαδήλωσης
Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση φωτογραφιών και έντυπου υλικού από το αρχείο Serge Collet παρουσιάζεται αυτό τον καιρό στο Ιδρυμα Μιχελή σε επιμέλεια Βαγγέλη Αθανασόπουλου.
Η πολιτισμική όψη και αξία μιας διαδήλωσης
ART - ΝΕΑ
Οταν η Ελλη Παπαδημητρίου συλλάμβανε στον φακό της μια νέα πατριδογνωσία
Το φωτογραφικό ταλέντο της Ελλης Παπαδημητρίου μέσα από την έκθεση που πραγματοποιείται σε επιμέλεια της ιστορικού Ιωάννας Πετροπούλου στο Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα.
Οταν η Ελλη Παπαδημητρίου συλλάμβανε στον φακό της μια νέα πατριδογνωσία
ART - ΝΕΑ
Μύθος, Ιστορία και σκληρό παρόν
Μια έκθεση 23 φωτογράφων, με εικόνες της πόλης που εκτίθενται για πρώτη φορά και επιχειρούν να συνθέσουν την τοπιογραφία της Ελευσίνας, προβάλλοντας τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητές της και τα έργα των ανθρώπων...
Μύθος, Ιστορία και σκληρό παρόν
ART - ΝΕΑ
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά
Μέχρι τις 19 Ιουνίου παρουσιάζονται οι φωτογραφίες με θέμα «Διάβα, νομαδικός ποιμαντισμός στην ορεινή Βόρεια Ελλάδα», που χάρισαν στον Δημήτρη Τοσίδη το βραβείο Athens Photo World 2021.
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας