Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Μόρια σαν εκθεσιακή εμπειρία

«Refugees: Forced το Flee»

Photograph: Andrew Tunnard/c/o IWM London
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Μόρια σαν εκθεσιακή εμπειρία

  • A-
  • A+
Δύο εκθέσεις για τις πολεμικές συγκρούσεις που πραγματοποιήθηκαν τον προηγούμενο αιώνα και τις συνέπειές τους.

Mε δύο νέες καθηλωτικές εκθέσεις το Αυτοκρατορικό Πολεμικό Μουσείο στο Λονδίνο φέρνει τους επισκέπτες πρόσωπο με πρόσωπο με τις πολεμικές συγκρούσεις που συγκλόνισαν τον κόσμο τα τελευταία 100 χρόνια και τα μεταναστευτικά κύματα που ήταν απόρροια τέτοιων βίαιων καταστάσεων. Από τον διωγμό των Εβραίων από τον Χίτλερ, μέχρι τους πρόσφυγες της Συρίας.

H πρώτη έκθεση με τίτλο «Refugees: Forced το Flee», εξερευνά έναν αιώνα προσφυγικών εμπειριών, μέσα από προσωπικές ιστορίες ανθρώπων που εκτοπίστηκαν, τα αντικείμενα που πήραν μαζί τους (ακόμα κι ένα αρκουδάκι, μια παρτιτούρα, παγοπέδιλα, πράγματα που τους θύμιζαν την παλιά τους ζωή), φωτογραφίες, έργα τέχνης, οπτικό και ακουστικό υλικό και άλλα ντοκουμέντα.

Συγκλονιστική, σύμφωνα με τον «Guardian» είναι η εγκατάσταση που παρουσιάζει την κατάσταση των προσφύγων που ζούσαν στον καταυλισμό της Μόριας, στη Λέσβο, πριν καταστραφεί από τη φωτιά. Σε έναν χώρο 30 τετραγωνικών μέτρων, τους τοίχους καταλαμβάνουν τα πλάνα που τράβηξε ο Lewis Whyld, κινηματογραφιστής του CNN, στη Μόρια τον περασμένο Φεβρουάριο και στις αρχές Σεπτεμβρίου. Ιστορίες ανθρώπων που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους αλλά και εκείνων που είναι δίπλα τους για να τους φροντίζουν, ξεδιπλώνονται και περιτριγυρίζουν τους επισκέπτες.

Πρόσφυγες κάθε ηλικίας, στην καθημερινότητά τους, εικόνες που απέχουν πολύ από τις ειδήσεις. «Συχνά βλέπουμε τους πρόσφυγες στην τηλεόραση με μεγάλους τίτλους και μεγάλους αριθμούς. Αλλά ξεχνάμε ότι είναι άνθρωποι που προσπαθούν να συνεχίσουν τη ζωή τους και να είναι ασφαλείς», δηλώνει η επιμελήτρια του μουσείου Iris Veysey. Είναι η σκληρή πραγματικότητα που χτυπάει τον επισκέπτη σαν γροθιά στο στομάχι, αλλά δείχνει και «την ανθρώπινη προσαρμοστικότητα, βλέποντας παιδιά να παίζουν, γυναίκες να φτιάχνουν ψωμί, άντρες να μαζεύονται για να χτίσουν ένα πρόχειρο τζαμί».

Την εμπειρία συμπληρώνει η έκθεση «History οf bombs» στο αίθριο του μουσείου, του ακτιβιστή Κινέζου καλλιτέχνη Αϊ Γουεϊγουέι. Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση με αεροπλάνα, κανόνια και κάθε είδους βόμβες –πραγματικές ή σε εκτυπώσεις– που χρησιμοποιήθηκαν κατά καιρούς σε διάφορες συρράξεις. «Το έργο επικεντρώνεται στην ανθρώπινη ικανότητα για καταστροφή», τονίζει ο ίδιος. «Πώς προσπαθούμε να λύσουμε πολιτικές, θρησκευτικές και οικονομικές κρίσεις μέσω της χρήσης εκρηκτικών, ενάντια στη λογική. Σήμερα έχουμε πολλές ακόμα βόμβες με αδιανόητα καταστροφική δύναμη, ικανές να κάνουν τον ανθρώπινο πολιτισμό σκόνη και καπνό».

Φεύγοντας από την έκθεση, οι επισκέπτες μπορούν να κάνουν αίτηση σε ένα κέντρο μετανάστευσης, με συνοροφύλακα τεχνητής νοημοσύνης, ο οποίος θα αποφασίσει αν θα τους δώσει «διαβατήριο» σε έναν νέο φουτουριστικό κόσμο. Μάλλον εκεί οι πρόσφυγες θα έχουν περισσότερες ελπίδες να γίνουν δεκτοί, παρά στις ευρωπαϊκές χώρες.

ART - ΝΕΑ
Καλλιτέχνες χωρίς σύνορα για το προσφυγικό
Φως στα περίπλοκα αίτια της κρίσης ρίχνουν οι δημιουργοί και ακτιβιστές από τον ευρωπαϊκό Νότο και τη Μέση Ανατολή, οι οποίοι συμμετέχουν στην έκθεση στο Art Space Pythagorion, σε επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου,...
Καλλιτέχνες χωρίς σύνορα για το προσφυγικό
ART - ΝΕΑ
Από τη Ρωσία με αγάπη
Σημαντικοί συγγραφείς της Ρωσίας που φέτος έχει την τιμητική της, αλλά και από άλλες χώρες, αναμένονται στη φετινή διοργάνωση, η οποία θα αποτελέσει πόλο έλξης επισκεπτών όλων των ηλικιών, με εκατοντάδες...
Από τη Ρωσία με αγάπη
ART - ΝΕΑ
Πορτοκαλί σωσίβια ελπίδας
Η νεαρή εικαστικός Γεωργία Λαλέ συγκλονισμένη από την προσφυγική κρίση και αδυνατώντας να επιστρέψει στην Ελλάδα για να βοηθήσει τους ανθρώπους που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα, αποφάσισε τον περασμένο...
Πορτοκαλί σωσίβια ελπίδας
ART - ΝΕΑ
Μετανάστες και πρόσφυγες λατρεύουν τους θεούς τους
Επί τέσσερα χρόνια ο Τάσος Βρεττός τριγύριζε με τη φωτογραφική μηχανή του στους άγνωστους για όλους μας χώρους λατρείας των μεταναστών και των προσφύγων, στο κέντρο και τα περίχωρα της Αθήνας. Κατέγραψε,...
Μετανάστες και πρόσφυγες λατρεύουν τους θεούς τους
ART - ΝΕΑ
Κάτι παραπάνω από αγκάθι για την Κίνα
Η μεγάλη έκθεσή του στη Royal Academy του Λονδίνου εντυπωσιάζει τους κριτικούς κι ας είναι γεμάτη με έργα πολιτικά, που εκθέτουν τη λογοκρισία και αυτολογοκρισία από το καθεστώς. Εχοντας πια διαβατήριο, είναι...
Κάτι παραπάνω από αγκάθι για την Κίνα
ART - ΝΕΑ
«Δεν είμαι ένας άνθρωπος, αλλά πολλοί»
Εκθεση αφιερωμένη στη ζωή του Ιωνα Δραγούμη από την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών με αφορμή τα 100 χρόνια από τη δολοφονία του.
«Δεν είμαι ένας άνθρωπος, αλλά πολλοί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας