Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με αφρικανική τέχνη... περιμένει τον καλλιτεχνικό διευθυντή

Pamela Phatsimo Sunstrum (Μποτσουάνα), «Συνάθροιση», 2018

Φωτογραφία: Κατερίνα Παρασκευά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με αφρικανική τέχνη... περιμένει τον καλλιτεχνικό διευθυντή

  • A-
  • A+
Η πρώτη περιοδική έκθεση μετά τη μόνιμη συλλογή έχει τίτλο «UBUNTU» και εστιάζει σε σύγχρονους Αφρικανούς καλλιτέχνες με έργα της συλλογής Χάρη Δαυίδ.

Σχεδόν επτά μήνες έχουν περάσει από τότε που το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης άνοιξε για το κοινό με τη μόνιμη συλλογή του, ωστόσο τα επίσημα εγκαίνια αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας, καλλιτεχνικός διευθυντής ακόμα να φανεί στον ορίζοντα, ενώ το Σωματείο Εργαζομένων ΕΜΣΤ διαμαρτύρεται για υποστελέχωση (και πολλά άλλα), πως «τίποτα από όσα είχε εξαγγείλει η υπουργός Πολιτισμού, κ. Μενδώνη, στη συνέντευξη Τύπου στις 24 Φλεβάρη δεν έχει υλοποιηθεί», όπως αναφέρουν σε πρόσφατη ανακοίνωσή τους.

«Αντίθετα, όπως το είχαμε προβλέψει, μετά τους “πανηγυρικούς”, η πολιτική ηγεσία, ο ανύπαρκτος διευθυντής και το αναποτελεσματικό Δ.Σ. εξαφανίστηκαν και άφησαν το μουσείο να πορεύεται μόνο του και χάρη στις προσπάθειες που καταβάλλει το προσωπικό του και στην αυτενέργεια που αυτό εκδηλώνει».

Ετσι λοιπόν φτάνουμε στην πρώτη περιοδική έκθεση μετά την καραντίνα και αυτή επικεντρώνεται στη συλλογή ενός επιχειρηματία, του προέδρου της Frigoglass, Χάρη Δαυίδ. Τα εγκαίνια είχαν προγραμματιστεί για αύριο, Σάββατο, ωστόσο καθώς εξωτερικός συνεργάτης του ΕΜΣΤ διαγνώστηκε θετικός στον κορονοϊό, το μουσείο έκλεισε για τις απαραίτητες εργασίες απολύμανσης και καθαρισμού και θα ενημερώσει πότε θα ξανανοίξει.

Οπότε το κοινό θα μπορεί να δει αντιπροσωπευτικά έργα της σύγχρονης αφρικανικής τέχνης, Αφρικανών καλλιτεχνών και καλλιτεχνών της αφρικανικής διασποράς, συνολικά 66 έργα 34 δημιουργών από τη Συλλογή Χάρη Δαυίδ, σε πέντε δωμάτια στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων (ισόγειο) του ΕΜΣΤ.

Zanele Muholi (Νότια Αφρική), «Baindile II, Η Πλατεία, Κέιπ Τάουν», 2017

Ο τίτλος της περιοδικής έκθεσης είναι «UBUNTU» (όρος προερχόμενος από τη Νότια Αφρική, μεταφράζεται είτε ως «ανθρωπότητα» είτε ως «ανθρωπιά») και η οργάνωσή της στηρίζεται σε μια ομάδα από το εξωτερικό.

Τα δωμάτια είναι σχεδιασμένα από το αρχιτεκτονικό γραφείο Kallos Turin, τους αρχιτέκτονες Stephania Kallos και Abby Turin, σε επιμέλεια πέντε επιμελητών, των Osei Bonsu (επιμελητής της Συλλογής Αφρικανικής Τέχνης της Tate Modern), Rashid Johnson (εικαστικός), Elvira Dyangani Ose (λέκτορας του Goldsmiths College, Πανεπιστημίου του Λονδίνου, διευθύντρια του Τhe Showroom), Emily Tsingou (art advisor) και Burkhard Varnholt (συλλέκτης σύγχρονης τέχνης, ιδρυτής του Kindl Zentrum für Ζeitgenössische Kunst στο Βερολίνο). Ο κάθε επιμελητής αναλαμβάνει ένα δωμάτιο, δημιουργώντας διαφορετικές συνομιλίες και προσεγγίσεις.

Ως σημείο αναφοράς για την επίκαιρη έκθεση, η λέξη «UBUNTU» υπογραμμίζει την έννοια της συλλογικότητας και το κοινό πνεύμα ανταλλαγής και ενότητας. Σε μια στιγμή που το θέμα των φυλετικών και άλλων διακρίσεων απασχολεί έντονα και η τέχνη των χωρών της Αφρικής και της διασποράς της καταξιώνεται διεθνώς στον πολυπολιτισμικό χώρο της σύγχρονης τέχνης, η έκθεση φιλοδοξεί να φέρει κοντά το κοινό με τη σύγχρονη αφρικανική τέχνη και τις διαφορετικές εκφράσεις της.

Η πολιτική, ιστορική και πολιτιστική πολυφωνία που χαρακτηρίζει τη μετα-αποικιοκρατική Αφρική και εκφράζει τις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αφρικανικής ηπείρου είναι ο πυρήνας των έργων που εκτίθενται, με διαφορετικές θεματικές, έννοιες και ιδέες.

Οπως η ιστορία της δουλείας, ο ρατσισμός και η εκμετάλλευση, οι φυλετικοί διαχωρισμοί, ο πόλεμος, η πείνα, ο πολιτιστικός ιμπεριαλισμός, η έννοια της φυλής και του φύλου, η οικολογική εκμετάλλευση της Αφρικής, οι αφρικανικές ιεροτελεστίες και παραδόσεις, το μαύρο σώμα και η απεικόνισή του, το χρώμα του δέρματος και η κοινωνικο-πολιτική δόμησή του, η διασπορά και η μετακίνηση πληθυσμών, η εμπειρία του μετανάστη, η αφρικανική ιστορία και μνήμη, η προσωπική αφήγηση και η προσωπογραφία.

Mohau Modisakeng (Νότια Αφρική) «Πέρασμα 7», 2017

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Ifeoma Anyaeji, Lyle Ashton Harris, Κader Attia, Sanford Biggers, Virginia Chihota, Godfried Donkor, Ibrahim El-Salahi, Andrew Esiebo, Mary Evans, Ellen Gallagher, Theaster Gates, Lauren Halsey, Romuald Hazoumè, Lubaina Himid, Kudzanai-Violet Hwami, Taiye Idahor, Rashid Johnson, Moshekwa Langa, Kemang Wa Lehulere, Senzeni Marasela, Mohau Modisakeng, Meleko Mokgosi, Zanele Muholi, Wangechi Mutu, Kori Newkirk, Toyin Ojih Odutola, Chris Ofili, Pamela Phatsimo Sunstrum, Tschabalala Self, Yinka Shonibare, Shinique Smith, Hank Willis Thomas, Kara Walker, Lynette Yiadom-Boakye.

🔴 INFO: ΕΜΣΤ, λεωφ. Καλλιρρόης και Αμβρ. Φραντζή, τηλ. 211-1019000.

ART - ΝΕΑ
Τα Playmobil του ’21...
Με μία ιδιαίτερη έκθεση γίνεται αναφορά στα γεγονότα του 1821 στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού, στη Σπάρτη όπου τα playmobil αναβιώνουν την Ελληνική Επανάσταση.
Τα Playmobil του ’21...
ART - ΝΕΑ
Κατακόρυφη πτώση εσόδων και επισκεπτών
Πρωτοφανής η κρίση στα ευρωπαϊκά μουσεία που παρά το γεγονός ότι άνοιξαν τις πόρτες τους για το κοινό η επιφυλακτικότητα λόγω του κορονοϊού παραμένει μεγάλη.
Κατακόρυφη πτώση εσόδων και επισκεπτών
ART - ΝΕΑ
Μάχες, ναυμαχίες και «Οι Μεγάλες Νίκες» των αρχαίων Ελλήνων
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με τίτλο «Οι Μεγάλες Νίκες. Στα Ορια του Μύθου και της Ιστορίας» εγκαινιάστηκε χθες.
Μάχες, ναυμαχίες και «Οι Μεγάλες Νίκες» των αρχαίων Ελλήνων
ART - ΝΕΑ
«Να ανοίξει το ΕΜΣΤ περισσότερο τις πόρτες του στους Ελληνες καλλιτέχνες»
Η γενική γραμματέας της AICA Hellas, ιστορικός Τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων, Μπία Παπαδοπούλου, μας ξεναγεί στην ομαδική έκθεση «Θεωρήματα 2. Περί ιστορίας» του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
«Να ανοίξει το ΕΜΣΤ περισσότερο τις πόρτες του στους Ελληνες καλλιτέχνες»
ART - ΝΕΑ
Υγειονομικά μέτρα σε δομές, χώρους πολιτισμού και μουσεία
Τα μέτρα που ισχύουν στην Περιφέρεια Αττικής από τη Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου και έως τις 4 Οκτωβρίου υπενθυμίζει με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού
Υγειονομικά μέτρα σε δομές, χώρους πολιτισμού και μουσεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας