Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διαχρονική κραυγή για τα θύματα των πολέμων
Τρωάδες ΚΘΒΕ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διαχρονική κραυγή για τα θύματα των πολέμων

  • A-
  • A+
Oι συντελεστές της παράστασης τήρησαν όλα τα αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα και ανακάλυψαν νέους δρόμους, όπως λέει ο σκηνοθέτης της Γιάννης Παρασκευόπουλος, για να προσεγγίσουν τα πρόσωπα της τραγωδίας του Ευριπίδη, ο οποίος αποκαλύπτει πόσο ανελέητος μπορεί να γίνει ο κατακτητής.

Τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε συμπαραγωγή με το Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, η Γιώτα Φέστα ερμηνεύει τον ρόλο της Εκάβης.

Με φόντο την κατεστραμμένη Τροία οι Τρωαδίτισσες αναμένοντας την ανακοίνωση της τύχης τους θρηνούν για την άλωση της πόλης. Ανάμεσά τους τραγικό πρόσωπο η Εκάβη, που πληροφορείται τη μια συμφορά μετά την άλλη, με αποκορύφωμα τον θάνατο του εγγονού της, του Αστυάνακτα -τη μοναδική ελπίδα για τη μελλοντική αναβίωση της Τροίας- τον οποίο οι Ελληνες αποφάσισαν να γκρεμίσουν από τα τείχη της πόλης.

Ο αναγκαστικός περιορισμός που επιβάλλει το υγειονομικό πρωτόκολλο λόγω Covid-19 λειτούργησε ως πρόκληση για τον σκηνοθέτη ανοίγοντας νέους δρόμους στην προσέγγιση του έργου. Η συνθήκη του σήμερα «συναντά» τις γυναίκες της Τροίας σε εκείνη την κομβική στιγμή πριν από τη νέα τους ζωή. Οι Τρωαδίτισσες δεν έχουν την πολυτέλεια να ταυτιστούν με τον πόνο του άλλου. Στέκονται δίπλα αλλά σε απόσταση, αναγκασμένες να κοιτάξουν η καθεμιά τη μοίρα της. Η σκέψη ότι στο μέλλον θα ανήκουν κάπου, έστω και ως σκλάβες, μοιάζει να είναι η μοναδική βεβαιότητα που μπορεί να τους καθησυχάσει.

Μέσα από τις έντονες αντιθέσεις των αφηγήσεων των περασμένων μεγαλείων και του παροντικού πένθους, ο Ευριπίδης ξεδιπλώνει την πλοκή σε μια σταδιακή πορεία προς την απόλυτη οδύνη. Ταυτόχρονα, ασκεί κριτική στους συγχρόνους του για την άγρια επίθεση των Αθηναίων στη Μήλο, αναδεικνύει τα επιχειρήματα των «βαρβάρων» αντιστρέφοντας ευρηματικά τον χαρακτηρισμό και επιδιώκει τον αναστοχασμό πάνω στην αθηναϊκή ασυδοσία. Οι Τρωάδες είναι έργο-θρήνος για όσους βρίσκονται στο έλεος των κατακτητών, μια κραυγή ανθρωπισμού απέναντι στα θύματα του κάθε πολέμου.

Ο Γιάννης Παρασκευόπουλος τονίζει: «Στις “Τρωάδες” ο Ευριπίδης θίγει το πόσο ανελέητος μπορεί να γίνει ο κατακτητής. Η εξουσία έχει την τάση να διαφθείρει. Μπορεί να σε οδηγήσει να χάσεις τον έλεγχο. Ετσι και εδώ οι Ελληνες χάνουν το μέτρο. Δεν τους αρκεί που έχουν νικήσει. Κλέβουν περιουσίες, σκοτώνουν και αφαιρούν μέχρι και τη ζωή του γιου τού Εκτορα, από τον φόβο μην ξαναχτίσει την κατεστραμμένη Τροία. Αρχίσαμε να δουλεύουμε πάνω στο έργο ζώντας με τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού. Υπήρχαν αυστηρά πρωτόκολλα που έπρεπε να τηρηθούν: να αποφεύγουμε τα αγγίγματα, τη σωματική επαφή, να διατηρούνται αποστάσεις 2 μέτρων ανάμεσα στους ηθοποιούς. Αρχικά το πλαίσιο αυτό μας φόβισε, όμως τα όρια που μπήκαν άνοιξαν σε όλους μας έναν πολύ αποκαλυπτικό δρόμο. Βρήκαμε τρόπους ώστε να τηρούνται οι συνθήκες που θα έπρεπε, χωρίς όμως να δημιουργούν πρόβλημα στο έργο. Οι ήρωες της τραγωδίας μπορεί να υποφέρουν σωματικά και να βιώνουν μια δύσκολη κατάσταση, όμως στηρίζονται στον εαυτό τους και όχι σε κάποιον άλλο. Παράλληλα ο Ευριπίδης σε αυτή την τραγωδία του σχολιάζει την ανάγκη του ανθρώπου να ανήκει κάπου. Είναι κάτι βασικό για την εύρεση νοήματος στη ζωή και για την αντιμετώπιση οδυνηρών συναισθημάτων και εμπειριών. Οι Τρωάδες έχουν χάσει τα πάντα: πατρίδα, σπίτια, γονείς, συζύγους και παιδιά. Ξαφνικά είναι μετέωρες. Κόπηκαν οι ρίζες τους και δεν ανήκουν πουθενά. Ψάχνουν να βρουν μια νέα ταυτότητα. Οταν συνειδητοποιούν πως τις προορίζουν για σκλάβες, αρχικά αντιδρούν, με την Εκάβη να λέει “Πάμε στη φωτιά να καούμε”. Ομως στο τέλος σέβονται τη μοίρα τους. Κυριαρχεί το ένστικτο της επιβίωσης. Η νέα τους ζωή, που δεν είναι ο θάνατος. Με τις θεϊκές παρεμβάσεις, κατά τον Ευριπίδη, να είναι μια επινόηση των ανθρώπων η οποία γεννάται από την ανάγκη τους για λύτρωση».

 

🔴 INFO: Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη: 20, 21, 22 Αυγούστου «Τρωάδες» του Ευριπίδη.

  • Μετάφραση: Γιάννης Τσαρούχης.
  • Σκηνοθεσία-Προσαρμογή κειμένου: Γιάννης Παρασκευόπουλος.
  • Σκηνικά: Θανάσης Κολαλάς.
  • Κοστούμια: Σοφία Παπαδοπούλου.
  • Μουσική: Μάνος Μυλωνάκης.
  • Κινησιολογία: Τάσος Παπαδόπουλος.
  • Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος.
  • Παίζουν: Χρήστος Διαμαντούδης (Ποσειδών), Ελένη Θυμιοπούλου (Αθηνά), Μαρία Καραμήτρη (Κασσάνδρα), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Μενέλαος), Νίκος Μήλιας (Στρατιώτης), Γιολάντα Μπαλαούρα (Ελένη), Ιωάννα Παγιατάκη (Ανδρομάχη), Χρίστος Στυλιανού (Ταλθύβιος), Βασίλης Τρυφουλτσάνης (Στρατιώτης), Γιώτα Φέστα (Εκάβη).
  • Γυναίκες της Τροίας: Μαριάννα Αβραμάκη, Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Μομώ Βλάχου, Χρύσα Ζαφειριάδου, Ελένη Θυμιοπούλου, Μαρία Καραμήτρη, Αννα Κυριακίδου, Γιολάντα Μπαλαούρα, Ιωάννα Παγιατάκη, Εύη Σαρμή, Ελευθερία Τέτουλα.

Περιοδεία: 26 Αυγούστου - Θέατρο Αλσους «Μελίνα Μερκούρη» Βέροιας, 27 Αυγούστου - Αρχαίο Θέατρο Μίεζας Νάουσας, 17, 18, 19 Σεπτεμβρίου - Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη.

ART - ΝΕΑ
Παράταση ζωής στο θέατρο Σφενδόνη
Λύση τουλάχιστον για ένα χρόνο βρήκε η σκηνοθέτιδα και ηθοποιός Άννα Κοκκίνου, που πριν από λίγες ημέρες έκανε γνωστό ότι το θέατρο Σφενδόνη κινδυνεύει με κλείσιμο, καθώς της κάνουν έξωση λόγω οφειλών.
Παράταση ζωής στο θέατρο Σφενδόνη
ART - ΝΕΑ
Υπό έξωση η Αννα Κοκκίνου από το θέατρο Σφενδόνη
Ξανά στο προσκήνιο έρχεται η περιπέτεια της Αννας Κοκκίνου και του Θεάτρου Σφενδόνη. Τώρα είναι υποχρεωμένη, κατόπιν δικαστικής απόφασης, να εγκαταλείψει την θεατρική στέγη που έφτιαξε πριν από 27 χρόνια...
Υπό έξωση η Αννα Κοκκίνου από το θέατρο Σφενδόνη
ART - ΝΕΑ
Η τέχνη μετά την πανδημία
Ενα σεμνό, μαζεμένο αλλά με ιδιαίτερο χαρακτήρα και άποψη διήμερο εκδηλώσεων οργανώνει το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών με φανερή την καλλιτεχνική σφραγίδα του Θόδωρου Τερζόπουλου.
Η τέχνη μετά την πανδημία
ART - ΝΕΑ
Η τέχνη μάς στηρίζει, ας στηρίξουμε τους ανθρώπους της
Λιγότερες εκδηλώσεις αλλά ενίσχυση των νέων ή και λιγότερο προβεβλημένων καλλιτεχνών επέλεξε για τη φετινή διοργάνωση η Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου Χαλανδρίου
Η τέχνη μάς στηρίζει, ας στηρίξουμε τους ανθρώπους της
ART - ΝΕΑ
Πιο μικρή η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού»
Ο χαρισματικός Βρετανός ηθοποιός Ιαν Χολμ άφησε τη σφραγίδα του στις ταινίες «Alien» (1979), «Οι δρόμοι της φωτιάς» (1981), που του έφερε και βραβείο Βafta, «Το Πέμπτο Στοιχείο» (1997), «From Hell» (2001),...
Πιο μικρή η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας