Παρά την απειλή του Covid-19 πολλά μουσεία και αίθουσες τέχνης άνοιξαν στην περιφέρεια και περιμένουν -τηρώντας τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα- τους επισκέπτες του Αυγούστου που θέλουν να εμπλουτίσουν με τέχνη τις διακοπές τους. Αλλά και στην Αθήνα έχουν αρχίσει οι προετοιμασίες για τις φθινοπωρινές εκθέσεις. Πρώτο και καλύτερο το Μουσείο Μπενάκη έστειλε το πρόγραμμά του κεντρίζοντας το ενδιαφέρον.
▶ Στο κτίριο της Πειραιώς 138 αναμένεται να ανοίξει και πάλι από τις 3 Σεπτεμβρίου η έκθεση «Η Σχολή των Αθηνών. Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2018», που είχε διακοπεί την άνοιξη. Η νέα έκθεση, υπό την επιμέλεια των Νeiheiser Argyros, είναι συνέχεια της έρευνας που παρουσιάστηκε στο Εθνικό Περίπτερο Ελλάδος στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία το 2018 και αποτελεί μια συνεργασία μεταξύ φοιτητών της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και της Architectural Association στο Λονδίνο.
Εμπνευσμένη από τη διάσημη νωπογραφία «Η Σχολή των Αθηνών», του Ιταλού καλλιτέχνη της αναγεννησιακής τέχνης Ραφαήλ, η έκθεση παρουσιάζει φυσικά μοντέλα εβδομήντα διαφορετικών ακαδημαϊκών κοινών χώρων από την ιστορία και τον κόσμο, υλοποιημένων και μη. Ολα τα μοντέλα είναι στην ίδια κλίμακα -1:200- και αναπαριστούν μόνο τους χώρους εκείνους του Πανεπιστημίου που μπορούν να αναγνωριστούν ως ακαδημαϊκά κοινά, εξαιρώντας όλους τους υπόλοιπους κλειστούς χώρους όπως τις τάξεις και τα γραφεία. Τα φυσικά μοντέλα συμπληρώνονται από δεδομένα, σχέδια και εικόνες, τα οποία επιτρέπουν την περαιτέρω σύγκριση των έργων για προβληματισμό και πειραματισμό.
▶ Το Athens Photo Festival, πιστό στο καθιερωμένο ραντεβού του, θα αποτελέσει για ακόμα μία χρονιά τη μεγάλη γιορτή της φωτογραφίας και του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού στην Ελλάδα. Εκθέσεις φωτογραφίας με τη συμμετοχή καλλιτεχνών από διαφορετικές χώρες καθώς και ένα σύνολο δράσεων θα συγκροτήσουν μια ευρεία πλατφόρμα ανάδειξης της σύγχρονης φωτογραφικής δημιουργίας και αλληλεπίδρασης με την ευρύτερη πολιτιστική κοινότητα. Το κεντρικό πρόγραμμα του Athens Photo Festival 2020 θα διεξαχτεί την περίοδο Σεπτεμβρίου-Νοέμβριου. Με σημείο εκκίνησης το Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 (εγκαίνια στις 17 Σεπτεμβρίου), οι εκθέσεις θα επεκταθούν και σε άλλους χώρους της Αθήνας. Επιμέλεια: Μανόλης Μωρεσόπουλος.
▶ Στην Πινακοθήκη Γκίκα εγκαινιάζεται στις 16 Σεπτεμβρίου η έκθεση της Λήδας Κοντογιαννοπούλου «Το σπίτι της μνήμης». Η ζωγράφος από τα τέλη του 2015 και μέχρι το καλοκαίρι του 2019 επισκεπτόταν και αποτύπωνε τα σπίτια τριών σπουδαίων μορφών του 20ού αιώνα, του Παναγιώτη Τέτση, της Ναταλίας Μελά και του Γιώργου Σεφέρη. Τους δύο πρώτους τούς είχε γνωρίσει προσωπικά και τους συναναστράφηκε. Στην έκθεση όμως πρωταγωνιστεί το σπίτι του Σεφέρη, η θρυλική πλέον «Αγρας 20». Από τα εσωτερικά των σπιτιών αυτών η Κοντογιαννοπούλου δεν μας δίνει απλές απεικονίσεις τους, αλλά «ψυχογραφίες σπιτιών» με «διεισδυτική και ποιητική απόδοση του θέματος». Πηγές αναφοράς της είναι τα ανήσυχα εσωτερικά του Edward Hopper και οι γαλήνιες νεκρές φύσεις του Giorgio Morandi. Σχεδιασμός έκθεσης: Διονύσης Φωτόπουλος. Σκηνοθεσία συνοδευτικής προβολής: Λάκης Παπαστάθης.
▶ Στο παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη, στη Νηματουργία Μέντης-Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.) θα φιλοξενηθεί από τις 22 Σεπτεμβρίου η έκθεση «Οικείο-Οικείν» της Κατερίνας Κατσιφαράκη, σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου και με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
Το εικαστικό έργο της Κατσιφαράκη περιστρέφεται γύρω από την έννοια του αεικίνητου. Η εφήμερη κατοίκηση, οι ρίζες και το ξερίζωμα, η αδιάλειπτη μετακίνηση από τόπο σε τόπο, η παρατήρηση του φαινομενικά ασήμαντου και η ανάδειξη του φευγαλέου βρίσκονται στο επίκεντρο της δουλειάς της. Λέγεται συχνά ότι η ζωή «ξετυλίγεται» μπροστά στα μάτια μας. Οτι η μνήμη είναι ένα «νήμα» που δύναται να κατευθύνει την πορεία της. Οι φωτογραφίες, τα βίντεο, οι εγκαταστάσεις και τα αντικείμενα της Κατσιφαράκη, που εκτίθενται διακριτικά στους χώρους της κλωστοϋφαντουργίας, έρχονται να επιβεβαιώσουν τη μεταφορική δύναμη του νήματος και τη σχέση του με τη φύση. Μέσα από αυτή τη συγκατοίκηση εικόνων, νημάτων, τοπίων και μηχανών η νομαδική-ριζωματική σκέψη διεκδικεί ξανά την προσοχή μας.
▶ Ακόμα την 1η Οκτωβρίου στην Πειραιώς 138 θα εγκαινιαστεί η εκθεση της Δανής Pernille Koldbech με τίτλο «Preparing for the beach» με φωτογραφικά έργα και σύντομα κείμενα από ηχογραφήσεις της που καταγράφουν τη ζωή «λεσχών φιλίας» (υπερηλίκων). Εξετάζοντας το παρελθόν και το παρόν, τα έσχατα στάδια της ζωής των γυναικών αυτών δομούνται με αφηγήσεις τόσο φανταστικές όσο και πραγματικές.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας