• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 35.0°C / 37.9°C
    4 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 33.5°C / 38.3°C
    3 BF
    33%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 39.8°C
    2 BF
    36%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.9°C / 35.5°C
    2 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    37%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    37°C 32.9°C / 39.9°C
    2 BF
    16%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 32.4°C / 32.6°C
    2 BF
    19%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    38°C 37.9°C / 37.9°C
    3 BF
    18%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 34.3°C
    5 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 32.3°C / 35.9°C
    4 BF
    30%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.8°C / 33.4°C
    4 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.8°C / 33.7°C
    3 BF
    38%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 30.8°C
    3 BF
    51%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    37°C 35.1°C / 36.9°C
    0 BF
    23%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    37°C 35.1°C / 37.7°C
    2 BF
    20%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.4°C / 32.8°C
    2 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 35.6°C / 37.0°C
    3 BF
    20%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.3°C / 34.4°C
    3 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.6°C / 33.7°C
    3 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 33.0°C
    2 BF
    32%

«Silent Running» (Περιπέτεια στο Διάστημα) του Ντάγκλας Τράμπουλ (1972) με τον Μπρους Ντερν

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η επιστημονική φαντασία είναι πάλι in

  • A-
  • A+
Μεγάλο αφιέρωμα σε ταινίες sci-fi αλλά και cli-fi (κλιματική φαντασία) ετοιμάζει η διοργάνωση με θησαυρούς του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. ● Τότε που κορονοϊός δεν υπήρχε, αλλά η πυρηνική απειλή, η τρέλα του Ψυχρού Πολέμου, ο ανταγωνισμός των εξοπλισμών έτρεφαν την κινηματο­γραφική φαντασία και γεννούσαν δυστοπίες που τρόμαζαν και ψυχαγωγούσαν. Από τις ΗΠΑ μέχρι την Κίνα.

Μεγάλο αφιέρωμα σε ταινίες sci-fi αλλά και cli-fi (κλιματική φαντασία) ετοιμάζει η διοργάνωση με θησαυρούς του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Τότε που κορονοϊός δεν υπήρχε, αλλά η πυρηνική απειλή, η τρέλα του Ψυχρού Πολέμου, ο ανταγωνισμός των εξοπλισμών έτρεφαν την κινηματο­γραφική φαντασία και γεννούσαν δυστοπίες που τρόμαζαν και ψυχαγωγούσαν. Από τις ΗΠΑ μέχρι την Κίνα

Η επιστημονική φαντασία, με λέξεις και εικόνες, σε λογοτεχνία και σινεμά, ήταν για πολλούς ένα λιγάκι ψυχαναγκαστικό καταφύγιο τις μέρες της παγκόσμιας καραντίνας. Αυτό που ζούσαμε έμοιαζε σουρεαλιστικό, βγαλμένο κατευθείαν από εφιάλτες sci-fi, που το ζούσαμε κλεισμένοι σπίτια μας, τρομοκρατημένοι, ή με μάσκες στους δρόμους που δεν είχαμε ποτέ μας ξαναφορέσει. Ο κορονοϊός άλλαξε τη ζωή μας, μας έκανε να ξανασκεφτούμε τη σχέση μας με ένα περιβάλλον δυστοπικό και επικίνδυνο, να νιώσουμε ότι κάτι άγνωστο και ξένο μπορεί ξαφνικά να μας επισκεφτεί.

Να λοιπόν που όλα αυτά έκαναν το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο ετοιμάζεται ήδη για τον Νοέμβριο (5-15) ελπίζοντας πάντα στο καλύτερο, να αποφασίσει ήδη το πρώτο του μεγάλο αφιέρωμα. «Το διάστημα μεταξύ μας: από το sci-fi στο cli-fi». Κι αν το sci-fi δεν θέλει εξηγήσεις, το cli-fi ίσως θέλει. Ειναι το climate fiction, η «κλιματική φαντασία», όρος πρόσφατος ο οποίος όμως ορίζει τόσο σύγχρονες όσο και παλιότερες ταινίες που χρησιμοποιούν τα εργαλεία της επιστημονικής φαντασίας για να μιλήσουν για την επίδραση του ανθρώπου στο περιβάλλον, τις φυσικές καταστροφές, τον τρόμο της πυρηνικής ενέργειας και την κλιματική αλλαγή.

Το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα επικεντρωθεί σε κινηματογραφικούς θησαυρούς, πολλούς ξεχασμένους ή παραγνωρισμένους, του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Διότι ήδη από τη δεκαετία του '50 ο Ψυχρός Πόλεμος, ο ανταγωνισμός των εξοπλισμών, ο πυρηνικός εφιάλτης, η κούρσα για την κατάκτηση του Διαστήματος και η ανησυχία για μια ολική καταστροφή έδωσαν πλούσια τροφή στη φαντασία των δημιουργών του σινεμά. Τους έκαναν να πλάσουν ιστορίες προφητικές, πολιτικές, δυστοπικές, που μέσα από τον τρόμο, τη φρίκη, την αγωνία μπορούσαν να διασκεδάζουν και συγχρόνως να προβληματίζουν. Να βάζουν τον θεατή να αναρωτιέται για τη σχέση του με τον εαυτό του, με τον άλλον, με το περιβάλλον.

«Them» (FBI σε συναγερμο) του Γκόρντον Ντάγκλας (1954)

Στο «Them!» («FBI σε συναγερμό», ΗΠΑ, 1954) του Γκόρντον Ντάγκλας οι πυρηνικές δοκιμές δημιουργούν τεράστια μεταλλαγμένα μυρμήγκια. Στο «Silent Running» («Περιπέτεια στο Διάστημα», ΗΠΑ, 1972) του Ντάγκλας Τράμπουλ ο Μπρους Ντερν ερμηνεύει έναν αστροναύτη, που σε ένα μέλλον όπου δεν υπάρχει χλωρίδα καλείται να καταστρέψει το τελευταίο θερμοκήπιο. Στο «O Anunciador - O homem das tormentas» («Ο εκφωνητής - Ο άνθρωπος των καταιγίδων», Βραζιλία, 1972) του Πάουλου Μπάστους Μαρτίνς ένας ξένος φτάνει σε ένα μικρό χωριό και οι κάτοικοί του αρχίζουν να καταλαμβάνονται από υπερφυσικές δυνάμεις. Στο «Sexmission» («Σε-ξ-αποστολή», Πολωνία, 1984) του Γιούλιους Μαχούλσκι, μια cult πολωνική πολιτική σάτιρα γυρισμένη την περίοδο της κομμουνιστικής διακυβέρνησης, δύο άντρες ξυπνούν από βαθύ λήθαργο μετά από πυρηνικό πόλεμο σε έναν υπόγειο κόσμο γεμάτο υπερσύγχρονες τεχνολογίες, όπου ζουν μόνο γυναίκες. Στο «Death Ray on a Coral Island» («Ακτίνα θανάτου σε κοραλλιογενές νησί», Κίνα, 1980) του Τσανγκ Χονγκμέι οι ΗΠΑ παρουσιάζονται σαν μια πονηρή υπερδύναμη που θα χρησιμοποιήσει κάθε μέσο -από βιομηχανική κατασκοπία μέχρι… χορό- προκειμένου να κλέψει το φουτουριστικό όπλο της Κίνας.

Παράλληλα το φεστιβάλ προετοιμάζει μια πολυσέλιδη, δίγλωσση ειδική έκδοση με άρθρα, μελέτες και δοκίμια που εξερευνούν τις αλληγορικές διαστάσεις τού sci-fi και ειδικότερα του cli-fi και θα παρέχει αναλυτικές πληροφορίες για τις ταινίες του αφιερώματος, αλλά και για άλλες ταινίες που καταπιάστηκαν με παρόμοια θέματα.

Η λίστα με τις ταινίες του αφιερώματος θα ανακοινωθεί σύντομα.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Ταινίες στα θρανία
Τρεις ευρωπαϊκές χώρες, Ελλάδα, Ουγγαρία και Πολωνία, συντονίζονται μέσα από ψηφιακή πλατφόρμα και προτείνουν στους μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπόλικο υλικό για σκέψη και συζήτηση μέσα από ενενήντα...
Ταινίες στα θρανία
ΣΙΝΕΜΑ
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
Η αλήθεια είναι πως τα αντανακλαστικά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έδρασαν ακαριαία, παρότι το φετινό 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε λίγες μόλις ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
Η τέχνη του μοντάζ επί... εννέα
Μεγάλο αφιέρωμα ετοιμάζει το 62o Φεστιβάλ Κινηματο- γράφου Θεσσαλονίκης με πρωταγωνιστές κορυφαίους μοντέρ από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.
Η τέχνη του μοντάζ επί... εννέα
ΣΙΝΕΜΑ
Διαδικτυακά φέτος το 61o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Διαδικτυακά θα γίνει φέτος το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το δεκαήμερο 5-15 Νοεμβρίου, με σύνθημα «Σινεμά με κάθε τρόπο». Θα προβληθούν 177, άκρως επίκαιρες, ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Διαδικτυακά φέτος το 61o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
ART - ΝΕΑ
Online διοργανώσεις με γεωγραφικό περιορισμό
Νέα, σύνθετα προβλήματα προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού στα κινηματογραφικά φεστιβάλ, πέραν του ότι δεν θα μπορούν για αρκετό καιρό ακόμα να γίνονται με κοινό, σε αίθουσες.
Online διοργανώσεις με γεωγραφικό περιορισμό
ΣΙΝΕΜΑ
Ηρθε η σειρά της Ενιέντι και της Μιτέβσκα
Το πρωτότυπο πρότζεκτ «Χώροι» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζεται με το τρίτο του μέρος. Νέες ταινιούλες ανέβηκαν στο κανάλι του φεστιβάλ στο YouTube υπογεγραμμένες από εφτά διακεκριμένους και...
Ηρθε η σειρά της Ενιέντι και της Μιτέβσκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας