Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Επανεκκίνηση» το φθινόπωρο
ΦΩΤΟ: Α. ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Επανεκκίνηση» το φθινόπωρο

  • A-
  • A+
Με αυτό το σύνθημα, με βήματα προσεκτικά και διαβεβαιώνοντας το κοινό ότι τα αναγκαία μέτρα θα τηρούνται στις αίθουσές του ευλαβικά, ο οργανισμός παρουσίασε τον καλλιτεχνικό του προγραμματισμό για το διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2020 και μας άφησε να περιμένουμε την άφιξη του μεγάλου Γιόνας Κάουφμαν το επόμενο φθινόπωρο.

Σχέδια ακυρώθηκαν, συνεργασίες αναπροσαρμόστηκαν, παραστάσεις μετατέθηκαν για αργότερα. Η σχέση μας με την όπερα πάγωσε απότομα στις αρχές Μαρτίου και τώρα οι άνθρωποι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής καλούνται να δώσουν το σήμα για την «Επανεκκίνηση».

Με αυτό το σύνθημα και με μια πληθώρα κορυφαίων ονομάτων να παρελαύνουν στις παραγωγές των επόμενων μηνών, ο οργανισμός αναζητά τις παραγωγές εκείνες που θα τον φέρουν και πάλι στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής δημιουργίας, που θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον του κοινού και θα κάμψουν την ανασφάλειά του, που θα βοηθήσουν να ξαναπιάσουμε το νήμα από εκεί που το αφήσαμε. Με βήματα σταθερά και προσεκτικά, η ΕΛΣ επιστρέφει στην κανονικότητα ακόμα και αν είναι σαφές ότι ο σχεδιασμός για το διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2020 έγινε έπειτα από πολλές αλλαγές, συμβιβασμούς και υπό την αβεβαιότητα της παρούσας κατάστασης.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και η –μακρινή έστω– προοπτική να ακούσουμε σε έναν σχεδόν χρόνο από σήμερα τον συγκλονιστικότερο τενόρο της εποχής μας, τον «βασιλιά των τενόρων» Γιόνας Κάουφμαν πρώτη φορά στο Ηρώδειο (12 Σεπτεμβρίου 2021) μόνο υψηλές προσδοκίες δημιουργεί.

«Στόχος της καλλιτεχνικής μας εξωστρέφειας που τόσο προσεκτικά έχουμε σχεδιάσει είναι να κάνουμε την Εθνική Λυρική Σκηνή ένα λυρικό θέατρο που να μπορεί να συγκριθεί ποιοτικά με τις κεντρικές ευρωπαϊκές όπερες», λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού, Γιώργος Κουμεντάκης. «Για να επιτευχθεί αυτό, έχουμε δημιουργήσει μια ισχυρή καλλιτεχνική ταυτότητα, βασικές αρχές της οποίας είναι η διεύρυνση του ρεπερτορίου μας, οι αιχμηρές αναγνώσεις των κλασικών έργων, οι αναθέσεις, η σύνδεση των τεχνών, το υψηλό επίπεδο του εγχώριου καλλιτεχνικού μας δυναμικού, αλλά και οι επιλεγμένες μας συνεργασίες με κορυφαίους ξένους καλλιτέχνες».

Κακά τα ψέματα, η πανδημία επηρέασε τον τομέα των καλλιτεχνικών παραγωγών, πλήγωσε τον χώρο του πολιτισμού και κυρίως τους ανθρώπους του. Ο χώρος της όπερας είναι από εκείνους που επηρεάστηκαν σοβαρά λόγω των πολυπληθών και ακριβών παραγωγών, αλλά και των μεγάλων αιθουσών (μην παραβλέπουμε πως τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του πλανήτη αφενός έχουν θεάτρα χιλιάδων θέσεων αφετέρου έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους για όλο το 2020).

Αριστερά: Γιόνας Κάουφμαν Κέντρο: Τάσης Χριστογιαννόπουλος Δεξιά: Ερμονέλα Γιάχο

Σε ό,τι αφορά την Εθνική Λυρική Σκηνή, η πανδημία τη βρήκε σε μια από τις πιο δημιουργικές στιγμές της καλλιτεχνικής της εξωστρέφειας, αμέσως μετά την επιτυχία του «Βότσεκ» και ενώ προετοιμαζόταν για «μεγάλα» πρότζεκτ, όπως αυτό του Γιώργου Λάνθιμου με τον ΝΕΟΝ, τη συμπαραγωγή με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς, το ντεμπούτο της Ανίτας Ρατσβελισβίλι στον ρόλο της Σαρλότ («Βέρθερος»), έναν νέο «Ριγολέτο» για το Ηρώδειο κ.ά. Παρ’ όλα αυτά, έβαλε σε πρώτη προτεραιότητα την προστασία της δημόσιας υγείας, των εργαζομένων και συνεργατών της και πρώτοι από όλους έκλεισαν το θέατρο από τις 8 Μαρτίου.

Η νέα σεζόν της Κεντρικής Σκηνής ανοίγει στις 11 Οκτωβρίου με τη «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, αλλά δυστυχώς όχι στην παραγωγή που περιμέναμε να σκηνοθετήσει ο σπουδαίος Ολιβιέ Πι. Οι περιορισμοί που υπάρχουν επί σκηνής λόγω του κορονοϊού καθιστούν τη σκηνοθεσία αδύνατη οπότε θα παρουσιαστεί μια αναβίωση της σκηνοθεσίας του Ούγκο ντε Ανα –σε μια νέα εκδοχή ειδικά για τη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος– και η παραγωγή του Πι μεταφέρεται για τη σεζόν 2022/23. Παρόλα αυτά στον ομώνυμο ρόλο θα ακούσουμε την Ερμονέλας Γιάχο («πιο φημισμένη σοπράνο στον κόσμο», σύμφωνα με τον «Economist») στην πρώτη της εμφάνιση στην Ελλάδα.

Στις 21 Νοεμβρίου θα κάνει πρεμιέρα ο πολυαναμενόμενος «Δον Κιχώτης» από το Μπαλέτο της ΕΛΣ που ανεστάλη λόγω της πανδημίας. Τη χορογραφία, η οποία είναι βασισμένη στον Πετιπά, υπογράφει ο Τιάγκο Μπορντίν, τα σκηνικά ο Γιώργος Σουγλίδης και τα κοστούμια η Μαίρη Κατράντζου.

Στις 11 Δεκεμβρίου 2020 ξεκινάει από την Αθήνα το ταξίδι μιας μεγάλης διεθνούς συμπαραγωγής της ΕΛΣ με την Οπερα του Γκέτεμποργκ και τη Βασιλική Οπερα της Δανίας. Πρόκειται για τον «Τζοβάννι», σε σκηνοθεσία του Τζον Φουλτζέιμς με ερμηνευτές τους Τάση Χριστογιαννόπουλο, Διονύση Σούρμπη, Βασιλική Καραγιάννη κ.ά.

Η προπώληση για τις παραγωγές Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου που ανακοινώνουμε σήμερα θα ξεκινήσει στις αρχές του ερχόμενου Σεπτεμβρίου, οπότε θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε περισσότερα για τα μέτρα που θα πρέπει να τηρούνται στις κλειστές αίθουσες των θεάτρων. Για το πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής θα επανέλθουμε σύντομα, ενώ εντός του φθινοπώρου θα ανακοινωθεί το επετειακό πρόγραμμα του 2021, με το οποίο θα γιορτάσουν τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

ART - ΝΕΑ
Τόλμη, λάμψη και η ελληνική αφρόκρεμα
Στην πρώτη παρουσίαση μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης ανακοίνωσε 14 φιλόδοξες παραγωγές και δεσμεύτηκε ότι θα ξαναβάλει την όπερα σε διάλογο με την κοινωνία.
Τόλμη, λάμψη και η ελληνική αφρόκρεμα
ART - ΝΕΑ
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
Αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του οργανισμού και θέατρο στο οποίο μεγάλωσαν γενιές, το κτίριο της οδού Ακαδημίας θα παραμείνει για πάντα ο χώρος που μας έμαθε τι σημαίνει όπερα, το σημείο της πόλης που...
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
ART - ΝΕΑ
Η dream team του Κουμεντάκη
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής παρουσίασε το πλούσιο πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής, που συγκεντρώνει την αφρόκρεμα του εγχώριου δυναμικού, έδωσε το στίγμα της Κεντρικής και περιέγραψε τους στόχους της...
Η dream team του Κουμεντάκη
ART - ΝΕΑ
«Ο κόσμος θα είναι πάντα γεμάτος Αΐντες»
«Πόσες γυναίκες σήμερα αγωνίζονται ενάντια στην εξουσία ή διεκδικούν το δικαίωμα να αγαπούν όποιους θέλουν;», αναρωτιέται ο Ενρίκο Καστιλιόνε, σκηνοθέτης της φαντασμαγορικής παραγωγής που στήνει μια μεγάλη...
«Ο κόσμος θα είναι πάντα γεμάτος Αΐντες»
ART - ΝΕΑ
Μποέμ και ερωτευμένη μέχρι τον θάνατο
Παγωμένες σοφίτες και καπνισμένα μπιστρό. Χιονισμένα τοπία και παριζιάνικη μποέμικη ατμόσφαιρα του Καρτιέ Λατέν στα τέλη του 19ου αι. Κοστούμια με επιρροές από την εικονογραφία του Τουλούζ Λοτρέκ και μουσικές...
Μποέμ και ερωτευμένη μέχρι τον θάνατο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας