Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τέχνη μετά την πανδημία

«Αντιγόνη» σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η τέχνη μετά την πανδημία

  • A-
  • A+
Μια συζήτηση με κορυφαία ονόματα του θεάτρου και της πανεπιστημιακής κοινότητας και δύο παραστάσεις («Αντιγόνη» του Σάββα Στρούμπου και «Εξοδος» του Θόδωρου Τερζόπουλου με τη Σοφία Χιλλ) επιχειρούν να προσεγγίσουν τη νέα εποχή στο θέατρο

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΕΛΦΩΝ (17-18 ΙΟΥΛΙΟΥ)

Ενα σεμνό, μαζεμένο αλλά με ιδιαίτερο χαρακτήρα και άποψη διήμερο εκδηλώσεων οργανώνει το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών την Παρασκευή και το Σάββατο (17 και 18 Ιουλίου) με φανερή την καλλιτεχνική σφραγίδα του Θόδωρου Τερζόπουλου, που έχει με το ΕΠΚεΔ σχέση ζωής – το έχει διευθύνει στα πρώτα, καθοριστικά του βήματα και έχει εκεί κάνει πρεμιέρες ιστορικών παραστάσεών του με αρχαία τραγωδία.

Το διήμερο περιλαμβάνει δύο παραστάσεις και μία συζήτηση και έχει γενικό τίτλο «Εξοδος - Η Τέχνη μετά την Πανδημία». Με την επεξήγηση: «Είναι η έξοδος από την πανδημία, η έξοδος από μια πραγματικότητα, που οριστικά, όπως δείχνουν τα πράγματα, έκλεισε και έληξε, έξοδος σε μια άλλη εποχή».

Στους πανέμορφους και βολικούς για εκδηλώσεις χώρους του Κέντρου Δελφών, μια εποχή που οι αποστάσεις των θεατών επιβάλλονται, το διήμερο θα ξεκινήσει στις 12.00 την Παρασκευή (υπαίθριος χώρος του ΕΠΚεΔ) με διαλέξεις και μια συζήτηση με θέμα «Η Τέχνη μετά την Πανδημία». Συμμετέχουν προσωπικότητες του θεατρικού και ακαδημαϊκού χώρου: Θόδωρος Τερζόπουλος, Αθανασία Ψάλτη (προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδας), Δημήτρης Τσατσούλης (καθηγητής Σημειωτικής του Θεάτρου και Θεωρίας της Επιτέλεσης Πανεπιστήμιο Πατρών, κριτικός θεάτρου), Πηνελόπη Χατζηδημητρίου (δρ Θεατρολογίας, διδάσκουσα στο διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού, ΑΠΘ), Παναγιώτης Βελιανίτης (συνθέτης-μουσικοπαιδαγωγός), Γιώργος Σαμπατακάκης (επίκουρος καθηγητής Θεατρολογίας Πανεπιστήμιο Πατρών), Ιλειάνα Δημάδη (υπεύθυνη Δραματουργίας Στέγης Ιδρύματος Ωνάση) και Σάββας Στρούμπος (σκηνοθέτης).

Ο Σάββας Στρούμπος, στενός συνεργάτης του Τερζόπουλου από το 2003, αλλά και με αυτόνομη, πυκνή σκηνοθετική παρουσία τα τελευταία χρόνια, θα παρουσιάσει το βράδυ της Παρασκευής (21.00) με τη θεατρική ομάδα «Σημείο Μηδέν» την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε δική του σκηνοθεσία-διαμόρφωση χώρου-επιμέλεια κουστουμιών, με τη μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη και την Εβελυν Ασουαντ στον κύριο ρόλο. Η τραγωδία θα ανεβεί στο ανοιχτό θέατρο «Φρύνιχος» με την εκπληκτική θέα προς τον κόλπο της Ιτέας. Ο Σάββας Στρούμπος βλέπει την «Αντιγόνη» ως «τραγωδία για τη διεκδίκηση της ζωής». «Η ακατάβλητη επιθυμία της να θάψει τον νεκρό αδερφό της παρά τις διαταγές του Κρέοντα, δεν τη συνδέει μονάχα με τον κόσμο των νεκρών της και της οικογένειάς της», σημειώνει. «Ξεκινώντας από τη διεκδίκηση της ταφής απέναντι στην κρατική εξουσία, η Αντιγόνη οδηγείται στη διεκδίκηση νέων όρων για την επανεκκίνηση της ζωής στην πόλη μετά τον πόλεμο. Επιχειρεί να ενώσει Μνήμη και Πόλη, Υπαρξη και Ιστορία, Εξέγερση και Κοινωνία».

Σοφία Χιλλ

Το Σάββατο το διήμερο κορυφώνεται με την παράσταση «Εξοδος» του Θόδωρου Τερζόπουλου. Στις 19.30, στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και συγκεκριμένα στο πλάτωμα της ανατολικής πλευράς του ναού του Απόλλωνα, η Σοφία Χιλλ, αστέρι του Τερζόπουλου, που ο Μάικλ Μπίλινγκτον της «Guardian» την έχει ανακηρύξει ως μία τις μεγαλύτερες ηθοποιούς του κόσμου, θα παρουσιάσει φορώντας ένα κοστούμι της Λουκίας μια σκηνική σύνθεση μονολόγων από τις τραγωδίες «Μήδεια», «Αλκηστις», «Αντιγόνη» αλλά και από χρησμούς της Πυθίας.

Γιατί, όμως, «Εξοδος»; Ο Θόδωρος Τερζόπουλος εξηγεί. «Εξοδος στην αρχαία τραγωδία είναι η στιγμή που το δράμα κορυφώνεται και οδεύει προς το τέλος του. Η επερχόμενη τάξη στο χάος σύντομα ανατρέπεται από έναν αστάθμητο παράγοντα, η πόλη εξακολουθεί να νοσεί, η φύση συνεχίζει να καταστρέφεται. Ωστόσο, ο άνθρωπος δεν παύει να αναζητά το μέτρο των πραγμάτων, ενώ αυτό πάντα του διαφεύγει. Οριστική έξοδος από τη δίνη της τραγωδίας δεν υπάρχει. Κάθε απόπειρα εξόδου σηματοδοτεί και την είσοδο σε μια νέα δίνη αγωνίας και πάθους. Η αγωνία εξακολουθεί. Το ερώτημα “Περί τίνος πρόκειται;” συνεχίζει να τίθεται. Εξοδος, όμως, είναι και η στιγμή της συνειδητοποίησης, του αναστοχασμού, το κοίταγμα πέρα από τον ορίζοντα μετά τον κατακλυσμό των παθών. Ο τραγικός ήρωας αποχωρεί από τη σκηνή έχοντας διανύσει τον δρόμο του δύσβατου πεπρωμένου του. Βγαίνει αφήνοντας το αποτύπωμά του μέσα μας».

Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδας.


 

 


 

 


 

ART - ΝΕΑ
Παράταση ζωής στο θέατρο Σφενδόνη
Λύση τουλάχιστον για ένα χρόνο βρήκε η σκηνοθέτιδα και ηθοποιός Άννα Κοκκίνου, που πριν από λίγες ημέρες έκανε γνωστό ότι το θέατρο Σφενδόνη κινδυνεύει με κλείσιμο, καθώς της κάνουν έξωση λόγω οφειλών.
Παράταση ζωής στο θέατρο Σφενδόνη
ART - ΝΕΑ
Υπό έξωση η Αννα Κοκκίνου από το θέατρο Σφενδόνη
Ξανά στο προσκήνιο έρχεται η περιπέτεια της Αννας Κοκκίνου και του Θεάτρου Σφενδόνη. Τώρα είναι υποχρεωμένη, κατόπιν δικαστικής απόφασης, να εγκαταλείψει την θεατρική στέγη που έφτιαξε πριν από 27 χρόνια...
Υπό έξωση η Αννα Κοκκίνου από το θέατρο Σφενδόνη
ART - ΝΕΑ
Η τέχνη μάς στηρίζει, ας στηρίξουμε τους ανθρώπους της
Λιγότερες εκδηλώσεις αλλά ενίσχυση των νέων ή και λιγότερο προβεβλημένων καλλιτεχνών επέλεξε για τη φετινή διοργάνωση η Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου Χαλανδρίου
Η τέχνη μάς στηρίζει, ας στηρίξουμε τους ανθρώπους της
ART - ΝΕΑ
Πιο μικρή η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού»
Ο χαρισματικός Βρετανός ηθοποιός Ιαν Χολμ άφησε τη σφραγίδα του στις ταινίες «Alien» (1979), «Οι δρόμοι της φωτιάς» (1981), που του έφερε και βραβείο Βafta, «Το Πέμπτο Στοιχείο» (1997), «From Hell» (2001),...
Πιο μικρή η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού»
ART - ΝΕΑ
Καταιγισμός εκδηλώσεων στους αρχαιολογικούς χώρους
Φέτος θα γίνουν 55 παραγωγές, 251 παρουσιάσεις σε 111 αρχαιολογικούς χώρους και θα απασχοληθούν καλλιτέχνες, τεχνικοί και συνεργάτες από την ελεύθερη αγορά.
Καταιγισμός εκδηλώσεων στους αρχαιολογικούς χώρους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας