Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το Ακροπόλ γίνεται... «Across»
ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το Ακροπόλ γίνεται... «Across»

  • A-
  • A+
Ολοκληρώθηκε η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση του σχεδίου νόμου. Οχι μόνο ο τίτλος (απέναντι) του νέου φορέα αλλά και το πλαίσιο λειτουργίας του σχολιάζονται ως ασαφή. Κύριο λόγο θα έχει ο πολιτισμός ή η επιχειρη­ματικότητα;

Χθες το απόγευμα ολοκληρώθηκε η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση του σχεδίου νόμου «Κέντρο Πολιτισμού και Δημιουργίας Ακροπόλ» που τέθηκε στις 12 Ιουνίου από το υπουργείου Πολιτισμού, ώστε φορείς και ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις απόψεις τους. Θα τις λάβει υπ’ όψιν η πολιτική ηγεσία ώστε να συνδιαμορφωθούν οι στόχοι;

Παρ’ ότι το ΥΠΠΟΑ βγάζει δελτία Τύπου για «ψύλλου πήδημα», το συγκεκριμένο θέμα ανάρτησε απευθείας στον κόμβο των διαδικτυακών διαβουλεύσεων χωρίς περαιτέρω δημοσιότητα εκτός από τις δηλώσεις της υπουργού Πολιτισμού που αφορούσαν τα γενικά χαρακτηριστικά του φορέα που θα λειτουργήσει στο κτίριο - κόσμημα επί της οδού Πατησίων, απέναντι από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Ναι, είναι το κτίριο που η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ο ίδιος ο πρωθυπουργός και εν συνέχεια η υπουργός Πολιτισμού έστησαν με πομπώδεις αναφορές το αφήγημα της ενοποίησής του με τα δύο εμβληματικά γειτονικά κτίρια και ας ήταν σχέδιο παλιό και σκονισμένο από το 2009, όταν το ανήγγειλε ο Αντώνης Σαμαράς. Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.

Το σχέδιο νόμου είναι το δεύτερο που βγαίνει σε δημόσια διαβούλευση. Το πρώτο ήταν τον Απρίλιο του 2019 από την τέως υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά. Στόχος ήταν η ενίσχυση του σύγχρονου πολιτισμού, για πρώτη φορά μέσα από ένα δημόσιο φορέα, που θα υποστήριζε τους καλλιτέχνες, θα έδινε χώρο για ανοιχτές πρόβες, σεμινάρια, την παραγωγή, οργάνωση και επιμέλεια εκθέσεων, παραστάσεων, μουσικής, βιβλίου συνδέοντας τη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση με τα διεθνή κέντρα. Το νομοσχέδιο δεν πέρασε ποτέ από τη Βουλή αφού ήρθαν οι πρόωρες εκλογές.

Ετσι ένα χρόνο μετά θα κατατεθεί το καινούργιο. Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΑΚΡΟΠΟΛ» και τον διακριτικό τίτλο «ΑΚΡΟΠΟΛ ΑΚΡΟΣ» που στις διεθνείς συναλλαγές θα αποδίδεται ως «ACROPOLE ACROSS». Και αυτό είναι ένα από τα σημεία που σχολιάζεται στη διαβούλευση. Η έκφραση στα αγγλικά μπορεί να αποδίδει την έννοια του «απέναντι» αλλά στη γλώσσα μας δεν λέει τίποτα. «Είναι ελληνικός κρατικός φορέας και ο τίτλος του πρέπει να παραπέμπει σε ελληνικές λέξεις, έστω με κάποια υπέρβαση» αναφέρεται στη διαβούλευση.

«Το ΑΚΡΟΠΟΛ ΑΚΡΟΣ μπορεί να επιδράσει καταλυτικά στη σύγχρονη ελληνική δημιουργία στη χώρα, στις συνθήκες που επικρατούν στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα, στη στήριξη και ενδυνάμωση των επαγγελματιών του κλάδου, στην εθνική οικονομία και στην προβολή του νέου προσώπου της Ελλάδας στον κόσμο» αναφέρει το γενικό σκεπτικό. Ο φορέας θα εποπτεύεται από το ΥΠΠΟΑ, θα έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, θα λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος και η χρήση του ακινήτου, παραχωρείται χωρίς αντάλλαγμα για ενενήντα εννέα (99) χρόνια.

Στο άρθρ. 1 για τη σύσταση διαβάζουμε ότι το υπουργείο Πολιτισμού «διατηρεί τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί, χωρίς αντάλλαγμα, χώρους του [...] για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, την υποδοχή επισήμων προσκεκλημένων του και κάθε άλλη δραστηριότητα, για την οποία ο Υπουργός κρίνει σκόπιμη [...] Σε περίπτωση άσκησης της δυνατότητας του προηγούμενου εδαφίου, η διοίκηση του νομικού προσώπου δεν έχει δικαίωμα αρνήσεως». Είναι μια ανάσα βλέπετε από την Μπουμπουλίνας. Να υποθέσουμε ότι η χρήση των χώρων του έγκειται στη διακριτικότητα κάθε υπουργού;

Το θέμα είναι ποιος είναι ο προσανατολισμός του;

Η νομική σύμβουλος του Σωματείου Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού (ΣΕΧΩΧΟ\) σχολιάζει ότι με αυτή τη μορφή του «ανοίγεται μια συζήτηση εξαιρετικά επιβλαβής για τα καλλιτεχνικά και εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στον Πολιτισμό» και εξηγεί αναλυτικά.

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) ζητά στο άρθρ. 2 «Σκοποί» να προστεθεί «Η προώθηση της συμπερίληψης της διάστασης της αναπηρίας στις δράσεις του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου με στόχο την άρση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν σε αυτόν τα άτομα με αναπηρία ως κοινό, καλλιτέχνες, δημιουργοί και εργαζόμενοι...». Προβλέπονται ωστόσο εκπαιδευτικά προγράμματα για ανθρώπους με αναπηρία γι’ αυτό η Συνομοσπονδία θεωρεί δεδομένο ότι το κτίριο είναι πλήρως προσβάσιμο «σε κοινό και εργαζόμενους με αναπηρία».

Η ομάδα Cultural Workers Alliance σχολιάζει «Ολο το σκεπτικό και οι προτεινόμενες δραστηριότητες του νέου φορέα [...] αφορούν σχεδόν αποκλειστικά σε διαδικασίες προβολής, διαχείρισης και ανάπτυξης επιχειρηματικών δεξιοτήτων. Διαφωνούμε επί της βάσης του προγράμματος για δυο λόγους.

Αφενός δεν είναι καίριο... Αφετέρου δεν είναι καινοτόμο...» και αναλύουν τους λόγους. Η Ενωση Βιβλίου χαρακτηρίζει «γενικόλογο» το σχέδιο νόμου, «δημιουργεί ερωτήματα και απορίες αντί να απαντά σε συγκεκριμένες ανάγκες και προβλήματα, που αναζητούν πρακτικές λύσεις στον τομέα του πολιτισμού».

Η «Εφ.Συν.» ζήτησε το σχόλιο της τέως υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά -έχει αρθρογραφήσει αναλυτικά για το θέμα- και μας είπε:

«Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού που αποπειράται να μετατρέψει το εμβληματικό Ακροπόλ σε ΚΕΚ για managers, leaders και startuppers βρίσκεται εκτός τόπου και χρόνου, όταν λειτουργούν περισσότερα από δέκα σοβαρά μεταπτυχιακά προγράμματα πολιτιστικής διαχείρισης στα Ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα και εκατοντάδες Ελληνες απόφοιτοι ξένων πανεπιστημίων με ανάλογες σπουδές δραστηριοποιούνται στον καλλιτεχνικό χώρο.

»Ο θεσμός του Ακροπόλ αποτελεί αναντίρρητη και αδιαπραγμάτευτη υποχρέωση της Πολιτείας απέναντι στους δημιουργούς και την ανεξάρτητη καλλιτεχνική κοινότητα της χώρας. Υποχρέωση για στήριξη και ανάπτυξη, για ίσες ευκαιρίες χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, για ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση και διακαλλιτεχνική συνεργασία, για ώσμωση, συμμετοχή και πειραματισμό.

Αυτά δεν μπορούν να γίνουν με γραφειοκρατικές μηχανορραφίες, χειραγώγηση και κηδεμόνευση, όπως επιχειρείται από το καλλιτεχνοκτόνο νομοσχέδιο. Το Ακροπόλ πρέπει να αποτελέσει τη νέα συνθήκη για μια οραματική πολιτική του σύγχρονου πολιτισμού και των τεχνών».

ART - ΝΕΑ
Μυρσίνη Ζορμπά: Ερωτήματα για την ΠΥΡΚΑΛ
Στο θέμα της ΠΥΡΚΑΛ Ελευσίνας και στον χαρακτηρισμό του σε ιστορικό τόπο επανέρχεται με νέα δήλωσή της η τέως υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, μετά τη σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε τη Δευτέρα από το...
Μυρσίνη Ζορμπά: Ερωτήματα για την ΠΥΡΚΑΛ
ART - ΝΕΑ
Γιατί ράγισε το γυαλί
Η ανεπίσημη συζήτηση μεταξύ της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά και του διεθνούς γλύπτη Κώστα Βαρώτσου για τη μεταφορά του «Δρομέα» στα Σκόπια είναι το φλέγον ζήτημα των καλλιτεχνικών ειδήσεων από το βράδυ...
Γιατί ράγισε το γυαλί
ART - ΝΕΑ
Ο πολιτισμός πιο κοντά στους νέους και στο ευρύ κοινό
Τους στρατηγικούς στόχους που θα εφαρμοστούν στο υπουργείο Πολιτισμού μέσα από εφτά θεμελιώδη σχέδια που αφορούν την ανάπτυξη της περιφέρειας, την ενίσχυση προγραμμάτων και παραγωγών για παιδιά έως 18 ετών...
Ο πολιτισμός πιο κοντά στους νέους και στο ευρύ κοινό
ART - ΝΕΑ
Πρόγραμμα πολιτισμού για νέους και παιδιά
Με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο συναντήθηκε χθες το πρωί η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, προκειμένου να ζητήσει τη συμπαράστασή του στη δημιουργία προγράμματος για παιδιά και νέους που...
Πρόγραμμα πολιτισμού για νέους και παιδιά
ART - ΝΕΑ
Επιστρέφουν οι επιχορηγήσεις
«Αισθάνομαι τυχερή που βρίσκομαι σε αυτή τη θέση. Ο πολιτισμός είναι τόπος μαγικός, ένας κήπος με σπουδαία δώρα και καρπούς. Ο ρόλος μας είναι να τον καθαρίσουμε, να τον καλλιεργήσουμε, να του επιτρέψουμε να...
Επιστρέφουν οι επιχορηγήσεις
ART - ΝΕΑ
O Φαμπρ «έφαγε» τον Δούρο
Επικαλείται προσωπικούς λόγους, ωστόσο ήταν ευρέως γνωστό ότι το «φιάσκο» με τον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, το οποίο ο Παναγιώτης Δούρος χειριζόταν, είχε δυσαρεστήσει τον Αριστείδη...
O Φαμπρ «έφαγε» τον Δούρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας