Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το Μουσείο στεγάζει δύο Ακροπόλεις, την αρχαϊκή και την κλασική»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το Μουσείο στεγάζει δύο Ακροπόλεις, την αρχαϊκή και την κλασική»

  • A-
  • A+

Τα εκθέματα ενός μουσείου ζωντανεύουν όταν τα χαϊδεύει το βλέμμα των επισκεπτών του ενώ η περιήγηση στους χώρους του είναι αναντικατάστατη εμπειρία στη ζωή του καθενός. Γι’ αυτό χθες νιώσαμε ένα μούδιασμα, μια μη κανονικότητα στο Μουσείο Ακρόπολης, όπου όλα ήταν άψογα –όπως πάντα–, οι εργαζόμενοι στις θέσεις τους με την απαραίτητη μάσκα προστασίας, αλλά απουσίαζαν τα πολύχρωμα πλήθη των επισκεπτών. Τρεις επισκέπτες είχαν περάσει μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, ενώ τις τρεις προηγούμενες ημέρες από 130 έως 240.

Το Σάββατο 20 Ιουνίου το Μουσείο Ακρόπολης γιορτάζει τα 11α γενέθλιά και στην καθιερωμένη ενημέρωση για τα πεπραγμένα της χρονιάς ο καθηγητής και πρόεδρός του Δημήτρης Παντερμαλής αρχικά αναφέρθηκε στο έτερο μισό του Μουσείου, στο κοινό του.

«Για το Μουσείο μας ο βασικός στόχος είναι ο επισκέπτης. Να του μεταφέρουμε τη γνώση, να του κάνουμε οικείο το περιεχόμενο του Μουσείου. Κάθε φορά αναμένουμε την ανταπόκριση των επισκεπτών. Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου η επισκεψιμότητα ήταν εντελώς παράλληλη με του 2019. Ξαφνικά, αρχές Μαρτίου, είδαμε πτώση. Τον Μάρτιο του 2019 οι επισκέπτες ήταν 150.000. Mέχρι τις 14 Μαρτίου 2020, πέρασαν 26.000 επισκέπτες. Φαντάζεστε την τεράστια διαφορά» και χαρακτήρισε «γερό χτύπημα» το τρίμηνο κλείσιμο που επιβλήθηκε σε όλα του Μουσεία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. «Αλλά αμέσως μαζέψαμε τις δυνάμεις μας και χρησιμοποιήσαμε αυτόν τον “νεκρό χρόνο”» είπε και ευχαρίστησε τους 1.283.125 επισκέπτες που είδαν τα εκθέματα από τον Ιούνιο του 2019 μέχρι τα μέσα Μαρτίου 2020.

Εκτός από τη γενική απολύμανση και τον καθαρισμό που έγινε από τον τρίτο όροφο μέχρι τα βάθη του Μουσείου, ο «νεκρός χρόνος» αξιοποιήθηκε για αλλαγές στις συλλογές και στον εμπλουτισμό της μόνιμης έκθεσης. Εξάλλου όπως είπε στόχος για τα επόμενα χρόνια είναι ο εμπλουτισμός της παρουσίασης των δύο μεγάλων ναών της Ακρόπολης.

«Το Μουσείο της Ακρόπολης στεγάζει δύο Ακροπόλεις, την αρχαϊκή και τη κλασική. Η αρχαϊκή έχει έναν και μόνο ναό, αυτόν που ονομάζουμε Εκατόμπεδο ή προ-Παρθενώνα. Χωρίς την αρχαϊκή Ακρόπολη δεν είναι δυνατόν να αντιληφθεί κανείς την κλασική Ακρόπολη και τα κλασικά μνημεία της. Αυτός είναι οι ναός που έκαψαν οι Πέρσες. Γι’ αυτό και η έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης συνδέεται με την επέτειο των 2.500 ετών από τη Mάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας», είπε ο κ. Παντερμαλής και ενημέρωσε ότι η περιοδική έκθεση για την καταστροφή της αρχαϊκής Ακρόπολης θα είναι έτοιμη τον Σεπτέμβριο, αντλώντας μέρος της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου. Παράλληλα ετοιμάζεται ένα videoart που θα αναπαριστά τον εμπρησμό του Ναού και την καταστροφή των αγαλμάτων.

Το προηγούμενο διάστημα στην Αίθουσα της αρχαϊκής Ακρόπολης το περίφημο κεφάλι από την «Κόρη με Πόλο» συνδέθηκε με τα θραύσματα του κορμού του που βρίσκονταν στις αποθήκες του Μουσείου και λίγοι γνώριζαν την ύπαρξή τους. Στην ίδια αίθουσα βρίσκεται η «Κόρη της Λιόν» και το αντίγραφο του θραύσματος που βρίσκεται στη Λιόν αντικαταστάθηκε με νέο το οποίο κατασκευάστηκε με σύγχρονες μεθόδους, κάτι που άλλαξε τη φιλοσοφία παρουσίασης του γλυπτού. «Τώρα που είναι το σωστό εκμαγείο, αντιλαμβάνεται κανείς την υψηλή ποιότητα του αναθήματος», σχολίασε ο κ. Παντερμαλής. Σε συνεργασία με την ΥΣΜΑ (Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης) εκτίθεται ένα κιονόκρανο, μια τρίγλυφος και μια μετόπη από τον Αρχαϊκό Ναό ώστε συγκρίνοντάς το ο επισκέπτης με τα αντίστοιχα μεταγενέστερα, να αντιλαμβάνεται το μέγεθός του. Παράλληλα, έγινε ανανέωση στις παρουσίασης των μακετών της Ακρόπολης στην είσοδο του Μουσείου, μια πολύτιμη «περιουσία» η οποία δημιουργήθηκε κυρίως με πρωτοβουλία του Μανόλη Κορρέ. Οι μακέτες δίνουν τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τις αλλαγές που σημειώθηκαν κατά τις διαφορετικές χρονικές περιόδους.

Τέλος, σε ερώτησή μας πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει το Μουσείο Ακρόπολης τη μείωση των εσόδων που έχει προκληθεί –και ίσως επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα–, ο κ. Παντερμαλής απάντησε ότι η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έχει δεσμευτεί να συνδράμει το Μουσείο «εφ’ όσον φτάσουμε σε αδιέξοδο. Για την ώρα τα καταφέρνουμε».

Σχέσεις συνεργασίας στα δημόσια μουσεία

Τον μακροχρόνιο δανεισμό από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Μουσείο Ακρόπολης ενός τμήματος ανδρικής κεφαλής από ανάγλυφο πεντελικό μάρμαρο, ύψους 15 εκατοστών, που αποδίδεται στον 29ο λίθο της βόρειας ζωφόρου του Παρθενώνα, ανακοίνωσε χθες η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

«Η χειρονομία είναι συμβολική. Θέλουμε με αυτόν τον τρόπο να επισημάνουμε την πολύ μεγάλη σημασία που δίνουμε στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στον γενέθλιο τόπο τους και την επανένωσή τους με τα Γλυπτά που εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Σήμερα, με τη ευκαιρία των ενδέκατων γενεθλίων του Μουσείου της Ακρόπολης, ουσιαστικά εγκαινιάζουμε μία νέα σχέση, πιο ουσιαστική, ανάμεσα στα δημόσια μουσεία της χώρας....» είπε η υπουργός και πρόσθεσε: «Με την κίνηση αυτή θέλουμε να δείξουμε ότι πρέπει να εγκαινιάσουμε, τουλάχιστον για τα κρατικά μουσεία, μια άλλη νοοτροπία. Μια νοοτροπία συνεργασίας, μια νοοτροπία μη κτητικότητας, μη ιδιοκτησιακής σχέσης για ευρήματα και αντικείμενα τα οποία μπορούν, σε ένα άλλο μουσείο, από αυτό που φυλάσσεται σήμερα, να έχουν μεγαλύτερη αξία από άποψη ιστορίας, αρχαιολογίας, αλλά και τέχνης». Το μακροχρόνιο δάνειο δίνεται έπειτα από συνεννόηση με τη διεύθυνση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και, όπως είπε η κ. Μενδώνη, «υπάρχουν, όμως και ευρήματα σε άλλα δημόσια μουσεία, τα οποία στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ή σε κάποιο άλλο δημόσιο μουσείο θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καλύτερα με τα συμφραζόμενά τους».


 

ART - ΝΕΑ
Επισκέψιμοι ενάλιοι χώροι
Το Διεθνές Συνέδριο «Dive in Blue Growth», που ξεκινάει σήμερα στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης, θέτει στο επίκεντρο τη διαχείριση των υποβρύχιων περιοχών πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς. Τελεί υπό...
Επισκέψιμοι ενάλιοι χώροι
ART - ΝΕΑ
Μένουμε ασφαλείς στους αρχαιολογικούς χώρους
Αντίθετα με τα μουσεία, οι αρχαιολογικοί χώροι ανά την επικράτεια υποδέχονται ξανά το κοινό. Το άνοιγμά τους αποτελεί το πρώτο βήμα για τη σταδιακή επαναλειτουργία των πολιτιστικών υποδομών της χώρας.
Μένουμε ασφαλείς στους αρχαιολογικούς χώρους
ART - ΝΕΑ
Ανοίγουν τη Δευτέρα οι αρχαιολογικοί χώροι
Το ελληνικό κοινό αποκτά πρόσβαση σε περισσότερους από 200 οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους που ανοίγουν τις πόρτες τους, με διευρυμένο ωράριο, δύο μήνες μετά τα έκτακτα μέτρα που εφαρμόστηκαν τον Μάρτιο...
Ανοίγουν τη Δευτέρα οι αρχαιολογικοί χώροι
ART - ΝΕΑ
Εμφαση στα κτίρια της ρωμαϊκής περιόδου
Για δεύτερη φορά μέσα στις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες η υπ. Πολιτισμού βρέθηκε στην Αρχαία Ολυμπία. Μετά την αυτοψία που πραγματοποίησε προωθείται η ανάδειξη της ρωμαϊκής φάσης του χώρου.
Εμφαση στα κτίρια της ρωμαϊκής περιόδου
ART - ΝΕΑ
Το υπουργείο Πολιτισμού αδιαφορεί για τον κορονοϊό
Ούτε σύσκεψη έχει συγκληθεί, ούτε έκτακτα μέτρα έχουν τεθεί σε εφαρμογή, μέχρι στιγμής, για τα μουσεία μας, τα οποία δέχονται επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Το υπουργείο Πολιτισμού αδιαφορεί για τον κορονοϊό
ART - ΝΕΑ
Ελευθέρας για ΑμεΑ στα μουσεία, αλλά χωρίς συνοδό
Μόνο όσοι έχουν αναπηρία άνω του 80% δικαιούνται και την ελεύθερη είσοδο του συνοδού τους σε μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, σύμφωνα με την τροποποιημένη ΚΥΑ. Ωστόσο ΑμεΑ, σύλλογοι και γονείς...
Ελευθέρας για ΑμεΑ στα μουσεία, αλλά χωρίς συνοδό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας