Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Έφυγε» ο διεθνής εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης

«Έφυγε» ο διεθνής εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης

  • A-
  • A+

Σε ηλικία 89 ετών άφησε την τελευταία του πνοή ο καταξιωμένος και κοσμοπολίτης εικαστικός εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης.

Ο διεθνής σύγχρονος ζωγράφος της ελληνικής διασποράς γεννήθηκε το 1931 στο Κάιρο, όπου έκανε και τα πρώτα του βήματα στην τέχνη του.  Σπούδασε στο Παρίσι (1956-1961), αρχιτεκτονική και διακόσμηση εσωτερικών χώρων, και ζωγραφική.

Η πρώτη του ατομική έκθεση έγινε στη Σουηδία (1969, Sôdertalje Konsthal). Παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα το 1971, μέσα στην δικτατορία των συνταγματαρχών, στο Ινστιτούτο Γκαίτε, που είχε ως αποτέλεσμα να λειτουργήσει ως μια τολμηρή παρέμβαση σε καλλιτεχνικό και πολιτικό επίπεδο.

Το έργο του Κωνσταντίνου Ξενάκη βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν, η προσωπική του ποιητική σημειολογία δανείζεται στοιχεία από τη σύγχρονη ζωή, αλλά και από συστήματα γραφής παλιών πολιτισμών.

Ήδη πριν το τέλος της δεκαετίας του 1960 είχε ξεκινήσει την ενασχόλησή του με το κατεξοχήν χαρακτηριστικό θέμα της ώριμης δουλειάς του: τους κώδικες, τα σημεία και τα σύμβολα που μεταφέρουν μηνύματα και ορίζουν τρόπους επικοινωνίας. Ο κόσμος των ιερογλυφικών, το φοινικικό και το ελληνικό αλφάβητο αλλά και το ιαπωνικό και το λατινικό διαμορφώνουν την προσωπική εκφραστική του γλώσσα.

Ο Ξενάκης δίδαξε στο Βερολίνο και στο Παρίσι, όπου εγκαταστάθηκε το 1973. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 οι επισκέψεις του στην Ελλάδα πυκνώνουν και, βαθμιαία, αρχίζει να μοιράζει το χρόνο του μεταξύ Παρισιού και Αθήνας.

Το 1996, τιμώντας την αιγυπτιώτικη καταγωγή του, παρουσιάζει στην Αλεξάνδρεια και στο Κάιρο αναδρομική έκθεση με τίτλο Η Επιστροφή του Καλλιτέχνη, 1958-1996.

Στη χώρα μας εκθέτει σε τρία μέρη την αυτοβιογραφική σειρά με τίτλο Το βιβλίο της ζωής (1995, 1997, 2003), ενώ το 2003 γίνεται και αναδρομική παρουσίαση έργων του της τελευταίας εικοσαετίας (Κ.Μ.Σ.Τ., Θεσσαλονίκη). Στα ελληνικά έχουν κυκλοφορήσει δύο μονογραφίες για το έργο του, το 1995 και το 2009.

ART - ΝΕΑ
Οι χασάπηδες του Ξενάκη, τα τοπία του Παπαλουκά
Ο ένας υπήρξε από τους πιο καινοτόμους και συγχρόνως πιο ερμητικούς Ελληνες καλλιτέχνες της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, ο άλλος θεωρείται εξαιρετικός τοπιογράφος, πρόδρομος της γενιάς του '30.
Οι χασάπηδες του Ξενάκη, τα τοπία του Παπαλουκά
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» ο πρωτοπόρος της βυζαντινής τέχνης, Μιχάλης Βασιλάκης
Ένας πρωτοπόρος ζωγράφος σε παγκόσμιο επίπεδο της βυζαντινής τέχνης, που έκανε συνολική τομή με το έργο του, ο Μιχάλης Βασιλάκης, πέθανε σε ηλικία 71 ετών. Αυτοδίδακτος, με υψηλό όραμα και διαρκή αγωνία για...
«Έφυγε» ο πρωτοπόρος της βυζαντινής τέχνης, Μιχάλης Βασιλάκης
ART - ΝΕΑ
Ομαδική έκθεση στην Πάτμο… πέρα από το ορατό
Τέσσερις καλλιτέχνες, ο Θεόδωρος Θεοδωρίδης, η Βασιλική Κυριάκη, η Έλενα Προβατά και ο Ανδρόνικος Σαγιάννος συμπράττουν για την πραγμάτωση μιας ομαδικής έκθεσης στο Παλαιό Δημοτικό Σχολείο Χώρας Πάτμου.
Ομαδική έκθεση στην Πάτμο… πέρα από το ορατό
ART - ΝΕΑ
Πέθανε ο ζωγράφος του μεταπολεμικού Λονδίνου, Λέον Κοσόφ
Ο Λέον Κοσόφ, ο Βρετανός ζωγράφος που αποτύπωσε στο έργο του το μεταπολεμικό Λονδίνο, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 92 ετών έπειτα από σύντομη ασθένεια.
Πέθανε ο ζωγράφος του μεταπολεμικού Λονδίνου, Λέον Κοσόφ
ART - ΝΕΑ
«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης
Μια σπάνια και πρωτότυπη έκθεση, με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» διοργανώνεται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 20 Ιουνίου 2019 έως τις 20 Οκτωβρίου 2019. Περιλαμβάνει κεραμικά και...
«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης
ART - ΝΕΑ
Από τον Παρθένη στον Μόραλη
«Αριστουργήματα της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα από τον Παρθένη στον Μόραλη» έχει τίτλο η ενδιαφέρουσα έκθεση που εδώ και μερικές μέρες έχει γεμίσει την Πινακοθήκη Γιώργου Ν. Βογιατζόγλου...
Από τον Παρθένη στον Μόραλη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας