Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καταιγισμός εκδηλώσεων στους αρχαιολογικούς χώρους

Η ΚΟΑ στο Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης, 2013

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καταιγισμός εκδηλώσεων στους αρχαιολογικούς χώρους

  • A-
  • A+
Παρέα με τους επικεφαλής εποπτευόμενων φορέων (Εθνικό Θέατρο, ΕΛΣ, ΚΟΑ, Μέγαρο Μουσικής, ΚΘΒΕ κ.ά.) η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη παρουσίασε μια νέα πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να προστεθεί στους καλοκαιρινούς θεσμούς. Φέτος θα γίνουν 55 παραγωγές, 251 παρουσιάσεις σε 111 αρχαιολογικούς χώρους και θα απασχοληθούν καλλιτέχνες, τεχνικοί και συνεργάτες από την ελεύθερη αγορά.

Ρεσιτάλ από κορυφαίους λυρικούς τραγουδιστές, εικαστικές παρεμβάσεις από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, χορευτικά σόλο, προβολές ταινιών, θεατρικές παραστάσεις, δρώμενα, αφιερώματα σε συνθέτες, ποιητικές βραδιές. Πιστεύοντας πως οι τέχνες μπορούν να προσδώσουν και να λάβουν υπεραξία από τους χώρους μέσα στους οποίους δημιουργούνται αλλά και με το μυαλό στους εργαζόμενους του καλλιτεχνικού κόσμου που πλήττονται, το υπουργείο Πολιτισμού, συνεργαζόμενο με 11 εποπτευόμενους καλλιτεχνικούς φορείς, βρήκε τρόπους να ξαναδώσει ζωή στο τραυματισμένο πολιτιστικό μας καλοκαίρι.

Από τη Ρωμαϊκή Αγορά στην καρδιά της Αθήνας, τον Ναό του Απόλλωνα στο Σούνιο, την Αρχαία Μεσσήνη, τους Δελφούς ώς τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο, τη Ροδόπη και την Κέρκυρα, 111 αρχαιολογικοί χώροι σε όλη την Ελλάδα ετοιμάζονται να φιλοξενήσουν 251 εκδηλώσεις που είναι ήδη στα σκαριά από τους κορυφαίους καλλιτεχνικούς οργανισμούς.

Η έναρξη δίνεται στις 18 Ιουλίου και το πρόγραμμα ολοκληρώνεται τέλη Σεπτεμβρίου (θα είναι όλες δωρεάν, με μόνο αντίτιμο την τιμή εισόδου στον εκάστοτε αρχαιολογικό χώρο).

«Η Ελλάδα διαθέτει ένα σημαντικό πλεονέκτημα: τη δυνατότητα ανάδειξης και αξιοποίησης του μνημειακού της πλούτου μέσα από τη σύζευξή του με τη σύγχρονη δημιουργία. Η σχέση αυτή εμπλουτίζει και διαφοροποιεί ποιοτικά και αισθητικά το τουριστικό προϊόν. Μιλάμε για σύγχρονη τέχνη μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους. Σήμερα σας παρουσιάζουμε την πρώτη δράση του προγράμματος το οποίο ονομάσαμε “Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”», ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη παρουσιάζοντας την πρωτοβουλία, έχοντας πλάι της (από οθόνης) τους επικεφαλής των περισσότερων οργανισμών που θα συνδράμουν.

«Εχω πει πολλές φορές ότι δεν θέλουμε ένα απολιτιστικό καλοκαίρι. Η πανδημία του κορονοϊού μάς έδωσε το έναυσμα να επισπεύσουμε κάτι το οποίο είχαμε δρομολογήσει: μια σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων εντός των αρχαιολογικών χώρων. Δύο είναι οι στόχοι: Ο πρώτος, βγαίνοντας από την ταλαιπωρία του κορονοϊού και μπαίνοντας στην κανονικότητα, ήταν να προσφέρουμε σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της Ελλάδας πολιτιστικές δράσεις. Ο δεύτερος στόχος ήταν να μπορέσουν να συνεργαστούν με το υπουργείο Πολιτισμού άνθρωποι από τον καλλιτεχνικό και δημιουργικό τομέα, τεχνικοί και υποστηρικτικό προσωπικό που φέτος έχουν προβλήματα στην εργασιακή τους απασχόληση».

Η πρεμιέρα του θεσμού «Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» θα γίνει από την Εθνική Λυρική Σκηνή στις 18 Ιουλίου στη Ρωμαϊκή Αγορά με το ρεσιτάλ της κορυφαίας μεσοφώνου Ανίτας Ρατσβελισβίλι σε διεύθυνση Λουκά Καρυτινού.

Οπως είπε ο Γιώργος Κουμεντάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ: «Προτείνουμε, λοιπόν, έναν κύκλο εκδηλώσεων που αναδεικνύει το πολυεπίπεδο καλλιτεχνικό στίγμα μας. Προτείνουμε 20 διαφορετικά προγράμματα οργανωμένα σε έξι κύκλους. Μετά το ρεσιτάλ στη Ρωμαϊκή Αγορά συνεχίζουμε με ένα αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη (τέσσερα ρεσιτάλ σε 12 αρχαιολογικούς χώρους), αφιέρωμα στον πατέρα της ελληνικής οπερέτας Θεόφραστο Σακελλαρίδη (παρουσιάζοντας τις οπερέτες “Θέλω να δω τον Πάπα” και “Χαλιμά”), συναυλίες παραδοσιακής μουσικής, ένα ρεσιτάλ του κορυφαίου Ελληνα βαρύτονου Δημήτρη Πλατανιά (Καλαμάτα), γκαλά όπερας, αλλά και το νέο έργο του Γιώργου Βέλτσου “Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού”, με ερμηνεύτρια τη Ρένη Πιττακή. Το φετινό καλοκαίρι είναι δύσκολο. Ο πολιτισμός, που χτυπήθηκε κι αυτός από τις συνέπειες της πανδημίας, αναζητά τον βηματισμό του και τρόπους να υποστηρίξει τους ανθρώπους του που είναι αντιμέτωποι με μια συνθήκη χωρίς προηγούμενο. Τηρώντας τις αποστάσεις και τις υποδείξεις των αρμοδίων, επιστρέφουμε στη σχέση με το κοινό, τη μόνη ουσιαστική προϋπόθεση για τις τέχνες του ζωντανού θεάματος. Ισως ήρθε ο καιρός να προσαρμόσουμε τη φιλοδοξία μας σε πιο απλά πράγματα, με πιο ουσιαστικές συναδελφικές σχέσεις, να βρούμε τρόπους να ταιριάξουμε τις διαφορετικότητές μας, να περάσουμε από το “εγώ” στο “εμείς”».

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: για το φετινό καλοκαίρι ο νέος θεσμός παρουσιάζει 55 παραγωγές, 251 παρουσιάσεις σε 111 αρχαιολογικούς χώρους, σε 38 περιφερειακές ενότητες, από 11 καλλιτεχνικούς οργανισμούς (Εθνικό Θέατρο, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ΜΟMus, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τα Λύκειο Ελληνίδων, Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Ιδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη). Οι χώροι που θα αξιοποιηθούν ήταν αυτοί που προσέφεραν την αναγκαία υποδομή και στο παρελθόν έχουν ξαναχρησιμοποιηθεί. Συγχρόνως ο οργανισμός ΝΕΟΝ παρουσιάζει με δική του χορηγία στο ιερό του Διονύσου Ελευθερέως (επιμέλεια Ελίνας Κουντούρη) ένα έργο του γλύπτη Ρίτσαρντ Λονγκ, μια εικαστική εγκατάσταση που επιχειρεί να μιμηθεί την εμπειρία της φύσης.

Σύμφωνα με την υπουργό, υπήρξε η προτροπή προς τους εποπτευόμενους φορείς να προτιμηθούν συνεργάτες από την ελεύθερη αγορά, ακριβώς στην προσπάθεια να δοθεί απασχόληση σε εκείνους που φέτος πλήττονται. Πώς αποτιμάται αυτό σε αριθμούς; Στις εκδηλώσεις θα λάβουν μέρος 750 καλλιτέχνες-τεχνικό προσωπικό και περίπου 500 εντόπιοι συνεργάτες. Αυτό σημαίνει ότι σε ποσοστό 91% επί του συνόλου μιλάμε για εξωτερικούς συνεργάτες και 9% για εσωτερικούς, αφού ο κάθε οργανισμός θέλει και τους δικούς του ανθρώπους που θα στηρίξουν την παραγωγή.

«Τεράστια χαρά που ένα ζητούμενο χρόνων, όπως η διάχυση της τέχνης σε αρχαιολογικούς χώρους, γίνεται πράξη κι επιταχύνεται λόγω των συνθηκών», δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρης Λιγνάδης, παρουσιάζοντας τις τρεις παραγωγές τους (Αρχαία κείμενα των Ηρόδοτου-Πλούταρχου-Θουκυδίδη, εντυπώσεις ξένων περιηγητών στην Ελλάδα του 18ου και 19ου αιώνα, το «Αμάρτημα της Μητρός μου» του Βιζυηνού). Τόνισε επίσης πως ο νέος θεσμός ήταν μια ευκαιρία για εκείνον να ανανεώσει ακόμα μεγαλύτερο αριθμό συμβάσεων σε εργαζόμενους.

«Αποφασίσαμε στο πρόγραμμά μας να συμπεριλάβουμε όχι μόνο την κλασική μουσική αλλά και τη μελοποιημένη ελληνική ποίηση από καταξιωμένους ερμηνευτές όπως και σύγχρονους Ελληνες συνθέτες και μουσικούς όχι τόσο γνωστούς στο ευρύ κοινό», είπε με τη σειρά του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Γιάννης Βακαρέλης, παρουσιάζοντας τις παραγωγές τους (αφιέρωμα στον Κώστα Γιαννίδη με τους Γιώργο Εμμανουήλ Λαζαρίδη- Δήμητρα Σελεμίδου, «Μήδεια» του Γκέοργκ Μπέντα με την Καμεράτα και την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, «Οι ποιητές μας τραγουδούν» με τους Μανώλη Μητσιά, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη κ.ά.).

Από τη μεριά της η ΚΟΑ έχει ετοιμάσει 12 συναυλίες με ευρύ ρεπερτόριο και το ΚΘΒΕ πέντε παραγωγές («Κωνσταντίνος Καβάφης» σε σκηνοθεσία-μουσική Θοδωρή Οικονόμου, «Μήδεια» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Ελένης Ζιάννα κ.ά.).

Σε ό,τι αφορά το μέλλον του θεσμού, το υπουργείο επιμένει ότι το πρόγραμμα θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια καθώς από την 1η Οκτωβρίου έως το τέλος Νοεμβρίου θα ανοίξει μια πλατφόρμα που θα λειτουργήσει ως ανοιχτή πρόσκληση και τις προτάσεις που θα κατατεθούν εκεί θα επιλέξει επταμελής επιτροπή που συγκροτείται. Τέλος, το κόστος του προγράμματος ανέρχεται περίπου στα 2 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου Πολιτισμού, με χρηματοδοτήσεις οι οποίες θα περάσουν με τις συνήθεις διαδικασίες στους προϋπολογισμούς των φορέων.

📍 Info: Το σύνολο των εκδηλώσεων, ακριβείς ημερομηνίες και τοποθεσίες θα βρείτε εδώ: culture.gov.gr

ART - ΝΕΑ
Πρόοδος στα έργα... μηδέν
Ενώπιον όλων των αστοχιών –ας είμαστε επιεικείς– που συνόδεψαν την αποκάλυψη του μνημείου της Αμφίπολης βρέθηκε την περασμένη Παρασκευή η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Πρόοδος στα έργα... μηδέν
ART - ΝΕΑ
Πιο γρήγορους ρυθμούς στην Αμφίπολη ζητά η υπουργός
Η Λίνα Μενδώνη συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ και ζήτησε να επισπευσθούν οι εργασίες που αφορούν το μνημειακό σύνολο αλλά και οι εργασίες χάραξης διαδρομών-διαμορφώσεων του...
Πιο γρήγορους ρυθμούς στην Αμφίπολη ζητά η υπουργός
ART - ΝΕΑ
Κόντρα Στρατή – Μενδώνη περί δυσφήμισης του έργου της προηγούμενης κυβέρνησης
Την οργισμένη αντίδραση του τέως υφυπουργού Πολιτισμού προκάλεσαν τα σχόλια της Λίνας Μενδώνη, η οποία χαρακτήρισε «απογοητευτική» την κατάσταση που επικρατεί στο πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Κόντρα Στρατή – Μενδώνη περί δυσφήμισης του έργου της προηγούμενης κυβέρνησης
ART - ΝΕΑ
Στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Ακροπόλ, αντιδράσεις από αρχαιολόγους
Στη Βουλή συζητείται σήμερα το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού για το Κέντρο Πολιτισμού και Δημιουργίας Ακροπόλ.
Στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Ακροπόλ, αντιδράσεις από αρχαιολόγους
ART - ΝΕΑ
Η τέχνη μετά την πανδημία
Ενα σεμνό, μαζεμένο αλλά με ιδιαίτερο χαρακτήρα και άποψη διήμερο εκδηλώσεων οργανώνει το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών με φανερή την καλλιτεχνική σφραγίδα του Θόδωρου Τερζόπουλου.
Η τέχνη μετά την πανδημία
ART - ΝΕΑ
Η τέχνη μάς στηρίζει, ας στηρίξουμε τους ανθρώπους της
Λιγότερες εκδηλώσεις αλλά ενίσχυση των νέων ή και λιγότερο προβεβλημένων καλλιτεχνών επέλεξε για τη φετινή διοργάνωση η Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου Χαλανδρίου
Η τέχνη μάς στηρίζει, ας στηρίξουμε τους ανθρώπους της

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας