Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εφυγε ο πρωτοποριακός της περφόρμανς Ουλάι

«The Artist is Present», με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο ΜοΜΑ, 2010

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εφυγε ο πρωτοποριακός της περφόρμανς Ουλάι

  • A-
  • A+

Για δώδεκα χρόνια, από το 1976 έως το 1988 ο Ουλάι ήταν το άλλο μισό ή καλύτερα το alter ego της Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Μαζί έκαναν τις πρωτοποριακές, συχνά επικίνδυνες περφόρμανς που τους έκαναν διάσημους σε όλο τον κόσμο, άλλοτε σημαδεύοντας ο ένας τον άλλον με τόξο και βέλος, άλλοτε δίνοντας απανωτά χαστούκια ή σβήνοντας τσιγάρα πάνω στα σώματά τους.

Εζησαν μια θυελλώδη σχέση που έληξε, όπως της άξιζε, με περφόρμανς. Ηταν το «The lovers», το 1988, όταν περπάτησαν πάνω στο Σινικό Τείχος, 2.500 χιλιόμετρα ο καθένας από αντίθετη κατεύθυνση, κι ενώ όλοι περίμεναν πως θα σμίξουν, τη στιγμή που συναντήθηκαν κοιτάχτηκαν και χώρισαν οριστικά.

Ο Ουλάι έφυγε τη Δευτέρα από τη ζωή, έπειτα από μάχη με τον καρκίνο, σε ηλικία 76 ετών, στη Λουμπλιάνα της Σλοβενίας. Γεννήθηκε στο Ζόλινγκεν της Γερμανίας και το πραγματικό του όνομα ήταν Φρανκ Ούβε Λαϊζίπεν, ενώ ξεχώρισε στον κόσμο της τέχνης για τις πειραματικές φωτογραφικές προσεγγίσεις του με Polaroid.

Ο κόσμος όλος θυμάται τη συγκλονιστική συνάντηση Ουλάι-Αμπράμοβιτς το 2010 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης, στην περφόρμανς της «Ενός λεπτού σιγή μ’ έναν ξένο». Εκείνος κάθισε για ένα λεπτό απέναντί της, χωρίς να μιλούν, ενώ με κόπο συγκρατούσαν τα δάκρυά τους. «Ηταν ένας εξαιρετικός καλλιτέχνης και ανθρώπινο πλάσμα, που θα μας λείψει βαθιά. Την ημέρα αυτή είναι παρήγορο να γνωρίζουμε ότι η τέχνη και η κληρονομιά του θα ζήσουν για πάντα», σημείωσε με ανάρτησή της στα social media η Mαρίνα Αμπράμοβιτς όταν έμαθε για τον θάνατο του Ουλάι. Ο ίδιος πάντως της είχε κάνει αγωγή για τα έσοδα από τα κοινά έργα τους και δικαιώθηκε το 2015, οπότε η Αμπράμοβιτς αναγκάστηκε να τον αποζημιώσει με πολλές χιλιάδες ευρώ.

ART - ΝΕΑ
«Παυσίπονη σταγόνα η ποίηση, σε έναν ωκεανό λύπης»
Μέχρι που η καρδιά της σταμάτησε να χτυπά, η κορυφαία Ελληνίδα ποιήτρια δεν έπαψε να αγωνιά και να ελπίζει, να παλεύει με τις λέξεις, δίνοντας νόημα στα ασήμαντα της καθημερινής ζωής, εμβαθύνοντας στη φθορά,...
«Παυσίπονη σταγόνα η ποίηση, σε έναν ωκεανό λύπης»
ART - ΝΕΑ
Ο κριτικός που θεοποίησε τον Σέξπιρ
Ο κορυφαίος Αμερικανός κριτικός λογοτεχνίας, ο επιδραστικός Χάρολντ Μπλουμ, που το έργο του θαυμάστηκε αλλά και επικρίθηκε έντονα, άφησε την τελευταία του πνοή τη Δευτέρα, σε νοσοκομείο στο Νew Haven. Hταν 89...
Ο κριτικός που θεοποίησε τον Σέξπιρ
ART - ΝΕΑ
«Ηταν εθνικός θησαυρός»
O πνευματικός και πολιτικός κόσμος -κυρίως στις ΗΠΑ- αποχαιρετά με συγκινητικές αναρτήσεις στα social media και με άρθρα στον Τύπο τη μεγάλη συγγραφέα, βραβευμένη με Νόμπελ και Πούλιτζερ, τη δυνατή φωνή των...
«Ηταν εθνικός θησαυρός»
ART - ΝΕΑ
«Πεθαίνουμε... αλλά γεννάμε λέξεις»
Σε ηλικία 88 ετών έφυγε από τη ζωή η κορυφαία συγγραφέας, η πρώτη Αφροαμερικανή που τιμήθηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας, μια δυνατή φωνή ενάντια στον ρατσισμό και τη λογοκρισία.
«Πεθαίνουμε... αλλά γεννάμε λέξεις»
ART - ΝΕΑ
Εφυγε η πρόεδρος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
Μεγάλη Ελληνίδα ευεργέτρια, με πλούσιο κοινωνικό έργο και διεθνή αναγνώριση, η Νίκη Γουλανδρή, συνιδρύτρια και πρόεδρος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή, η οποία συνέβαλε αποφασιστικά στη δημιουργία...
Εφυγε η πρόεδρος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
ART - ΝΕΑ
Εφυγε η «ψυχή» του Μουσείου Μπενάκη
Οι συνεργάτες του τον θυμούνται να «ξεκλειδώνει» το Μουσείο Μπενάκη από τα χαράματα, να χάνεται μέσα στις στοίβες χαρτιών στο κομψό ξύλινο γραφείο του, επιβλέποντας τα πάντα. Η ψυχή του Μουσείου Μπενάκη επί 45...
Εφυγε η «ψυχή» του Μουσείου Μπενάκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας